Toon posts:

HTPC Best Buy Guide mei bevat dure fout

Pagina: 1
Acties:

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05 21:00
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2011

In deze Best Buy staat een htpc vermeld waarbij in de tekst een processor wordt aangeraden die helemaal niet compatible is met het mobo.

Een vriend van mij was al een tijdje aan het wachten om een htpc te kopen en nadat ik hem had gewezen op de best buy gids van mei besloot hij de knoop door te hakken en de onderdelen te bestellen. Op die manier kon ik hem helpen met het bouwen en zo de kosten een beetje drukken.

Nu heeft hij echter de onderdelen binnen gekregen en heeft hij in dit geval gekozen voor de in de tekst genoemde AMD Athlon X2, als iets goedkopere keus tov de Core i3.
Wie wat meer geduld en een beperkter budget heeft kan ook voor een AMD Athlon II X2 kiezen.
Ik heb hier verder ook niet op gelet natuurlijk, immers hij had de onderdelen gekocht die aanbevolen werden in de Best Buy, maar nu blijkt dat de AMD helemaal niet op de bord kan. Eerlijk gezegd was het mij waarschijnlijk ook niet opgevallen, omdat ik er altijd vanuit ga dat er bij dit soort dingen goed gelet wordt op compatibiliteit, vooral omdat de losse videokaarten niet altijd in de htpc casing passen.
En het lijkt me uberhaupt logisch dat als er zo'n quote apart bij staat, er ook op compatibiliteit gelet wordt van het board :?
http://www.asus.com/Mothe...ket_1155/P8H61M_PRO/#CPUS

Nu zit hij met een AMD Athlon II X2 en een P8H61-M PRO :'(

[Voor 16% gewijzigd door SidewalkSuper op 21-05-2011 15:19]

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:56

Ed_L

Crew Council
Helaas lees je verkeerd. Er wordt een i3 icm met dat moederbord aangeraden. De Athlon suggestie brengt ook een ander moederbord met zich mee, maar dat is het advies dan ook niet. De BBG systemen zijin allemaal op compatibiliteit gechekt voor zover het de inventarislijst betreft.

En het spijt me dat ik het moet zeggen, maar als je blind een volledig ander merk cpu kooppt, zonder je daarbij te realiseren dat je een ander moederbord nodig hebt, moet je je afvragen of je er wel verstandig aan doet zelf een systeem te bouwen.

• SidewalkSuper
Ik weet dat, maar als je een best buy guide voorschotelt aan een leek en dan zegt dat zijn de onderdelen, dan kun je er niet vanuit gaan dat je dat er niet bij hoeft te zetten.

Dat je er gelijk maar blind van uitgaat dat ik daarom niet capabel genoeg zou zijn om iemand te helpen om een systeem zelf te bouwen vind ik jammer en is compleet beside the point hier.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 11:15
Welke lutserwinkel heeft daar geen opmerking bij geplaatst dan, of is alles bij verschillende winkels gekocht?
Ik neem trouwens aan dat je gewoon binnen 7 dagen kan retourneren.

• SidewalkSuper
Klopt, dat is ook niet zo het probleem. Hij pakt het weer in en gaat het omruilen.
Vind het ook een beetje karig dat de shop dat niet gezien heeft (alles idd bij 1 shop gekocht, waarvan ik de naam niet zal noemen, omdat ik er van uitga dat ze het netjes gaan oplossen met hem :))

Wilde alleen ff melden dat dat hier best bij gezegd mocht worden in de guide zelf voor de mensen die er blind op vertrouwen. Ik vertel vrienden die niks met pc's hebben, vaak genoeg, dat ze maar eens een kijkje hier moeten nemen voor een nieuwe pc, en dat ik hem dan wel in elkaar zet voor ze als ze de onderdelen bestellen.

[Voor 11% gewijzigd door SidewalkSuper op 21-05-2011 15:37]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

SidewalkSuper schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 15:35:
Klopt, dat is ook niet zo het probleem. Hij pakt het weer in en gaat het omruilen.
Vind het ook een beetje karig dat de shop dat niet gezien heeft.

Wilde alleen ff melden dat dat hier best bij gezegd mocht worden in de guide zelf voor de mensen die er blind op vertrouwen. Ik vertel vrienden die niks met pc's hebben, vaak genoeg, dat ze maar eens een kijkje hier moeten nemen voor een nieuwe pc, en dat ik hem dan wel in elkaar zet voor ze als ze de onderdelen bestellen.
Als jij het systeem voor die mensen bouwt. Waarom adviseer je ze zelf dan niet direct?
Zoals de naam al zegt, het is een "guide" niet iets om blindelings op te vertrouwen. Ik vind het zelf juist netjes dat Tweakers mogelijke alternatieven aanlevert. En zoals Ed ook al zegt. Als je al niet "snapt" dat een amd'tje niet op een intelboard thuishoort dan zou ik uberhaubt niet aan de klus beginnen ;)

Editje: mijns insziens is een bbg voor "tweakers" bedoelt, mensen die van de hoed en de rand weten wat betreft het assembleren van een systeem. Als jij een vriend adviseert om blindelings alle genoemde producten te bestellen, ben jij dan niet diegene die verkeerd adviseert/half werk levert?
No pun intended uiteraard.

[Voor 14% gewijzigd door Switchie op 21-05-2011 15:40]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:56

Ed_L

Crew Council
SidewalkSuper schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 15:29:
Ik weet dat, maar als je een best buy guide voorschotelt aan een leek en dan zegt dat zijn de onderdelen, dan kun je er niet vanuit gaan dat je dat er niet bij hoeft te zetten.
ik zou even terug moeten lezen of dat in het verleden ook zo gedaan is, want dat heb ik niet scherp. Op zijn hoogst zou er een melding bij geplaatst kunnen worden als 'denk er dan wel aan dat je een ander moederbord nodig hebt' oid.
Dat je er gelijk maar blind van uitgaat dat ik daarom niet capabel genoeg zou zijn om iemand te helpen om een systeem zelf te bouwen vind ik jammer en is compleet beside the point hier.
Jammer of niet, jij wordt schijnbaar ingeschakeld om iemand te helpen bij het samenstellen van je systeem. Dan mag je toch wel een klein beetje basiskennis verwachten. Als morgen iemand belt om advies over het inrichten van zijn terrarium, verwijs ik hem ook naar iemand met kennis van zaken.

Ik bedoel het echt niet zo scherp als dat jij het misschien oppakt, maar processor- en socketkennis is essentieel voor de zelfbouwer en mag tot de basiskennis worden gerekend. Als jij je vriend daar niet over kunt adviseren, kun je je afvragen of jij dan wel de juiste persoon bent om hem bij te staan. :)

• SidewalkSuper
Ik heb gewoon geadviseerd die handel te kopen van de Best Buy guide inderdaad. Daar is het een BBG voor. Ik had tot nu net geen idee, welk mobo en processor hij had besteld. Het enige wat ik idd bedoel te zeggen is dat er zo'n regeltje bij had kunnen staan.

Puur om de leek te helpen in dit geval.

Als hij uit verschillende BBG's onderdelen had lopen plukken, zoals ik zelf ook wel eens juist wel of niet doe, kijk ik er natuurlijk naar in dat opzicht. Nu was dat niet zo.

Misschien ben ik hier idd iets te kort door de bocht geweest inzake het adviseren (of beter het niet controleren), omdat ik niet precies wist wat hij had besteld, maar 1 zinnetje had dat voor hem al duidelijk gemaakt en dat is wat ik bedoelde te melden.

[Voor 58% gewijzigd door SidewalkSuper op 21-05-2011 15:50]

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 21:55

painkill

Pain(k)(ill)

Het staat er inderdaad wel zo alsof het lijkt dat je met alleen een andere CPU goedkoper uit bent, en je verder dus niks hoeft te veranderen..

Natuurlijk, een beetje onderzoek is niet verkeerd, maar zijn deze bbg's niet bedoeld voor mensen met wat minder verstand van computers?

Mijn SNES verzameling!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Eerlijk gezegd vind ik het wel erg triviaal dat AMD en Intel niet compatibel zijn - als je dat niet weet, weet je waarschijnlijk ook niet dat je eerst afstandbusjes voor het mobo in de kast moet draaien of dat je niet zomaar pata in plaats van sata kan kopen - ik roep maar een paar voorbeelden, er zijn talloze valkuilen. De BBG is een zelfbouwgids, die niet geschikt is voor mensen die een kant-en-klare pc zoeken. Vergelijk het met een landkaart, daar staat doorgaans ook niet op dat je niet over de A12 mag lopen. En dat kan je toch maar beter laten :)

Sowieso vind ik zulk next, next, ok-koopgedrag ronduit gevaarlijk, je moet bijvoorbeeld ook altijd goed kijken met welke winkels je zaken doet en welke voor jouw situatie minder geschikt zijn (levertijden, garantie, betrouwbaarheid, bereikbaarheid, ...).

Daar staat tegenover dat het advies voor de Athlon X II zonder een bijbehorend moederbordadvies niet veel waard is. Zuinigheid, eventueel een goeie gpu, optische of coaxiale s/pdif en het aantal sata-poorten zijn zeker in deze prijsklasse geen triviale eigenschappen voor een mobo, daar had wel wat over gezegd moeten worden. Het lijkt mij dat we volgende keer completer moeten zijn of zo'n cpu-advies maar gewoon moeten weglaten.

[Voor 6% gewijzigd door Rataplan op 21-05-2011 19:57]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
FireAge schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 15:31:
Welke lutserwinkel heeft daar geen opmerking bij geplaatst dan, of is alles bij verschillende winkels gekocht?
Ja, welke winkel was dat? Ik denk dat ik voortaan maar daar ga bestellen.

Meningen verschillen natuurlijk, maar ik vind het altijd maar irritant als winkels denken dat ze dit soort dingen moeten opmerken. Dan bestel ik een nieuw moederbord voor in m'n PC en RAM voor in m'n laptop, gaat zo'n winkel me vertellen dat dat niet bij elkaar past... goh. :P En vervolgens verzenden ze natuurlijk niet meer binnen de beloofde 24 uur omdat ze op een reactie zitten te wachten... :F

Ik vind het eigenlijk niet de taak van een webwinkel om dat soort dingen te controleren. Een specifiek onderdeel aanklikken in een webwinkel is toch iets heel anders dan een computerwinkel inlopen, "hoi ik zoek een CPU, wat kunnen jullie aanraden?".

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-03 22:49

crizyz

ne.t.weaker

Rataplan schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 19:55:
...

Daar staat tegenover dat het advies voor de Athlon X II zonder een bijbehorend moederbordadvies niet veel waard is. Zuinigheid, eventueel een goeie gpu, optische of coaxiale s/pdif en het aantal sata-poorten zijn zeker in deze prijsklasse geen triviale eigenschappen voor een mobo, daar had wel wat over gezegd moeten worden. Het lijkt mij dat we volgende keer completer moeten zijn of zo'n cpu-advies maar gewoon moeten weglaten.
Dat lijkt me een heel verstandig idee. :)

In de huidige vorm heeft het niet heel veel toegevoegde waarde (behalve het artikel wat leesbaarder te maken), dus kun je het net zo goed weglaten.

Crizyz op Steam

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee