Toon posts:

Geen gigabit-snelheid op gigabit-apparatuur

Pagina: 1
Acties:

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-11-2022
Ik heb thuis de volgende opstelling:

-TP-Link TL-WR1043ND router
-Synology ds110j NAS met een samsung ecogreen hdd
-Asrock Ion 330

Ik heb alles bedraad aangesloten met zelfgeschoten netwerk kabels en van die UTP wandcontactdoosjes. De NAS staat op zolder de Ion op de eerste verdieping en de router hangt in de meterkast. Nu zou ik denk dat ik met deze opstelling een 'gigabit' snelheid op het thuisnetwerk moet kunnen halen. De snelheid blijft echter steken op zo'n 11MB/s bij een kopie van bestanden van de NAS naar de Ion. Volgens mij moet die snelheid toch minstens 4 keer zo hoog kunnen uitkomen.

Heb ik wellicht ergens een softwarematige instelling gemist die gigabit snelheid mogelijk maakt? In de NAS staat bij networkstatus 100,full duplex,MTU 1500. Ik weet niet wat die 100 betekent en kan dat ook niet terug vinden in de documentatie, maar ik had liever dat er 1000 stond...

Iemand enig idee wat hier aan het bottlenecken is. Of is die 11MB/s gewoon het maximaal haalbare met deze opstelling?

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
Die 100 betekend 100mbit. Je zal het daar dus moeten aanpassen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:31
HydroDiOxide schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 14:28:
Heb ik wellicht ergens een softwarematige instelling gemist die gigabit snelheid mogelijk maakt? In de NAS staat bij networkstatus 100,full duplex,MTU 1500. Ik weet niet wat die 100 betekent en kan dat ook niet terug vinden in de documentatie, maar ik had liever dat er 1000 stond...
Ten eerste de juiste bekabeling gebruiken (kabels zelfgemaakt?? dan moet je ze opnieuw, maar goed maken). Daarnaast gebruik maken van jumbo frames voor zo'n 10MB/sec extra.

[Voor 16% gewijzigd door job op 21-05-2011 14:36]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:48
Heb je alle zelf aangesloten patchpunten getest? Het lijkt mij dat er ergens een slecht contactje zit en dat je NAS daarom "maar" op 100Mbit/s connect. Hang je pc/laptop eens aan het patchpunt van je NAS, haal je dan wel 1Gbit/s?

My favorite programming language is solder.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die 100 staat voor 100 Megabit per seconde; je doorvoersnelheid dus; 11MB/sec is hierbij geen vreemde uitkomst.

Mogelijke oorzaken traagheid:

- Kabels niet goed (grote kans)
- ION verkeerde instellingen (middelgrote kans)
- Router verkeerde instellingen (kleine kans)

Alles al op "Auto Negotiation" geprobeerd bij speed & duplex instellinge op alle apparaten?

En hoe is alles aangesloten? Staat namelijk ook niet in je verhaal. Welke is het:

- NAS -> ION -> Router
- NAS -> Router -> ION
- NAS + ION -> Router

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

zijn het cat5e kabels ?

• HydroDiOxide
Ik heb de NAS rechstreeks op de router aangesloten (waarom ik dat niet eerder heb gedaan...). De network status in de Synology DSM software verandert dan naar 1000,full duplex,MTU 1500 (valt verder niet zoveel aan in te stellen blijkbaar. Het probleem zit hem dus in de kabel naar boven of het patchkastje. De netwerkkabel is cat 5e, maar misschien dat ie niet helemaal lekker door de loze leiding is gekomen. Kan het zijn dat het zo'n patchkastje geen gigabit netwerk ondersteunt?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

verteel eerst maar eens welke kleurjes je hebt gebruikt van links naar rechts

zo hoort ie, meestab wordt de B standaard gebruikt

[Voor 58% gewijzigd door Fish op 21-05-2011 22:32]

Iperf

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:44
Hier thuis maken we gebruik van 1 kabel, die uiteindelijk gesplitst wordt naar 2 wandcontactjes (dus 4 interne kabeltjes per wandcontactje). Heel handig omdat je maar 1 kabel hoeft te leggen, maar het limiteert je wel op 100 megabit (gigabit heeft de volle 8 aders nodig).

Misschien dat jij hetzelfde hebt gedaan?

I'm a photographer, not a terrorist

• HydroDiOxide
@fish. 'k Ga morgen wel even kijken. Als ik die doos er af sloop dan worden de koters denk ik wakker ;). Het stekkertje aan de kabel is iig br-brw-gr-bl-blw-grw-or-orw (dat is bekeken met het lipje naar beneden, de B variant dus). Precies zoals de voorgegoten cat5e kabel waar ik wel een gigabit mee haal. Ik kan me herinneren dat ik op het patchdoosje op twee manieren kon aansluiten en dat ie zo slim was om de boel zelf om te vormen. Misschien dat ie iets dommer is... Ik heb in ieder geval wel twee kabels naar boven gelegd: voor elk aansluitpunt één.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als je ze aan hebt gesloten volgen het patchdoosje (en dan natuurlijk allebei op de zelfde manier), dan zal het waarchijnlijk wel kloppen. Maar mischien is maakt een ader wel slecht contact.
Let ook op dat je de twist van de aders zoveel mogelijk intakt houd en niet 20 cm ongetwist hebt ofzo

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SunnyD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 09:01
HydroDiOxide schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 22:51:
@fish. 'k Ga morgen wel even kijken. Als ik die doos er af sloop dan worden de koters denk ik wakker ;). Het stekkertje aan de kabel is iig br-brw-gr-bl-blw-grw-or-orw (dat is bekeken met het lipje naar beneden, de B variant dus). Precies zoals de voorgegoten cat5e kabel waar ik wel een gigabit mee haal. Ik kan me herinneren dat ik op het patchdoosje op twee manieren kon aansluiten en dat ie zo slim was om de boel zelf om te vormen. Misschien dat ie iets dommer is... Ik heb in ieder geval wel twee kabels naar boven gelegd: voor elk aansluitpunt één.
blauw blauw-wit mag wel maar dan wel aan beide kanten van de kabel...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:09
HydroDiOxide schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 22:51:
stekkertje aan de kabel is iig br-brw-gr-bl-blw-grw-or-orw (dat is bekeken met het lipje naar beneden, de B variant dus). Precies zoals de voorgegoten cat5e kabel waar ik wel een gigabit mee haal.
Als dat is hoe je voorgegoten kabel aangesloten is, dan is het fout.
Blauw en blauw-wit moeten omgekeerd. Naast groen-wit moet blauw zitten...
Als je op je wcd de kleurtjes hebt gevolgd, heb je het daar waarschijnlijk wel juist gedaan, maar in het utp stekkertje verkeerd.
Voor 100Mbit heb je die blauwe niet nodig en dan maakt het wellicht niet uit of deze verkeerd om zit, maar voor Gigabit heb je dit paar wel nodig.
Dat zou dus de reden kunnen zijn waarom je nas maar op 100Mbit negotiate.

[Voor 29% gewijzigd door Dikke Foaf op 22-05-2011 13:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja als je aan 1 kant een wcd het zitten en aan de ander kant een stekker ipp een andere wcd zou dat een goeie verklaring zijn.

Als je een paar andersom aansluit moet je wel consistent zijn

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HydroDiOxide
Ok. Alles los gehad en gechecked. Het patchkastje heeft twee aansluitmogelijkheden ( A en B ) hij zat op B, dus dat was verder ok. Ik heb het schema van hieronder aangehouden voor de RJ45 stekkertjes. Mijn eerdere beschrijving klopte niet met de werkelijkheid, ik had inderdaad grw-bl-blw-gr. Naar mijn idee maakte de bruine ader niet helemaal lekker contact dus ik heb er een nieuw stekkertje aangeschoten. Dat bleek de oplossing. De Synology geeft nu 1000 aan en de snelheid is hoger (nog niet spectaculair: 18MB/s).

Thanks voor de input.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee