Toon posts:

5.1 Surround + TV + PC Aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 11:16
Hoi,

Ik ben al een paar dagen mn brein aan het breken over hoe ik mijn PC - TV media setup kan aansluiten op een 5.1 Surround systeem en kom er niet echt uit..

Wat ik nu heb:

-PC verbonden via HDMI met mijn Philips Full HD TV (PC staat fysiek naast de TV).
-TV verbinding met gewone analoge coax (geen decoder/digitale TV).
-Audio is in beide gevallen gewoon het speakersysteem van mijn TV.

Wat ik wil:
-Een 5.1 surround system aansluiten op dit geheel zodat ik zowel voor TV kijken (analoog, zonder decoder) als voor films via de PC (digitaal, HMDI) gebruik kan maken van 5.1 surround sound..

Ik heb het volgende 5.1 systeem op het oog:
pricewatch: Philips HTS5520

Het moet volgens mij makkelijk te regelen zijn door mn analoge coax op de dvd-speler van het 5.1 systeem aan te sluiten en vervolgens via SPDIF naar de TV. Dan heb ik 5.1 geluid voor het gebruik van de dvd speler en de analoge TV.

Probleem is echter, hoe sluit ik vervolgens mijn PC via HMDI op de TV aan om ook gebruik te kunnen maken van het nieuwe 5.1 systeem? Ik ben het aansluitschema aan het uittekenen, maar ik kom er niet meer uit. Iemand tips/ideeen? :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:00

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

De coax welke op dit systeem van Philips zit - en welke eigenlijk op elk audiosysteem zit - is andere coax dan de coax waar je mee analoge TV kijkt. De coax op audiosystemen is digitale coax en is bedoeld om digitale audiosignalen door te sturen. De correcte manier van aansluiten is om vanaf de TV een audiokabel te leggen naar de home cinema. Op die manier heb je wel geluid via de home cinema én de TV, maar dan moet je de TV gewoon op mute zetten.

Sowieso ga je nooit echt 5.1 krijgen met analoge TV, want dat is nog steeds maximaal 2.0 stereo. Nu kan elk audiosysteem wel van 2.0 een soort van 5.1 maken door bijvoorbeeld het toepassen van DTS Neo en Dolby Pro Logic.

PC aansluiten kan zo niet gezegd worden, want je geeft geen informatie over welke componenten in de PC zitten. Als de PC een geluidskaart heeft of het moederbord digitaal coax of optisch ondersteund kan je zo'n kabel naar de home cinema trekken. Je stuurt dan beeld en geluid apart. Mooiste zou zijn als je een home cinema zou vinden met een HDMI ingang zodat je je PC rechtstreeks daarop aan kan sluiten. Je kan dan beeld en geluid over HDMI sturen naar de home cinema. Mits de grafische kaart dat ondersteund. Wat op dit moment ook niet te zeggen is aangezien je niet aangeeft welke grafische kaart je hebt.

Je zou ook nog alles gewoon hetzelfde kunnen laten als je nu hebt en dan alleen de audio out van de TV gebruiken en die naar de home cinema verbinden door een digitale kabel. Alleen is de kans dan groot dat je geen 5.1 hebt aangezien lang niet alle TV's DTS en Dolby Digital door de digitale uitgang uit kunnen voeren. Hangt van het type TV af, dus is iets wat je in de manual terug zou moeten zoeken of uit moeten testen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 11:16
Ik realizeer me dat ik in mijn haast idd wat info ben vergeten..

Info:
-Moederbord PC beschikt over SPDIF(digitale coax) aansluiting
-Videokaart PC is Radeon 4890 (HMDI out)

Ik heb zoals je suggereert ook gezocht naar home cinema met HDMI-in maar dit bestaat volgens mij niet?

p.s. Als ik het goed begrijp stuur ik dus bij je laatste suggestie alle audio van de TV gewoon door naar het home cinema systeem? Het home cinema systeem heeft alleen een analoge ingang, maar ook SPDIF (digitale coax). Aangezien het en digitale kabel moet zijn kan het dus alleen via SPDIF?

Ik realiseer me trouwens na jouw reactie dat ik het mijzelf veel makkelijker kan maken door het gebruiken van een decoder (en dus digitale TV)..

*edit* de TV beschikt ook over SPDIF-out (digitale audio)

[Voor 4% gewijzigd door Grimmie187 op 21-05-2011 13:52]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee