Toon posts:

HDD met kuren

Pagina: 1
Acties:

• coolzerox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-05 19:20
Beste tweakers,

Ik zit even men wat vraagjes.
Sinds de afgelopen weken doet mijn HDD een beetje raar.
Ik ben en het bezit van een Samsung HD103UJ 1TB schijf.

Telkens als ik een programma opstart of aan het downloaden ben ik, hoor ik mijn HDD heel erg hard ratelen.
En soms als ik gewoon aan het internetten ben en even iets download van een site loop heel mijn browser en andere programma's vast. Ik moet dan meestal wel dik 10-15 seconden wachten voordat ik weer iets kan doen.
Ik heb sinds vandaag ook een ander CPU, moederbord en geheugen er in zitten, maar ondanks dat hou ik het zelfde probleem.

Ik heb ook wat testjes gedaan die hieronder staan;

Deze tests zijn uitgevoerd net na een schone installatie van windows 7, met alleen HD tune geinstalleerd.
Als ik wat verder kijk in de health bar van HD tune, zie ik ook dat hij een (C7) Ultra DMA CRC Error Count aangeeft.

Mijn verstand over HDD's is niet zo groot, vandaar dat een tweaker mij misschien wat wijzer zou kunnen maken hierover.

Huidige specs van mijn pc
CPU = i7 860
MEM = 2x2GB 1333Mhz corsair geheugen
Moederbord = Gigabyte P55M-UD4

mijn oude systeem waarmee ik de zelfde problemen mee had is
CPU = C2D E6300
MEM = 2x1GB 667Mhz Dana elec & 2x2GB 677Mhz Kingston geheugen
Moederbord = DFI Lanparty UT-680i

Lijkt me sterk dat het aan de overige componenten ligt.

Als het trouwens verstandig is om toch voor een andere hdd te gaan kijken.
Waar moet ik dan eigenlijk naar kijken? de cach van een HDD of het aantal toeren dat ie zijn werk doet?
SSD is buiten mijn budget, dus zou het zoiezo een nieuwe Serial ATA harde schijf worden.

Heb tevens gezocht naar een BBG voor Sata schijven, maar die heb ik helaas niet kunnen vinden op dit forum

Alvast bedankt
Coolzerox

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:02
hoi

geef eens een plaatje met de health van deze schijf aub.
daar kunnen we iets mee

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Anoniem: 15758

En maak de health tab ook groot, zodat we alle data kunnen zien die daarop staat.

UDMA CRC Error Count != 0 betekent dat je kabelproblemen hebt. Controleer de rode data kabel die mag niet gebogen of gevouwen zijn en er mag geen stof in de uiteinden (connectors) zitten.

• coolzerox
Dit is een screenshot van de health van de schijf

Hmm, zal ook voor de zekerheid de sata kabel maar eens vervangen, kijken of dat de oplossing bied

[Voor 30% gewijzigd door coolzerox op 21-05-2011 20:59]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:23
Je kan, om het alleen even te testen, de SATA kabel van jouw DVD-drive even loshalen en voor jouw harddisk gebruiken. Heb je het probleem dan nog steeds?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:09
Wat mij opvalt is dat de temp aan de erg hoge kant is of niet ? Ook de data die erachter staat me niet echt aan. Al kan ik op dit moment niet vergelijken.

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 22:55
Ik heb een gelijkaardige probleem, heb hier ook een topic aangemaakt, als een Ultra DMA Error count van 4 al niet goed is heb ik echt wel een probleem denk ik... deze is bij mij meer dan 4 miljoen en neemt snel toe....

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:23
De temperatuur is absoluut niet hoog. Dit (21 C) is iets van kamertemperatuur, wat betekent dat de hitte die door de HDD gemaakt is direct wordt afgevoerd door frisse lucht. Pas bij een temperatuur die hoger is dan 45 graden celsius zou ik wat aan de airflow doen.

Mijn temperatuur van mijn HD103SJ:
temp1:       +34.0°C 

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:09
Oh, ok de temp wordt weergegeven in Fahrenheit ? Crap, ik zit niet goed te kijken.

[Voor 29% gewijzigd door MEN-O op 21-05-2011 22:30]

• coolzerox
Kabel is vervangen en ik merk goed dat de HDD weer wat vlugger is geworden.
Geen lange laadtijden meer op bv mijn vorige sesie in firefox ( stuk of 5 tabbladen) weer te herstarten.
Is nu in 1 seconde klaar, wat voorheen wel langer dan 20 seconde duurde.

hier screenshots van de tests nu;

Tevens blijft de health bar het zelfde als die ik eerder al had gepost, met de zelfde error's en het ratelen doet hij ook nog steeds.
Is het dan toch verstandig om voor een vervangende schijf te gaan zoeken?
voordat hij de helemaal de geest geeft?

Anoniem: 15758

Ik zie niets mis met je hardeschijf. Dat ratelen is omdat je hardeschijf random I/O gaat doen. Dat komt als je hardeschijf gefragmenteerd is, oude windows installatie of er virussen of malware actief zijn. Een verse Windows installatie zou dat niet mogen hebben. Nu zeg je dat het een verse windows install is; je zou eens kunnen kijken welke programma's nu I/O doen.

Bij een verse Windows 7 install is het wel zo dat indexing service en andere meuk nog bezig is met je HDD; maar dat zou na een tijd moeten verdwijnen. De hardeschijf zelf lijkt prima te zijn, en met slechts 4 keer een CRC op je kabel kan je snelheidsprobleem daar niet mee te maken hebben; dan zou je 4000 fouten moeten zien ofzo, of nog veel meer (80.000).

Dus ik zou het eerder aan de software-kant zoeken, schijf lijkt prima te zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee