Toon posts:

DIY arduino fancontroller-op/aanmerkingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:45

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter

titelwijziging: voorheen: pic of arduino? - pcb laten maken

aangezien ik zelf wat breder wil ingaan op componenten, en wat het handigste is

hallo allemaal.

ik ben al een tijdje bezig met mn arduino, paar simpele-doch leerzame dingetjes geprogrameerd.

nu wil ik een DIY fancontroller maken,
met : lcd scherm(HD44780)
paar(4x)temp sensors (lm335)

paar transisors voor het schakelen van series van led's
2x pwm output voor fans

en dan nog 4 variabele voedingen ( à la lm317+digitale podmeter) voor de fans

Om een lang verhaal kort te maken,ik beschik zelf over een arduino, maar-aangezien het hier toch om een embedded oplossing gaat-kan ik misschien beter voor een pic kiezen?
Ik heb alleen geen ervaring met pic's kan iemand mij meer daarover vertellen, en wat ik misschien het beste kan doen?
Ik heb evt. uitbreiding voor I/O D.M.V 595 shift regiters en 4051 (de)muliplexers

Edit oja, ik wil dus de hele schaking op een pcb laten maken.Adres heb ik al, maar voordat ik dat ga doen wil ik dus eerst wat info winnen over wat verstandg is :)

vragen kan geen kwaad dacht ik maar heb de faq ff snel doorgelezen

[Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 27-05-2011 09:13]

ora et labora

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 19:30
de makkelijkste overgang van een arduino is een avr denk ik.

tenminste, de arduino's die ik gezien hebben waren avr based (oa ATmega)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Er zijn heel wat ic's (avr natuurlijk) die met de Arduino zo te proggen zijn.
Recentelijk zelfs nog een Attiny45 kunnen proggen.

One World Concepts

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39
Waarom overstappen op PIC? Je kunt inderdaad het beste een AVR gebruiken. Als je er een gebruikt die ook op de Arduino voorkomt (Atmega168 of Atmega328P) kun je daar de Arduino-bootloader opzetten en de boel programmeren via de Arduino IDE.

Zorg dat er op je printje een aansluiting komt voor een ISP-header. De ISP gebruik je om de Arduino bootloader erop te zetten. Vervolgens maak je een aansluiting voor Rx, Tx, Reset, GND en eventueel VCC waarmee je je Arduino-sketches kan uploaden.

Dato DUO synth voor twee

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
David schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 08:07:
Waarom overstappen op PIC? Je kunt inderdaad het beste een AVR gebruiken. Als je er een gebruikt die ook op de Arduino voorkomt (Atmega168 of Atmega328P) kun je daar de Arduino-bootloader opzetten en de boel programmeren via de Arduino IDE.

Zorg dat er op je printje een aansluiting komt voor een ISP-header. De ISP gebruik je om de Arduino bootloader erop te zetten. Vervolgens maak je een aansluiting voor Rx, Tx, Reset, GND en eventueel VCC waarmee je je Arduino-sketches kan uploaden.
Bedankt voor jullie reacties,
Ik kan dus het beste een avr gebruiken als ik de reacties lees, aangezien de arduino ook een avr gebruikt.
Maar in dat geval, kan ik dus gewoon met pin headers een "mount" maken voor de arduino. scheelt dus weer kosten, want ik heb dan alles al in huis)
tevens kan ik dan gebruik maken van de usb->serial convertor, en de rx-tx voor andere aansluitingen gebruiken.

bedankt voor het advies, ik ga dus niet bezig met pic's maar met een kant en klare arduino.(2009)

ora et labora

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12-2022

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hangt ervanaf wat je wilt. Maak je het printje eenmalig en is makkelijkheid belangrijker dan kosten kan je een bordje maken waar je dan een Arduino in kan prikken. Maak je er meerdere en wil je er wat meer moeite in steken om de kosten onlaag te trekken design je je board rond een losse ATMega168: je integreert dan zeg maar de Arduino-logica in je printje. Een losse ATMega168 heeft trouwens niet af-fabriek de Arduino-bootloader; ik zou Davids advies over ISP en RX/TX wel opvolgen dan.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-05 12:27

Stekeltje

Nothing to see here move along

mrc4nl schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 10:43:
[...]

Bedankt voor jullie reacties,
Ik kan dus het beste een avr gebruiken als ik de reacties lees, aangezien de arduino ook een avr gebruikt.
Maar in dat geval, kan ik dus gewoon met pin headers een "mount" maken voor de arduino. scheelt dus weer kosten, want ik heb dan alles al in huis)
tevens kan ik dan gebruik maken van de usb->serial convertor, en de rx-tx voor andere aansluitingen gebruiken.

bedankt voor het advies, ik ga dus niet bezig met pic's maar met een kant en klare arduino.(2009)
Je kan voor een eenmalige oplossing ook kiezen om een atmega328 met arduino boatloader te kopen bij bijvoorbeeld floris..cc .
Let er wel op dat je op A6 (reset) een pull up naar VCC doet, en dat je arduino pas lekker loopt als er ook een crhystal (16Mhz) is aangesloten (let op de condensators, 22pF).

Hier zie je de pin out van een UNO (ik neem aan dat je een UNO hebt nu.) Hier zie je de volledige UNO aangesloten, ik heb nu 1 printje gemaakt met een prefab bootloader om mee te beginnen, de volgende keer zal ik de manier zoals in dit topic beschreven is, gebruiken aangezien de atmega328's zonder bootloader goedkoper zijn.

De manier die ik beschreven heb, is gewoon fijn om mee te beginnen aangezien het ontwerpen van de print ook veel tijd opslokt zodat je in kleinere stappen begint. Als je al vaker printjes heb ontworpen is de manier die eerder beschreven is een leukere (lees: leerzamere) oplossing.

Om je printjes goedkoop te laten maken kan je deze service gebruiken.

[Voor 13% gewijzigd door Stekeltje op 21-05-2011 19:25]

Bezig met een kistradio? Check AccuSafe.nl

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Sprite_tm schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 17:58:
Hangt ervanaf wat je wilt. Maak je het printje eenmalig en is makkelijkheid belangrijker dan kosten kan je een bordje maken waar je dan een Arduino in kan prikken. Maak je er meerdere en wil je er wat meer moeite in steken om de kosten onlaag te trekken design je je board rond een losse ATMega168: je integreert dan zeg maar de Arduino-logica in je printje. Een losse ATMega168 heeft trouwens niet af-fabriek de Arduino-bootloader; ik zou Davids advies over ISP en RX/TX wel opvolgen dan.
Het gaat om een eenmalig projectje, die ik functioneel voor mn pc wil gebruiken. Ik ga er maar èèntje maken,
arduino on a breadbord zou ook kunnen, dan kan ik mn arduino duemilanove voor andere doeleinden gebruiken
Tevens zou ik i.p.v een losse ATMega168, natuurlijk ook voor het gemak eentje kopen met de bootloader er al reeds opgezet, scheelt weer wat werk.

ora et labora

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:51
Mag ik wel even een vraag stellen, waarom ga je voor LM335's? Ik neem aan dat je de LM335 ergens in je PC wilt plaatsen. Is het dan niet handiger om LM75 sensoren te nemen, deze werken op I2C en hebben dus geen last van lange draden die voor afwijkingen kunnen zorgen in je te meten signaal(0-1,5V waarbij 0,1V 1graden is) Plus moet je dan een gestabiliseerde voeding maken, de voeding van je PC zal veel te veel ruis op de 5V hebben om een analoge waarde uit te lezen. Plus dat die LM75 maar ~€0,60 kosten bij Farnel, dat is veel minder dan de ~€2,50 wat een LM335 kost. Ik heb net gekeken bij VOTI en zie daar dat een TCN75(LM75 cloon) duurder is dan een LM335 dus dit verhaal gaat helaas niet op.

Plus je hoeft niet continue de analoge waarde om te rekenen naar graden Celsius. Die LM75 is 2 compliment, dus bij + waardes is het ingekomen waarde = temp. Dan hou je zowiezo heel wat rekenkracht over in je AVR/Arduino.

Ik ken trouwens de script taal van de Arduino niet, maar ik heb mij laten vertellen dat dit heel veel lijkt op C, dus dan zou het overstappen op WINavr, die door Atmel ondersteund word, niet al te moeilijk moeten zijn.

Dan zou je zelfs met een ATTiny2313 uit de voeten kunnen, die weer een stuk goedkoper is dan een ATmega168. En anders mss met een ATMega8, deze heeft hardware I2C(TWI noemt Atmel het omdat ze Philips/NXP geen royalties willen betalen, maar het is hetzelfde) Dus dan word het nog makkelijker.

Maar goed, je hebt al een Arduino, dus die kan je dan zowiezo gebruiken als je dat wilt. ALS je de LM335's nog niet gekocht hebt zijn de LM75's wel een optie mss? Het enige nadeel is wel dat die LM75 bij farnel in SOIC te krijgen is(SMD), maar ik weet dat ze ook in DIP te krijgen zijn.Dit is de DS1620, maar deze is achterlijk duur.

*edit*
De SO220 versie is de TC74-A5/7, maar deze heeft het nadeel dat het adres niet te veranderen is, wat bij de LM75 wel kan.

*edit2*
Mocht je die LM75 willen hebben via Farnell ik kan ze wel bestellen via werk.

Sorry voor de lange rant O-)

[Voor 25% gewijzigd door Vuikie op 24-05-2011 17:27. Reden: verhaal iets uigebreid/veranderd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Vuikie schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:59:
Mag ik wel even een vraag stellen, waarom ga je voor LM335's? Ik neem aan dat je de LM335 ergens in je PC wilt plaatsen. Is het dan niet handiger om LM75 sensoren te nemen, deze werken op I2C en hebben dus geen last van lange draden die voor afwijkingen kunnen zorgen in je te meten signaal(0-1,5V waarbij 0,1V 1graden is) Plus moet je dan een gestabiliseerde voeding maken, de voeding van je PC zal veel te veel ruis op de 5V hebben om een analoge waarde uit te lezen.
arduino heeft toch 5volt regulator ? of vergis ik me?
Plus je hoeft niet continue de analoge waarde om te rekenen naar graden Celsius. Die LM75 is 2 compliment, dus bij + waardes is het ingekomen waarde = temp. Dan hou je zowiezo heel wat rekenkracht over in je AVR/Arduino.
daar heb je wel een punt, arduino heeft geen onbeperkte rekenkracht, en als ik er veel op aan wil sluiten->kost meer rekentijd->kan de communicatie flink verstoren, ik heb geen idee,ik zal zien.
Maar goed, je hebt al een Arduino, dus die kan je dan zowiezo gebruiken als je dat wilt. ALS je de LM335's nog niet gekocht hebt zijn de LM75's wel een optie mss? Het enige nadeel is wel dat die LM75 bij farnel in SOIC te krijgen is(SMD), maar ik weet dat ze ook in DIP te krijgen zijn.
dankje voor de info, ik heb geen uitgebreide studie gedaan bij het zoeken van een goede temp. sensor.
de lm75, had wellicht een betere keuze geweest. maar dat wil niet zeggen dat de lm355 niet voldoet,
het zijn goede nauwkeurige sensoren, (waar wel wat van word afgesnoept door lange draden)
daar dat is statish en kan rekening mee worden gehouden.

maar op een op hele graden nauwkeurig moet wel lukken denk ik. iig beter dan NTC weerstanden dacht ik zomaar :+

[Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 24-05-2011 17:28]

ora et labora

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vuikie
mrc4nl schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:26:
arduino heeft toch 5volt regulator ? of vergis ik me?
Ook een 5V regulator heeft een redelijke rimper, dus je AVcc en Aref moet nog behoorlijk gestabiliseerd worden voordat deze zuiver is. Ik heb toevallig een een LM35 aan een ATMega8 hangen via een 8705, maar kunnen ,volgens de specs, ook weer een afwijking hebben van +/- 0,2V. Dit is dus al 2 graden afwijking. Er van uitgaande dat jij 5V neemt als AVcc/Aref, vertaald dit in een afwijking van 4 graden (reken fout+Aref fout)
Tel hierbij nog de fout van je spannings verlies of overspraak(12V van je videokaart FTW) over je lange draden op en je afwijking kan zomaar 5 graden zijn, dit komt dicht tegen de grens aan van wat wel of niet meer werken van meeste chips betekend.

Ik heb wat testjes gedaan en mijn opstelling heeft altijd een afwijking van 2~3 graden, omdat de 7805 die ik gebruik 5,1V uitspuugt bij 12V en 5,13V bij 24V of hoger(Vmax is 35V van de mijne)

Nu kan het zo zijn dat de Arduino al een nette AVcc en Aref heeft, maar de afwijking kan redelijk snel oplopen zoals je ziet. Houd hier rekening mee.
Het slimste is denk ik om als je alles in je PC hebt geïnstalleerd, dan met een voltmeter te meten wat je afwijking is en dit als correctie door te voeren. Dit zal allicht de nauwkeurigheid ten goede komen ;)

Vandaar mijn advies om een LM75 te nemen, dan heeft een bedrijf daar al netjes rekening mee gehouden, zodat jij dat niet meer hoeft te doen.

Aan de andere kant, wij zijn wel tweakers, dus is het wel een uitdaging om het goed te krijgen. Nu ik er zo bij nadenk, mss is het een idee om koptelefoon kabels te gebruiken voor je analoge signalen, ben je in elk geval eventuele overspraak kwijt.
daar heb je wel een punt, arduino heeft geen onbeperkte rekenkracht, en als ik er veel op aan wil sluiten->kost meer rekentijd->kan de communicatie flink verstoren, ik heb geen idee,ik zal zien.
Idd, en aangezien je ook PWM wil gebruiken, als Arduino een beetje lijkt op een Basicstamp, dan gebeurd dit allemaal softwarematig, dus dan heb je alle rekenkracht nodig die je kan krijgen ;)
dankje voor de info, ik heb geen uitgebreide studie gedaan bij het zoeken van een goede temp. sensor.
de lm75, had wellicht een betere keuze geweest. maar dat wil niet zeggen dat de lm355 niet voldoet,
het zijn goede nauwkeurige sensoren, (waar wel wat van word afgesnoept door lange draden)
daar dat is statish en kan rekening mee worden gehouden.
Geen probleem, iedereen leert. Ik wist ook het probleem van de LM35 ook niet totdat ik ermee ging knutselen. Daarna heb ik ook een opstelling gemaakt met een LM75 aan een ATMega8 en daarmee kreeg ik veel betere waardes. Met de LM35 ook wel, maar na wat 'tweaking' 8)
maar op een op hele graden nauwkeurig moet wel lukken denk ik. iig beter dan NTC weerstanden dacht ik zomaar :+
Hmm, ik heb nog een NTC liggen EN een ATMega8535... :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39
Vuikie schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:59:
[...]
Idd, en aangezien je ook PWM wil gebruiken, als Arduino een beetje lijkt op een Basicstamp, dan gebeurd dit allemaal softwarematig, dus dan heb je alle rekenkracht nodig die je kan krijgen ;)
Gelukkig is de Arduino geen Basic Stamp. De Arduino-taal is een set C/C++-libraries en -headers die het een en ander makkelijker maken. De functie analogWrite() die je voor PWM gebruikt stelt gewoon de juiste registers in voor hardware PWM op je Atmega. 16MHz is best veel als je wat simpele rekensommetjes wilt doen, dus ik denk dat je niet snel tegen de limieten aanloopt.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Apologieser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06-2020
Arduino is the way to go snelheid hoef je je echt geen zorgen over te maken ik heb een soort van segway gemaakt gebaseerd op een arduino en heb ook usb en bluetooth met een arduino moeten doen.Daar heb je wel veel rekenkracht voor nodig maar daar heeft hij absoluut geen moete mee! (wel een beetje efficiënt coden)

Het is makkelijk om mee te starten en je maakt al snel wat moeilijkere projectjes dan "hello world" op een lcd.

conclusion:
Lekker pcbtje voor een atmega ontwerpen beetje naar de schematics van de arduino kijken(lees goed kijken)
en dan wat headers erop voor je inputs en outputs + nog ander spul dat je nodig hebt en je bent klaar. Je kunt zelf vast wel de manier bedenken om te zorgen dat je met een arduino zonder atmega chip een je embedded arduino kan programmeren.

[Voor 3% gewijzigd door Apologieser op 24-05-2011 22:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Apologieser schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 22:41:
conclusion:
Lekker pcbtje voor een atmega ontwerpen beetje naar de schematics van de arduino kijken(lees goed kijken)
en dan wat headers erop voor je inputs en outputs + nog ander spul dat je nodig hebt en je bent klaar. Je kunt zelf vast wel de manier bedenken om te zorgen dat je met een arduino zonder atmega chip een je embedded arduino kan programmeren.
ja daar it ik dus mee, ga ik nou gewoon mn arduino erop prikkken of zelf een arduino op een pcb laten maken,
ik ben zelf voor de eerste...., maar ben nog niet zeker van mn zaak...., t scheeld wel tijd geld en werk

dan nog even een andere vraag, ik heb wat transistors gekocht op 12 volt te schakelen (voor de leds-staan in serie) maar moet ik dan nog exta weerstanden gebruiken voor de transitor? of kan ik rechtstreeks op de i/o poort aansluiten?

en btw, ik moet effecienter omgaat met mn shift registers, 1 lcd+shift register, en ben 80% van mn digitale uitgangen kwijt :S

ora et labora

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:03
mrc4nl schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:44:
en btw, ik moet effecienter omgaat met mn shift registers, 1 lcd+shift register, en ben 80% van mn digitale uitgangen kwijt :S
Hoezo? :P
Gewoon lekker achter elkaar doorlussen die registers ;)
1 schuif register kost je evenveel porten als 3 registers, of 4, of ...
Kost alleen meer clockcycles om hem vol te stoppen, maar met led's zijn die paar ms niet kritiek imo

[Voor 22% gewijzigd door CrashOverDrive op 24-05-2011 23:50]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:04
Ligt eraan wat voor een transistoren je hebt gekocht, mosfets kan je rechtstreeks aansluiten (al kan een weerstand ertussen ook, kan geen kwaad en geeft wat extra veiligheid), bipolaire transistoren moet je via een weerstand aansluiten.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
CrashOverDrive schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:48:
[...]

Hoezo? :P
Gewoon lekker achter elkaar doorlussen die registers ;)
1 schuif register kost je evenveel porten als 3 registers, of 4, of ...
Kost alleen meer clockcycles om hem vol te stoppen, maar met led's zijn die paar ms niet kritiek imo
oja, natuurlijk ik kan ze doorlussen. maar de aansturing word wel tricky
1 shift register is voor mn leds,maar ik heb ook nog een lcd (hd44780), die heeft wel een goede timing nodig om te functioneren....
en dan komt er nog een shift register voor de transistoren(om leds in serie te schakelen)
@furbij killer, ik zal het typenummer van de torren ff opzoeken, wel weet ik dat ze 500mA kunnen schakelen

ora et labora

• Vuikie
och... een HD44780 is niet zo heel picky wat timings betreft, clonen mss wat meer dan een echte Hitachi chipset. Als je maar zorgt dat ie genoeg tijd heeft om de opdrachten te verwerken voordat je de enable weer hoog zet.

Het enige wat er met een schuifregister fout kan gaan is dat je de enable te lang hoog laat. Heb ik een keer last van gehad toen ik mijn eigen routine schreef in assembler.

Ik liet de enable 1ms(VEEL te lang :+ ) hoog voordat ik die weer laag maakte, maar aangezien een HD44780 de opdrachten verwerkt bij de opgaande flank van de enable puls kan het hooghouden voor rare dingen zorgen. Je hoeft echt alleen maar te pulsen, zelfs op 20MHZ.
Ook hierbij geld weer, de originele Hitachi kan er wel goed mee omgaan, clonen kunnen hier weer picky in zijn.

Daarom raad ik aan alles via de schuif registers te doen, behalve de enable. Deze direct vanaf de MCU te doen.

Volgens de datasheet van Hitachi nemen lees en schrijf acties van en naar de HD44780 37uS in beslag, dus 40uS tussen schrijf en lees opdrachten moet genoeg zijn. Let alleen wel dat 'CLS', 'return home' en aanverwante opdrachten langer kunnen duren.

PDF van de datasheet.

• Apologieser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06-2020
Ik ben het met Vuikie eens dat schijfregisters voor alles te doen en het mooist zou zijn. Maar als jij de arduino programmeer taal wil gaan gebruiken moet je al meteen moeilijk gaan doen voor de lcd en alles zelf programmeren (of ergens een mooie libary vinden) terwijl de knappe knoppen bij arduino het net zo makkelijk hadden gemaakt een lcd aan te sturen.

En nog een reden om voor de arduino te gaan is dat als jij voor een losse atmega of pic gaat je zal moeten gaan verdiepen in het programmeren van de chip en een nieuwe taal gebruiken. Terwijl als je gewoon de icsp header leert te gebruiken en zelf de bootloaders op de chip laad je dan gewoon lekker bij een bekende makkelijk te leren taal kan blijven.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Vuikie schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 10:59:
och... een HD44780 is niet zo heel picky wat timings betreft, clonen mss wat meer dan een echte Hitachi chipset. Als je maar zorgt dat ie genoeg tijd heeft om de opdrachten te verwerken voordat je de enable weer hoog zet.

Daarom raad ik aan alles via de schuif registers te doen, behalve de enable. Deze direct vanaf de MCU te doen.

Volgens de datasheet van Hitachi nemen lees en schrijf acties van en naar de HD44780 37uS in beslag, dus 40uS tussen schrijf en lees opdrachten moet genoeg zijn. Let alleen wel dat 'CLS', 'return home' en aanverwante opdrachten langer kunnen duren.
ah ok, weer wat geleerd 8)

wat ik bedoelde met "tricky" is dat ik alle lees-schijf acties met lcd.print(); niet de pinnen kan gebruiken die ik met LiquidCrystal lcd(); heb ingesteld, ik moet waarschijnlijk zelf aan de slag om de communicatie via de shift register in te stellen.

ora et labora

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
nou ben vandaag bezig geweest om de temp sesor aan de praat te krijgen tot nu toe geen succes.

heb nog geen ENKELE geloofwaardige waarde uit dat ding weten te krijgen
en een loop met het gemiddelde maakt het alleen maar erger(veel meer uitschieters)

ik ga morgen mn multimeter laten testen in de winkel, 47K weeerstanden zouden 1.5K zijn, en 8k weerstanden "onmeetbaar (blijft hangen op 2k)

dat ding is geschikt voor casa die loco 7(8)7
volt meten doet ie dan wel weer goed.... :?

de zwakste schakel lijkt tot nu toe de weesrtand, ik moet op zoek naar zo dicht mogelijk bij de 2K

[Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 27-05-2011 00:19]

ora et labora

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12-2022

Sprite_tm

Semi-Chinees

Title-wijziging op verzoek

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:46

OcGuru

Giulietta Qv

Dit is trouwens een makkelijke libary icm 74HC595 en een HD44780 lcd. Ideaal, gebruik hem zelf ook :)

Bl44t

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
ey bedankt man, dit ga ik zeker weten proberen.....

ora et labora

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
bij deze, ik heb m geprobeerd, maar het mocht niet baten.
ik krijg tekens op het scherm, dus is er sprake van communicatie, maar nog geen "hallo world"

random karakters die als een soort tetris die(horizontaal)van links naar rechts gaan.....
ergens een slecht/fout contactje sluit ik niet uit, maar ik denk dat ik toch ff zelf aan het knutelen moet gaan....

ora et labora

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee