Ook een 5V regulator heeft een redelijke rimper, dus je AVcc en Aref moet nog behoorlijk gestabiliseerd worden voordat deze zuiver is. Ik heb toevallig een een LM35 aan een ATMega8 hangen via een 8705, maar kunnen ,volgens de specs, ook weer een afwijking hebben van +/- 0,2V. Dit is dus al 2 graden afwijking. Er van uitgaande dat jij 5V neemt als AVcc/Aref, vertaald dit in een afwijking van 4 graden (reken fout+Aref fout)
Tel hierbij nog de fout van je spannings verlies of overspraak(12V van je videokaart FTW) over je lange draden op en je afwijking kan zomaar 5 graden zijn, dit komt dicht tegen de grens aan van wat wel of niet meer werken van meeste chips betekend.
Ik heb wat testjes gedaan en mijn opstelling heeft altijd een afwijking van 2~3 graden, omdat de 7805 die ik gebruik 5,1V uitspuugt bij 12V en 5,13V bij 24V of hoger(Vmax is 35V van de mijne)
Nu kan het zo zijn dat de Arduino al een nette AVcc en Aref heeft, maar de afwijking kan redelijk snel oplopen zoals je ziet. Houd hier rekening mee.
Het slimste is denk ik om als je alles in je PC hebt geïnstalleerd, dan met een voltmeter te meten wat je afwijking is en dit als correctie door te voeren. Dit zal allicht de nauwkeurigheid ten goede komen
Vandaar mijn advies om een LM75 te nemen, dan heeft een bedrijf daar al netjes rekening mee gehouden, zodat jij dat niet meer hoeft te doen.
Aan de andere kant, wij zijn wel tweakers, dus is het wel een uitdaging om het goed te krijgen. Nu ik er zo bij nadenk, mss is het een idee om koptelefoon kabels te gebruiken voor je analoge signalen, ben je in elk geval eventuele overspraak kwijt.
daar heb je wel een punt, arduino heeft geen onbeperkte rekenkracht, en als ik er veel op aan wil sluiten->kost meer rekentijd->kan de communicatie flink verstoren, ik heb geen idee,ik zal zien.
Idd, en aangezien je ook PWM wil gebruiken, als Arduino een beetje lijkt op een Basicstamp, dan gebeurd dit allemaal softwarematig, dus dan heb je alle rekenkracht nodig die je kan krijgen

dankje voor de info, ik heb geen uitgebreide studie gedaan bij het zoeken van een goede temp. sensor.
de lm75, had wellicht een betere keuze geweest. maar dat wil niet zeggen dat de lm355 niet voldoet,
het zijn goede nauwkeurige sensoren, (waar wel wat van word afgesnoept door lange draden)
daar dat is statish en kan rekening mee worden gehouden.
Geen probleem, iedereen leert. Ik wist ook het probleem van de LM35 ook niet totdat ik ermee ging knutselen. Daarna heb ik ook een opstelling gemaakt met een LM75 aan een ATMega8 en daarmee kreeg ik veel betere waardes. Met de LM35 ook wel, maar na wat 'tweaking'

maar op een op hele graden nauwkeurig moet wel lukken denk ik. iig beter dan NTC weerstanden dacht ik zomaar

Hmm, ik heb nog een NTC liggen EN een ATMega8535...