Toon posts:

Router werkt niet met lokale DNS server

Pagina: 1
Acties:

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09-2022
Ik heb de netwerksituatie hier zojuist veranderd van fixed IP-adressen naar DHCP. Binnen dit netwerk draait een eigen DNS server op adres 10.0.1.5. In de oude situatie had ik op elke pc in het netwerk daarom twee DNS adressen ingevuld: één naar de lokale DNS server (10.0.1.5) en één naar de router (10.0.1.1). De router haalde vervolgens automatisch het DNS adres op van mijn provider.

In de nieuwe situatie wil ik het liefste niets meer handmatig in hoeven te vullen op de computers, dus ook geen DNS adressen. Op de router heb ik vervolgens wederom de primaire DNS server ingevuld met 10.0.1.5 en de secundaire DNS server met 8.8.8.8 (Google's DNS server). Ik ging er van uit dat alle pc's nu via deze adressen werden geresolved.

Het probleem is alleen dat hij sindsdien geen lokale adressen meer wil resolven, terwijl het vlot werkt wanneer ik de lokale DNS server toevoeg als primair DNS adres in de adapterinstellingen op een willekeurige pc. Het lijkt er dus op dat de router de ingevulde DNS-adressen enkel en alleen op het internet gaat zoeken en dus niet op het lokale netwerk.
Is dit normaal voor een router om te doen? Nu begrijp ik dat het een consumentenrouter is (Netgear WNDR3700) en dat de meeste consumenten geen eigen DNS server draaien, maar het lijkt me toch ook niet zo ingewikkeld om eerst (of ook) in het lokale netwerk te kijken of dat adres bestaat. Zeker omdat een 10.x.x.x adres nooit op het internet voorkomt.

Is er een manier om dit op te lossen, of zit ik er echt aan vast om DNS adressen toch handmatig in te moeten voeren?

• justcrazy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-01-2021
Waarvoor dient je DNS-Server ? Je router kan toch ook gewoon resolven als je alles automatisch laat staan .

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 15:20
Wat geeft een nslookup naar een lokaal adres aan?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Haal sowieso 8.8.8.8 weg als je dat wilt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Niles
justcrazy schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 10:36:
Waarvoor dient je DNS-Server ? Je router kan toch ook gewoon resolven als je alles automatisch laat staan .
Dit netwerk heeft een domein met Active Directory. Voor AD moet je een DNS draaien, en in dit geval draaien het domein en de DNS vanaf dezelfde server. Ik heb een aantal A-hosts toegevoegd aan de forward-lookup zone, zodat ik makkelijk naar accespoints kan surfen (bv netgear.domein.com, linksys.domein.com etc) en het externe bureaublad van de server (server.domein.com) kan bereiken evenals de webserver.

Deze 'lokale' adressen werden geresolved door de DNS op mijn eigen server, terwijl alle overige aanvragen verlopen via de DNS server van Google (of voorheen mijn provider: Ziggo). Dat werkte dus perfect in de oude situatie, waarbij ik de DNS adressen op elke computer handmatig had ingevoerd. Nu wil ik dus alles dynamisch (DHCP) laten verlopen en wordt elk DNS verzoek dus via de router afgehandeld. Helaas lijkt deze dus niet te kijken naar het interne adres 10.0.1.5 (wat dus de DNS server is). Het lijkt erop alsof de router verwacht dat daar alleen externe (internet) DNS servers ingevuld worden en aangezien 10.0.1.5 op het internet niet voorkomt word automatisch de secundaire DNS server gebruikt, en die kent logischerwijs niet mijn interne domein en kan daarom dus niet die adressen resolven. Alles op automatisch laten staan is dus niet de oplossing, wat ik idd wel verwacht had! Maar dat is nu precies het probleem waar ik mee zit.
Petervanakelyen schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 13:45:
Wat geeft een nslookup naar een lokaal adres aan?
Server: UnKnown
Address: 10.0.1.1
*** UnKnown kan server.domein.com niet vinden: Non-existent domain
CyBeR schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 14:54:
Haal sowieso 8.8.8.8 weg als je dat wilt.
Want wat is daar precies het probleem van?

• Mosaics.Ruled
  • Laatst online: 28-02 13:00
Maak even een forwarder aan naar je router of buiten toe op je DC/DNS server dan moet het werken :)
Hoef je ook meteen geen tweede DNS server meer in te stellen.

[Voor 24% gewijzigd door Mosaics.Ruled op 21-05-2011 19:29]

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-06 12:06
Volgens mij werkt DNS niet zo. Je client zend zijn request naar 1 DNS server en wacht op repliek. Beide DNS servers dienen dus in sync te zijn. Het is imho niet zo dat je client onderscheid kan maken tussen een server voor lokale DNS en een server voor externe DNS requests.

Ik zou er voor opteren alleen 10.0.1.1 mee te geven in DHCP en server 10.0.0.1 alle DNS te laten doen.

Edit.. : met eXSs dus

[Voor 3% gewijzigd door boesOne op 21-05-2011 19:32]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Niles
eXSs schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 19:29:
Maak even een forwarder aan naar je router of buiten toe op je DC/DNS server dan moet het werken :)
Hoef je ook meteen geen tweede DNS server meer in te stellen.
Dat werkt dus helaas niet. De DHCP aanvragen gaan naar de netgear router (mijn eigen server is geen router, en dat wil ik ook niet). Maar juist die router laat geen adressen resolven via mijn eigen DNS server, ook al staat het adres naar die server ingesteld als primaire DNS server. Ook al voeg ik dus aan mijn eigen DNS server een forwarder toe naar een DNS server op internet, dan zal dit niet geresolved worden omdat hij in de eerste plaats al niet op mijn eigen DNS server komt.

Buiten dat, wil ik ook niet naar die situatie toe, omdat dit zou betekenen dat als mijn eigen server plat ligt, er helemaal geen DNS servers meer beschikbaar zijn (tenslotte is de forwarder dan ook niet meer te bereiken). De server staat in princiepe 24/7 aan, maar aangezien het vooral een hobby projectje is, kan ik dat dus niet garanderen. Ik wil het internet voor de overige gebruikers in huis daarmee niet platleggen doordat ik iets te enthausiast gehobbyd heb ;).

• Stuupje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-05 00:45
Ik gebruik de volgende setup met soortgelijke componenten.

Server;
- Fixed IP
- DHCP
- DNS, forward naar router als hij het niet herkend
- WINS

Router;
- Fixed IP
- DHCP uitgeschakeld

Dit is wat de clients krijgen:
IP -> Meegekregen van DHCP van Server
Subnet -> DHCP van Server
Gateway -> Fixed IP van Router meegekregen van DHCP
DNS -> Fixed IP van Server meegekregen van DHCP
DNS 2 -> Fixed IP van Router

Works as a charm :)

*edit -> bij mij staat Router IP als 2e DNS entry zodat als server uitvalt, internet blijft werken :) *thnx eXSs*

[Voor 15% gewijzigd door Stuupje op 21-05-2011 19:50]

• Mosaics.Ruled
Als toevoeging op Stuupje:
Je kan de router als 2e DNS server opgeven bij de DHCP opties, zo zit je niet zonder internet als je server er uit klapt. Zonder die server gaat het helaas moeilijk worden als je qua DNS niks kunt toevoegen op je router.

• Niles
Stuupje schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 19:46:
Ik gebruik de volgende setup met soortgelijke componenten.

Server;
- Fixed IP
- DHCP
- DNS, forward naar router als hij het niet herkend
- WINS

Router;
- Fixed IP
- DHCP uitgeschakeld

Dit is wat de clients krijgen:
IP -> Meegekregen van DHCP van Server
Subnet -> DHCP van Server
Gateway -> Fixed IP van Router meegekregen van DHCP
DNS -> Fixed IP van Server meegekregen van DHCP
DNS 2 -> Fixed IP van Router

Works as a charm :)

*edit -> bij mij staat Router IP als 2e DNS entry zodat als server uitvalt, internet blijft werken :) *thnx eXSs*
Maar deze situatie zorgt er toch nog steeds voor dat als de server uitvalt het internet platligt. Tenslotte krijgen de pc's dan geen IP etc. meer (omdat in jou geval de server ook gelijk DHCP is).

Bovendien, mits ik het goed begrijp, heb jij dus bij alle pc's de DNS2 handmatig ingevoerd? Dat is eigenlijk iets wat ik niet wil (het is uiteraard geen onoverkomelijk probleem, maar nu ik overgestapt ben op DHCP wil ik ook liever dat ik helemaal niks meer in hoef te vullen). Het lost dus helaas nog mijn probleem niet op.

Ik zal nog even proberen te 'schetsen' wat ik ik wil:
1. PC vraagt om IP bij router (10.0.1.1)
2. Router geeft IP adres, subnet en DNS1 en 2 terug. DNS1 = lokale DNS server, DNS2 = internet DNS server
3. PC doet DNS verzoek naar een intern adres
4. Router geeft door aan pc dat hij maar eens bij DNS1 moet gaan kijken: 10.0.1.5
5. DNS1 kent het interne adres en resolved deze

Bij een extern (internet) adres zal DNS1 het adres niet herkennen, en dus zal automatisch DNS 2 gebruikt worden, die het externe adres wél moet kennen. Ook bij uitval van DNS1 zal alles geresolved worden via DNS2 en zullen dus alleen de interne adressen niet meer werken (die alleen ik gebruik).
Het probleem is nu dat interne adressen tóch door DNS2 afgehandeld worden, schijnbaar omdat DNS1 niet bestaat. De enige verklaring die ik kan geven is dat de router alleen externe DNS servers verwacht... maar waarom begrijp ik niet echt.

[Voor 3% gewijzigd door Niles op 21-05-2011 20:16]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Niles schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 20:13:
[...]

Bij een extern (internet) adres zal DNS1 het adres niet herkennen, en dus zal automatisch DNS 2 gebruikt worden, die het externe adres wél moet kennen.
Nee, zo werkt dat niet. Al je resolvers moeten alle wat je wilt kunnen resolven, daadwerkelijk kunnen resolven.
Ook bij uitval van DNS1 zal alles geresolved worden via DNS2 en zullen dus alleen de interne adressen niet meer werken (die alleen ik gebruik).
Als DNS1 't niet doet zal DNS2 inderdaad al het werk moeten doen. Maar als ze het beide doen is 't niet noodzakelijkerwijs te voorspellen welke gebruikt zal worden.
Het probleem is nu dat interne adressen tóch door DNS2 afgehandeld worden, schijnbaar omdat DNS1 niet bestaat. De enige verklaring die ik kan geven is dat de router alleen externe DNS servers verwacht... maar waarom begrijp ik niet echt.
Nee. Je moet dus, zoals ik al eerder zei, 8.8.8.8 eruit knikkeren want die kent jouw adressen niet. Je moet zorgen dat je eigen DNS server alle queries kan beantwoorden en dan alleen die gebruiken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Mosaics.Ruled
Niles schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 20:13:
Bij een extern (internet) adres zal DNS1 het adres niet herkennen, en dus zal automatisch DNS 2 gebruikt worden, die het externe adres wél moet kennen. Ook bij uitval van DNS1 zal alles geresolved worden via DNS2 en zullen dus alleen de interne adressen niet meer werken (die alleen ik gebruik).
Ok, je wilt je router als DHCP server:
Router doet het volgende:
• Geeft IP adres uit via DHCP
• Geeft aan dat er twee DNS servers zijn;
• DNS1: 10.0.1.5 (Je Domain controller en 'primaire' DNS server)
• DNS2: 10.0.1.1 (Je router, en 'weg naar buiten toe')

Je server doet het volgende:
• Domain controller
• Primaire DNS server welke het interne netwerk 'kent'
• Forwarder naar 10.0.1.1 voor het verkeerd wat niet intern is
• Stel bij de netwerk verbinding het volgende in:
• IP Adres: 10.0.1.5
• Subnetmasker: 255.255.255.0
• Primaire DNS Server: 127.0.0.1 (hij kijkt dan eerst naar z'n eigen 'database' en anders vraagt ie aan 10.0.1.1 'kun jij 'm voor me opzoeken?')

Hoe je Netgear router precies werkt weet ik niet, maar als het goed is worden alle clients geregistreerd inclusief de 'FQDN' (Fully Qualified Domain Name) zoals bijvoorbeeld pc01.domein.tld. Het kan dat hier voor op de router een interne domain name aangegeven moet worden. Als met deze opzet je server uit staat heb je sowieso internet toegang en volgens mij ook gewoon intern DNS verkeer wat goed werkt.

• alm
  • Laatst online: 05-06 20:39
Als het alleen om het resolven van de lokale pc/server namen gaat dan zou je ook WINS nog kunnen gebruiken. Da's een kwestie van WINS op de server installeren en deze via DHCP meegeven. Maar als dat niet ondersteund wordt door je DHCP server in je router, dan kun je wellicht toch beter de server als DHCP server inrichten en die de juiste gegevens laten meegeven aan de clients. Je moet dan wel de DHCP server van de router uitschakelen.

Weet niet of je clients ook onderdeel zijn van de Active Directory, maar dan is het zowiezo beter om de server ook als primaire DNS te hebben omdat anders aanmelden op het domein erg lang kan duren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niles
eXSs schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 21:53:
[...]

Ok, je wilt je router als DHCP server:
Router doet het volgende:
• Geeft IP adres uit via DHCP
• Geeft aan dat er twee DNS servers zijn;
• DNS1: 10.0.1.5 (Je Domain controller en 'primaire' DNS server)
• DNS2: 10.0.1.1 (Je router, en 'weg naar buiten toe')

Je server doet het volgende:
• Domain controller
• Primaire DNS server welke het interne netwerk 'kent'
• Forwarder naar 10.0.1.1 voor het verkeerd wat niet intern is
• Stel bij de netwerk verbinding het volgende in:
• IP Adres: 10.0.1.5
• Subnetmasker: 255.255.255.0
• Primaire DNS Server: 127.0.0.1 (hij kijkt dan eerst naar z'n eigen 'database' en anders vraagt ie aan 10.0.1.1 'kun jij 'm voor me opzoeken?')

Hoe je Netgear router precies werkt weet ik niet, maar als het goed is worden alle clients geregistreerd inclusief de 'FQDN' (Fully Qualified Domain Name) zoals bijvoorbeeld pc01.domein.tld. Het kan dat hier voor op de router een interne domain name aangegeven moet worden. Als met deze opzet je server uit staat heb je sowieso internet toegang en volgens mij ook gewoon intern DNS verkeer wat goed werkt.
Ik heb het precies ingesteld zoals jij verteld, maar dit werkt helaas niet. Wanneer ik aan de server namelijk als forwarder 10.0.1.1 toevoeg, geeft WS2008 al aan dat daar geen DNS draait. De router is, nogmaals, geen DNS server. Ik kan in de router-admin kiezen om de DNS servers automatisch op te laten halen vanaf mijn ISP, óf (en dus niet allebei) om de DNS servers handmatig in te voeren. Wanneer ik dus handmatig 10.0.1.5 als primair DNS invul en 10.0.1.1 als secundair DNS kan hij natuurlijk nooit iets resolven, zeker niet wanneer ik in de server ook weer naar 10.0.1.1 verwijs als secundair DNS. De router resolved zelf dus helemaal niks, en juist daarom had ik 8.8.8.8 toegevoegd als secundaire DNS server, en óók als forwarder op de server. Dat lijkt mij een veel logischere constructie, al ben ik ben ik geen pro op netwerkgebied, dus mogelijk mis ik iets..? Bovendien werken dan de lokale adressen niet meer.

Het vreemde vind ik, dat wanneer ik 10.0.1.5 als DNS server opgeef bij een random pc in het netwerk (die verder alles via DHCP ophaald) het precies werkt zoals ik het wil :? .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
Niles schreef op zondag 22 mei 2011 @ 22:00:
[...]

Ik heb het precies ingesteld zoals jij verteld, maar dit werkt helaas niet. Wanneer ik aan de server namelijk als forwarder 10.0.1.1 toevoeg, geeft WS2008 al aan dat daar geen DNS draait. De router is, nogmaals, geen DNS server.
Ah, dat verklaard :)
Ik denk dat het verstandig is om dit wel te doen mocht de server uitvallen.
Ik kan in de router-admin kiezen om de DNS servers automatisch op te laten halen vanaf mijn ISP, óf (en dus niet allebei) om de DNS servers handmatig in te voeren. Wanneer ik dus handmatig 10.0.1.5 als primair DNS invul en 10.0.1.1 als secundair DNS kan hij natuurlijk nooit iets resolven, zeker niet wanneer ik in de server ook weer naar 10.0.1.1 verwijs als secundair DNS.
Dit klopt ook niet, ik doelde op de DNS instellingen die de clients via DHCP toegewezen kregen, hier kun je een primaire en secundaire server aangeven. Ik ken tevens ook geen enkele router die de DNS servers van de ISP toegewezen krijgt, normaal krijgen die het adres van de interne DNS server, meestal de router. Deze interne DNS server op de router 'beheer' dus het contact met de DNS server van de ISP en verder.
Stel op je router dus in dat hij de standaard DNS servers vanuit de ISP gebruikt :)
De router resolved zelf dus helemaal niks, en juist daarom had ik 8.8.8.8 toegevoegd als secundaire DNS server, en óók als forwarder op de server. Dat lijkt mij een veel logischere constructie, al ben ik ben ik geen pro op netwerkgebied, dus mogelijk mis ik iets..? Bovendien werken dan de lokale adressen niet meer.
Op de server hoef je alleen maar 127.0.0.1 als primaire DNS server in te stellen, hierna hoef je alleen nog maar die ene forwarder op je DNS server te maken. Verder niks dus, geen secundaire DNS servers.
Het vreemde vind ik, dat wanneer ik 10.0.1.5 als DNS server opgeef bij een random pc in het netwerk (die verder alles via DHCP ophaald) het precies werkt zoals ik het wil :? .
Post het resultaat van het commando 'ipconfig /all' op een client die zijn DHCP lease gekregen heeft maar waar je niet handmatig de DNS server ingesteld hebt op 10.0.1.5.

Ik neem aan dat je weet hoe je de command prompt opent :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 17:44

lier

MikroTik nerd

Heel simpel:

Je geeft alleen je Windows server als DNS server richting je clients mee in de DHCP scope.
Je server laat je forwarden (voor alles wat hij niet weet) bij bijvoorbeeld de DNS servers van je provider en/of opendns/google.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Ligt je server vaak plat oid?

Ik zou de meest ideale situatie creeren, en gewoon gaan van DNS op de server met een forwarder naar je provider, google, enz.

Op je router DHCP alleen je DNS van de server opgeven, DHCP met een korte TTL (1 dag bijv.). Mocht onverwacht je server er uit liggen, pas je je router aan en geef DNS van google op dat moment.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 17:44

lier

MikroTik nerd

Thijmen schreef op maandag 23 mei 2011 @ 09:37:
Op je router DHCP alleen je DNS van de server opgeven, DHCP met een korte TTL (1 dag bijv.). Mocht onverwacht je server er uit liggen, pas je je router aan en geef DNS van google op dat moment.
Waarom zou je DJCP van je router willen terwijl je een server draait? Dit laat je ook door je server doen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
lier schreef op maandag 23 mei 2011 @ 09:46:
[...]

Waarom zou je DJCP van je router willen terwijl je een server draait? Dit laat je ook door je server doen.
Dat is zijn eigen keuze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niles
eXSs schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:21:
Ah, dat verklaard :)
Ik denk dat het verstandig is om dit wel te doen mocht de server uitvallen.

[...]

Dit klopt ook niet, ik doelde op de DNS instellingen die de clients via DHCP toegewezen kregen, hier kun je een primaire en secundaire server aangeven. Ik ken tevens ook geen enkele router die de DNS servers van de ISP toegewezen krijgt, normaal krijgen die het adres van de interne DNS server, meestal de router. Deze interne DNS server op de router 'beheer' dus het contact met de DNS server van de ISP en verder.
Stel op je router dus in dat hij de standaard DNS servers vanuit de ISP gebruikt :)
Oke, ik krijg hier de indruk dat je bedoelt dat ik in de router 2 keer een DNS moet instellen: Eén keer het DNS adres dat de router gebruikt met de buitenwereld en één keer de DNS servers die de clients moeten gaan gebruiken. Of zie ik dat verkeerd?

Mocht ik het goed begrijpen: Volgens mij kan ik dit nergens instellen. Ik kan namelijk alleen onder menu optie 'basisinstellingen' de 2 DNS servers invullen (of automatisch laten ophalen van de ISP, staat er overigens echt ;)). En daar heb ik tot nu toe dus steeds DNS1 10.0.1.5 ingevuld. Maar ik kan nergens DNS servers instellen die door worden gegeven aan de clients middels DHCP, en ik ging er ook van uit dat die de DNS servers doorgegeven kregen die in het basisinstellingen-menu staan.

Dat zou ook meteen verklaren waarom ik bij een client als DNS server a) maar 1 te zien krijg en b) dat 10.0.1.1 is, terwijl die helemaal niet ingevuld staat bij DNS servers in de router.
Zou de router zo 'gemaakt' zijn dat hij (bij DHCP) altijd zichzelf doorgeeft aan de clients en er vervolgens vanuit gaat dat de DNS servers op worden opgehaald vanaf de ISP of er alleen (externe) internet DNS servers ingevuld worden?

Dat zou een hoop verklaren! Want nogmaals, het werkt precies zoals ik wil wanneer ik op clients de DNS servers handmatig invul (terwijl IP, subnet en gateway via DHCP worden opgehaald). Is dat dan de beperking van een consumenten-router?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
Waarschijnlijk is het inderdaad een beperking van je router. Beste oplossing is dan DHCP laten regelen door je server in plaats van je router dan ben je in een keer overal vanaf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niles
eXSs schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 13:23:
Waarschijnlijk is het inderdaad een beperking van je router. Beste oplossing is dan DHCP laten regelen door je server in plaats van je router dan ben je in een keer overal vanaf.
Ik ben even wat grondiger gaan zoeken.... en ik ben idd bang dat dit vanaf het begin het probleem is geweest. In deze link verteld iemand die tegen hetzelfde probleem is aangelopen en in dat topic bevestigen een aantal mensen dat het niet kan met die router. Erg jammer dat Netgear dit niet heeft ingebouwd, maar toch iedereen bedankt voor de reacties en de hulp _/-\o_
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee