Toon posts:

[TS] Informatie delen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:35
Heren,

Tegenwoordig hebben we bij ons in het bedrijf de noodzaak om informatie te delen (verschillende informatie) van ons intranet naar de 'werkvloer'.

Hier gebruiken wij op dit moment een RDP sessie voor op 1 van onze terminal servers, echter is dit nogal zonde van de CAL/Resources omdat het enige wat ze nodig hebben een webbrowser is waarin ze de informatie kunnen zien.

Ik heb al wat gegoogled op 'sharing browser' 'sharing information via server' en 'information monitors' maar ik heb echt geen flauw idee waarop ik eigenlijk moet zoeken om de juiste resultaten te krijgen.. |:(

Enige hulp en of tips wat ik zou kunnen doen om dit op te lossen zouden geweldig zijn! :)

Dit is een account.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je ook eens wat specifieker bent over wat voor informatie je wilt delen? kleine documentjes? zware documenten? Er zijn tal van oplossingen , maar ontkomen aan CALS zal je toch niet doen.
Of ze nu naar een TS connecten , of naar een Fileserver, die calls zullen er altijd moeten zijn.
Gewoon ff kijken wat gunstiger is in jouw situatie , User of Device calls.

OF misschien is sharepoint wel wat je zoekt(een webbrowser waarin ze informatie kunnen zien)

[Voor 5% gewijzigd door degroot op 20-05-2011 23:30]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grvy
degroot schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 23:29:
Als je ook eens wat specifieker bent over wat voor informatie je wilt delen? kleine documentjes? zware documenten? Er zijn tal van oplossingen , maar ontkomen aan CALS zal je toch niet doen.
Of ze nu naar een TS connecten , of naar een Fileserver, die calls zullen er altijd moeten zijn.
Gewoon ff kijken wat gunstiger is in jouw situatie , User of Device calls.

OF misschien is sharepoint wel wat je zoekt(een webbrowser waarin ze informatie kunnen zien)
Staat toch echt in de start? -> Informatie staat op het Intranet dus ze hebben een browser nodig..
en hoe bedoel je ontkomen aan CALS doe je toch niet? om een file te delen heb ik geen TS-Cal nodig..

-> + resources op de TS... met ong 10 TC die nu naar onze TS connecten word dat toch een aardige load voor alleen die browsers... :|

Sharepoint word hem niet, want dat lost niks op.. of ze nu met een webbrowser naar ons intranet gaan of naar sharepoint.. zelfde verhaal andere vorm..

[Voor 7% gewijzigd door Grvy op 20-05-2011 23:43]

Dit is een account.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 13:06
Maar zoals degroot al vraagt: Wat wil je delen ?
Intranet is een groot woord:
- Zijn het html pagina's ?
- Zijn het bestanden ?
- Wil je een directorie structuur aanbieden ?
etc.
etc.

Ik snap even niet waarom je eerst een rdp sessie moet starten om vanuit daar met een browser naar intranet te gaan. Kan de client niet rechtstreeks naar intranet zonder in te loggen via rdp ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Grvy
Wat we delen is een PHP pagina waarop ze confirmatie krijgen dat wat ze aan het doen zijn goed is.. (invoeren van een getal serienummer etc..)

-> Client zelf (TC) heeft IE 6.0 erop staan en die kan niet met die pagina omgaan, updaten van IE op die TC kan voor zover ik weet niet..

Dit is een account.

• Remco
Ik weet niet wat voor TC je hebt, maar je kan dan toch gewoon of updaten, of firefox installen ?

• Grvy
Firefox installeren op een thinclient? wacht.. software installeren op een thinclient? Dat gaat alleen via de officiele HP kanalen (hp thinclient) en geuss what.. er is geen IE 7.0 voor deze thinclients beschikbaar...

Dit is een account.

• Remco
Welke heb je dan ?

• Grvy

Dit is een account.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Tja, als je een Microsoft gebaseerde Thinclient neer zet moet je natuurlijk wel rekenen op een TS-CAL. Wil je die TS-CAL niet besteden aan deze werkplek, haal de TS-Client dan weg en zet een eenvoudige pc neer.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Grvy
Zer0 schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 22:21:
Tja, als je een Microsoft gebaseerde Thinclient neer zet moet je natuurlijk wel rekenen op een TS-CAL. Wil je die TS-CAL niet besteden aan deze werkplek, haal de TS-Client dan weg en zet een eenvoudige pc neer.
... dat is toch helemaal de vraag niet? :| Ik vraag juist wat de alternatieven zijn.. deze TC zijn klein gebruiken niet veel energie en kosten nagenoeg niks..

Ken jij een volledige PC die net zo klein is net zo weinig verbruikt en die helemaal op slot zit (dus dat ze alleen de browser kunnen gebruiken?) waarbij het ook nog is vereist is dat die geen FANS heeft. (ivm stof / productie gebied)

Het gaat mij erom dat de kantoor medewerkers ook op die terminal server werken, en die paar extra browsers mag niks uitmaken maar toch wil ik zoveel mogelijk extra belasting voor een simpele browser.. vermijden.

Of dit nou een Linux TS word of een VDI oplossing maakt mij niet uit; ik vraag juist advies.. op zowel hardware als software gebied.. ;)

Dit is een account.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Pietjepot schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 23:16:
[...]

... dat is toch helemaal de vraag niet? :| Ik vraag juist wat de alternatieven zijn.. deze TC zijn klein gebruiken niet veel energie en kosten nagenoeg niks..

Ken jij een volledige PC die net zo klein is net zo weinig verbruikt en die helemaal op slot zit (dus dat ze alleen de browser kunnen gebruiken?) waarbij het ook nog is vereist is dat die geen FANS heeft. (ivm stof / productie gebied)
Bijvoorbeeld: http://www.bcmcom.com/bcm_product_bi250-945gse.htm
Op slot zetten is geen punt met lokale of AD-policies
Het gaat mij erom dat de kantoor medewerkers ook op die terminal server werken, en die paar extra browsers mag niks uitmaken maar toch wil ik zoveel mogelijk extra belasting voor een simpele browser.. vermijden.

Of dit nou een Linux TS word of een VDI oplossing maakt mij niet uit; ik vraag juist advies.. op zowel hardware als software gebied.. ;)
Geef dan aan wat je precies zoekt, vervangende hardware/software? Waar moet de browser aan voldoen? (als het niet in IE6 werkt lijkt het me niet een heel simpele pagina). Om hoeveel clients gaat het? Heeft men voor de toekomst meer wensen? (daar kun je donder op zeggen, nu is alleen die intranetpagina genoeg, straks wil men ook de planning zien, email lezen en excel-sheetjes bijwerken :P )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
of een wat andere HP serie? bijv. hp t5740 die heeft zo en zo ie7 dat ik weet.

Moeten de mensen ook nog kunnen printen / documenten bekijken vanaf het intranet of dat verder niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grvy
Even voor de duidelijkheid.

De apparatuur staat er nu al (hardware) dus andere hardware.. krijg ik waarschijnlijk geen goedkeuring voor.
Het gaat om confirmatie dat 'iets' (kan ik niet verder op ingaan) wat ze doen goed is. Dit zijn geen kantoor medewerkers, excel kennen ze niet en documenten bekijken doen/gaan ze niet (doen). Het gaat puur en alleen om visuele feedback.

Dit is een account.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 00:30
je hardware is niet voldoende voor de wensen wat betreft het besparen van een CAL.
Wat kost een CAL en wat kost nieuwe hardware die wel IE7 of hoger heeft of een firefox versie welke de pagina wel goed laat zien.

Is nieuwe hardware absoluut geen mogelijkheid?? ZO nee, dan is de nu gebruikte CAL je enige optie gezien de hwardware/software niet aan de eisen voldoet voor een goed werkende pagina weergave op de TC

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grvy
Ik vraag ook niet voor een hardware oplossing.. er moet toch een andere manier zijn om een simpele browser naar clients te streamen.. kom op zeg..

en nogmaals het gaat niet om de CAL het gaat erom dat de terminal server die extra load krijgt van die paar browsers wat gewoon niet gewenst is.

Als ik dan naar een linux TS oplossing moet kijken (andere VM opzetten) of naar Virtualbox achtige dingen waarmee ik de TC via het netwerk laat booten in een Windows VM. Ook goed..

Dit is een account.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Pietjepot schreef op zondag 22 mei 2011 @ 02:07:
Ik vraag ook niet voor een hardware oplossing.. er moet toch een andere manier zijn om een simpele browser naar clients te streamen.. kom op zeg..
Een post terug vroeg jij daar wel degelijk om, maar enfin. Wat jij wilt is dagelijkse kost met elke willekeurige unix/linux machine: open een terminal, DISPLAY variabele naar het remote scherm zetten, start browser met bijbehorende URL op. Moeilijker kan ik het niet maken.
Meerdere of andere clients elk aansturen vanuit een eigen terminal window.
Omdat je alleen de uitvoer van een X client naar een X server stuurt, zijn de beelden read-only.

Oh, en "kom op zeg.. " Mja.

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
Maak je intranet ook ie6 compatible...
en nogmaals het gaat niet om de CAL het gaat erom dat de terminal server die extra load krijgt van die paar browsers wat gewoon niet gewenst is.

Als ik dan naar een linux TS oplossing moet kijken (andere VM opzetten) of naar Virtualbox achtige dingen waarmee ik de TC via het netwerk laat booten in een Windows VM. Ook goed..
Serieus heb je wel enig idee wat iets daadwerkelijk kost? Een linux TS kost gewoon heel veel keer een simpele hardware replacement... Maar als je het echt wilt, tja je kan een linux VM opzetten, daarin FF gooien en dan je client laten connecten. Of een willekeurige andere VM opzetten...
Maar enkel het dichttimmeren van zoiets kost al het meervoudige van die enkele hardware replacement.

Hardware replacement is een eenmalige investering die je probleem oplost. Software workarounds zijn doorlopende investeringen in onderhoud etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

DIe zijn er wel, maar er zitten (software) beperkingen aan je huidige hardware, dan ding snapt alleen RDP en Citrix afaik.

Hoe je het ook went of keert, die linux TS/VM/VirtualBox achtige dingen moeten ergens op draaien en zullen dus of extra load op een server of extra hardware vereisen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
Zer0 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 10:52:
[...]
Hoe je het ook went of keert, die linux TS/VM/VirtualBox achtige dingen moeten ergens op draaien en zullen dus of extra load op een server of extra hardware vereisen.
Kijk ook eens naar het kostenplaatje van het beheer/onderhoud van die extra dingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Even je opties op een rij:

- De TC via het netwerk laat booten in een Windows VM - Not going to happen, die doos heeft daar simpelweg de hardware niet voor.

- Remote X gebruiken naar een linux machine - Niet mogelijk, de software op de TC is RDP/Citrix only

- Alternatieve firmware op de TC gooien - Een optie, maar HP ondersteunt het niet, en het blijft een vraag of het wel bestaat, ik heb tot nu toe niks kunnen vinden.

- Een alternatieve Terminal Server gebruiken: Mogelijk met oa. http://sourceforge.net/projects/xrdp/ en http://www.2x.com/terminalserver/termsrvfeatures.html , beide maken het mogelijk RDP te gebruiken om een remote desktop op een linux machine te starten. Hier in natuurlijk wel een extra linux server voor nodig.

De laatste optie is de enige waarbij je de huidige clients kunt blijven gebruiken, maar er zitten wel een aantal vraagstukken aan.

- Gebruik je een AD, zo ja, dan zul je de linux machine moeten koppelen aan het domein, of zelf users moeten beheren op de linux machine.
- Is de intranet pagina geschikt voor Firefox, IE op linux vraagt om een hele trukendoos.
- GPO's gaan niet werken op linux, je zult hem zelf dicht moeten timmeren..

De grootste vraag blijft om hoeveel clients het gaat, als het er een paar zijn haal je een hoop extra beheer binnen met weinig voordeel, zijn het er veel dan kun je je afvragen of een extra TS niet handiger en makkelijker te beheren is, zeker omdat het om een produktie-omgeving gaat, en je op die manier gelijk hogere beschikbaarheid creëert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 08:55
Ik zou ook zeggen SharePoint, dat is binnen het Microsoft platform de meeste gebruikelijke manier om informatie te delen/ samen te werken.De user heeft dan alleen web browser nodig om de informatie te kunnen bekijken.

[Voor 23% gewijzigd door Turdie op 22-05-2011 17:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remco
Volgens mij dwaalt iedereen een beetje af bij de vraag die Pietjepot stelt.
Even terug naar het probleem:
Je wilt een php pagina bekijken zonder dat men op een TS inlogt. Dit om licenties en beheer op een TS uit te sparen.

Om het op te lossen kun je twee zaken doen:
- Of je doet wat aan je clients.
- Of je doet wat aan je intranetserver.

Wat kan je aan je client doen, er vanuit gaande dat je van je TS cals af wil ?
- Upgraden van Internet Explorer
- Omswitchen naar een linux based os op je TC. (Volgens mij wordt dat dan Debian wat HP er opzet ?) In de hoop dat firefox wel met je php pagina kan omgaan.
- Vervangen TC

Wat kan je server doen ?
- Intranet pagina wijzigen zodat deze ondersteund wordt door de iexplorer.

Reken anders een door wat de kosten zijn van een TS cal, en het beheer van een TS server. Deze kosten vallen natuurlijk weg op het moment dat je een nieuwe TC koopt met een geupdate versie van internet explorer. Zij kunnen dan rechtstreeks connecten met de intranet server en hoeven niet meer op de TS in te loggen. Wellicht kan je dan de directie overtuigen toch nieuwe apparatuur aan te schaffen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remco
shadowman12 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 17:27:
Ik zou ook zeggen SharePoint, dat is binnen het Microsoft platform de meeste gebruikelijke manier om informatie te delen/ samen te werken.De user heeft dan alleen web browser nodig om de informatie te kunnen bekijken.
Ja, maar het is maar de vraag of de TS de informatie kan verkrijgen in Sharepoint. Wellicht is het een derde partij die de informatie aanbiedt zodat je er geen zeggenschap over hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Turdie
Remco schreef op zondag 22 mei 2011 @ 17:32:
[...]

Ja, maar het is maar de vraag of de TS de informatie kan verkrijgen in Sharepoint. Wellicht is het een derde partij die de informatie aanbiedt zodat je er geen zeggenschap over hebt.
Ik heb redelijk wat ervaring en eigenlijk kun je bijna alles bouwen tegen SharePoint aan. Een front-end webpagina om in een database een serienummer op te zoeken moet zeker mogelijk zijn. Je zult sowieso wel je browser moeten upgraden. Zou met WSUS kunnen die de update van IE7/IE8/IE9 verspreidt (na dat je intern hebt getest of alles werkt met betreffende versie). IE6 wordt door veel pagina's al niet meer ondersteunt (Bijvoorbeeld ook Tweakers.net :P).

Je zou ook de browser kunnen streamen met Remote Desktop Services RemoteApp naar de thinclients toe, kost je wel weer TS-CAL's.RemoteApp een is een standaard onderdeel van de Remote Desktop Services suite binnen Windows Server 2008 R2. Je moet dan ook wel weer Remote Desktop Connection 6.1 op je thinclients zit (vanaf Windows XP SP3, en anders update KB952155 voor Windows XP SP2)

[Voor 39% gewijzigd door Turdie op 22-05-2011 17:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remco
shadowman12 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 17:34:
[...]Je zult sowieso wel je browser moeten upgraden. Zou met WSUS kunnen die de update van IE7/IE8/IE9 verspreidt (na dat je intern hebt getest of alles werkt met betreffende versie).
Heb je de ts gelezen ? Dat is juist waar de TS tegen aanloopt en niet kan doen.
shadowman12 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 17:34:
Je zou ook de browser kunnen streamen met Remote Desktop Services RemoteApp naar de thinclients toe, kost je wel weer TS-CAL's.
Wederom: heb je de ts gelezen ?
De topicstarter heeft die nu al, en wil er juist vanaf :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Turdie
Remco schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:07:
[...]
Heb je de ts gelezen ? Dat is juist waar de TS tegen aanloopt en niet kan doen.

[...]

Wederom: heb je de ts gelezen ?
De topicstarter heeft die nu al, en wil er juist vanaf :?
Lijkt mij een beetje onhaalbare eis als je thin clients hebt en je wil/kan geen Terminal Server licenties voor je gebruikers aanbieden. Of je zult dan moeten gaan naar een open-source terminal server oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
shadowman12 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:11:
[...]
Lijkt mij een beetje onhaalbare eis als je thin clients hebt en je wil/kan geen Terminal Server licenties voor je gebruikers aanbieden. Of je zult dan moeten gaan naar een open-source terminal server oplossing.
Het is opzich geen onhaalbare eis. Die TC's hebben blijkbaar IE6 aan boord, oftewel pas je intranet aan zodat die IE6 compatible is als je geen hardware investering wilt gaan doen.

Open-source terminal server oplossingen zijn leuk voor de hobby-bob waarvoor tijd gratis is. Zakelijk gezien is het inrichten ervan waarschijnlijk al vele malen duurder dan een paar nieuwe TC's. Ga je het over 3 jaar bekijken dan heb je echt bakken met geld weggegooid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Turdie
Gomez12 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:15:
[...]

Het is opzich geen onhaalbare eis. Die TC's hebben blijkbaar IE6 aan boord, oftewel pas je intranet aan zodat die IE6 compatible is als je geen hardware investering wilt gaan doen.

Open-source terminal server oplossingen zijn leuk voor de hobby-bob waarvoor tijd gratis is. Zakelijk gezien is het inrichten ervan waarschijnlijk al vele malen duurder dan een paar nieuwe TC's. Ga je het over 3 jaar bekijken dan heb je echt bakken met geld weggegooid.
Dit is een beetje het kip en het ei verhaal. Ik ben het met je eens dat de snelste manier het intranet aanpassen is, maar dat kan blijkbaar niet volgens de TS.
Het belangrijkste is dat IE6 gewoon oud aan het worden is en dat het je zal belemmeren bij migraties ook in de toekomst daar moet de TS sowieso wat mee. Het sharen van een browser op een TS is niet mogelijk en het is ook niet best practice om een TS een user te laten internetten via een browser.
Opties dus:
  1. Intranet aanpassen
  2. Thin clients upgraden/vervangen. Misschien kan de ts de thin clients een firmware update of een update geven.
  3. Desktops inzetten met de mogelijkheid om te patchen. Een destkop kost tegenwoordig ook 500 euro ofzo per stuk.

[Voor 19% gewijzigd door Turdie op 23-05-2011 02:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 13:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

shadowman12 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:28:
[...]
Het sharen van een browser op een TS is niet mogelijk en het is ook niet best practice om een TS een user te laten internetten via een browser.
Waarom zou dat geen best practise zijn? Hoe wil je anders gebruikers in grote Xenapp / RDS omgevingen willen laten internetten?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 347253

Pietjepot schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 10:42:
Wat we delen is een PHP pagina waarop ze confirmatie krijgen dat wat ze aan het doen zijn goed is.. (invoeren van een getal serienummer etc..)

-> Client zelf (TC) heeft IE 6.0 erop staan en die kan niet met die pagina omgaan, updaten van IE op die TC kan voor zover ik weet niet..
Dan kan je toch gewoon een Apache server met PHP draaien? De map waarin de bestanden staan die ze moeten hebben voeg je gewoon aan de httpd.conf van apache toe?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remco
Anoniem: 347253 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 08:45:
[...]

Dan kan je toch gewoon een Apache server met PHP draaien? De map waarin de bestanden staan die ze moeten hebben voeg je gewoon aan de httpd.conf van apache toe?
Heb je het topic doorgelezen :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 10:22
Het is geen normale IE6. De HP t5550 draait Windows CE, het dus een vrij beperkte browser die gebruikt wordt. Als je het intranet aanpast moet je dus ook goed op de CE machines testen en niet alleen op een XP machine met IE6.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee