Acties:
  • 0Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 11:56
Beste Tweakers,

Met onze Nikon D5000 is er wat vreemds aan de hand (voor beginnende amateurs iniedergeval :D), namelijk als ik door de lens kijk is het beeld erg wazig, terwijl als ik een foto schiet en ik kijk daarna op het 'voorbeeld' LCD scherm dan is de foto wel scherp.

Ook als ik ze op de computer zet ofzo kun je niet zien dat er wat aan de hand is.

Wat ik al geprobeerd heb :
- Accu opnieuw opgeladen
- Andere lens geprobeerd - zelfde resultaat
- Camera teruggezet naar de fabrieksinstellingen

Op internet krijg ik verder niet veel resultaten, ik weet ook niet goed hoe mijn probleem in een paar woorden te omschrijven. Kan iemand mij een duw in de goede richting geven? Of beter nog; de oplossing aankaarten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-03 15:33
Zit er naast je zoeker niet een klein draaiwieltje? Als ik me niet vergis heet dat een diopter. Daarmee kun je de zoeker 'scherpstellen'.

[Voor 28% gewijzigd door NMNN op 20-05-2011 18:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 11:56
NMNN schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 18:16:
Zit er naast je zoeker niet een klein draaiwieltje? Als ik me niet vergis heet dat een diopter. Daarmee kun je de zoeker 'scherpstellen'.

[afbeelding]
Nouja ik schaam me kapot.. Ik dacht dat ik er alles aan had gedaan. Dat het zoo simpel was :/
Die ga ik nooit meer vergeten, thanks

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-03 15:33
En volgens mij wordt de hele zoeker een diopter genoemd, niet alleen het wieltje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 13:29
the-edge schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 18:26:
[...]

Nouja ik schaam me kapot.. Ik dacht dat ik er alles aan had gedaan. Dat het zoo simpel was :/
Die ga ik nooit meer vergeten, thanks
Hahaha, wees blij dat het maar dit is :) kon ook niet echt veel zijn, aangezien ie wel mooie foto's maakt. Zou ik ook niet direct aan denken.

Veel plezier!

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 13:31
Op de drukkere fora komt de vraag meerdere keren per week langs, je bent dus niet de enige. Gebeurt me zelf ook wel 's hoor, zet ik de camera aan het oog en heel even slaat dan het WTF? toe en dan bedenk ik me dat m'n vrouw de camera in handen had gehad.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 22:27

painkill

Pain(k)(ill)

Gaat dat ding niet auto mee met de lens?
Beetje onzinnig om foto's te gaan maken met eigenlijk een beeld wat niet gelijk is aan de uiteindelijke foto..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 34095
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
painkill schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 20:59:
Gaat dat ding niet auto mee met de lens?
Beetje onzinnig om foto's te gaan maken met eigenlijk een beeld wat niet gelijk is aan de uiteindelijke foto..
Een diopter ligt wat ingewikkelder, het heeft meer te maken met je ogen +/- tov je viewfinder, dat kun je dus instellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 22:27

painkill

Pain(k)(ill)

Ah, dus gewoon het beeld scherpstellen op de scherpte van je ogen :)
Dus iemand met -3 kan dan ook zonder bril erdoorheen kijken?

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:40

Cheezus

Luiaard

Dat is precies het idee ja :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 13:31
Zolang je cylinder afwijking niet al te absurd is, ja, inderdaad.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb al 10 verschillende standen geprobeerd op mijn 550d..maar op de 1 of andere manier ben ik altijd weer ff scheel als ik door dat ding heen heb gekeken..op het moment van kijken nergens last van..maar dan zodra ik weer niet door de cam kijk ben ik altijd ff wazig :P Ik neem het altijd maar voor lief :P

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 12:24
Ik wist dat dat wieltje daarvoor was, maar nooit geprobeerd. Net mn 1000D erbij gepakt, maar het mocht niet baten :-( Mn ogen zijn dusdanig slecht dat ik met m'n -5 er niet scherp doorheen kan kijken, toch maar contactlenzen gebruiken dan!
Of heeft iemand hier een oplossing voor?

[Voor 8% gewijzigd door Kypo op 01-06-2011 21:04]

• darrock
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-11-2019
Wijnands schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 20:56:
Op de drukkere fora komt de vraag meerdere keren per week langs, je bent dus niet de enige. Gebeurt me zelf ook wel 's hoor, zet ik de camera aan het oog en heel even slaat dan het WTF? toe en dan bedenk ik me dat m'n vrouw de camera in handen had gehad.
ik heb het zelf ook wel eens gehad. zat me te vervelen dus beetje aan dat wieltje draaien.
de volgende keer dat ik hem gebruikten een half uur zitten zoeken waarom dat beeld zo wazig was. toen pas dacht ik er aan dat ik dat wieltje had verdraait.

en ik was een keer vergeten een soft-focus filter (b&w wz-1) er af te halen.
ik dacht echt even dat er iets mis was met de lens (het viel niet op dat die filter er opzat door een flinke zonnekap en ik heb er altijd een uv filter opzitten)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee