Toon posts:

Problemen met het geheugen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 112markjanssen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10-2022
Hallo allemaal.

Zit nu al een tijd met een probleem, en heb al heel wat geprobeerd maar het wil nog niet lukken.
Ik heb 2 jaar geleden zelf een systeem opgezet met :

DP43TF Moederboard
Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz Processor
Corsair 2x2GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 Tw.X D. Geheugen

Nu draait dit al 2 jaar probleemloos(windows XP pro SP3). Nu ben ik een paar maanden geleden overgestapt op winodws 7 Ultimate 64bit. Dit ging ook allemaal goed. Maar nu merkte ik dat ik eigenlijk geheugen tekort kwam. Dus ik naar de winkel voor : Corsair 2x1GB, DDR2, PC6400, CL5, Tw.X D. om deze erbij te kunnen prikken (in dual channel).

Maar zodra ik deze erin zette wilde windows niet meer opstarten. toen heb ik even lopen kloten en met het wisselen van de plaatsen van het geheugen werkte het toch weer. Hierna memtest gedraaid en deze gaf geen problemen aan (5 cycles).

Maar nu kreeg ik ineens elke keer deze foutmelding:
beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld

dit kreeg je dan 2-3 keer met het flikkeren van het beeld, en daarna bevriest het scherm en kun je niets anders meer doen dan de aan-knop 7 seconden indrukken.

Ik heb al heel wat gezocht op internet en het blijkt dat heel veel mensen deze fout krijgen maar dat er eingelijk geen duidelijke oplossing voor is. Nu kwam het in me op om het nieuwe werkgeheugen weer te verwijderen zodat ik dan eens kon zien of ik nog die fouten kreeg met het beeldschemrstuurprogramma. En wat blijkt. Deze fouten waren nu ook weg.

Nu lijkt het dus net alsof het geheugen niet goed is. maar is dit ook zo? Of kan m'n moederboard gewoon niet overweg met het extra geheugen?

Ik heb ook ergens wat gelezen dat intel moederboarden ooit moeite hebben met 4 geheugenbanken en dat je dan het voltage iets hoger moet zetten. Is er ergens een lijst waar je kan controleren of mij moederboard daar ook last van kan hebben?

Het systeem draaid nu wel weer stabiel maar wil toch graag het extra geheugen erin hebben.

Alvast bedankt voor de hulp _/-\o_

Anoniem: 237905

Begrijp ik het goed? Je had 2 latjes van elk 2GB en je hebt er 2 latje van elk 1GB bij gezet ?

Als memtest ook maar één enkele fout geeft na uren draaien, dan is het niet goed.
Je kunt natuurlijk proberen de timings wat langzamer te zetten, of het voltage iets hoger.
Maar het komt niet erg betrouwbaar over.

Als je probeert de belangrijkste timing stuk voor stuk wat sneller te zetten, dan kom je er vrij snel achter hoe ruim of hoe krap de timings zijn. Als dat op de grens zit, dan kun je dat meestal opvangen door het voltage wat hoger te zetten.

Dit lijkt er op: http://forums.cnet.com/7723-7586_102-347933.html
Deze ook: http://www.ocztechnologyf...mp-8GB-of-OCZ2RPR800C44GK
Maar daar wordt gesproken over 2.1V, dat lijkt me nogal hoog. Misschien is 1.9V al voldoende.

Je kunt ook het geheugen verkopen en twee latjes van 4GB kopen. De kans is groot dat je deze problemen dan niet hebt.

• 112markjanssen
jep eerst zat er 2X 2GB in, en daar heb ik 2x 1GB bij gezet.

De memtest gaf na 7 uur draaien geen fouten aan.

Ik zat net op de site van corsair te kijken en daar kwam ik het volgende tegen:
Four modules won't run at the speed and/or timings I expect them to.

--------------------------------------------------------------------------------
The problem you're experiencing may be from a motherboard limitation. Most motherboards may be able to run four modules at a time, but not at high speeds. You may have to slow your memory down and/or increase your northbridge voltage slightly to get all four modules running. If you’re not comfortable making these adjustments, or if the BIOS doesn’t allow for these adjustments to be made, you might want to consider one of our 4GB memory kits.
Maar daar hebben ze het over het northbridge voltage. Maar die ben ik nergens in de bios tegen gekomen. Wel kon ik het voltage op het geheugen opschroeven naar 1.92V. dus dit maar even proberen en kijken of het werkt :)

Probeer maar. Als memtest na 7 uur geen fouten geeft, dan werkt het nu misschien.
Maar memtest zegt niet alles. Windows gebruikt video/geheugen/harddisk tegelijkertijd, en memtest doet dat niet.

Bij mijn moederbord is DDR3 geheugen van 1333MHz normaal. Als ik er 2000MHz geheugen in zou zetten, dan kan de chipset maar twee geheugenlatjes aan in plaats van vier. Volgens mij is dat wat Corsair bedoeld.

• 112markjanssen
Ik heb na het verhogen van het voltage weer een crash gehad, daarom heb ik het geheugen nu weer terug op 1,8V gezet maar de klok verlaagd naar 667MHz i.p.v. 800MHz en dat lijkt tot nu toe best goed te werken. Heb er nu dus weer 2x 2GB en 2x 1GB inzitten op 667MHz en hij blijft stabiel draaien.

Edit: Helaas het was van korte duur, kreeg net weer een vastloper :S
Heb deze instellingen die ik in de bios ik kan stellen voor het geheugen maar weet niet precies welke ik nu moet verzetten zodat hij stabiel blijft:

tCL [5]
tRCD [5]
tRP [5]
tRASmin [18]

welke moet ik aanpassen zodat de timing beter zal lopen?

[Voor 38% gewijzigd door 112markjanssen op 21-05-2011 16:10]

Je kunt ze allemaal ophogen, de eerste maakt nog wel wat uit voor de snelheid, de rest minder.

Ik zou dit eens proberen: 1.8V, 800MHz, 6-6-6-20

Het kan natuurlijk aan de chipset liggen (de chip die de geheugencontroller in zich heeft), maar dan zou je zeker moeten weten welke bios instelling het voltage van dat ding is.

Uiteindelijk is 2 latjes van 4GB toch het beste.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 112markjanssen
Anoniem: 237905 schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 18:21:
Je kunt ze allemaal ophogen, de eerste maakt nog wel wat uit voor de snelheid, de rest minder.

Ik zou dit eens proberen: 1.8V, 800MHz, 6-6-6-20

Het kan natuurlijk aan de chipset liggen (de chip die de geheugencontroller in zich heeft), maar dan zou je zeker moeten weten welke bios instelling het voltage van dat ding is.

Uiteindelijk is 2 latjes van 4GB toch het beste.....
ik heb idd gezocht naar 2 latjes van 4GB alleen die zijn best heel erg duur voor DDR2 geheugen :S
Zal die instellingen eens testen en kijken of hij daar wel stabiel op blijft draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 112markjanssen
Ik heb net even de timing anders gezet in de bios. Maar moet dit eigenlijk dan ook in windows via CPUID te zien zijn ?

Dit krijg ik namelijk te zien:

Terwijl ik de tCL, tRCD en tRP allemaal op 6 heb gezet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Ik zou daar ook 6-6-6 verwachten. Dus ik weet ook niet wat ik er van moet vinden, sorry.

• 112markjanssen
Heb nu geprobeerd om de geheugens juist niet in dual channel te zetten en daar draait hij nu al een paar dagen stabiel op. ( 800 MHz, 5-5-5-18)

Dus het lijkt wel of ze gewoon niet in dual channel kunnen worden gezet.

Gelukkig is het nu dus opgelost :)

Zeemijl bedankt voor de hulp !
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee