Toon posts:

Opzoek naar een goede 140mm fan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 404687

Topicstarter
Ik ben dus opzoek naar een stille fan maar toch genoeg lucht verplaatst. Het gaat om een 140mm fan die ik in 3 5.25" bay wil zetten. En die dus de lucht naar de CPU/RAM blaast.

Alleen mijn probleem is dat ik niet weet wat voor soort fan ik het beste kan halen. Er zit zoveel verschil in de RPM's en de hoeveelheid lucht per uur die die blaast en geluid productie.

Hij moet dus zo stil mogelijk (Dus zo min mogelijk RPM) maar toch veel lucht verplaatsen. Bij elke fan zou ik dan moeten uitkomen ?

Zit al beetje op Highflow te kijken maar staan er echt te veel om als "noob" even te kijken welke ik het beste kan nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 16:03

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

welke had je zelf in gedachten?
wij kunnen namelijk niet je gedachten uitlezen.

heb je ook nog een voorkeur aan uiterlijk?

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Dat is een goede ja,

Uiterlijk het liefst gewoon zwart. Mag eventueel ook iets met wit/grijs hebben maar zolang er maar "geen" LED in zit.

In me gedachten heb ik eventueel die van Scythe alleen ik weet alleen niet of het wel goede fan's zijn al heb ik ze hier nogal vaak voorbij horen komen.

Echt is een ander merk ook goed zolang die maar goed stil is en toch lekker koelt. Wil hem als extra in me CM Sniper zetten. Er zitten dus al 3x 200mm en 2x 120mm in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb zelf even zitten snuffen. Naar de low db/rpm fan en vond deze als laagste maar toch beste luchtverplaatser met een 15dBa.

http://www.highflow.nl/fa...mm-fan-uctb14-750rpm.html

Of zeg je van er zijn betere op de markt ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• forzabesiktas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 21:57
Ik heb zelf deze werkt perfect en ook nog eens stil!

http://nl.hardware.info/n...e-ventilator-ook-in-140mm

tikfouten? tjah..m..

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Zag die net voorbij komen op het forum. Echter kan ik niet vinden waar je die kan kopen. Die zijn wel erg stil en beer dan de Enermax die ik zag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
zwart/witte fan met zwarte sleeving voor de kabel: http://fractal-design.com...roduct&category=4&prod=19

Vergeleken met de Enermax en Sharkoon heeft deze minder airflow (CFM of M3/H) en geluid (dB).

Voor de duidelijkheid: CFM en M3/H zijn allebei eenheden van luchtverplaatsing per tijdseenheid, maar 1 CFM = niet 1 M3/H

[Voor 25% gewijzigd door G3lderland op 20-05-2011 17:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Als ik die vergelijk met de Sharkoon kun je beter de Sharkoon nemen aangezien die airflow ervan stuk hoger licht op zelfde RPM en slecht 3dB meer wat eigenlijk in een slaapkamer als het stil eens niet eens hoorbaar is dat verschil (9dB of 12dB)

Waarschijnlijk dan toch de Sharkoon mits ik kan vinden waar die te koop is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:59

Fordox

00101010

ik weet niet zeker of dit van toepassing is maar: de populairdere fans zijn de gentletyphoon series en de scythe slipstream.

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Thanks, alleen die vind ik toch iets te laag. 12dB hoor je al niet. 9dB is echt iets van het goede en vind de lucht verplaatsing ervan te laag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

je kunt altijd de voltage omhoog gooien he?

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Owja ?:P

Dat wist ik dus niet haha. Dat moet zeker in CMOS ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Anoniem: 404687 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 18:34:
Owja ?:P

Dat wist ik dus niet haha. Dat moet zeker in CMOS ?
de CMOS is slechts de chip ;) jij bedoelt de BIOS.

En nee: Je kan een fan niet zomaar over zijn rated voltage heen gooien.. 12V is normaliter de max.

Je kan in dat geval beter een High-RPM fan halen, en deze met een fancontroller beheersen. Zo kan je tijdens intensief computergebruik de fan wat sneller laten draaien, en terwijl de PC uit z'n neus staat te vreten zet je de fan op 5v waardoor hij onhoorbaar is.

Je weet trouwens dat een 140mm fan niet in 3, 5.25" bays passen? Gezien 3 drivebays bij elkaar maar 123mm hoog zijn..

[Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 20-05-2011 18:39]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ook goed de leeraar bij ons zegt dat het CMOS is ipv BIOS maja ik vind het goed.

Dat dacht ik dus ook dat dat niet ging. Maar ik heb geen zin om met een losse fancontroller te zitten. Heb dan een CM Sniper en daar zit een leuke knop op en daar regel ik ook die fans mee. Staan overdag op de helft en in de nacht op minimum.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

in de bios doe ik dat zelf niet. ik doe dat over het algemeen software matig omdat je dan niet je pc moet rebooten voor andere snelheid :)
als het goed is heb je vast wel een utility voor je mobo.

hm en ik dacht altijd dat low rpm fans altijd op 5 volt draaiden :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:32

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Tacens Ventus II 140x140.
Ik heb al paar fans gehad van Tacens en zeer tevreden over.
Goede luchtverplaatsing en zeer stil, bijna onhoorbaar.
http://www.tacens.com/ventusii.php

STANDARD CONNECTION 12x / 14x
Rated Voltaje: 12VDC / 12VDC
Starting Voltaje: ≤6V / ≤6V
Power Consumption: 2.16W / 2.88W
Rated Current: 0.18A / 0.24A
Speed: 1200 RPM ±10% / 1200 RPM ±10%
Air Flow: 78 CFM / 90 CFM /
Air Pressure: 0.686 mm -H2O / 0.931 mm -H2O
Noise: 15dBA / 20dBA
MTBF: 200.000 horas / 200.000 horas

CONNECT WITH VOLTAGE REDUCTION CABLE 12x / 14x
Rated Voltaje: 7VDC / 7VDC
Starting Voltaje: ≤6V / ≤6V
Power Consumption: 1.2W / 1.44W
Rated Current: 0.10A / 0.12A
Speed: 700 RPM ±10% / 700 RPM ±10%
Air Flow: 32.5 CFM / 50 CFM
Air Pressure: 0.305 mm -H2O / 0.414 mm -H2O
Noise: 9dBA /12dBA
MTBF: 200.000 horas / 200.000 horas

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee