Toon posts:

Home cinemaset: Lekkende condensatoren voedingsprint ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 23:44
Ik open dit topic, omdat ik het graga bevestigd zie, aangezien ik nu niet echt kennis heb van, ervaring heb met, electronica.
Ik heb uiteraard wel weet van het probleem van bollende en lekkende condensatoren op PC-moederborden.
En heb daarvoor gezocht naar foto's, en bar weinig gevonden dat nog "live" is, maar wel het volgende topic:
nieuws: Plaatjesparadijs lekkende condensatoren

Die smurrie lijkt verdacht veel op het materiaal op mijn foto:

Hier betreft het echter condensatoren in het voedingsdeel van een home-cinema-set.
Ik heb het apparaat opengeschroefs, omdat de DVD-functie niet meer werkte; de tray ging niet open, en eenmaal opengeschroefd met 220 V op het apparaat, draaide geen van de motoren van het loopwerk.
(Ik dacht namelijk dat het in eerste instantie een vastzittend loopwerk was, of dat een beetje smering van het loopwerk de slede blokkeerde).
Het feit dat geen van de motoren "stand-by" draaide, deed me vermoeden dat het anders misschien een probleem met de voeding was; ik hoopte op een defecte zekering.
Bij openschroeven, trof ik dus de situatie aan zoals op de foto.
Graag een bevestiging dat het inderdada lekkende condensatoren betreft, en eventueel tips om het apparaat toch te kunnen repareeren.

Merci alvast.

[Voor 0% gewijzigd door Brothar op 20-05-2011 12:57. Reden: foto-formaat gecorrigeerd, typo's]

eagle

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjaaky
  • Laatst online: 01-06 10:23
Ik vind het er eerder uitzien als een soort lijm. Bijvoorbeeld om rare piepgeluiden uit de voeding te verkomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brothar
  • Laatst online: 02-06 23:44
Sjaaky schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 12:56:
Ik vind het er eerder uitzien als een soort lijm. Bijvoorbeeld om rare piepgeluiden uit de voeding te verkomen.
Omdat ik ook een LCD-monitor wil repareren, heb ik dara ook foto's van gemaakt.
Daar is volgens mij wél lijm te zien.

In de hoemcinemaset lijkt het me toch écht een lekkende condensator, ook al omdat in de topics hier over lekkende condensatoren werd beschreven dat het van kleur licht- tot donkerbruin is/was, volgens mij dus net als in mijn foto in de topicstart.
Het kán natuurlijk wel, dat het lijm is, maar dan zou ik dat ook op de andere spoel verwachten.

eagle

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Vrijwel zeker dat het lijm is, dat verkleurd is door hitte. Condensatoren lekken aan de onderzijde of iets aan de bovenzijde, maar niet zoveel dat het een brugje tussen 2 componenten zou kunnen vormen.
Bovendien zou je speler meer problemen moeten hebben dan alleen een lade die niet open wil gaan.

De verkleuring van de lijm komt heel waarschijnlijk door de hitte die de transistors (of eigenlijk diodes) afgeven, deze produceren veruit de meeste warmte in een schakelende voeding.

Wil je zeker weten of de voeding defect is, probeer dan te achterhalen welke spanningen de verschillende aansluitingen horen te geven. De voeding hoort binnen de 10% tot 15% van deze waarden te zitten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ter verduidelijking, zo zien lekkende condensatoren eruit:

Duidelijk de bruine smurrie onder de condensator te zien.

Bolle bovenkanten en lichte lekkage aan de onderzijde.

Geen van beiden komen ook maar in de buurt van wat jij omschrijft als lekkage. Ik heb zelf bovendien al diverse keren lekkende condensatoren vervangen (in pc's en voedingen) en nooit zagen die er zo uit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deanu-Kojevski
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04-2021
Ik heb eens naar het plaatje gekeken. Als het goed is zie ik 2 gele pijltjes. De linker wijst naar bruin geworden lijm op een spoeltje. Geen probleem. De andere wijst naar de nog mooi gekleurde lijm op een condensator. Ook daar lijkt me zo niets mis mee. Er zit daarachter nog wel een condensator waarvan ik niet goed kan zien of die kapot is, of dat het lijm is. Als de homecinemaset gewoon aan gaat, lijkt me niet dat er iets mis is met je voeding van het apparaat. Bij een probleem met een tray, zou ik nog eens goed naar het mechanisme kijken. Als dat het niet is, kan je de condensatoren daar eens onder de loep nemen. (Edit: of het motortje uiteraard)

Bij het tweede plaatje... zie ik alleen lijm. Er lijkt niets kapot aan te zijn. Als de monitor niet aangaat (maar het LEDje wel brandt) moet je misschien even kijken naar de voeding van het scherm. Lijkt me apart dat ik daar nu naar kijk. (Zie geen regelcondensator). Als de monitor piept, kun je de condensatoren vervangen, maar het gepiep kan ook door de spoelen komen. :)

Hoop dat je er wat aan hebt... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De 2de foto van de TS lijkt mij de voeding/aansturing voor de CCFL's, niet de primaire voeding van het apparaat. De roze en blauwe draad hebben qua kleur en glans verdacht veel weg van de siliconen-isolatie die normaal om de voedingsdraden van CCFL's.
Brothar schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:36:
[...]

Omdat ik ook een LCD-monitor wil repareren, heb ik dara ook foto's van gemaakt.
Daar is volgens mij wél lijm te zien.
[afbeelding]

In de hoemcinemaset lijkt het me toch écht een lekkende condensator, ook al omdat in de topics hier over lekkende condensatoren werd beschreven dat het van kleur licht- tot donkerbruin is/was, volgens mij dus net als in mijn foto in de topicstart.
Het kán natuurlijk wel, dat het lijm is, maar dan zou ik dat ook op de andere spoel verwachten.
De spoel waar het opzit, is met dun draad gewikkeld en loopt daarmee meer risico te gaan fluiten.
Maar ik kan het op je foto niet goed zien, maar het lijkt dat het 3 componenten zijn die tegen elkaar aan zitten en met lijm gefixeerd zijn. Dat komt ook vaker voor, onder andere om een thermische koppeling te maken.

Als ik die voedingsprint inschat, zou ik verwachten dat de grote elco, dicht bij de gele en zwarte draad als eerste het zou begeven, maar alle elco's zien er op de foto gewoon goed uit.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee