Toon posts:

[CSS] Layout

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paulus4ever
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 23:14
Hey,

afgelopen dagen ben ik bezig geweest om een "simpele" standaard layout met css te ontwerpen.
Echter levert dit mij enorme koppijn op, omdat ik het gewenste resultaat niet kan vinden of kan afleiden.

De bedoeling is om een soort van template te maken voor een toekomstige php-website.
De opmaak zou als volgt moeten worden:

|-------------------------------------|
| Header                              |
| Navigatiebalk                       |
| Content                 |  Zijbalk  |
|                         |           |
|                         |           |
| Footer                              |

De wrapper div moet 960px breed en gecentreerd zijn.
Hierbij is het de bedoeling dat de content en zijbalk div ten alle tijde volledig uitgerekt worden tot aan de footer die aan de onderkant van het venster geplakt zit.
Verder zou de content div de enige div moeten zijn die een scrollbalk laat zien als er meer content in staat dan de div groot is (overflow: auto ?).

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" 
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>
<title>JG Sound</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<link href="test2.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>
<body>
    <div id="wrapper">
        <div id="header"><h1>Header</h1></div>
        <div id="navbar"><h2>Navbar</h2></div>
        <div id="content"><h3>Content</h3></div>
        <div id="sidebar"><h3>Sidebar</h3></div>
    </div>

<div id="footer"><h4>Footer</h4></div>

</body>

</html>

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
* {
margin: 0; /* zero out margin */
padding: 0; /* zero out padding */
}

html, body {
height: 100%; /* gives layout 100% height */
overflow: inherit; /* triggers 100% height in Opera 9.5 */
margin: 0;
padding: 0;
}

#wrapper {
overflow: hidden;
/*float: left;*/
min-height: 100%;
width: 960px;
position: relative;
margin: 0 auto;
}

* html #wrapper { 
height: 100%; /* IE6 treats height as min-height */
}

#header {
height: 150px;
float: left;
background: red;
}

#navbar {
height: 50px;
/*margin-top: 200px;*/
background: blue;
}

#content {
overflow: auto;
width: 760px;
/*margin-top: 300px;*/
padding-bottom: 50px;
background: yellow;
}

#sidebar {
width: 200px;
float: right;
padding-bottom: 50px;
background: orange;
}

#footer {
height: 50px;
position: absolute;
clear: both;
bottom: 0;
margin: -50px auto 0; /* -50px sucks it back in & auto centers it */
background: lime;
}

Hopelijk kunnen jullie me hier weer een stukje verder mee helpen.

PS. En voor de compatibiliteit wil ik me concentreren op IE7+, FF3.6+ en Chrome 10+.
Voor de overige browsers is het marktaandeel te klein geworden om daar ook rekening mee te houden.

[Voor 2% gewijzigd door paulus4ever op 20-05-2011 01:38. Reden: Opmaak]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 18:43
Misschien handig om je huidige versie (gestript) in een testcase even online te gooien.

Wiethoofds meuk en 'overige'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paulus4ever

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Kijk eens naar het voorbeeld van Bosmonster: http://www.bosmonster.nl/html/centered_with_footer.html

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paulus4ever
Het is weer zo'n website die er op lijkt kwa functionaliteit, maar het net niet is.

Bij deze wordt de footer uit het scherm gedrukt en verschijnt er geen scrollbar in de content.
En hij werkt met faux columns, wat ik zelf liever niet wil doen (indien mogelijk).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:25

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

paulus4ever schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 01:26:
PS. En voor de compatibiliteit wil ik me concentreren op IE7+, FF3.6+ en Chrome 10+.
Voor de overige browsers is het marktaandeel te klein geworden om daar ook rekening mee te houden.
Je moet Macs niet over het hoofd zien met hun Opera en Safari...

In CSS2.0 is het niet mogelijk om een div naar beneden te trekken tot de bodem zonder daar hacks voor te gebruiken.

[Voor 14% gewijzigd door MrVegeta op 20-05-2011 01:47]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paulus4ever
MrVegeta schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 01:46:
[...]

In CSS2.0 is het niet mogelijk om een div naar beneden te trekken tot de bodem zonder daar hacks voor te gebruiken.
Zouden die zoveel afwijken kwa functionaliteit en weergave met hun browsers dan de "reguliere" browsers?

Bij deze test http://www.jgsound.nl/test/ is het me wel gelukt (zonder hacks), maar daar kreeg ik weer hele andere opmaak problemen.

[Voor 31% gewijzigd door paulus4ever op 20-05-2011 01:50. Reden: Toevoeging]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-05 17:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

paulus4ever schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 01:46:
Het is weer zo'n website die er op lijkt kwa functionaliteit, maar het net niet is.

Bij deze wordt de footer uit het scherm gedrukt en verschijnt er geen scrollbar in de content.
En hij werkt met faux columns, wat ik zelf liever niet wil doen (indien mogelijk).
Heb je wel aan mobiele devices gedacht? "Frames" (waar ik voor het gemak scrollbare divs ook onder reken) werken daar vaak niet lekker op. Een footer die uit het scherm loopt óf een footer die gewoon een fixed position onderaan het scherm heeft terwijl je sidebar en main content samen scrollen met de normale scrollbalk van je browser zelf werkt in dat opzicht meestal veel effectiever. Heb je een goede reden om zo'n relatief ouderwets design te kiezen?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paulus4ever
De enige reden die ik momenteel kan verzinnen is dat ik een rustig ogende website wil gaan ontwerpen voor een goede vriend van mij.
Ik word zelf altijd gek van websites die bij iedere klik in hoogte verschillen.

Het zou best kunnen zijn dat ik ouderwets denk (kwa vergelijking met frames en tabellen).

De website hoeft in eerste instantie ook niet voor mobile devices geschikt te zijn, maar uiteindelijk ga ik dat wel proberen met CSS @media: handheld;

[Voor 20% gewijzigd door paulus4ever op 20-05-2011 02:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

paulus4ever schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 02:02:
Ironisch, want jouw methode, of in ieder geval wat je voor ogen hebt, zorgt juist voor onvoorspelbare hoogtes. Bovendien hoort een scrollbalk wat mij betreft helemaal rechts. Niet ergens halverwege het scherm, want dát oogt onrustig. Net als een relatief klein content-gedeelte, wat je met jouw methode ook zult krijgen op lage resoluties.

Je bezwaar tegen faux columns ontgaat me trouwens.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 13:41
Wat je kunt proberen is:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
min-height: xxx px; /* Spreekt voor zich */
height: auto !important; /* Als er meer tekst in de content div staat, dan strek het uit zodat het wel past */
height: xxx px; /* Ik meen dat dit een work-around was voor IE6, weet het niet 100% zeker */

Compatibiliteit met andere browsers moet je zelf even uitproberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

ZalmanLuci schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 02:30:
Cascading Stylesheet:
1
height: auto !important; /* Als er meer tekst in de content div staat, dan strek het uit zodat het wel past */
Volgens mij wil Paulus dat juist niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat je wil, paulus4ever, kan in principe zonder faux columns wanneer je display: table-cell gebruikt (misbruikt). Je houdt dan jezelf voor de gek aangezien je dan alsnog soort van tables gebruikt, maar dan zonder het bijkomende nadeel dat een search engine het lastiger kan interpreteren.

Maar stiekem zou ik je alsnog afraden om een scrollbare div te gebruiken. Het is een ouderwets principe dat sowieso onintuïtief werkt aangezien de scrollbar "kwijt" is en het feit dat het op mobiele browsers niet lekker werkt maakt dat alleen maar erger. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lekkere tegenspraak met dit wb. display:table-cell
OkkE in "Css layout 3 kolommen"

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 16GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, TP-LINK Archer AX6000 router

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 10:59
Guillome schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:59:
Lekkere tegenspraak met dit wb. display:table-cell
OkkE in "Css layout 3 kolommen"
Ik ben het ook niet eens met Okke. De table-display waarden zijn bedoeld voor tabellen, om de oude tabel-opmaak mee te krijgen in de nieuwe CSS-structuur. Dus hebben ze eigen display-mogelijkheden gekregen.

Die gaan misbruiken op andere elementen slaat als een tang op een varken en is zo future-proof als GroenLinks. (Om over huidige crossbrowser support nog maar te zwijgen).

Verder met iedereen hier verder. Scrollbars in je content-kolom is krampachtig vast proberen te houden aan het frame-tijdperk van 10 jaar geleden. Want dat is feitelijk wat je aan het simuleren bent.

Er is een reden dat dat vandaag de dag sterk afgeraden wordt. Scrollbars horen aan de zijkant van je scherm.

Dan kun je nog beter alles behalve je content-kolom op position:fixed zetten ;)

[Voor 29% gewijzigd door Bosmonster op 20-05-2011 10:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 156868

MrVegeta schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 01:46:
[...]

Indeed.

Aandeel te klein geworden? 8)7
Buiten mijn werk om zit ik alleen maar op een mac, net zoals veel anderen mensen. Als zijn site niet toonbaar is klik ik hem gewoon weg…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wackmaniac
  • Laatst online: 25-05 15:46
Safari heeft dezelfde engine als Chrome en Opera heeft idd een heel klein marktaandeel, maar gedraagt zich vaak op een vergelijkbare wijze als Chrome. De genoemde browsers zouden dus wel moeten voldoen, helemaal als je geen freaky dingen doet :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 14:15

OkkE

CSS influencer :+

Bosmonster schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:25:
Ik ben het ook niet eens met Okke. De table-display waarden zijn bedoeld voor tabellen, om de oude tabel-opmaak mee te krijgen in de nieuwe CSS-structuur. Dus hebben ze eigen display-mogelijkheden gekregen.

Die gaan misbruiken op andere elementen slaat als een tang op een varken en is zo future-proof als GroenLinks. (Om over huidige crossbrowser support nog maar te zwijgen).
Ik ben ook geen voorstander van het gebruik van table-display waarden. Maar ik gebruik liever dat dan échte tabellen voor de opmaak. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:06

Vos

AFCA

paulus4ever schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 01:46:

Je moet geen scrollbar in het content gedeelte willen. Dit voorbeeld heeft een fixed footer, en bij meer content dan schermhoogte gewoon een scrollbalk. Scrollen is niet erg...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
paulus4ever schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 02:02:
De enige reden die ik momenteel kan verzinnen is dat ik een rustig ogende website wil gaan ontwerpen voor een goede vriend van mij.
Prima, maar de meeste mensen worden niet blij van jouw manier van denken. Sites als Gawker.com hebben ook een afwijkend design gekozen, en zijn als gevolg hiervan een heel erg groot gedeelte van hun bezoekers kwijt geraakt. De redenen daarvoor zijn legio, maar het design wat niet werkt zoals je verwacht is daar een (groot) onderdeel van.

Je maakt de site voor je bezoekers, niet voor jezelf.

Ik raad een scrollende div ook af. Mocht je het toch willen, dan zou ik met javascript de hoogte van je div laten berekenen, en dit ook doen bij een onresize.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

OkkE schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:52:
[...]

Ik ben ook geen voorstander van het gebruik van table-display waarden. Maar ik gebruik liever dat dan échte tabellen voor de opmaak. :)
Ik zou in elk geval niet bang zijn om ze te gebruiken als je weet wat je doet. Het is een stuk cleaner dan faux columns en zolang je op de hoogte bent van de consequenties die het heeft voor de rest van je lay-out is het best een valide keuze, zelfs als het hier niet per se voor bedoeld is. SEO-technisch ondervind je er geen last van, Google ziet alleen die div. En jij kan het heel gemakkelijk af zonder faux columns en andere hacks. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 10:59
Blue-eagle schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 12:04:
[...]

Prima, maar de meeste mensen worden niet blij van jouw manier van denken. Sites als Gawker.com hebben ook een afwijkend design gekozen, en zijn als gevolg hiervan een heel erg groot gedeelte van hun bezoekers kwijt geraakt. De redenen daarvoor zijn legio, maar het design wat niet werkt zoals je verwacht is daar een (groot) onderdeel van.
Damn, die site is inderdaad een mooi staaltje upfuck :X

Het is een soort spelletje geworden wat er nu weer gaat scrollen als ik aan mn wieltje draai :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
gawker.com
offtopic:
nice, IE6 herkent ie als een mobiel device (en fwd ie naar m.gawker.com).

[Voor 9% gewijzigd door moozzuzz op 20-05-2011 13:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paulus4ever
Sorry dat ik even niet gereageerd heb en kan reageren, maar ik heb het even heel druk helaas.
Heb jullie commentaar danwel suggesties even bekeken en ga daar even over nadenken.

Helaas kan ik morgenavond (zaterdag) pas weer een uitgebreide reactie geven.
Alvast bedankt voor alle input.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee