Toon posts:

Langzaam tot niet-werkend internet.. kabel vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:18

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Ik begin hier moe van te worden. We hebben hier internet van Caiway, maar de laatste weken (of maanden inmiddels) hebben we hier last van tergend langzaam (eigenlijk niet bruikbaar) internet. Nou zijn we in dit huishouden sowieso wel gewend aan "langzaam" internet, we hebben het basisabonnement, ik verwacht dan ook niks van HD Youtube filmpjes, maar wel een radiostream of zelfs een simpele pagina, maar zelfs dat lukt niet op z'n slechts momenten.

Niet lang terug Caiway nog gebeld, volgens hun is er niks mis aan hun kant. Ik kreeg de suggestie dat 't misschien aan de coax kabel lag. Even de situatie hier uitleggen:

Kabelaansluiting beneden in huiskamer, gesplit naar modem en TV's.
Kabelmodem staat in de computerkamer op de 1ste verdieping. Van beneden naar boven loopt er een 10m lange coax kabel (of 6, weet 't niet meer precies, in ieder geval van 5-10m).
Router staat er direct naast, alsmede mijn computer.

De volledige suggestie was om de modem naar beneden te verplaatsen, en i.p.v. 10m coax en stukje netwerkkabel, stukje coax en 10m netwerkkabbel te gebruiken, omdat coax gevoeliger is voor storingen.

Ik kan me hier iets bij voorstellen, maar ik vraag me af of 't nog ergens anders aan kan liggen. Voorheen hadden we hier namenlijk nooit last van, en ook nu hebben we vaak genoeg momenten dat we nergens last van hebben (of lijken te hebben). Het lijkt me, dat als de kabel slecht is (/ verslechterd door de jaren heen), het internet het helemaal niet doet, of consequent slecht, en niet zoals nu dan wel dan niet dan langzaam, maar misschien is dit een onjuiste veronderstelling.

Graag zou ik weten of ik nog andere dingen kan testen, qua instellingen van m'n computer of router voornamenlijk, aangezien ik niet echt hardware (extra kabels) bij de hand heb om te testen, voordat ik een 10m lange kabel ga halen en de huiskamer overhoop haal.

Of lijkt de netwerkkabel een zekere oplossing? ik zat te overwegen dit eerst gewoon te proberen voordat ik hier een heel verhaal zou posten, maar ik denk ik doe 't toch voor de zekerheid.

Even voor de duidelijkheid, een quickscan van m'n comp levert geen virussen op, en dit treft beide computers.

Make lovecraft not warcraft. / Films 2022

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan je toch heel simpel testen? Zet hem eens tijdelijk zo dicht mogelijk bij de aansluiting en sluit even een laptop/computer aan via een UTP kabel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Geen laptop in huis helaas.

Toen ik de Caiway helpdesk belde heb ik de modem inderdaad direct aan de aansluiting gehangen, maar zonder computer er aan. Aan de telefoon kreeg ik dus te horen dat alles lijkt te kloppen, maar dit is dus niet iets wat ik zelf snel even kan testen. Althans, niet op deze manier. Ik heb 't maar moeten aannemen dat de verbinding dan gewoon goed is.

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:25
Waar woon je ong. dan? even op die manier testen lijkt me toch de enige wijze waarop je dat een beetje handig/deugdelijk kan doen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dan zet je toch gewoon even een pc beneden neer :?
Verschil moet snel zat te merken zijn dan :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Jullie laten 't zo makkelijk klinken, PC naar beneden halen ;). Mijn PC is te zwaar om zo maar even beneden te zetten.. Die van m'n broer kan nog, maar die gaat dat ook niet leuk vinden. Sowieso is er niet echt een plek voor een PC + monitor in de huiskamer (dat wordt op de grond). 5 minuten testen gaat niet, want 't internet is dus erg wisselvallig, en op dit moment gaat 't weer goed dus (althans zo lijkt 't dus).
Maar ik zie dus dat de voornaamste suggestie gaat worden, ik ga kijken of ik nog iets vergelijkbaars kan bedenken (misschien kan ik m'n Wii beneden aansluiten ofzo, maar die's van zichzelf al niet zo snel..).

Maar ik denk als ik 't zo hoor dat gewoon die kabel halen toch de simpelste test meteen is.

Toch bedankt ;).

Edit:
Ik zou dus ook nog specifiek willen weten, of dat wisselvallige internet een resultaat kan zijn van een verslechterde kabel, nogmaals, mijn veronderstelling is dat een slechte kabel consequent slecht internet levert, en niet wisselvallig. Dus ik zou graag weten of deze veronderstelling juist is of niet, want dan kan ik met meer zekerheid zeggen of 't écht aan de kabel ligt, zonder eerst een onpraktische test uit te voeren.

En verder: deze storingen kwamen van de één op de andere dag, dit ging niet geleidelijk.

[Voor 26% gewijzigd door Sméagol op 19-05-2011 23:24]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sméagol schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 23:15:
Edit:
Ik zou dus ook nog specifiek willen weten, of dat wisselvallige internet een resultaat kan zijn van een verslechterde kabel, nogmaals, mijn veronderstelling is dat een slechte kabel consequent slecht internet levert, en niet wisselvallig. Dus ik zou graag weten of deze veronderstelling juist is of niet, want dan kan ik met meer zekerheid zeggen of 't écht aan de kabel ligt, zonder eerst een onpraktische test uit te voeren.

En verder: deze storingen kwamen van de één op de andere dag, dit ging niet geleidelijk.
pc te zwaar om te verplaatsen 8)7 ;(
Haal anders 40M utp en leg dat over de trap naar boven :)

Ja en nee. Idd is een groot gedeelte van je data verlies consequent. Maar dat consequente gedeelte zou bv net het verschil kunnen zijn tussen "meer dan genoeg signaal" en "net genoeg signaal om te werken"

Slecht afgeschermde coax kan dan nog goed werken zolang het geen last heeft van storingen als tl-lampen electromotoren(wasser droger) of overspraak van langliggende kabels.
Zelfs de luchtvochtigheid kan invloed hebben :)

Dus het kan wel degelijk.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan zijn dat het signaal wat binnen komt net wat zwakker is geworden en door het extra stuk coax kan het net op het randje zitten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Je zou ook een tijdje kunnen testen zonder splitter (en dus zonder tv). Splitters zwakken het signaal nogal af...
Verder zou je eens kunnen kijken of je een test uit kan voeren met een versterker (met retour signaal).

Je moet er altijd voor zorgen dat de kabel tot het modem zo kort mogelijk is en mag (zeker als Caiw zegt dat het signaal op het modem goed is) ervan uit gaan dat je winst gaat behalen door het modem beneden neer te zetten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee