• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 21:56
Ik heb sinds kort een upgrade van mijn pc uitgevoerd.
Oude situatie:
Windows Vista Business x64
Asus P5E3 Premium Wifi-AP @n
Intel Core2Duo E8500
OCZ Platinum DDR3 PC3-12800

Nieuwe situatie:
Windows 7 Ultimate x64 (clean install)
Asus P5E3 Premium Wifi-AP @n
Intel Core2Quad Q9650
Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9

gallery: Vae Victus

Nu heb ik regelmatig allerlei verschillende blue screens. Ik had eerst een upgrade uitgevoerd en was bang dat het daar aan lag. Toen maar een clean install gedaan maar had ze nog steeds.
Als ik op de blue screen errors zoek kom ik van alles tegen, van IDE schijven problemen(die ik niet eens heb) tot audio hardware die niet goed werkt.

Nu denk ik dat het probleem zich in mijn geheugen bevind. Ik heb toen Memtest86 versie 1.6 gedraaid die ik nog ergens had liggen. Kreeg daarin verschillende errors over meerdere passes.

Toen dacht ik ja kan natuurlijk ook komen omdat ik een oude versie gebruik die dat geheugen nog niet ondersteund. Daarom USB bootable gemaakt met versie 4.2. Kreeg nog steeds errors.

Ook nog gedacht dat de CPU misschien defect was aangezien ik die 2e hands gekocht heb. Daarom prime95 gedraaid met allerlei monitoring tools.
In prime95 krijg ik in de Small FFT's test geen error. In de In-place large FFT's ook niet. Koeling is goed en processor draait op 100% volle toeren.
http://img863.imageshack.us/img863/7351/prime95cpuinplacelargew.th.jpg

In de blend test krijg ik wel fouten, direct na het begin.
http://img854.imageshack.us/img854/6589/prime95cpublendwithmoni.th.jpg

Ik heb mijn bios en chipset geupdate naar de laatste versie.
Geheugen is gloednieuw RMA dan maar?

Ander raar dingetje:
Ik heb als primaire hdd een Velociraptor , in de Windows Experience Index krijgt mijn hdd maar een 5,9. De rest van de hardware zit rond de 7,3.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Anoniem: 391619

Om er zeker van te zijn dat het geheugen het probleem is, probeer eens alleen met één geheugen strip op één bank en dan vervolgens memtest te draaien.
Als het nog problemen geeft probeer dan eens een andere module en / of bank, mits je moederbord dat ondersteund.
Zo aan je screenshots te zien is Bank 0 in orde, en geven Bank 1, 2 & 3 geheugen problemen.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Over je HD score: alleen SSD's kunnen hoger dan 5.9 scoren. Harde schijven zijn gewoonweg niet snel genoeg om hoger dan 5.9 te kunnen scoren, ook die Velociraptor niet.

[Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 19-05-2011 20:56]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Vae Victus
De geheugen modules is een dual kit. Voor een RMA neem ik aan dat ze allebei terug moeten.
Kan het ook zijn dat er een slot op mn moederbord kapot is?
Hoe kan je zien welke bank er kapot is, dat haal ik echt niet uit het screenshot. Bedankt voor jullie reactie iig.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

• Vae Victus
Heb de beide bankjes nu in de 2 andere slots gedaan op mijn moederbord. Vannacht memtest gedraaid en vanochtend zag ik nog geen errors. Zal aan het einde van de middag even een screenshot posten en wat meer tests draaien.
Kan het zijn dat de bankjes er niet goed in zaten of kunnen die problemen daar niet door ontstaan?

• Vae Victus
Hier het beloofde screenshot. In memtest dus geen problemen meer maar als ik in prime95 een blend test draai is het meteen raak. Nog ideeën iemand?

• YVG
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020
Heb je het geheugen van je oude setup nog (OCZ Platinum DDR3 PC3-12800) ?

Als je hier geen blue screens mee krijgt, lijkt mij het duidelijk.

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb laatst ook zo'n soort gedoe gehad met mijn pc, ik heb een q9550 op een asus p5qld pro. Deze heb ik watergekoeld en op 3.4ghz draaien, maar omdat ik dus mijn stock processor ventilator vervangen had voor het waterblock was er geen airflow meer over mijn northbrigde. Vervolgens kreeg ik de ene bsod na de ander, mijn audio driver raakte ook corrupt en die moest ik opnieuw installeren. heb nu een kleine ventilator op mijn northbrigde en het werkt perfect, geen problemen meer :D misschien kan je dat eens proberen? want door die twee extra cores moet je northbridge meer rekenkracht verwerken.

[Voor 7% gewijzigd door JobM op 26-05-2011 23:07]

• Vae Victus
Ik zal eens testen met mijn oude geheugen. Wat betreft mijn northbridge, ik weet niet precies waar dat zit op het moederbord maar als ik naar plaatjes kijk van mn moederbord zitten er naar mijn idee genoeg koel elementen op. Verder heb ik de pricewatch: NZXT Tempest als kast. Koeling genoeg zou je zeggen.

[Voor 16% gewijzigd door Vae Victus op 26-05-2011 23:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vergis je niet in die onzin - dat is marketingblaat, niet effectieve koeling. Ik heb gevallen gezien waar het niet thermisch geleidend verbonden is met de chips die erdoor afgedekt zijn, en waar de heatpipes niet van massief koper zijn, maar een buis van opgespoten koperschuim (isoleert thermisch) :X

Misschien dat dat in dit geval anders is, maar ga er niet blindelings vanuit. Check de koelpasta tussen NB heatsink (vierkant tussen CPU socket en PCI sloten), of het zowel chip als koeler raakt, en dat er niet teveel is.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:52
Je kan idd eens proberen om de nothbridge beter te koelen, dat is dat vierkant linksonder de processor, half onder dat langwerpige zilverkleurige ding met asus erop.

Ik heb 2 p5e's, eentje liep regelmatig vast tijdens films afspelen, tenzij de deur (hele zijkant) van de kast open was. Nu heb ik een fannetje boven de northbridge hangen en kan de deur ook dicht :)

maar ja, eerst het geheugen uitsluiten.

[Voor 8% gewijzigd door haarbal op 27-05-2011 13:20]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vae Victus
Ik heb hwmonitor gebruikt tijdens het spelen van een game. Temperatuur op het moederbord was 33-34c constant. Eigenlijk de hele avond kunnen spelen. Met GPU-z gekeken naar videokaartload en die was 80-90% temperatuur 65-70c.

Best wel druk gehad afgelopen week. Komende dagen een weekend weg. Ik zal maandag mn oude geheugen eens terug prikken en weer memtest draaien.

Nog tips om de temperatuur beter te controleren?

[Voor 10% gewijzigd door Vae Victus op 31-05-2011 11:12]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee