Toon posts:

Geen Windows 7 bij Ubuntu installatie

Pagina: 1
Acties:

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-05 13:28
Mensen,

Op dit moment heb ik Windows 7 X64 geïnstalleerd staan op mijn PC. Ik had daarnaast altijd een partitie van 10 gigabytjes waarop ik regelmatig aanklooide met verschillende linux/ubuntu versies. Altijd prima gegaan en kan/heb altijd bij mijn Windows partitie gekund.

Nou had ik een aantal dagen terug gezeik met Grub en/of MBR en kreegn ik die bekende ‘’GRub Rescue’’ melding, dus heb ik door middel van een Windows Vista de NT loader kunnen recoveren om zo weer bij men Windows 7 parritie te komen. Tot zover niet veel engs aan de hand dus!

Maar.. als ik nu (bijvoorbeeld) een Ubuntu 11.04 Live CD opstart ziet hij de Windows 7 installatie/paritie niet meer. Als ik Ubuntu dus op de daarvoor bedoelde partitie van die 10Gb wil installeren gaat dat prima en loopt Ubuntu als een zonnetje maar kan ik niet meer bij Windows komen omdat die gelijk doorstart naar Ubuntu en geen Grub meer laad zodat ik kan kiezen welke ik wil booten.

Nou heb ik aan de hand van dit topic (even scrollen naar beneden) geprobeerd de boel te fixen maar ik ben een beetje bang dat ik alles naar de kl*te help en daarnaast kom ik er ook niet uit. Vooral het partitian magic stuk waarin de boel gerecoverd moet worden en ik daarna een nieuwe MBR moet aanmaken snap ik niet en weet ik niet waar ik moet zijn om dit uit te voeren.

Bij deze de welbekende vraag om hulp en geniale ingevingen van de mede-tweaker :P

Dank!
JKratos

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-05-2022

Firestone

$ su - vuursteen

Tenzij je die "GPT" warning krijgt, lijkt me dat dat topic niet van toepassing is op jouw probleem. Je install boot gewoon, dus is je MBR goed en hoef je niet te knoeien met partities. Dat de install, en dus grub, Windows niet ziet ligt denk ik aan wat anders.
Ik zou eerst proberen grub overnieuw te configureren(zie hier bvb). Dit kan je ook beter eerst proberen bij een grub error ipv een reïnstall.
Mocht dat niet werken, post dan eerst eens je partitietabel met
code:
1
# fdisk -l
en je grub config.

[Voor 7% gewijzigd door Firestone op 19-05-2011 19:45]

• JKratos
Onderstaande komt eruit rollen wanneer ik ´fdisk -l´ in de terminal draai;

Disk /dev/sda: 640.1 GB, 640135028736 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 77825 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x0c6abd22

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 13 102400 7 HPFS/NTFS
Partition 1 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda2 13 6375 51096576 7 HPFS/NTFS
Partition 2 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda3 6375 76551 563689472 7 HPFS/NTFS
Partition 3 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda4 76551 77826 10242048 7 HPFS/NTFS
Partition 4 does not end on cylinder boundary.

Disk /dev/sdb: 750.2 GB, 750155292160 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 91201 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0xb80d187c

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 1 91201 732570624 7 HPFS/NTFS

Nog even voor de duidelijkheid; op dit moment heb ik geen Ubuntu of welke andere linux distro dan ook draaien. Dit 10GB partitie waar ik t over had is nu geheel geformateerd en dus leeg. Windows is mijn enige OS op dit moment. Een Grub config bestand kan ik dus nergens vandaan halen want er is geen grub en dus ook geen Ubuntu geinstalleerd.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 08:00
Gewoon ubuntu op de 10 gig installeren en dan grub handmatig aanpassen zodat win7 er weer in staat.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• JKratos
Dat kan nadat ik Ubuntu geinstalleerd heb? Want als ik hem nu installeer op die 10gig (wat ik idd ook wel) dan start die daarna gewoon snel en zoals het hoort door naar Ubuntu zonder dat Grub geladen word. Laat staat dat ik kan kiezen welke van de twee OS'en ik wil booten.

• lamko
Jup het is namelijk een bestand wat je in ubuntu kan bewerken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

Nitroglycerine

I'm kinda...... explosive

Standaard staat er in grub.conf na de installatie in jouw geval enkel de regels om ubuntu te starten. Door hier regels toe te voegen waarmee je het mogelijk maakt om windows te starten, en de timeout acceptabel zet (zeg 10 seconden), dan kun je bij het booten kiezen om 7 of ubuntu te draaien.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JKratos
Update

Oke mensen, ten eerste bedankt voor het meelezen, meedenken en het reageren!

Hier even een update mbt de stand van zaken. Ik heb gisteravond nalv de posts van Lamko Ubuntu 11.04 X64 geïnstalleerd op de eerder genoemde 10GB en die draaide zoals verwacht perfect. Na de eerste reboot in één keer door naar Ubuntu zonder Grub of welke andere mogelijkheid om Windows te booten dan ook. Ook dit was verwacht.

Toen heb ik geprobeerd om Grub te installeren via verschillende manieren. Ik heb met het commando ''grub-install'' gespeeld en heb daarna via Synaptic Grub verwijderd en ook via Synaptic opnieuw geïnstalleerd. Via het commando flipt grub hem na een reboot gelijk en krijg ik het ''grub rescue'' scherm en via een grub installatie via Synaptic krijg een een ''Grub 1.5 loading'' achtig scherm. (Ik weet het scherm niet meer precies uit men hoofd, het was iig veel zwart met weinig letters en het bood amper info waar je wat aan had).

Op dat moment kon ik dus zowel Windows als de vers geïnstalleerde Ubuntu niet meer in komen en moest ik via een Vista Cd'tje de MBR herstellen d.m.v. de bootrec.exe /fixmbr en /fixboot commando's om zo weer bij men Windows te kunnen.

Kortom, Windows 7 en ubuntu zijn beide succesvol geïnstalleerd (windows was dat natuurlijk al) maar ik kan alleen bij Windows want Grub is nog steeds niet aanwezig. Meest logische lijkt me om via een Ubuntu Live cd/dvd grub op de HDD of MBR of whatever te krijgen maar ik heb t idee dat er iets goed fout is met men HDD of MBR o.i.d. want wat ik ook probeer om Grub erin te krijgen het blijft keihard falen en ik weet niet waarom.

Dan even vraag voor mezelf om iets duidelijk te krijgen. Grub, word die ''geïnstalleerd' op de Linux partitie of op een andere stuk van de HDD, los van welke partitie of welk OS dan ook? En welke rol speelt MBR hier in?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lamko
Grub is geïnstalleerd anders zou ubuntu nooit op kunnen starten. Ook al zie je het niet bij het opstarten daarom kan het er nog wel zijn.

[Voor 36% gewijzigd door lamko op 20-05-2011 15:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-03 22:17
Als het goed is geef je bij je installatie aan waar je grub wilt installeren, deze kun je ook gewoon in de mbr zetten (op de grub command line "setup (hd0)" om hem in de mbr van je eerste schijf te zetten - kan ook setup hd0 zijn), verder als je grub 1 gebruikt dan kun je gewoon /boot/grub/menu.lst aanpassen en een entry aanmaken voor windows als deze niet automatisch wordt gevonden.

[Voor 3% gewijzigd door blouweKip op 20-05-2011 16:38]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JKratos
Hmm, ja zit zeker wat in idd ;) Dat zou betekenen dat ik, zoals Nitroglycerine al zei, Grub ergens handmatig moet aanpassen en Windows moet toevoegen aan de ''bootlijst''.

@blouweKip. Idd, dat kan je altijd kiezen idd en ik koos (dacht ik) voor het installeren in de MBR. Nou heb ik vorige week ongeveer voor de verandering ook een keer Fedora 15 geïnstalleerd gehad en ik meen me ter herinneren dat die Grub op de Linux partitie installeerde i.p.v. in de MBR. Misschien dat dit botst met elkaar..? Hoewel ik de linux partitie daarna al meerdere keren heb geformatteerd dus dat lijkt me trouwens ook onwaarschijnlijk.

[Voor 56% gewijzigd door JKratos op 20-05-2011 16:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blouweKip
Het is eigenlijk vooral de vraag welke grub versie het is.

bij versie 1 is het simpel:

1. indien je naar ubuntu kunt booten dat menu.lst bestand aanpassen (is het er niet dan heb je grub2)

2. entry toevoegen voor windows, 1e partitie op de eerste schijf is hd0,0 in grub1, voorbeeld staat in menu.lst

== sudo grub om je command line grub te starten ==

3. root zetten indien nodig (hiermee vertel je grub wat de rootpartitie is waar op /boot staat) , ik denk dat je deze stap kunt overslaan

4. setup hd0 om het in je mbr op schijf 1 te zetten (als dat je bootdisk is)

//edit, het kan zijn dat die bootloader van fedora nog aanwezig is als je die op een andere schijf in de mbr hebt staan

[Voor 8% gewijzigd door blouweKip op 20-05-2011 16:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:09

MsG

Forumzwerver

Ubuntu is al een poosje geleverd met GRUB 2.

Chroot anders eens je installatie met een liveCD en doe dan eens:

sudo grub-install /dev/sdX

Waarbij die X de fysieke harddisk is waar Windows 7 ook op staat.

In jouw geval /dev/sda als ik zo kijk, maar verifieer dit eventjes.

En hoe staat in het bios je bootvolgorde? Staat die niet per ongeluk eerst op de schijf waar eigenlijk geen boot record in hoort te staan, waardoor die dan doorsprong naar de goede. Waarbij je nu GRUB hebt geinstalleerd op de schijf die geen boot record hoort te hebben, waardoor deze onafhankelijk van elkaar staan? Ik heb dit gedonder ook wel eens gehad met meerdere fysieke schijven. Ubuntu installeert GRUB dan per ongeluk op de verkeerde fysieke schijf.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JKratos
Oke! Heb nu Ubuntu weer even op de 10GB geinstalleerd. Ik kan nu dus ook even niet bij windows maar dat geeft niet want ik hoop Grub zsm te kunnen fixen.

Had net ook even ubuntu geintalleerd en tijdens de installatie aangegeven grub te installeren op de ubuntu/linux partitie en dus niet in het MBR van de schijf waar zowel W7 als ubuntu staan. Toen bootte die echter gelijk door naar Windows en kon ik niet bij Ubuntu komen ;) Nu dus weer nieuwe installatie met Grub gewoon in het MBR en niet op de Linux partitie.

De eerste reboot na de eerste installatie ging prima en daarom zit ik nu dus ook in Ubuntu. Ik heb net het ´sudo grub-install /dev/sda´ commando van MsG gedraaid en dat ging prima zonder errors zei die. Nu ga ik rebooten om te kijken of ik een Grub keuze-scherm krijg, of die weer gewoon Ubuntu boot of dat de boel ontploft ;)

Keep you posted!

Edit; Oowja, ik heb er 2 fysieke HHDs inzitten.

1) Is een 640GB (sda) met een 50GB partitie voor W7
En een 10GB partitie voor Linux dus.
En de rest is voor downloads, games en andere meuk.
2) Is een 750GB schijf. (sdb) Staat alleen maar games op en staat dus helemaal los van het probleem dat speelt. Heeft ook nooit W7 of Linux opgestaan.

Edit2; ;) Dit krijg ik als ik ´sudo update-grub´ uitvoer:

Generating grub.cfg ...
Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.38-8-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.38-8-generic
Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.bin
ls: kan geen toegang krijgen tot /var/lib/os-prober/mount/boot
Boot: Bestand of map bestaat niet
done

Hij vind de gehele W7 partitie dus idd niet. Ongetwijfeld is er een manier om een koppeling met de W7 partitie handmatig in Grub2 te zetten lijkt me..?

[Voor 33% gewijzigd door JKratos op 20-05-2011 19:56]

• MsG

MsG

Forumzwerver

Oke dus je hebt Windows en Linux op dezelfde fysieke schijf? Dan is het wel raar dat hij hem niet vind inderdaad. Dan weet ik het zo ook niet, maar ik boot nu even naar Ubuntu voor mijn Windows 7 entry. Dan kan je die aanpassen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• JKratos
Yes. Beide staan op die 640GB schijf. Idd, daarom snap ik er dus ook geen donder van. Het heeft maandenlang prima gewerkt. Ook met verschillende Linux installaties.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Dit heb ik:

### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###
menuentry "Windows 7 (loader) (on /dev/sdc2)" --class windows --class os {
	insmod part_msdos
	insmod ntfs
	set root='(/dev/sdc,msdos2)'
	search --no-floppy --fs-uuid --set=root E80E36C80E368F94
	chainloader +1
}

• JKratos
Om dit topic (helaas) weer nieuw leven in te blazen.

Na een drietal maanden de combinatie weer prima draaiende te hebben gehad (had toen W& opnieuw geïnstalleerd en daarna weer Ubuntu) heb ik nu weer exact hetzelfde probleem. Ik had Ubuntu 11.10 geïnstalleerd om eens te kijken en met GRUB en BURG zitten klooien waardoor alles in de soep is gelopen.

Geen probleem dacht ik. Format de Ubuntu partitie waardoor Grub over de zeik ging. Ook geen probleem; Vista cd'tje erin en bootrec.exe /fixmbr en dat verhaal gedaan waardoor ik nu weer ''gewoon'' Windows kan laden. Maar.. als ik nu weer Ubuntu wil installeren op die Linux partitie waar ik het 3 maanden terug ook over had, dan ziet de Ubuntu de installatie W7 weer niet. *Zucht* Terug bij af dus.. :(

• MsG

MsG

Forumzwerver

En wat als je handmatig mijn entry er in gooit? Misschien de volgende keren je grub entries opslaan, zodat je hem daarna altijd handmatig er in kan gooien.

• blouweKip
Maar.. als ik nu weer Ubuntu wil installeren op die Linux partitie waar ik het 3 maanden terug ook over had, dan ziet de Ubuntu de installatie W7 weer niet. *Zucht* Terug bij af dus..
Ubuntu ziet helemaal niets, dat kan kloppen omdat ubuntu ook niets zou moeten zien, ik vermoed dat je vanuit ubuntu je windows partitie wel kunt benaderen?

Van belang is even aan te geven wat er fout gaat na welke acties en eventueel welke volgorde je gevolgd hebt tussen het moment dat "het" nog werkte en dat je voor het eerst vaststelde dat dat niet meer zo was.

Aangezien het gewerkt heeft is het geen technisch probleem maar een configuratieprobleem.
Ik raad je aan om te toch even te verdiepen in hoe grub te werk gaat (ik neem aan dat je grub 2 hebt), dat scheelt voor toekomstige problemen.

Overigens kun je een workaround gebruiken door bijv grub neer te zetten op een 2e hd en vanaf die de windows bootloader te laden, dan kun je altijd nog snel naar windows komen door je bootdisk volgorde te wijzigen naar degene waar je windows op staat en kun je zonder al teveel last met de instellingen van grub spelen.

• JKratos
blouweKip schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 07:46:
[...]

Ubuntu ziet helemaal niets, dat kan kloppen omdat ubuntu ook niets zou moeten zien, ik vermoed dat je vanuit ubuntu je windows partitie wel kunt benaderen?

Ik bedoel dat aan het begin van de Ubuntu installatie je (altijd) zo een melding krijg waarin staat dat op deze PC Windows/Ubuntu/Kubuntu of iets anders draait en dan kun je kiezen wat je wilt doen. Of alles formatteren en Ubuntu installeren op de volledige schijf of je bestaande Linux installatie upgraden naar de nieuwe die op de CD/DVD staat of iets anders. Ik ging tot voor kort uiteraard altijd voor die laatste optie

Van belang is even aan te geven wat er fout gaat na welke acties en eventueel welke volgorde je gevolgd hebt tussen het moment dat "het" nog werkte en dat je voor het eerst vaststelde dat dat niet meer zo was.

Startpunt was; 1 fysieke HDD met 3 partities;

1) NTFS 48.7GB Windows7 partitie
2) NTFS 537GB opslag partitie. (Games, films, etc..)
3) EXT4 10GB Linux partitie

Draaide prima. Zowel W7 als Ubuntu 11.04 die erop STOND gingen prima samen en GRUB werkte ook perfect.

Daarna; Ubuntu 11.10 op een DVD gezet en geboot. Tijdens de installatie de EXT4 partitie geformateerd en 11.10 geinstalleerd. Allemaal prima, Grub werkte goed, 11.10 werkte goed en ik kon Windows (via GRUB) ook ook inkomen. Niets aan de hand. Toen ben ik gaan klooien in Ubuntu op BURG draaiende te krijgen en ging het fout. Grub rescue meldingen en geziek allemaal dus windows Vista dvd erin en via de recovery daar dus bootrec.exe /fixmbr en bootrec.exe /ficboot gedraaid. Sindsdien geen spoor meer van GRUB (was ook de bedoeling) en kan ik normaal Windows booten (waar ik nu ook inzit).

Nieuwe poging om de installatie van Ubuntu 11.04 slaagt niet omdat de installatie W7 niet meer ''ziet'' wat ik dus hierboven al vermelde.

Aangezien het gewerkt heeft is het geen technisch probleem maar een configuratieprobleem.
Ik raad je aan om te toch even te verdiepen in hoe grub te werk gaat (ik neem aan dat je grub 2 hebt), dat scheelt voor toekomstige problemen.

Idd, dat denk ik ook. Ik wil alleen niet men W7 opgeven aangezien ik daar altijd in werk en men documenten staan. Even voor een uurtje in Ubuntu zitten om GRUB te fixen zodat ik daarna ook weer in W7 kan komen is niet erg maar een week lang geen W7 toegang wil ik voorkomen.

Overigens kun je een workaround gebruiken door bijv grub neer te zetten op een 2e hd en vanaf die de windows bootloader te laden, dan kun je altijd nog snel naar windows komen door je bootdisk volgorde te wijzigen naar degene waar je windows op staat en kun je zonder al teveel last met de instellingen van grub spelen.

Aah! Dus dit zou mijn ''probleem'' van het niet toegang hebben tot W7 voorkomen?? Dan zou dat een goede tijdelijke oplossing kunnen zijn. Of kan dit niet omdat zowel W7 als Ubuntu op dezelfde fysieke schijf staan?

• JKratos
Found it!

Oke, probleem zat hem dus in het feit dat of Ubuntu ofwel Grub de windows paprtitie/installatie niet kon herkennen of kon benaderen waardoor deze dus ook niet opgenomen kon worden in Grub.

Zoals ook op deze pagina wordt gezegd zorgen de twee verschillende /boot en /Boot mappen problemen voor Grub. Alleen laatstgenoemde (Boot met een hoofdletter dus) is de juiste. na verwijdering van /boot, met de kleine letter, en een sudo grub-update pakte die de Windows partitie weer en nu kan ik zowel Ubuntu 11.04 en W7 booten vanuit Grub zoals het hoort.

Alles weer prima dus en voor een eventuele volgende keer weet ik iig waar het aan ligt!

Allen alsnog bedankt voor het meedenken.

[Voor 73% gewijzigd door JKratos op 23-07-2011 21:45]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee