Toon posts:

AMD CPU cooler verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 390378

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier mijn pc uit elkaar liggen om een scythe mugen 2 erop te zetten. De standaard koeler bleef steken op de CPU, op verzoek van iemand van de buren (HWi) moest ik de koeler er voorzichtig en recht omhoog eraf trekken. Zo ging de cpu mee zonder dat hij beschadigde. Dat is dus gebeurd. Maar nu moet ik de cpu van de heatsink afkrijgen. Weten jullie hiervoor een goede techniek voor?

Alvast bedankt,

Stijn

• Low Flyer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-08-2019
Mischien met een fohn opwarmen in de hoop dat de pasta weer wat "vloeibaar" wordt ?

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 21:02
gewoon de cpu aan de zijkanten voorzichtig vastpakken en proberen hem een beetje heen en weer te draaien? meestal laat de koelpasta dan vanzelf wel los

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 08:27

QinX

Shai-Hulud

Ik doe altijd de chip zelf rond draaien, dus vast pakken aan de rand van de groene PCB van de CPU, dan komt die vanzelf los.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Anoniem: 390378

Topicstarter
Het is al gelukt (omhoog gewipt met een platte schroevendraaier) :D:D:D Toch bedankt :D

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05 19:34
Altijd eerst opwarmen voordat je een koeler er af haalt.
De kans dat je nu gebogen pinnetjes hebt is vrij groot.

specs

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 18:19
Heb dit probleem ook gehad.
Als je het voorzichtig hebt gedaan is er geen probleem.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 16:02

Fordox

00101010

lol ik heb zelf een paar processoren uitelkaar gehaald. als je een schrovendraaien onder/tegen het staal van de cpu zet en hem loswipt is er niets aan de hand. ook niet als je aan krasje hebt.
het staal op de cpu is maar een kleine heatsink, mag kapot.

gebogen pootjes e.d. komt weinig voor, cpu's zijn sterker dan mensen denken :)

[Voor 13% gewijzigd door Fordox op 19-05-2011 19:20]

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• RKR
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-12-2017
Idd, je kan hem zo loswippen. Bij geheugensticks wel oppassen, daar komen zo de geheugenbankjes mee!!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-04 01:04
Fordox schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 19:19:
lol ik heb zelf een paar processoren uitelkaar gehaald. als je een schrovendraaien onder/tegen het staal van de cpu zet en hem loswipt is er niets aan de hand. ook niet als je aan krasje hebt.
het staal op de cpu is maar een kleine heatsink, mag kapot.

gebogen pootjes e.d. komt weinig voor, cpu's zijn sterker dan mensen denken :)
Voor je koeling kan het wel degelijk gevolgen hebben als er krassen op de CPU zitten, al zullen die zich meestal wel weer met koelpasta vullen. En die pinnetjes zijn verbogen voor je er erg in hebt, maar als je de CPU niet op de pinnetjes laat vallen, is de kans idd klein dat ze verbuigen.

[img]error.jpg[/img]

• Fordox

Fordox

00101010

de pinnetjes kun je ook weer voorzichtig terugbuigen. de nieuwe intel cpu's hebben geen pins meer, maar die mogen niet vet worden ivm slecht contact. dus gewone pins vind ik wel fijner.

als je hem van het blok af moet halen is alleen je zijkant bekrast, en niet de bovenkant van het metaal. als je de bovenkant ook heb bekrast, zou ik hem opnieuw schuren met het fijnsta dat je in huis hebt.schijnt soms ook nog te helpen voor je temps :)

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 14:23
Tin
is maar een kleine heatsink
Heatspreader
mag kapot.
Mag absoluut niet kapot.

Normaliter is de makkelijkste manier om de PC eventjes aan te zetten zodat de koelpasta opwarmt. Hierna kan je met een voorzichtige draaiende beweging de koeler er afhalen.

Begin nooit aan een föhn, aangezien dit basisgezien een elektronenkanon is..

Hierna de CPU goed schoonmaken met een katoenen, niet-rafelende doek en wat ontsmettingsalcohol. (Geen WC/Keukenpapier, dit laat resten achter!)

[Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 19-05-2011 21:57]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:44

M2M

medicijnman

Er zijn zelfs mensen die de heatspreader volledig verwijderen en het koelblok direct op de chip drukken. Hoe goed tin ook warmte transporteert, het kan nog steeds niet op tegen koper :)

[Voor 10% gewijzigd door M2M op 19-05-2011 21:56]

-_-

• D4NG3R
M2M schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 21:55:
[...]

Er zijn zelfs mensen die de heatspreader volledig verwijderen en het koelblok direct op de chip drukken. Hoe goed tin ook warmte transporteert, het kan nog steeds niet op tegen koper :)
Als de TS al niet weet hoe hij veilig een vastzittende koeler kan verwijderen. Betwijfel ik heel erg dat hij dit kan/gaat doen :+ .. In dit geval was mijn reactie gericht op de TS zijn situatie.

[Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 19-05-2011 21:56]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:44

M2M

medicijnman

D4NG3R schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 21:56:
[...]

Als de TS al niet weet hoe hij veilig een vastzittende koeler kan verwijderen. Betwijfel ik heel erg dat hij dit kan/gaat doen :+ .. In dit geval was mijn reactie gericht op de TS zijn situatie.
tja, ik zet er meestal toch ook gewoon een schroevendraaier tussen. Materiaal kan best wat hebben. En het is trouwens helemaal niet zeker dat warme koelpasta weer vloeibaar wordt. Lijkt me sterk als het een ingedroogde suspensie is. (edit: of gepolymeriseerde silicaten)

[Voor 3% gewijzigd door M2M op 19-05-2011 21:59]

-_-

• Fordox

Fordox

00101010

D4NG3R schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 21:54:
[...]

Tin

[...]

Heatspreader

[...]

Mag absoluut niet kapot.

Normaliter is de makkelijkste manier om de PC eventjes aan te zetten zodat de koelpasta opwarmt. Hierna kan je met een voorzichtige draaiende beweging de koeler er afhalen.

Begin nooit aan een föhn, aangezien dit basisgezien een elektronenkanon is..

Hierna de CPU goed schoonmaken met een katoenen, niet-rafelende doek en wat ontsmettingsalcohol. (Geen WC/Keukenpapier, dit laat resten achter!)
lol als je me verbeterd, doe het dan goed
tin ----->> koper met nickel (wikipedia, googlen voordat je wat roept :)) als het tin was, was het veel te zacht en kleurde het wat donkerder
heatspreader en heatsink zijn beide praktisch hetzelfde, is een soort synoniem.
mag zeker wel kapot, werkt ook zonder
*uche*

[Voor 6% gewijzigd door Fordox op 19-05-2011 22:15]

• D4NG3R
Was even mezelf aan het verwarren, er word echter wel tin gebruikt tussen de die en de heatspreader.
heatspreader en heatsink zijn beide praktisch hetzelfde, is een soort synoniem.
Een heatspreader doet letterlijk wat zijn naam weergeeft: Het verspreid de warmte, maar is niet bedoeld om alleenstaand te koelen.

Een heatsink is er echter voor bedoeld om de warmte te verspreiden naar een groot oppervlak, waarna er met een vloeistof of luchtstroom warmte van word ontnomen.
Gelieven mijn laatste post voor deze te lezen :w . De TS is niet ervaren genoeg om zonder heatspreader een koeler te gaan plaatsen. Anders had hij zonder hulp ook de huidige koeler er wel vanaf gekregen.
*uche*
offtopic:
Verkouden aan het worden?

[Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 19-05-2011 23:04]

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05 19:34
Heb zelf zo ontzettend vaak AMD systemen van mensen gekregen die het niet meer deden.
Ze dachten allemaal dat ze het wel even zelf konden ontstoffen. Ach en waarom niet meteen dat ene koelblok eraf rukken om die stofvrij te maken. Allemaal verbogen pinnetjes. "maar ik deed het heel voorzichtig"...

Fact is, als je de vastklem pen (ding bij de socket, weet niet hoe dat ding precies heet) niet eerst los maakt heb je gewoon een probleem. Maak je die eerst los en je haalt dan de koeler met cpu eruit dan is dat geen probleem. Dan kun je 'm met warmte alsnog gaan los draaien.

Met een schroevendraaier is vragen om problemen. Dan moet je nl. meer koelpasta gebruiken en dat gaat dan in de krasjes toch (enigszins) isoleren. Als je daarna gaat lappen dan maakt het weer niet uit, dan schuur je toch de hele nikkellaag weg. TS is echter niet ervaren genoeg om te gaan lappen (ik heb 't nog nooit gedaan, wil 't nu toch wel eens gaan doen.)
Zonder schijnt het te kunnen werken. Maar met een beschadigde absoluut niet.
de nieuwe intel cpu's hebben geen pins meer
al sinds december 2004 niet meer...
gebogen pootjes e.d. komt weinig voor, cpu's zijn sterker dan mensen denken
Ervaring leert het tegenovergestelde.

Offtopic: @fordox, je bent de laatste tijd hier een beetje een wiseguy aan het uithangen. Terwijl je opmerkingen het tegenovergestelde van wise suggereren.
zoals:
lol ik heb zelf een paar processoren uitelkaar gehaald. als je een schrovendraaien onder/tegen het staal van de cpu zet en hem loswipt is er niets aan de hand.

[Voor 7% gewijzigd door .Sjoerd op 19-05-2011 23:22]

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:13
Low Flyer schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 15:56:
Mischien met een fohn opwarmen in de hoop dat de pasta weer wat "vloeibaar" wordt ?
fohn = statisch geladen lucht = gefrituurde cpu :/

En voor de volgende keer: bevestiging van de koeler losmaken en dan de koeler voorzichtig heen en weer draaien en tegelijkertijd omhoog trekken tot de koeler los komt.

Met de socket nog vergrendeld de koeler en CPU eraf trekken 8)7

[Voor 32% gewijzigd door FastFred op 20-05-2011 08:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Offtopic: @fordox, je bent de laatste tijd hier een beetje een wiseguy aan het uithangen. Terwijl je opmerkingen het tegenovergestelde van wise suggereren.
sorry dat is soms een slechte eigenschap van me. ik roep te snel dingen. betekend ook niet dat ik ALTIJD verkeerd ben :P en deze manier leer ik ook.
quote:
*uche*

offtopic:
Verkouden aan het worden?
dat betekend dat ik het zelf misschien ook verkeerd kan hebben :P

neem me niet kwalijk :)
ik hou verder wel mijn mond dicht in deze topic

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee