Toon posts:

Draadloos netwerk met meerdere punten opzetten.

Pagina: 1
Acties:

• Scheffer
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-12-2021
Hallo,

Ik heb al even rondgezocht op het forum en internet maar ik kan niet echt een duidelijk antwoord op mijn vraag. Mocht het antwoord toch ergens staan dan alvast mijn excuses voor mijn vraag.

We willen hier graag een draadloos netwerk aanleggen voor alleen internet. We hebben 4 internetip's dus het is mogelijk (ook al getest).

Maar nu is het de bedoeling dat het door het hele pand bereikbaar is. Ikzelf zat eerste te denken aan 1 router die zorgt voor de uitgave van ip's en hieraan Access Points hangen welke zorgen voor de draadloze verbindingen. Nadeel hiervan is (wat ik gelezen heb) is dat elke AccessPoint een eigen draadloos netwerkje is, het enige wat ze gemeen met elkaar hebben is dezelfde SSID en uiteraard de internetverbinding. Dus elke keer als iemand zich verplaatst richting een ander Access Point worden ze afgemeld bij de oude en aangemeld wat soms irritant kan zijn. Een oplossing hiervoor kan zijn om alles in WDS (Wireless Distribution System) te zetten.

Mijn vraag is: Is het mogelijk om een draadloos netwerk op te zetten met meerdere Access Points en het zo in te stellen dat het vanaf 1 plek te beheren is. Bijvoorbeeld als er een MACfilter in wordt geschakeld moet dit op 1 punt aangepast worden en door de rest overgenomen worden. En wat is beter/betrouwbaarder, Access Points instellen of alles in WDS zetten? Of heeft iemand nog een ander idee.

Mochten de bovenstaande gegevens niet voldoende of onduidelijk zijn dan hoor ik dit graag zodat ik dit eventueel kan toelichten of aanvullen. Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!!!

Greetz,
Scheffer

Waar de grenzen liggen van de mogelijkheden? Op het punt waar je fantasie ophoudt!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 16:38
1: Heb je al apparatuur op dit moment of moet je deze nog aanschaffen?
2: Ben je een beetje thuis in WLAN technieken?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 16:22
Je zoekt naar een techniek die ook wel 'Wireless switching' word genoemd.
http://www.wifishop.nl/pr...-accesspoints-11b-g-n.htm

Join the club

• Scheffer
Ballebek schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 13:05:
1: Heb je al apparatuur op dit moment of moet je deze nog aanschaffen?
2: Ben je een beetje thuis in WLAN technieken?
1: De apparatuur moet nog aangeschaft worden
2: Ik ben wel een beetje thuis in de WLAN technieken, helaas niet in de wat grotere hoeveelheden en de onderlinge connecties van bijvoorbeeld Access Points.
Powermage schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 13:18:
Je zoekt naar een techniek die ook wel 'Wireless switching' word genoemd.
http://www.wifishop.nl/pr...-accesspoints-11b-g-n.htm
Bedankt voor je antwoord, helaas wordt dit te duur. Het moet met een paar simpele routers/Access Points op te lossen zijn. Als sommige dingen (zoals beheren vanuit 1 punt) niet kunnen en/of je hebt er dure apparatuur voor nodig dan hebben we pech gehad en moeten we elke keer als er een verandering is alle Access Points maar langs (hoewel dit niet echt vaak zal voorkomen)

Waar de grenzen liggen van de mogelijkheden? Op het punt waar je fantasie ophoudt!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-03 14:39
Wat mag je uitgeven?
Cisco en HP (en vele andere merken natuurlijk) hebben hier prachtige oplossingen voor die met een centrale controller werken. Je plaatst een aantal (domme) access points (in een apart VLAN) in je bestaande netwerk en deze beheer je met de controller. De controller kun je direct aansluiten op bestaande internet verbinding.
Beveiliging kun je doen middels MAC adres, WPA(2) key, username/password, LDAP (of een combinatie van deze).

Kost je wel aardig wat Euro's. Denk aan €250 per access point en vanaf €1500 voor de controller.

• Scheffer
PeterPan schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 13:38:
Wat mag je uitgeven?
Cisco en HP (en vele andere merken natuurlijk) hebben hier prachtige oplossingen voor die met een centrale controller werken. Je plaatst een aantal (domme) access points (in een apart VLAN) in je bestaande netwerk en deze beheer je met de controller. De controller kun je direct aansluiten op bestaande internet verbinding.
Beveiliging kun je doen middels MAC adres, WPA(2) key, username/password, LDAP (of een combinatie van deze).

Kost je wel aardig wat Euro's. Denk aan €250 per access point en vanaf €1500 voor de controller.
Het komt waarschijnlijk neer op €50 a €150 per apparaat. De reden dat er hier een draadloosnetwerk (met alleen internet) moet komen is om een aantal smartphones/iPad's internet te kunnen bieden. Voor de rest is er nog geen bestemming voor het draadloze netwerk en dit zal in de directe toekomst ook nog niet veranderen.

Het zal dus waarschijnlijk neerkomen op een paar simpele access points met een router die zorgt voor de ip uitgave. Mocht er in de toekomst een andere bestemming komen (maar dit zal dus nog wel even duren want de werknemers werken via bedraade werkstations en er is maar 1 laptop) dan wordt er tegen die tijd weer naar gekeken en dan word dit opnieuw uitgezocht wat de bedoeling is e.d. en welke apparatuur hiervoor nodig is.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je eerste voorstel is prima. Zonder centraal management weliswaar, daarmee gaan de kosten wat omhoog (op deze schaal). WDS is geen goed idee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Scheffer
Bedankt voor je antwoord.

Ik bedacht me net dat er natuurlijk ook repeaters bestaan voor een WLAN. Zou dit soms een idee zijn?

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-03 14:39
Misschien dat er slimme access points zijn die je kan koppelen en waarvan er dan 1 als master/controller werkt die de SSID en security instellingen e.d. doorgeeft aan de andere access points en ook voor de IP uitgifte en internet connectie zorgt. Dan zou je geen dure centrale controller nodig hebben. Ik ken dergelijk systeem echter niet.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Eenvoudig: Neem een aantal Wireless Access points. Geef deze dezelfde SSID en password, maar wel ruim gescheiden kanalen (1+4+8+12 oid, hier zijn tabellen voor!). De laptops hoppen dan vanzelf over. Laat ze alleen niet door elkaar brullen op dezelfde frequentie, dat gaat ten koste van de performance.

Duurder maar veiliger: Fortinet Fortigate 110C samen met de nodige Fortinet access points: 1 centrale managementconsole, user authenticatie en RADIUS/LDAP access voor optimale veiligeheid.
Is een stuk duurder, maar dan heb je het wel netjes voor elkaar.

De eerste oplossing is leuk voor thuis, maar moet je in een bedrijf niet willen. Je kunt het niet beheren en in geval van een calamiteit heb je geen centale management omgeving.

http://www.fortinet.com/products/fortigate/110C.html

http://www.fortinet.com/products/fortiap/210B.html
http://www.fortinet.com/products/fortiap/220B.html
http://www.fortinet.com/products/fortiap/222B.html

• Scheffer
Bedankt voor jullie antwoorden, ik heb al een beter inzicht in hoe het werkt :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Scheffer schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 13:55:
Bedankt voor je antwoord.

Ik bedacht me net dat er natuurlijk ook repeaters bestaan voor een WLAN. Zou dit soms een idee zijn?
Nee, dat is in essentie WDS, wat dus een slecht idee is. Het beste is gewoon AP's met dezelfde instellingen afgezien van kanaal en die met een draad aan je netwerk te hangen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Scheffer
Ok :)

Bedankt voor alle adviezen!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:46

Ethirty

Who...me?

Fairy schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 14:00:
Duurder maar veiliger: Fortinet Fortigate 110C samen met de nodige Fortinet access points: 1 centrale managementconsole, user authenticatie en RADIUS/LDAP access voor optimale veiligeheid.
Is een stuk duurder, maar dan heb je het wel netjes voor elkaar.
Met de nieuwe firmware kan je al vanaf een 50B met de accespoints werken. Scheelt ook weer wat centjes ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee