Soladin 600 uitlezen op PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn Soladin 600 omvormer aansluiten op mijn PC. Mastervolt heeft daar een (zeer duur) stekkertje voor ontwikkeld dat ik heb aangeschaft: de zgn PC link. Alleen dat dingetje heeft a/ een te kort snoer en b/ een RS232 aansluiting (vrouw) die tegenwoordig op geen enkele PC meer past :(
Heeft iemand een goedkope oplossing daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Als je zo'n kabeltje koopt heb je meer lengte, en een usb aansluiting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog wel een compoort die je achter in je computer kan hangen, moet je wel een aansluiting hebben hiervoor op je moederbord. Als je belang hebt, dm je maar dan zoek ik hem voor je op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:04

Snuffel

Vroem!

Je kan ook zelf de kabel maken lijkt me?

Pinlayout

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boazklop bedankt! ik heb inmiddels een verloop van RS232 naar USB gekocht (die PC link had natuurlijk met een USB aansluiting geleverd moeten worden, maar goed). Het geheel werkt nu (wat een vooroorlogse sofware trouwens van Mastervolt, geen uilezing mogelijk met bv excel..), alleen zou de kabel nog verlengd moeten worden. Ik lees ergens dat dat met een 6-polige modulaire telefoonkabel zou moeten. Klopt dit en wat is de maximale lengte? Gewoon 4-polige telefoonkabel blijkt een 'communication error' te geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Een usb verlengkabel mag maximaal 5 meter zijn, en een RS232 kabel maximaal 15 meter. Hoe je bij telefoonkabels komt snap ik niet. Hier heb je een RS232 verlengkabel, en hier een usb verlengkabel. Als je langer nodig hebt moet je er een versterker tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

De soladin 600 maakt gebruik van een rj12 aansluiting net iets anders dan rj11 (telefoon) en praat via RS422 of RS485 (kwam via google verschillende verhalen tegen) met de pc. Lengte zou niet zo'n issue moeten zijn.

Als je de kabel en converter al hebt zou ik gewoon eens een lange rj12 kabel krimpen en kijken hoe ver je komt.
Koop een goedkope krimptang, wat connectoren en een geschikte kabel.

[ Voor 115% gewijzigd door job op 24-05-2011 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen! Ik heb inmiddels een 11 m lange verlengkabel gemaakt van 6-polig draad met twee bijpassende telefoonstekkertjes die in de Soladin past. Bij het krimpen moet je erop letten dat 6->1 gaat, 5->2, 4->3, 3->4, 2->5 en 1->6. De sofware werkt nu goed op mijn PC en ik kan alle waardes aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:55
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 09:25:
Bedankt iedereen! Ik heb inmiddels een 11 m lange verlengkabel gemaakt van 6-polig draad met twee bijpassende telefoonstekkertjes die in de Soladin past. Bij het krimpen moet je erop letten dat 6->1 gaat, 5->2, 4->3, 3->4, 2->5 en 1->6. De sofware werkt nu goed op mijn PC en ik kan alle waardes aflezen.
Het had ook voor € 25 gekund: http://www.solget.nl/sol-link.htm

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdemon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09-2021
Minke Bergsma heeft zelf hele mooie software geschreven voor o.a. de Soladin 600. Gratis te downloaden van zijn site: http://www.mijnzon.info/
Pagina: 1