• ChrissieOne
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08-2022
Hallo beste medetweakers,
Afgelopen maand kreeg mijn broertje op zijn pc opeens BSOD's, elke dag wel een keertje een.
Ik en mijn broer hebben gezocht naar wat het kon zijn, en kwamen uit op het geheugen. (door de BSOD foutmeldingen)
We hebben de 2GB (er zat 2+1 in) eruit gehaald, en de PC starte normaal op en bleef ook gewoon draaien.
Nu is 1GB een beetje weinig voor een pc met Vista en een paar programma's, waardoor er al snel een BSOD kwam omdat ie te weinig memory had.
Nu hebben we nieuw geheugen gehaald, Kingston 2+2GB 800Mhz DDR2, wat vandaag binnenkwam.
Na het geheugen in de pc geplugd te hebben, wilde de pc helemaal niet meer booten. Ook afzonderlijk met 1 van beide reepjes geheugen doet ie niets.

Alles draait wel, maar de monitor ontvangt geen videosignaal.
Nu vraag ik me af, werken de memory reepjes niet goed, of slikt het mobo het niet?

Systeem:
http://tweakers.net/price...z-punt-t7p).html#tab:info

Nu zie ik dat er SODIMM geheugen gebruikt is in de PC, en dit kingston geheugen is Dimm.

Alvast bedankt voor de hulp,
Christiaan

Asrock 870 R2.0 || AMD FX4100 || Sapphire HD6950 || Corsair Builder C500 V2 || Kingston HyperX 8GB || Antec One hundred || 320GB HDD || binnenkort Samsung 830 64GB SSD ||=-> Werkt voor Aperture Science

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-05 11:07
Heb je dan SODIMM-banken en DIMM-banken in het systeem zitten?

Er zat eerst 2+1 Gb in het systeem, was dit nou SODIMM of DIMM geheugen?

Corsair Obsidian 800D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H100 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 850 EVO 500GB (RAID 0) | 1 x WD 2TB | CM Silent Pro 800 Gold

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

QVL?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nu is 1GB een beetje weinig voor een pc met Vista en een paar programma's, waardoor er al snel een BSOD kwam omdat ie te weinig memory had.
Dat zal echt geen BSODs geven hoor, je systeem gaat dan eerder als een gek swappen (en als bijv de storagecontroller niet deugt, dan zal die weer wel een BSOD kunnen geven).
Heb je getest met memtest om te achterhalen of het geheugen defect was?

Verder, je kunt SO-DIMM niet vervnagen door standaard DIMMs of vice versa, dus wat heb je er nu precies inzitten?

@jasiccama, die dingen heten modules of DIMMen, geen banken. Dat zijn compleet andere dingen (en die moet je niet door elkaar halen).

• ChrissieOne
Het oude geheugen was SODIMM, volgens de productbeschrijving hier op tweakers, ik ga het even nakijken of het echt zo is. Het nieuwe geheugen is DIMM, waardoor hij denk ik niet meer boot. Jammergenoeg zag ik dat pas toen ik dit topic schreef, je krijgt namelijk als je op het mobo zoekt hier op tweakers, de M1641 niet te zien, maar wel de M3641, terwijl ik via google wel gewoon op de M1641 hier @ tweakers kon komen.

(mobo = MCP73VE btw)

De BSOD bij het 1GB geheugen was 'Memory Management', dus een brakke controller denk ik.
memtest86 gaf aan dat het 1GB (oude) geheugen wel gewoon werkte, en het 2GB reepje niet. bij het proberen van het booten van het (oude) 2GB geheugen, starte hij helemaal niet op.

Anyway, enkel 2 modules om het geheugen te plaatsen.

@Beatboxx: QVL was nergens te vinden... ook geen handleiding omdat het een complete pc was, geen zelfbouw...

[Voor 6% gewijzigd door ChrissieOne op 18-05-2011 21:18]

Asrock 870 R2.0 || AMD FX4100 || Sapphire HD6950 || Corsair Builder C500 V2 || Kingston HyperX 8GB || Antec One hundred || 320GB HDD || binnenkort Samsung 830 64GB SSD ||=-> Werkt voor Aperture Science

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het SODIMMen waren, dan had je er niet eens normale DIMMen in kunnen prikken, omdat een SODIMM maar ongeveer de helft zo groot is. Zoek dus eens uit wat je echt hebt.

En waarom ga je het geheugen vervangen als je een brakke geheugencontroller denkt te hebben?

Anoniem: 141257

Zit er geen garantie meer op dat systeem
Zoals eerder al vermeld doe een memtest.
Wat ook nog kan is dat je vista installatie verpest is wil ook wel eens voorkomen.

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 13:29
ChrissieOne schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 21:16:
Het oude geheugen was SODIMM, volgens de productbeschrijving hier op tweakers, ik ga het even nakijken of het echt zo is. Het nieuwe geheugen is DIMM, waardoor hij denk ik niet meer boot. Jammergenoeg zag ik dat pas toen ik dit topic schreef, je krijgt namelijk als je op het mobo zoekt hier op tweakers, de M1641 niet te zien, maar wel de M3641, terwijl ik via google wel gewoon op de M1641 hier @ tweakers kon komen.

(mobo = MCP73VE btw)

De BSOD bij het 1GB geheugen was 'Memory Management', dus een brakke controller denk ik.
memtest86 gaf aan dat het 1GB (oude) geheugen wel gewoon werkte, en het 2GB reepje niet. bij het proberen van het booten van het (oude) 2GB geheugen, starte hij helemaal niet op.

Anyway, enkel 2 modules om het geheugen te plaatsen.

@Beatboxx: QVL was nergens te vinden... ook geen handleiding omdat het een complete pc was, geen zelfbouw...
Ik denk dat je best zo'n zaken overlaat aan mensen met kennis van computers. Als je SODIMM en DIMM niet uit elkaar kan houden, weet je niet waarover je spreekt. Om het in lekentaal te zeggen: SODIMM wordt bij laptops gebruikt en DIMM bij PC's (uitzonderingen daar gelaten, ik weet dat dit té simpel uitgelegd is...) Dus je kan niet zomaar DIMM's en SODIMM's verwisselen met elkaar, dat past gewoon niet...

Een tekort aan geheugen zal ook geen BSOD geven... Mss gewoon verkeerde latje eruit gehaald? Verder had je gewoon op de site van kingston kunnen terugvinden dat je specifiek geheugen moest hebben:
http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

Zo moeilijk is dit allemaal niet hoor...

No Gillette, No Minette

• ChrissieOne
Kerberos84 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 09:42:
[...]

Ik denk dat je best zo'n zaken overlaat aan mensen met kennis van computers. Als je SODIMM en DIMM niet uit elkaar kan houden, weet je niet waarover je spreekt. Om het in lekentaal te zeggen: SODIMM wordt bij laptops gebruikt en DIMM bij PC's (uitzonderingen daar gelaten, ik weet dat dit té simpel uitgelegd is...) Dus je kan niet zomaar DIMM's en SODIMM's verwisselen met elkaar, dat past gewoon niet...

Een tekort aan geheugen zal ook geen BSOD geven... Mss gewoon verkeerde latje eruit gehaald? Verder had je gewoon op de site van kingston kunnen terugvinden dat je specifiek geheugen moest hebben:
http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

Zo moeilijk is dit allemaal niet hoor...
Ik ben nou ook niet echt een leek hoor, ik weet dat SODIMM laptopgeheugen is, maar wist niet dat het een ander formaat had. Nou geeft de productbeschrijving hier op tweakers aan dat het SODIMM is (zie gerelateerd product) terwijl dat dus blijkbaar onmogelijk is. (maar daardoor dacht ik dus dat het SODIMM was..)

Verder zei ik geloof ik al, de 2GB alleen erin --> PC boot niet.
1GB --> PC werkt gewoon normaal, sindsdien geen BSOD gehad, de pc is enkel wat trager.

Maar dat linkje, dat past toch niet, aangezien het SODIMM is?http://tweakers.net/price...ac-vr208-2g.html#tab:info

Die 1GB is dan wel weer normaal geheugen...
Maar ik weet er nou ook weer niet zoveel van af, dat ik zie wat het verschil is tussen de ValueRAM is en de KAC-VR208...

@Terw_dan: Ik nam aan dat de geheugencontroller niet goed werkte, en dat hij daarom de 1GB geheugen niet goed aanstuurde. Ik heb even gezocht, en die foutmelding kwam dus gewoon omdat er iets niet goed vastzat...

Overigens, van het oude geheugen, bij de memtest86 liep hij altijd hier vast:

[Voor 5% gewijzigd door ChrissieOne op 19-05-2011 14:24]

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-05 11:07
Terw_Dan schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 21:05:
[...]

Dat zal echt geen BSODs geven hoor, je systeem gaat dan eerder als een gek swappen (en als bijv de storagecontroller niet deugt, dan zal die weer wel een BSOD kunnen geven).
Heb je getest met memtest om te achterhalen of het geheugen defect was?

Verder, je kunt SO-DIMM niet vervnagen door standaard DIMMs of vice versa, dus wat heb je er nu precies inzitten?

@jasiccama, die dingen heten modules of DIMMen, geen banken. Dat zijn compleet andere dingen (en die moet je niet door elkaar halen).
Ik bedoel de geheugen-banken, waar de geheugen-modules in zitten.
Dat zijn toch echt banken!

Corsair Obsidian 800D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H100 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 850 EVO 500GB (RAID 0) | 1 x WD 2TB | CM Silent Pro 800 Gold

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee