Toon posts:

[LED]Verlichten logo in kast

Pagina: 1
Acties:

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met een nieuw project waarin ik in het raam van mijn computerkast een gegraveerd logo/woord rood wil verlichten. Dit wil ik doen met behulp van LED's, die "verzonken" zijn het acryl/lexan en zo "schijnen" op het gegraveerde logo.

Voorbeeld van wat ik bedoel:

Beetje te roze geworden, maar moet rode "gloed" voorstellen.

De te verlichten plaat zal ongeveer 30cm bij 25cm worden en ik wil dan vanaf alle 4 kanten LED's erin laten schijnen. Ik wil ongeveer dan om de 3 cm een LED in het glas laten "zinken", wat dus inhoudt dat ik ongeveer 40 LED's in totaal nodig heb. De LED's die ik wil gebruiken zijn deze. Heb verder nog geen Nederlandse leverancier kunnen vinden, maar deze lijken mij wel geschikt en redelijk goedkoop.

Tot zover kon ik het zelf nog wel uitzoeken. Maar nu komt het leukere en moeilijkere gedeelte waar ik hulp bij nodig heb. Zoals gezegd moeten deze leds een logo verlichten, dus lijkt mij het beste om alle leds parallel aan te sturen, of eventueel de LED's in bundels van 3 LED's in serie te schakelen.

Welke weerstand heb ik dan nodig??? Ik kan zo helaas niet uitvinden hoeveel mA de LED verbruikt, dus ik ben even gaan rekenen met 15mA en 20mA. Bij een enkele schakeling en een voeding met 5V moet ik of een weerstand hebben van 120 Ohm(15mA) of 100 Ohm(20mA). Veiligste lijkt me dan een 120 Ohm weerstand, om net iets onder de piek te zitten. Ga ik parallel met 3 LED's schakelen, moet ik overstappen op 12V. Dan moet ik of een weerstand hebben van 150 Ohm(15mA) of 120 Ohm(20mA). Ook hier zou ik dan weer kiezen voor de hogere waarde, dus 150 Ohm.

Maar nu komt het moeilijke gedeelte. Waar kan ik die weerstanden krijgen, hoe moet ik dat schakelen als ik parallel ga werken, dus 1 weerstand voor de 3 leds of apart? En nog belangrijker, wat is de beste manier om dat allemaal van stroom te voorzien? Ik ga denk ik toch voor de parallel optie, dus 12V en 3 LED's, moet ik dan per parallel schakeling een 12V stekker hebben, of kan ik ze allemaal voor de weerstanden op een 12V lijn richting de voeding zetten? Dus via zo'n mooie molex stekker:

Kan de stroom-toevoer dan zo in elkaar zetten?

Elk blokje is een serie van 3 parallel geschakelde LED's die dan een gele en zwarte kabel hebben. Kan ik dan alle gele en zwarte kabels, zoals getoond in de tekening, aan elkaar knoppen en erna in een Molex-stekker stoppen, of werkt dat niet? Let op, niet erg veel verstand van dit soort dingen, dus ik denk van wel, maar wil het even zeker weten :) Heb wel een soldeerbout met materiaal, maar de kennis ontbreekt nog.

Dank je wel voor het doorlezen en jullie hulp :D .

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:08
4 leds en 1 weerstand 100ohm in serie op 12 v

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:08
Als je op 12V wilt werken (wat wel zo handig is) dan moet je de LEDs in serie zetten, niet parallel. Als je ze in serie zet kan je 1 weerstand per reeks LEDs die je in serie hebt, of als er redelijke variatie zit in de spanning over de LEDs (wat weleens het geval kan zijn) kan je ook een heel simpel LED stroombronnetje gebruiken. Je moet per serie string één weerstand (of stroombron) hebben.

Qua LEDs, degene die jij had gelinked heeft blijkbaar 3.3V spanning erover staan (hoog voor rode LEDs, maar kan inderdaad wel, vaak is het rond de 2V, dus dan kan je meer in serie zetten). Hoe je dan op 20mA en 100 Ohm op 5V komt begrijp ik niet helemaal (je hebt dan 17mA met 100 Ohm). Hij is ook best duur. Anyway waar je je weerstanden, en LEDjes haalt is gewoon je lokale elektronica boer.

[Voor 8% gewijzigd door Sissors op 18-05-2011 17:03]

• Darkasantion
  • Nu online

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Dank je voor je antwoord.
Ik snap er al wat meer van, zal morgen eens rondsnuffelen bij de lokale electronica boer en kijken wat ie heeft.

Maar anders kan ik dus de freezing hardware LED's nemen, samen met een 100 Ohm weerstandje als ik ze per 4 schakel? Ik kan dan na het weerstandje de LED's gewoon na elkaar zetten, toch? Heb nog wel oude voeding liggen, dus kan mooi die kabels gebruiken om de LED's en de verschillende series van LED's aan elkaar te knoppen en van stroom te voorzien. Erna dan via een Molex op de 12V lijn en klaar is het :) .

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 19:30
je kan ze niet per 4 schakelen. daarvoor is de spanningsval te groot.

3 stuks is max. dan valt er 9.9v over de leds. er valt dus 2.1v over de weerstand bij 20mA geeft dat een stroom van 105 ohm. een 120 ohm kwart watt weerstand gaat prima werken.

overigens zien die leds van freezinghardware er niet heel bijzonder uit. ik zou gewoon eens in de buurt rondkijken. bijvoorbeeld:
http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=3133
samen met:
http://www.dickbest.nl/we...?act=viewProd&productId=4

en klaar is kees darkasantion

• Darkasantion
  • Nu online

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Hmm, kan geen waarde vinden bij die LED's, dus kan ik er geen weerstand bij vinden :( . Maar dat lijkt mij al een betere optie. Ook bedankt :) .

Hmm, even nagemeten, 5mm lijkt me wat te groot, dus we gaan terug naar 3mm. Ook een vraag bij Dick lopen over de LED's, hoeveel volt en ampere deze nodig hebben om te kunnen werken :) .

[Voor 39% gewijzigd door Darkasantion op 18-05-2011 19:19]

• Darkasantion
  • Nu online

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Zo, vandaag even verder gezocht en volgens mij ben ik dan nu terecht bij de juiste winkel en LED :).
Heb nu een donkerrode led met 10.000mcd(lijkt me meer dan voldoende om een logo te verlichten, volgende stap is 25.000mcd en dat lijkt me wat teveel) en een hoek van ~30 graden. Spanning is 1.9~2.3V bij 20 mA, dus bij een voeding van 12V heb ik dan 5 in een serie met een benodigde weerstand van maximaal 125 Ohm(volgende is dan 150 Ohm). Omdat ik tot 2.3V kan gaan kies ik dan voor 100 Ohm, dat komt dan uit op 2V per LED.

Maar, er is ook een 3mm versie die mij ook aanstaat, vraag is echter, levert deze voldoende licht op om het logo te verlichten? Het logo zal denk ik 40 x 150 mm zijn in een polycarbonaat plaat van 6mm dik die ongeveer 300 x 400 mm is. Hoek van deze LED is 15 graden, lichtsterkte is 3.000 mcd en bij een serie van 5 kom ik weer uit op een 100 Ohm weerstandje. Vraag is nu echter, is 3.000 mcd voldoende voor wat ik wil, want ik heb dus totaal GEEN idee hoeveel licht dat is, nog hoeveel er nodig is om het logo degelijk te verlichten.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Darkasantion schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 14:51:
Zo, vandaag even verder gezocht en volgens mij ben ik dan nu terecht bij de juiste winkel en LED :).
Heb nu een donkerrode led met 10.000mcd(lijkt me meer dan voldoende om een logo te verlichten, volgende stap is 25.000mcd en dat lijkt me wat teveel) en een hoek van ~30 graden. Spanning is 1.9~2.3V bij 20 mA, dus bij een voeding van 12V heb ik dan 5 in een serie met een benodigde weerstand van maximaal 125 Ohm(volgende is dan 150 Ohm). Omdat ik tot 2.3V kan gaan kies ik dan voor 100 Ohm, dat komt dan uit op 2V per LED.

Maar, er is ook een 3mm versie die mij ook aanstaat, vraag is echter, levert deze voldoende licht op om het logo te verlichten? Het logo zal denk ik 40 x 150 mm zijn in een polycarbonaat plaat van 6mm dik die ongeveer 300 x 400 mm is. Hoek van deze LED is 15 graden, lichtsterkte is 3.000 mcd en bij een serie van 5 kom ik weer uit op een 100 Ohm weerstandje. Vraag is nu echter, is 3.000 mcd voldoende voor wat ik wil, want ik heb dus totaal GEEN idee hoeveel licht dat is, nog hoeveel er nodig is om het logo degelijk te verlichten.
als je er 40 in gaat plakken is dat meer dan zat (persoonlijk :+) hoe fel 3000 mcd nou is is lastig uit te leggen. maar het zijn de standaard leds die in de meeste ledsleutelhangers zitten ;)

10.000 mcd zijn afaik al de 1watt super leds, als je daar recht in kijkt heb je 10 minuten vlekken voor je ogen

leds bij je lokale elektronica boer halen is trouwens ERG duur. als je er op kan/wil wachten kan je beter in het buitenland kijken led-see verkoopt bijv. 100 rode leds voor 3,50 dollar. daarop nog de shipping (paar dollar) en je bent nog steeds goedkoper uit dan bij de elektroboer..

[Voor 3% gewijzigd door Rmg op 19-05-2011 17:07]

• timberleek
bij leds moet je ook kijken naar de stralingshoek

een 10.000 mcd bij 30 graden geeft minder licht als een 10.000 mcd bij 90 graden.

Anoniem: 354516

Als je dit verhaaltje eens doorleest, zie je dat hij het met veeeeel minder ledjes doet.
http://metku.net/index.ht...layer-animation/index_eng

Daarnaast gebruikt hij aluminium folie/tape langs de randen zodat daar geen licht weg lekt.
Als ik de verhouding zie waar hij mee werkt, dan lijkt het mij dat je aan 8 leds genoeg hebt (vier per kant) Helemaal als je 10.000mcd leds neemt.

• Darkasantion
  • Nu online

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
De LED's die ik nu heb werken op 1.9~2.3V op 20mA en geven 25.000 mcd in een hoek van 20~25 graden. Zijn dus nog geen 1 Watt Super LED's. Tenminste niet zoals ik het uitreken :P . Maar zijn dus wel aan de sterke kant... Hmmm

Maar misschien handiger om dan 40 3.000 mcd LED's met een hoek van 15 graden te nemen samen met Alumium folie rondom het glas om het licht terug te kaatsen. Als dat werkt, want Aluminium werkt en om nou alles kort te gaan sluiten lijkt me niet handig.

[Voor 20% gewijzigd door Darkasantion op 19-05-2011 18:37]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:18

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je hoeft niet te frezen, zandstralen werkt ook. Veel LED's heb je ook niet nodig, je kunt onder de juiste hoek gebruik maken van de interne weerspiegeling:

Met 4 standaard blauwe LED's ziet het er uiteindelijk zo uit.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Darkasantion
  • Nu online

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Hoe sterk zijn die leds?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:18

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou het niet weten, niet echt sterk. Ze komen uit een zo'n weggeef 1-LED zaklamp-prulletje waar ik een stapel van had

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkasantion
  • Nu online

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Denk dat ik de oplossing weet. Omdat ik niet zeker weet hoeveel licht ik nodig zal hebben of hoe fel het is, bestel ik gewoon 3mm en 5mm LED's.Moet toch oefenen met solderen en aansluiten van die LED's dus heb ik er genoeg over om op te oefenen :+ .

Ook omdat de voltages en amperes gelijk zijn, zou ik eventueel de zwakkere LED's in het midden van een kant kunnen plaatsen, waarna ik de sterkere LED's meer op de uiteinden plaats om zo de opbrengst te verdelen.

Ik ga wel graveren, heb een Dremel+opzetjes, dus graveren is dan het makkelijkste. Zandstral apparatuur heb ik niet in huis, nog heb ik er ervaring mee :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkasantion
  • Nu online

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Zojuist de 1e serie in elkaar gezet, waarna die het niet deed...
Erna bewust een 2e serie gemaakt, omdat dit de 1e keer is dat ik Soldeer en het goed kon wezen dat ik ergens een fout had gemaakt met solderen. En ook de 2e serie werkte niet...
Toch maar even de LED´s nagekeken en opgezocht hoe dat zit met de cathode. De algemene regel is namelijk dat de korte en plate kant van de LED de kant is van de cathode zit en dus daar ook zijn stroom moet krijgen, maar na enig zoekwerk leek het erop dat die van mij juist andersom moest. Dus even weerstand, gele en zwarte kabel omgezet en jawel, zowel de 1e serie als de 2e serie werken! LED´s zijn redelijk fel, dus ik denk dat ik voor de 3mm versie ga, hoewel de 5mm iets mooier en donkerder rood heeft.

Bij deze dus iedereen bedankt voor jullie hulp, het werkt allemaal naar behoren en ik kan hopelijk straks genieten van een mooi rood verlicht logo.

[Voor 9% gewijzigd door Darkasantion op 22-05-2011 13:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Darkasantion schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:14:

Toch maar even de LED´s nagekeken en opgezocht hoe dat zit met de cathode. De algemene regel is namelijk dat de korte en plate kant van de LED de kant is van de cathode zit en dus daar ook zijn stroom moet krijgen,
euh nee? Kathode gaat altijd op de gnd. stroom loopt van de anode naar de kathode.

[Voor 5% gewijzigd door Rmg op 22-05-2011 13:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
vuistregel --> KNAP
kathode negatief, anode positief

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkasantion
  • Nu online

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Ach, het werkt en daar gaat het mij uiteindelijk om :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee