Toon posts:

Harde schijf toevoegen, maar controller uitzoek probleempje

Pagina: 1
Acties:

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
Om het simpel te zeggen heb ik een klein opslag probleempje, namelijk een te kort aan GB's;)

Eventjes een harde shcijf toevoegen lukt niet meer, laten we het er op houden dat ik een groot verbruiker ben. Ik heb een MSI P55-GD80 moederbord. Goed voor zn 8 SATA aansluitingen.Om precies te zijn, ze zijn alle 8 bezet. Door:
- 2 SSD's in hardware RAID
- 1 DVD speler
- 1 200 GB schijfje
- 4 software RAID schijven van zn 2,5 TB. JBOD

Wat ik nu wil is een extra schijf, en in de toekomst de mogelijkheid hebben om nog een schijf toe te voegen, aan de software RAID. Deze RAID is gemaakt met windows.

De oplossing ligt volgens mij door een controller te kopen. Maar nu las ik ergens dat een controller maar 1 schijf per keer kan aanspreken en dat je moet opletten omdat ze traag kunnen zijn. Wat niet handig is als je HD content afspeelt.

Wat een mogelijkheid is, is om de 200GB schijf en de DVD speler op zn controller te zetten. Maar dan kan ik ze niet beide tegelijk gebruiken toch? Hierdoor komen wel 2 plekken op het moederbord vrij en kan ik 2 schijven extra toevoegen.

Een andere mogelijkheid is, een controller die alle schijven tegelijk kan aanspreken. Bijvoorkeur zelfs 4 schijven. Ik heb nog 1 PCI en 1 PCI-e poort vrij. Maar nu heb ik me een ongeluk gezocht, ik kan alleen nergens iets vinden of ze meerdere schijven tegelijk kunnen aanspreken. En of het geschikt is om een sorftware RAID aan te maken.

Bestaat er een oplossingen voor wat ik wil? Of wil ik te veel van mijn computer? Want ik loop een beetje vast in mijn zoektocht...

De RAID is overigens zo ingesteld dat ik via windows heel eenvoudig een extra schijf kan toevoegen! Daar is geen omkijken meer naar.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik weet niet hoe je erbij komt dat je maar 1 apparaat op een controller tegelijkertijd kan gebruiken, maar dat is niet waar. Het kan wel zo zijn dat je een controllertje koopt met 2 SATA en 2 eSATApoorten erop, waarbij je enkel de 2 SATA OF de 2 eSATA poorten kan gebruiken.

SoftwareRAID kun je in principe altijd aanmaken, vrijwel iedere controller kan JBOD aan, of een array maken op 1 schijf als ze per se array's willen bouwen.

Welke controller je koopt maakt dus niet zoveel uit, als je puur een paar extra poortjes wil kun je gewoon een dingetje kopen van 15 piek, of als je een wat luxer model neemt met meer poortjes (en vaak ook hardwareRAID) dan ben je wat duurder uit.

• erikfw
Nou ik las het hier bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: Addonics 4-Port RAID 5 / JBOD SATA II PCI Controller

Maar ik had het ook nog ergens anders op tweakers gelezen, maar dat krijg ik zo snel niet terug gevonden...

e-sata heb ik niks aan, dus dat maakt niet uit als ik dat niet (tegelijk) kan gebruiken.

Als het dan inpincipe niet uitmaakt welke controler ik koop, gaat mn voorkeur uit naar PCI. Zie meer toekomst in PCI-e dus voor de toekomst beeld van mijn computer kan ik die beter vrij laten ;)

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 16:07

itsalwaysme

Graast voor DB

erikfw schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 13:49:

Maar ik had het ook nog ergens anders op tweakers gelezen, maar dat krijg ik zo snel niet terug gevonden...

e-sata heb ik niks aan, dus dat maakt niet uit als ik dat niet (tegelijk) kan gebruiken.

Als het dan inpincipe niet uitmaakt welke controler ik koop, gaat mn voorkeur uit naar PCI. Zie meer toekomst in PCI-e dus voor de toekomst beeld van mijn computer kan ik die beter vrij laten ;)
In de advertentie staat dat de bandbreedte van PCI niet toereikend is om 4 schijven tegelijk aan te sturen. Maw hetis niet snel genoeg. Als het je niet om snelheid gaat kan je altijd een PCI kaartje kopen. Maar ik zou toch aanraden een PCI-e kaartje te kopen. Deze zijn over het algemeen sneller.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

erikfw schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 13:49:

Harde schijven nu nog aan de PCIbus hangen zou ik niet doen. 1 HDD is sneller dan de hele PCIbus, dus dat gaat enorm bottlenecken. beter koop je een leuk PCIe kaartje, dan heb je tenminste genoeg bandbreedte.

• erikfw
Bedankt voor de info!

Het wordt een PCI-e kaartje :) Waarschijnlijk een asrock met SATA3 aansluitingen, kan ook overweg met SATA 2. En is handige voor toekomstige hardware.

Problem solved :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee