Toon posts:

Advies gevraagd Multi-room + surround

Pagina: 1
Acties:

• josse74
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-06 08:48
Goedemorgen,

graag had ik het advies gevraagd van de experts hier, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Nieuwbouwwoning, 4 kamers, allemaal voorzien van luidsprekerkabels of inbouwspeakers. Kabels zitten vast in de muur en lopen allemaal naar één plaats. (Dit blijkt nu niet de meest handige opstelling) 8)7

-woonkamer : 2 aansluitpunten, mogelijk voor B&W-M1
-TV-hoek : 4 aansluitpunten B&W-M1+ hier komen ook alle kabels samen, dus kan eventueel aan de reciever/surround ook een centrale speaker en subwoofer.
-keuken : 2 inbouwspeakers Artsound SQ525
-badkamer : 2 inbouwspeakers Artsound SQ525

Kortom, alles is voorzien en ik was in de veronderstelling in de TV-hoek een SONOS te zetten, gekoppeld aan een NAS/internet en dan via de Ipad per kamer muziek te kiezen. De kinderen kunnen dan eventueel later ook nog een apart Sonos-station in hun kamer zetten om ook te koppelen aan het netwerk.

Tot daar dus mijn theorie en veronderstelling, want ik vind op het eerste gezicht geen systeem dat meerdere versterkte uitgangen heeft. En om nu 4 toestellen naast elkaar te zetten, is ook wat belachelijk.

Ik heb hier de topics eens doorgelezen en het enige wat een beetje in de richting komt van een oplossing, zou een 7.1 reciever zijn, waar je dan op de 8 speakers dezelfde muziek laat spelen.

Verder bekeken : Apple Airport extreme/express en Artsound (maar daar kan ik niet goed aan uit en behoorlijk duur met beperkte mogelijkheden)

Kan iemand me aub in de juiste richting duwen :?

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 15:52
Een gemiddelde receiver heeft wel een zone 2 uitgang.
Kijk naar de receivers van Denon, Onkyo, Yamaha enzovoorts.

Dat scheelt alweer één apparaat.

Sonos is een mooi systeem om het geheel bedienbaar te houden.
Een ZP-90 aansluiten aan je receiver, en dan 2x een ZP-120 voor de keuken en badkamer.
Dan kan je die twee ook appart aanzetten, zonder dat je je receiver hoeft te bedienen, bediening via wifi op je iPad is wel zo handig daar.

Anoniem: 185410

Sonos is veruit het mooist om te gebruiken. Je moet alleen even bedenken op welke plekken je verschillende muziek wil hebben en of je in de TV kamer surround wilt gebruiken.

ZP120 voor badkamer (lijkt me fijn om hier een losse zone van te maken)
ZP120 voor keuken
ZP120 voor woonkamer (of samen nemen met keuken)
ZP120 voor TVkamer (maar dan heb je enkel stereo, geen surround)
ZP90 met Surround receiver voor Tv kamer (de iets goedkopere Sonos optie met een losse surround rec.)

Een alternatief is aan k*tten met surroundversterkers en "zone2" opties, maar ik moet nog een receiver tegenkomen die ook maar enigszins in de buurt komt va het bedieningsgemak van een Sonos-systeem.

• josse74
@super en Maarce : dank voor de snelle reactie, jullie setup met meerdere Sonos-en kan, maar het is wel erg duur en beetje raar, want aangezien alle speakerkabels van de verschillende zones op één punt samen komen, zou dat betekenen dat die Sonos-en gewoon naast elkaar staan. Beetje vreemd, geef toe ;)

• Maarce
josse74 schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 20:58:
@super en Maarce : dank voor de snelle reactie, jullie setup met meerdere Sonos-en kan, maar het is wel erg duur en beetje raar, want aangezien alle speakerkabels van de verschillende zones op één punt samen komen, zou dat betekenen dat die Sonos-en gewoon naast elkaar staan. Beetje vreemd, geef toe ;)
Misschien wel raar, maar qua bediening het slimst.
Het is inderdaad wel een kostbare optie, maar een beetje versterker die genoeg zones heeft is moeilijk te vinden. Kijk naar Denon of Yamaha, die tot 3 zone's gaan, dus één te kort, en de kosten die zo'n receiver met zich meebrengen, zal je laten zien dat Sonos helemaal zo gek nog niet is, zeker als je een package kiest...

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ja, aangezien je de bekabeling al hebt liggen wil je het liefst 1 versterker. Nou zijn surround receivers met meer dan 1 extra zone en heel zeldzaam en aan de prijs dus moet je wat creatief zijn. Ik zou eerst kijken naar een surround receiver voor de TV hoek. Dan een kleine class D versterker voor de 3 andere zones. Voorbeeldje hier: http://www.nuvotechnologies.com/simplese.htm
Voor de bronnen zou ik een HTPC neerzetten met 3 geluidskaarten en deze software bijvoorbeeld:
http://www.multizoneaudioplayer.com/

Nogmaals, creatief dus en ik heb verder geen ervaring met hoe dit gaat werken! Er zijn ongetwijfeld professionele home automation bedrijven die dit mooier kunnen oplossen. Nog interessanter is alles op de HTPC regelen, 1 surround geluidskaart, 3 stereo en een 12 kanaals class D versterker :P Nou nog zo'n ding vinden...

Aha: http://www.rotel.com/NA/products/ProductDetails.htm?Id=482
Ik denk dat je niet wilt weten wat dat ding kost :P

[Voor 6% gewijzigd door wagenveld op 18-05-2011 21:33]

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-06 14:30
Weet niet wat het budget is maar die Rotel kost rond de €2499,- :P

@Josse hoe zijn de B&W M1 trouwens?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een goedkopere optie dan: Muse M21 T amp vanaf zo'n 35 dollar op Ebay (uit het China hifi topic). 1 per zone nodig en nog steeds een surround receiver in dit geval. Dat is 3x35$ = ~100 euro + 400 euro instap receiver = 500 euro. Oudere PC inzetten met genoeg PCI sloten, onboard spdif uit en deze geluidskaarten:
pricewatch: Sweex 5.1 PCI Sound Card met deze driver:
http://code.google.com/p/cmediadrivers/
Dat is nog eens 30 euro. Dan ben je voor minder dan 550 euro klaar (even zonder de pc). Maar, de vraag die je jezelf moet stellen: is het gebruiksgemak (en installatie gemak, laten we dat niet vergeten) van de Sonos jou het extra geld waard?

• josse74
@Andyk125 : ik heb de M1 nog niet, wel gehoord (zonder subwoofer) en ze klinken mooi. Was de M1 ook hier al eens tegen gekomen en het leek me dat iedereen er unaniem positief over was.

Budget is er een beetje, maar ik ben nu ook weer niet zo'n muziek-liefhebber dat ik €2500,- aan een versterker ga geven. Zoek gewoon een praktische oplossing met goed (NIET excellent/prof.) resultaat.

Ik hoopte op een kant-en-klaar oplossing, maar met jullie adviezen, ben ik er nu van overtuigd dat die niet bestaan. Zal er nog eens enkele nachten over slapen. Waarschijnlijk gaat de oplossing worden : SONOS voor gebruiksgemak, maar de zones beperken tot 2 : tv-hoek, woonkamer + keuken, en werken met versterker met 2 zones. Badkamer, moet dan maar op een andere manier, die kabels kan ik nog onderbreken.

allen bedankt

Joost

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maarce
josse74 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 21:39:
@Andyk125 : ik heb de M1 nog niet, wel gehoord (zonder subwoofer) en ze klinken mooi. Was de M1 ook hier al eens tegen gekomen en het leek me dat iedereen er unaniem positief over was.
De M1 heb ik regelmatig gehoord in verschillende opstellingen, en hij doet me altijd weer versteld staan. Een kleine, makkelijk op te hangen luidspreker die niet per sé een subwoofer nodig heeft (is natuurlijk voor films altijd leuker, maar niet direct noodzakelijk).
Staat hoog op het lijstje om bij mij ook opgehangen te worden (WAF is hoog, toestemming is er dus nu het geld nog ;) )
Budget is er een beetje, maar ik ben nu ook weer niet zo'n muziek-liefhebber dat ik €2500,- aan een versterker ga geven. Zoek gewoon een praktische oplossing met goed (NIET excellent/prof.) resultaat.

Ik hoopte op een kant-en-klaar oplossing, maar met jullie adviezen, ben ik er nu van overtuigd dat die niet bestaan. Zal er nog eens enkele nachten over slapen. Waarschijnlijk gaat de oplossing worden : SONOS voor gebruiksgemak, maar de zones beperken tot 2 : tv-hoek, woonkamer + keuken, en werken met versterker met 2 zones. Badkamer, moet dan maar op een andere manier, die kabels kan ik nog onderbreken.

allen bedankt

Joost
Ik bedacht me dat er toch een oplossing is voor deze opstelling...
Als surround niet direct een must is heeft het belgische ArtSound wel een leuke oplossing:
De ART54

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-06 14:30
@Maarce, Bedankt voor de info, zat zelf zeer te twijfelen over een surround systeem met de B&W M1. Alleen dit werd afgeraden door de verkoper omdat het prijstechnisch voor muziek niet de beste speakers zijn. Maar voor het formaat en de looks zijn er niet veel betere volgens mij..
Ik bedacht me dat er toch een oplossing is voor deze opstelling...
Als surround niet direct een must is heeft het belgische ArtSound wel een leuke oplossing:
De ART54
Denk dat dit iets te prijzig is voor hem:
Daarnaast denk ik Josse dat er echt wel betaalbaare oplossingen zijn. Misschien moet je eens bij een speciaalzaak wat meer informatie inwinnen, denk dat hun je beter kunnen helpen bij een eventuele oplossing. Automatiseren van een huis kost nu eenmaal geld, ik wil in de toekomst iets dergelijks doen maar ik begin maar eerst eens met de woonkamer :P

[Voor 19% gewijzigd door Andyk125 op 20-05-2011 10:58]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee