Toon posts:

Apple PowerMac G5 start niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• j3r
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 22:32
Hallo allemaal,

ik heb een G5 en deze geeft geen beeld. het powerledje knippert om de 5 seconden 1 maal. dit is volgens mij (na wat googlewerk) het geheugen.
het geheugen heb ik vervangen door geheugen wat werkt (in ander systeem getest) en de g5 blijft het zelfde doen. ventilatoren gaan wel gewoon draaien en schijven spinnen op maar de g5 blijft om de 5 seconden 1x knipperen.

weet iemand waar ik nu het beste kan zoeken?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:01

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Condensatoren op bord en in voeding nakijken, alles loshalen en opnieuw monteren, opstarten met command option PR.

Oh en je kan even met de Tags hier zoeken naar powermac en reparatie, dit is niet de eerste G5 hier :)

[Voor 31% gewijzigd door sebastius op 18-05-2011 09:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• j3r
bedankt voor de tip maar condensatoren op het logicboard en in de voeding zien er gewoon goed uit. ook heb ik gezocht op de Tags hier maar kan niet echt iemand vinden die hetzelfde probleem heeft.

na het uit elkaar halen en in elkaar zetten gaf de g5 hetzelfde; het ledje knippert 1 x per 5 seconden.
iemand tips? ik ben ten einde raad :'( :-(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Kun je hem opstarten met Command-Option-P-R? (dus die combo indrukken zodra je de powerknop hebt ingedrukt en losgelaten)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franklee
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 12:23
Dat is een bekend probleem vermoedelijk, gaan de ventilatoren niet hard blazen? Het is waarschijnlijk het bekende G5 probleem (ik heb er hier ook nog eentje staan die soms nog na veel pogingen opstart, maar vaak ook niet) en dat betekent dat de memorycontroller waarschijnlijk een slechte verbinding heeft met het logic board.
Zoek maar eens op 'reflow G5' . Je schijnt dat zelf ook te kunnen met wat mazzel en een soort hetelucht brander, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd wegens tijdgebrek. Je moet het board loshalen, het kopen blok met de heatpipes loshalen, de rest afschermen met aluminium folie en de controllerchip verhitten zodat de soldeerverbindingen weer opnieuw ' flowen' . Een typische G5 kwaal, veroorzaakt doordat men nog te weinig ervaring had met het loodvrij solderen zodat er haarscheurtjes ontstaan in de soldeerverbindingen.
Het blijven mooie systemen, maar qua snelheid komen ze natuurlijk niet meer mee, hoewel eerlijk gezegd je daar niet zoveel van merkt tijdens het normale gebruik. XBMC draait er nog prima op.

• j3r
hmm... dat zou balen zijn... plm. € 1000,- per jaar afschrijving haha
reflowen heb ik wel wat ervaring mee (met laptops) alleen is dit vaak maar een tijdelijke oplossing naar mijn weten toch? t is dus handiger om zo`n zelfde logic board ergens op de kop te tikken?

wel vreemd dat ik via google niet echt wat tegenkwam wat hierop wijst (1x knipperen per 5 sec.)
ben wel defecte logicboards tegengekomen maar geen 1 die dit deed.

Bedankt voor het meedenken!

• sebastius

sebastius

Tja, reflowen is uiteraard een prima oplossing en als het goed gebeurt ook een permanente. Ik zou daarmee beginnen en als dat niet werkt kun je altijd nog investeren in een logic board. Maar ik vraag me ook af waarom je nog geld gaat steken in een oude G5 als een iMac met i3 processor rondjes er omheen rent. Volgens mij is een Mac Mini C2Duo zelfs nog sneller.

Sterker nog, met de opbrengst van de onderdelen van de G5 (zelfs de kast brengt al 100 euro op) kun je makkelijk overstappen.

[Voor 15% gewijzigd door sebastius op 21-05-2011 11:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 11:46

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik heb een geprobeerd een moederbord te reflowen....

Is mij niet gelukt -O-

Ik zou geen geld meer uitgeven aan een G5.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R0elr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:40
Ik had hier een niet-werkende iMac G3. Deze startte helemaal niet op (het beeld bleef zwart, verder niks).

Met een nieuwe PRAM batterij van eBay draait ie weer als een zonnetje :)

De batterijen waren per 2 verpakt, en heb de tweede boven liggen. Alleen de sticker is er net iets af. Als je de batterij wilt proberen te vervangen, ik stuur hem gratis naar je op :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee