Toon posts:

Geld terug bij falen product?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 285362

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Via Google ben ik al wat verder betreft de geld terug garantie. Echter geldt dit voor binnen 7 dagen.
Ik heb ConsuWijzer gemaild, maar nog geen reactie over mijn probleem:

Ik heb in maart 2010 een Nokia N97 besteld via Internet.
Deze is netjes geleverd, geen probleem. Echter in sept/aug van 2010 ontstaan er problemen.
Telefoon is traag, valt uit, loopt vast, camera springt weer terug naar het hoofdmenu.

Kortom, allemaal problemen die ik ook lees op diverse fora's.
Ik heb contact gehad met het bedrijf en moest het toestel ter reparatie opsturen.
Inmiddels heb ik het toestel 3x opgestuurd. De enne keer hebben ze de front-case en de back-case vervangen. De andere keer hebben ze hebben ze de software opnieuw geinstalleerd. Wat ik zelf ook al had gedaan. Resultaat, ik ben nu 7 maanden verder en heb de telefoon voor de 3e keer mogen ontvangen op 7 mei 2011 en het werkt nog steeds niet.

Het bedrijf heeft mij geen leen toestel aangeboden. (Bij elke opsturing was ik minimaal 5 weken mijn toestel kwijt.) En soms kon ik het toestel niet eerder opsturen ivm dat ik op vakantie was en mijn mobiel amper goed heb kunnen gebruiken.

Ik heb maandag contact gehad met het bedrijf en die wil met de leverancier gaan praten over eventuele ruil actie.

Ik heb aangegeven dit niet te willen en dat ik het aankoop bedrag wil terug zien. Omdat ik niet langer wil wachten op reactie.

Wat vinden jullie? Dat ik het recht heb op mijn geld? (Telefoon valt binnen de garantie perioden (nieuw gekocht)

Bedankt zover.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• danda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:48
helaas, pindakaas, geld ga je zeker niet terugkrijgen
het zit zo: je gaat een koopovereenkomst aan, die kan je binnen een wettelijke termijn opzeggen zonder reden, het is normaal 7 werkdagen af en toe is de verkopende partij coulant en geeft je 14 dagen ZICHTTERMIJN. Als die periode voorbij is dan gaat je garantietermijn, waar jij aanspraak op kan maken mocht er een defect optreden. De koopovereenkomst tussen jou en de verkoper is op dat moment 100%. Jij je produkt, de leverancier zijn geld, klaar. Jij hebt nog wel recht op garantie, maar geen recht meer op het aanschafbedrag. Uit coulance heb je leveranciers die je geld teruggeven omdat "het werk" om jouw apparaat te laten repareren hun meer geld zou kosten (verzendkosten, administratiekosten, tijd personeel etc. naar de fabrikant). Meestal weten ze wel dat ze toch een nieuw produkt van de fabriek krijgen en die zetten ze weer in de verkoop.

m.a.w. je hebt geen recht op je geld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

danda schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:33:
helaas, pindakaas, geld ga je zeker niet terugkrijgen
en
m.a.w. je hebt geen recht op je geld.
Ik denk dat je je daarin vergist. Er is een artikel geleverd wat na diverse reparaties nog steeds niet zo werkt als normaliter kan en mag worden verwacht.

Daardoor is er sprake van een wanprestatie o.i.d. en zal de leverancier het artikel moeten terugnemen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
@danda, het gaat om een product wat na 3 maanden al niet goed meer functioneerd.
Ik heb het bedrijf de geruime tijd gegeven om hier wat aan te doen (3x opsturen en 7 maanden verder).

Zonder dat ze mij tegemoet zijn gekomen door bij de 3e keer mij sneller te helpen en met een leen toestel te komen.

@G Angel, dat is het idd, ik vraag mij af op welke wetgeving ik dan moet concentreren.

@beide, bedankt voor jullie antwoorden. Hopelijk kunnen meer mede-tweakers hierover oordelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kijk eens op www.consuwijzer.nl daar staat o.a.
Is de garantieperiode voorbij?
Is uw product kapot en is de extra garantie of fabrieksgarantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. Let op: het moet dan wel gaan om een product dat ondeugdelijk is! U moet de verkoper uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.
En uiteraard is dit zeker van toepassing nu dit artikel binnen de garantie valt. Als de verkoper een volledig nieuw en vergelijkbaar exemplaar aanbiedt zou je het kunnen gooien over een gebrek aan vertrouwen in het nieuwe product en meestal komt dan toch het geld retour.

Dat is een eigen ervaring.

En
Recht op een deugdelijk product
Volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Is het product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. Daarmee bedoelen we dat bijvoorbeeld uw tv niet te lang weg mag zijn voor de reparatie. Gaat het lang duren? Dan kan de winkel u een tv lenen.

Koopt u een product en gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er iets mis met het product? Dan hoeft u niet aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. De verkoper moet bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.

[Voor 49% gewijzigd door Guardian Angel op 17-05-2011 23:12]

ARME AOW’er

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 02:11

Paulus0013

pom pom

Danda, je zit er nogal naast.
Er wordt niet gewoon een koopovereenkomst aangegaan, maar een waarbij de koop op afstand van toepassing is. Bij een 'gewone' koopovereenkomst aan een kassa van de supermarkt bv is de 7 dagen bedenktijd niet van toepassing. Nogal een verschil.
De garantietermijn gaat in principe al gelijk in na ontvangst product en niet pas nadat de zichttijd van 7 dagen is verlopen.
Wat bedoel je met de koopovereenkomst is 100%?
Ook hierna heb je in bepaalde gevallen wel degelijk recht op je geld terug. Zoals al gesteld als het product niet deugedelijk blijkt te zijn, niet te repareren blijkt en/of als er daarna geen alternatief is.
Dus ook niets coulance in dat geval.

Je post is dus niet helemaal correct en hier en daar zelfs wat onduidelijk.

Anoniem: 175869

Paulus0013 schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 05:01:
Ook hierna heb je in bepaalde gevallen wel degelijk recht op je geld terug. Zoals al gesteld als het product niet deugedelijk blijkt te zijn, niet te repareren blijkt en/of als er daarna geen alternatief is.
Dus ook niets coulance in dat geval.
Maar wie zegt dat daar geen alternativen meer zijn? De koper omdat zijn "geduld" op is? De verkooper heeft al gezegd dat een ruil actie is aan de order. Het is niet zo dat de koper dat zomaar kan verwerpen en gelijk op een defacto wijze zijn geld terugkrijgen. Het is heel simpel, koop = koop. Geld terug heeft hij geen recht op. De bal ligt bij de verkoper en die mag beslissen hoe dit opgelost word.

• Lex2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 11:55

Lex2

Fotografieliefhebber

Ja en nee. Fabrikanten hanteren het beleid dat na 3x defect, bij de 4e keer de klant recht heeft op vervanging of teruggave van het aankoopbedrag. Dit blijkt ook uit mijn eigen ervaring als verkoper. Onderstaande reactie, geplaatst door ikbenik op de website van Kassa, verwoordt dit mooi.
De fabrikanten hanteren het beleid van na 3 x reparatie wordt het product omgeruild of gecrediteerd.

Dus voor de 4e keer zowiezo ter reparatie aanbieden met de mededeling vervanging van de gehele laptop of de koop ongedaan maken.
Dit dient wel via de verkopende partij te verlopen en niet via Sony, omdat Sony niet rechtstreeks aan de wetsregels over consumentenkoop hoeft te houden.

Er is nog iets wat een eventuele rechtsgang teniet gedaan kan worden:
Als je niet binnen 2 maanden na constatering van een probleem je gemeld hebt bij de verkopende partij, verlies je het recht op aanspraak de non-conformiteit en de regelingen die horen bij de consumentenkoop.
Nogmaals, het is een beleid. Het is wettelijk niet vastgelegd. Het verzoek tot omruiling / creditering valt meer onder de categorie: "De verkoper kan met de reparatie blijkbaar niet zorgen voor goed herstel, dus ..."

Bron

[Voor 15% gewijzigd door Lex2 op 18-05-2011 15:56]

Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:40

Floppus

Customer Experience matters

De wet geeft geen duidelijk kader, en werkt hierbij met redelijkheid en billijkheid. Het is dan ook per geval niet 100% te zeggen wat een rechter zou oordelen.

nare man in "Hoevaak MBP repareren voordat je nieuwe ..."
Dat laatste zal best, maar dat staat dus niet in de artikelen 7:17 en 7:21 BW. Daar staat alleen dat de zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden en dat je bij non-conformiteit recht hebt op reparatie, vervanging van een onderdeel, of vervanging van de hele zaak. Ontbinding staat niet in 7:21 trouwens maar in 6:265 en geldt voor alle wederkerige overeenkomsten.

Er staat niet dat je na 3x repareren altijd recht hebt op vervanging. Ik denk wel dat je kunt ontbinden. Overigens hangt het wel in hoge mate van de zaak af en van het defect. Heb jij een bron voor je uitspraken? Bijvoorbeeld jurisprudentie van een rechter of van een geschillencommissie.
Hier is in ieder geval mijn interpretatie van de wetgeving en wat ik zou doen.

De wet stelt dat je recht hebt op een werkend product. Garantie-afhandeling dient binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast plaats te vinden. Dat laat uiteraard ruimte voor interpretatie, en daarin werkt de wet met redelijkheid en billijkheid.

Hoe lang ben je het toestel steeds kwijt geweest? Het is niet redelijk dat jij steeds lange tijd zonder toestel zit. Zeker als het meermalen voorkomt, dan is een vraag om een leentoestel lijkt me niet vreemd om die overlast te beperken.

Een redelijke termijn is ook een punt, waarvan je het kan betwisten gezien het probleem nooit opgelost is geweest.

Mij lijkt het daarom zeker redelijk het vertrouwen in specifiek dit toestel op te zeggen. Als zij het toetstel willen vervangen voor eenzelfde - werkend - exemplaar, dan denk ik dat dat een redelijke oplossing is.
Je hebt immers in eerste instantie recht op reparatie. Als dat niet binnen het kader haalbaar blijkt (niet mogelijk is) is vervanging redelijk (eventueel voor een gelijkwaardig product dat acceptabel is voor koper), en als dat niet mogelijk is (structureel probleem met type toestel) dan kan je de koop ontbinden en heb je recht op je geld terug.

Maak vooral duidelijke afspraken over hoe lang zaken mogen duren. Je hoeft geen genoegen te nemen met dat ze dat ook niet weten. Gezien de historie lijkt me een leentoestel zeker op zijn plek terwijl je wacht op een vervangend toestel.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:59
Wat ik niet kan opmaken uit je berichten, willen ze met de fabrikant overleggen voor hetzelfde toestel (nieuw exemplaar), of een andere toestel?
Tevens vind ik het toch wel vreemd dat jij nu van de winkel, op de fabrikant moet wachten aangezien jij een koopovereenkomst met de winkel hebt.

• danda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:48
de koopovereenkomst is bindend na 7 dagen. D.w.z. dat je geen recht meer hebt op je geld. De leverancier is wel verplicht je een deugdelijk product te leveren die moet werken waarvoor hij is gemaakt gedurende de garantietermijn. Dus bij defecten kan je bij hem terecht.... maar niet voor het geld, maar levering van een gelijkwaardig/zelfde produkt.

Alleen uit coulance krijg je na de 7 dagen met geluk geld terug, echter het is geen recht. meestal wordt de garantie ook verlengd na vervanging van het produkt, maar dat is ook geen recht;)

plaats je ook even zelf in de schoenen van een ondernemer, hij is ook afhankelijk van wat de fabrikant levert en moet die schade ook verhalen. Een ondernemer is slechts een tussenpersoon die leeft van de winst tussen inkoop en verkoop -/- kosten
Hij zou jou echt niet express een ondeugdelijk produkt verkopen, zonder het vooraf te weten...

Ik weet dat wat ik je zeg niet in je straatje past en je graag je geld terug zou hebben, wat je dan kan proberen is met de verkoper overeen te komen een gelijkwaardig produkt aan te bieden qua prijs en mogelijkheden, meestal als je wat bijbetaald voor een duurder model willen ze wel happen. De verkoper krijgt meestal na 3x reparatie een neiuw toestel van de fabrikant.

[Voor 42% gewijzigd door danda op 18-05-2011 19:18]

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13

drice

Loading...

Heb ooit zelfde probleem voor iets anders gehad. Toen consuwijzer gebeld en die zeggen: Je kan het aangeven als ondeugdelijk product en dan krijg je de marktwaarde ervan terug. Ik zou gewoon even consuwijzer bellen en probleem uitleggen.

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43
danda schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 19:09:
de koopovereenkomst is bindend na 7 dagen. D.w.z. dat je geen recht meer hebt op je geld. De leverancier is wel verplicht je een deugdelijk product te leveren die moet werken waarvoor hij is gemaakt gedurende de garantietermijn. Dus bij defecten kan je bij hem terecht.... maar niet voor het geld, maar levering van een gelijkwaardig/zelfde produkt.

Alleen uit coulance krijg je na de 7 dagen met geluk geld terug, echter het is geen recht. meestal wordt de garantie ook verlengd na vervanging van het produkt, maar dat is ook geen recht;)

plaats je ook even zelf in de schoenen van een ondernemer, hij is ook afhankelijk van wat de fabrikant levert en moet die schade ook verhalen. Een ondernemer is slechts een tussenpersoon die leeft van de winst tussen inkoop en verkoop -/- kosten
Hij zou jou echt niet express een ondeugdelijk produkt verkopen, zonder het vooraf te weten...

Ik weet dat wat ik je zeg niet in je straatje past en je graag je geld terug zou hebben, wat je dan kan proberen is met de verkoper overeen te komen een gelijkwaardig produkt aan te bieden qua prijs en mogelijkheden, meestal als je wat bijbetaald voor een duurder model willen ze wel happen. De verkoper krijgt meestal na 3x reparatie een neiuw toestel van de fabrikant.
Floppus verwoordt het anders toch heel goed.
als het repareren (blijkbaar) niets uithaalt, dan volgen er andere stappen.
(ongedaan maken van de koop komt daar ook op enig moment in voor)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:34
danda schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 19:09:

Hoe kom je aan die 7 dagen?
Die 7 dagen geldt alleen bij de wet koop of afstand.. en mits de verkoper zich aan bepaalde voorwaarden heeft gehouden. Anders is de termijn 30 dagen. Bij een gewone koop in de winkel geldt koop=koop. Ruilen/retourneren is een stukje service van de winkelier, geen recht.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sowieso heeft dat hele refereren aan de onbezwaarde retourmogelijkheid bij koop op afstand geen enkel nut aangezien de telefoon in kwestie al meer dan een jaar geleden is aangeschaft.

Nu verval je in de uitentreure vaak besproken garantieafhandeling.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Topicstarter
Beste allen,
bedankt voor jullie info.

Inmiddels heb ik antwoord van de consumentenbond en van consuwijzer.
Zij geven aan dat ik volledig in mijn recht sta om de 100% aankoop bedrag terug te krijgen.

Ik heb vandaag de winkel in kwestie gebeld en ik krijg morgen voor 12 uur een antwoord.
Indien ik niet te vreden ben met het antwoord, zal ik een officiele klacht indienen bij de consuwijzer en een rechtsbijstand inschakelen.

Ik hou jullie op de hoogte.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee