Toon posts:

[C#] Van 2 dll naar 1 dll

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blaatpraat
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-03 07:43
Ik heb een uitgebreid database-library gemaakt, die alle database-afhandelingen correct en vlot uitvoert.
Ook levert deze support voor een boel databases.

Onder andere MySQL is ondersteund, omdat ik soms ook een apps maak die samenwerken met een site.
Nu is het zo dat MySQL in .NET werkt met een aparte library, en deze zit in mysql.data.dll.

Omdat ik deze zelfgeschreven library vaak gebruik, en ook verspreid, is het niet zo handig om steeds 2 dll files te moeten overzetten, en deze te includen.
"Waarom 2, als je er ook maar 1 zou moeten kunnen includen in je project?" is m'n mening.

Daarom nu dan ook de vraag: is er een mogelijkheid om die 2e dll library te builden in m'n eigen library, zodat ik maar 1 dll continu maar hoef te verspreiden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Maar mag je die DLL ook zomaar verder verspreiden?

12x360Wp = 4320 Wp @ Growatt 4200TL-XL. Zuid met helling 13° op plat dak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blaatpraat
@Debbus: thanx, ik zal dit deze avond eens uitpluizen, het ziet er in ieder geval goed genoeg uit voor wat ik zoek. :)

@AtleX: het is een zelfgemaakte dll, dus: ja. Die van mysql mag je normaal ook, hoe kun je anders programma's die werken met een mysql DB distribueren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:25
Tweaker-Steyn schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:33:
@AtleX: het is een zelfgemaakte dll, dus: ja. Die van mysql mag je normaal ook, hoe kun je anders programma's die werken met een mysql DB distribueren?
MySQL open source software is provided under the GPL License.

Volgens mij mag je met GPL wel de mysql dll verspreiden als je hem maar niet aanpast (weet iemand hier meer over?). Als je hem aan zou passen, moet je de aangepaste broncode vrijgeven onder dezelfde GPL licentie.

Maar of mergen onder aanpassen valt weet ik niet. Misschien moet je dan de broncode van je aangepaste gemergde resultaat vrijgeven, inclusief je code van je eigen database-library. Dat is misschien niet de bedoeling.

Voor de zekerheid zou ik dan ook niet mergen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blaatpraat
Ik zal eens opzoeken of het wel mag dan, maar ik zou het sowieso vreemd vinden aangezien je de bron code kan downloaden en kan aanpassen voor eigen gebruik.

Even zien of het zomaar mag, het zou gewoon handig zijn mocht ik die 2 dll files in 1 dll file kunnen krijgen om het te gebruiken / verspreiden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-08-2021
Die mysql.data.dll is een driver dll van mysql.
Waarom zou je die uberhaupt uitleveren? je kan toch gewoon bij je app eisen dat ze een driver geinstalleerd hebben?

sterker nog: ik weet niet hoe het bij mysql zit, maar bijv. sybase en oracle hebben ook .net dll's, en deze verwijzen gewoon naar een niet-managed driver dll.
Je kan wel je oracle.data.dll gaat uitleveren, maar dat ding opzich kan geen verbinding maken met de DB. Dus dan moet je ook de rest uitleveren. (dus de hele driver)

[Voor 50% gewijzigd door BasieP op 17-05-2011 22:21]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-03 00:00
alwinuzz schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:41:
[...]

MySQL open source software is provided under the GPL License.

Volgens mij mag je met GPL wel de mysql dll verspreiden als je hem maar niet aanpast (weet iemand hier meer over?). Als je hem aan zou passen, moet je de aangepaste broncode vrijgeven onder dezelfde GPL licentie.
Neen, da's vrij incorrect. Het hele idee van de GPL is om de gebruiker van de uiteindelijke code maximale rechten te geven. Je mag doen wat je wilt met GPL software, maar zodra je software erop bouwt dan ben je verplicht het ook als GPL te releasen. Mergen van DLL's zal daar vrij zeker onder vallen.

Dynamisch linken is een van de valkuilen qua GPL recht, want dat is zo onduidelijk als maar kan. Daarom heeft de LGPL deze zaken expliciet gemeld.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Waarom verspreid je niet één installer (of zip-bestand), met daarin beide DLLs?

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 20:05
ILMerge word in een aantal grote OS projecten gebruikt (NHibernate, NServiceBus, to name a few) om hun dependancies te mergen. Licentie technisch is het geen probleem. Je veranderd de code namelijk niet, je merged het alleen in een grote dll. Maargoed het is een discussie die in de mailinglists van de genoemde projecten al uitvoerig besproken zijn.

Ze zouden het nog steeds doen, alle dependancies ILMergen, ware het niet dat ze problemen met namespaces kregen. Ze doen het nog steeds, alleen op kleinere schaal.

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 14:54
Tweaker-Steyn schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:33:
Je zult je software moeten verspreiden onder GPL (dus de source vrijgeven) of een commerciele licentie voor de mysql .net connector moeten kopen.

http://www.mysql.com/about/legal/licensing/oem/
http://stackoverflow.com/...-the-gpl-license-net-dlls

• Blaatpraat
M'n source vrijgeven is het minste van m'n zorgen. Als ik eens iets verspreid van software aan derden, is het meestal op maat gemaakte software.
Ik heb in ieder geval geen commerciële bedoelingen mee (in de toekomst kan dit anders zijn, dan koop ik wel een licentie, maar dat is voor de eerstkomende jaren nog niet het geval normaal gezien).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 17:19
alwinuzz schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:41:
[...]
Je beschrijft hier de voorwaarden van de MPL, niet de GPL. Onder de GPL licentie moet je altijd alle sourcecode beschikbaar stellen (zoals beschreven in GPL clause 6), ook van de EXE, ook van niet-gewijzigde delen en ook bij niet-commercieel gebruik.

Enne, als je je code verspreid, dan heb je de expliciete verplichting om de ontvangers op hun rechten te wijzen. Je kunt niet volstaan met een toezegging hier op GoT. Als je dit niet doet, dan verlies je het recht om MySQL te verspreiden (totdat je een licentie afsluit bij Oracle)

[Voor 19% gewijzigd door MSalters op 20-05-2011 13:24. Reden: reactie op laatste post]

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee