Toon posts:

Mogelijkheid tot doorlussen catx kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:00
We hebben hier sinds kort een snellere internetverbinding dan het wireless (802.11g) aan kan, dus zit ik te kijken of ik hier op mijn kamer bedraad internet kan krijgen. De vorige bewoners hebben al het een en ander aangelegd, alleen komt die kabel niet uit in mijn kamer.
Nu zat ik te denken om die kabel door te knippen waar ie het dichtst bij mijn kamer komt en door te lussen naar mijn kamer. Echter vraag ik me af of dit mogelijk is (ivm storing oid) en mocht het mogelijk zijn, wat voor kabel ik dan moet kopen adv onderstaande afbeelding (cat4/5/6).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 14:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

waarschijnlijk gewoon cat5 kabel. paren bij elkaar houden en gewoon "doorlussen" . Verder gewoon proberen, kabel kost immers niet zoveel. Zie ook FAQ hier voor aansluitgegevens, volgorde in stekkertje is immers van belang (en er zijn 2 gebruikelijke combinaties..)

Staat wellicht ook OP de kabel of het cat5 is.

Niet teveel afstand uit elkaar draaien.

[Voor 15% gewijzigd door leuk_he op 17-05-2011 18:06]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-04 13:15
Doorlussen? Kan je er dan niet net zo goed iets van een switch ofzo tussen zetten? Dan lijkt mij de kans op signaalverlies veel kleiner.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:58

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je kunt er beter twee RJ45 connectors op knijpen en dan een koppelstukje ertussen. Mocht dat nog niet genoeg werken dan kun je er inderdaad beter een switch tussenzetten.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RnB
strandbal schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 19:24:
Je kunt er beter twee RJ45 connectors op knijpen en dan een koppelstukje ertussen. Mocht dat nog niet genoeg werken dan kun je er inderdaad beter een switch tussenzetten.
Dat is denk ik nog wel de beste oplossing, dan hoef ik die tweede kabel niet door te knippen. Dan moet ik alleen even een RJ45 connector en een opzetstukje plus de nieuwe kabel halen en ben ik in principe klaar. :) Moet ik nog wel even een lay-out zien te vinden hoe ik de losse kabels in de connector moet steken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Kuch, met 't doosje boven skip je de connectoren. Enige wat je dan nodig heb is een doggertje, en een simpele plastic dogger is op dezelfde site te krijgen voor 2 euro nogwat.

https://www.netwerkwinkel...em-FULLDOGGER-p_5330.html

[Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 17-05-2011 19:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RnB
Zo op het eerste gezicht lijkt mij dat doosje + die dogger lastiger te realiseren dan met die connectoren. Ik weet niet eens wat ik precies kan doen met het doosje en die dogger, maar heb wel een beeld wat ik met die connectoren kan doen. Daarnaast is de kabel een cat5e, dus dat gaat sowieso niet werken met dat doosje. En daarbij komt ook nog dat alles hangt, dan lijkt me zo'n doosje ook onhandiger om te plaatsen.

Toch bedankt voor het meedenken. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik ben het met CyBeR eens, normaal gesproken monteer je beter geen RJ-45 stekkertjes op een stugge kabel. Een stugge kabel is gewoonlijk alleen voor installatie doeleinden. De oplossing van CyBeR is helemaal zo gek nog niet :). De kabel die je hebt is een FTP-kabel (foiled twisted pair) die je met zo'n doosje prima kan koppelen aan een UTP CAT5e of 6 kabel :) Een stekkertje erop maken kan nog lastig worden door de diameter van de kabel (past moeilijk in het stekkertje).

edit:
Zo'n doosje is een structurele, hoogwaardige oplossing. Stekkertjes en een koppelstukje zijn dat in mijn ogen niet. Toch ben ik ervan overtuigd dat het wel gewoon zal werken :9

[Voor 68% gewijzigd door Puch-Maxi op 17-05-2011 20:13. Reden: Aanvulling op TS]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RnB schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 19:49:
Zo op het eerste gezicht lijkt mij dat doosje + die dogger lastiger te realiseren dan met die connectoren.
In tegendeel. Een connector is meer werk met een hogere kans dat je 't fout doet, wat daarna alleen te fixen is door compleet opnieuw te beginnen.
Ik weet niet eens wat ik precies kan doen met het doosje en die dogger, maar heb wel een beeld wat ik met die connectoren kan doen. Daarnaast is de kabel een cat5e, dus dat gaat sowieso niet werken met dat doosje.
In tegendeel. Cat. 6, waar dat doosje op gecertificeerd is, is geschikt voor een hogere bandbreedte dan Cat. 5e. Dat gaat m.a.w. juist heel goed werken.
En daarbij komt ook nog dat alles hangt, dan lijkt me zo'n doosje ook onhandiger om te plaatsen.
In tegendeel. Doosje wordt, aan het plaatje te zien, geleverd met een strip dubbelzijdig plakband. Bovendien heeft het, in tegenstelling tot een koppelblokje met 8P8C connectoren, een vastgeschroefde strain relief, zodat het geheel steviger vast zit.
Toch bedankt voor het meedenken. :)
Ik zal maar aannemen dat je dat niet neerbuigend bedoelt. Mijn suggestie was goed doordacht namelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RnB
Hm oké, ik bedoelde het uiteraard niet neerbuigend. Ik zou juist die andere optie eerder doen, omdat ik daar meer kijk op heb dan bij dit doosje.
Zou er een handleiding meegegeven worden? Want dan wil ik het wel proberen.
Ik kan dus die losse kabeltjes aansluiten op connectortjes in dat doosje en daaraan kan ik een netwerkkabel weer op aansluiten? Moet ik het zo zien? En wat doet die dogger?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Nu online
Ik kan me goed indenken dat RnB wat opziet tegen dat "doosje". Misschien heeft hij al ervaring met het aanzetten van RJ-45 stekkertjes :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RnB schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:02:
Zou er een handleiding meegegeven worden? Want dan wil ik het wel proberen.
Geen idee, maar LSA strips zijn niet het moeilijkst om te gebruiken.
Ik kan dus die losse kabeltjes aansluiten op connectortjes in dat doosje en daaraan kan ik een netwerkkabel weer op aansluiten? Moet ik het zo zien? En wat doet die dogger?
In dat doosje zitten twee losse LSA-strips van elk 8 aansluitingen; een per ader. Die kun je met je punchdowntool (dogger) vastmaken door gewoon de ader te nemen en die in de aansluiting te duwen. Je hoeft ze niet eens eerst te strippen, dat doet de LSA-strip voor je. De dogger is puur het stukje gereedschap dat je gebruikt om 't draadje tussen die metalen delen van de LSA-strip te forceren. Als je niet van plan bent meer dan een paar van dat soort aansluitingen te maken is een plastic dogger prima.

Dit is een hetzelfde idee, maar dan op een wat grotere schaal (IS/RA voor 100 telefoonlijnen.):
http://www.actw.nl/randapparatuur/Images/Lsa_Aansluitstrook_10_lijnen_small.jpg

[Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 17-05-2011 22:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-05 13:01
ik heb 't wel is gedaan met kroonstrip blokjes... anders gewoon de kabel aan elkaar draaien en dan wat tape.
Zolang je er geen gigabit van plan bent overheen te trappen werkt 't voor 9/10x gewoon goed.
Anders idd de LSA oplossingen ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:38
CyBeR schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:44:
In tegendeel. [knip!]

In tegendeel. [knip!]

In tegendeel. [knip!]
offtopic:
Ken je sheldon? Uit the big bang theory? You remind me of him :+

En om dan toch nog even een inhoudelijke toevoeging te doen: er ligt dus al gedeeltelijk een kabel naar een andere kamer begrijp ik? Ik kan even niet opmaken of dit door een leiding is of gewoon langs de wand/achter plintjes oid. Maar als het door een leiding is kan je dan niet gewoon beter 1 lange kabel nemen en de hele oude vervangen? Even een kabeltje er doorheen trekken als er al eentje ligt is niet zoveel werk. En komt de kwaliteit van de verbinding nogal ten goede.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Craven schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:34:
[...]

offtopic:
Ken je sheldon? Uit the big bang theory? You remind me of him :+
offtopic:
Ja ik moest ook wel wat creatief quoten om dat te doen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Nu online
Het lijkt moeilijker dan het is hoor. Het is vergelijkbaar met het afmonteren van een patchpunt.

Stap 1: Losse aders positioneren.

Stap 2: Punch down tool of "dogger" boven de ader positioneren.

Stap 3: Duw de tool naar beneden, met dit model wordt de verbinding gemaakt en het uiteinde automatisch afgeknipt.

Stap 4: Sluit de klemmetjes voor de trekontlasting aan. Done.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mijn vader heeft ooit eens het 2 UTP uiteindes aan elkaar gesoldeerd. (Kon helaas niet anders) Vervolgens een dikke laag ducktake er omheen en het werkt nog steeds perfect. Was een lang stuk CAT6 kabel en een korter stuk CAT5e kabel. Gigabit gaat prima, met snelheden rond de 90MB.

[Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-05-2011 22:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RnB
Nou, ik zou inderdaad een nieuwe kabel kunnen trekken, want later ben ik erachter gekomen dat alles gewoon zichtbaar is weggewerkt ipv in de muur, iets wat ik eerst wel dacht..
Maar de kabel die er nu ligt is wel erg netjes afgewerkt achter strips en plinten, dus een nieuwe trekken gaat meer moeite vergen dan even dit kabeltje doorlussen.
CyBeR schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:27:
[...]

Geen idee, maar LSA strips zijn niet het moeilijkst om te gebruiken.

[...]

In dat doosje zitten twee losse LSA-strips van elk 8 aansluitingen; een per ader. Die kun je met je punchdowntool (dogger) vastmaken door gewoon de ader te nemen en die in de aansluiting te duwen. Je hoeft ze niet eens eerst te strippen, dat doet de LSA-strip voor je. De dogger is puur het stukje gereedschap dat je gebruikt om 't draadje tussen die metalen delen van de LSA-strip te forceren. Als je niet van plan bent meer dan een paar van dat soort aansluitingen te maken is een plastic dogger prima.

Dit is een hetzelfde idee, maar dan op een wat grotere schaal (IS/RA voor 100 telefoonlijnen.):
[afbeelding]
Oké, dat maakt het wel iets duidelijker. Dit wordt wel een goede optie dan. Even kijken of ik het binnenkort kan realiseren.
Puch-Maxi schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:37:
Het lijkt moeilijker dan het is hoor. Het is vergelijkbaar met het afmonteren van een patchpunt.

Stap 1: Losse aders positioneren.
[afbeelding]

Stap 2: Punch down tool of "dogger" boven de ader positioneren.
[afbeelding]

Stap 3: Duw de tool naar beneden, met dit model wordt de verbinding gemaakt en het uiteinde automatisch afgeknipt.
[afbeelding]

Stap 4: Sluit de klemmetjes voor de trekontlasting aan. Done.
Kijk! Met afbeeldingen komen we ergens! Dat is inderdaad een piece of cake. :)

[Voor 23% gewijzigd door RnB op 17-05-2011 22:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:39:
Mijn vader heeft ooit eens het 2 UTP uiteindes aan elkaar gesoldeerd. Vervolgens een dikke laag ducktake er omheen en het werkt nog steeds perfect. Was een lang stuk CAT6 kabel en een korter stuk CAT5e kabel. Gigabit ging prima, met snelheden rond de 90MB.
Als je de twist er mooi inhoud zal het beter werken dan stekkertjes en een blokje

toch zou ik zelf gewoon een stekker opknijpen en een blokje gebruiken

[Voor 7% gewijzigd door Fish op 17-05-2011 22:42]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:38
CyBeR schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:37:
[...]

offtopic:
Ja ik moest ook wel wat creatief quoten om dat te doen :P
offtopic:
maar wel vermakelijk om te lezen. zeker na in de afgelopen week 2 seizoenen big bang gekeken te hebben B)

• Puch-Maxi
  • Nu online
Als je alles nog moet aanschaffen kan het zelfs goedkoper zijn om een "doosje" te gebruiken (een RJ-45 tang is ook niet goedkoop). Ik zou vooral niet zo'n dure "dogger" kopen :)

Een kind kan de was doen! Ik zou haast zeggen dat het eenvoudiger is dan twee stekkertjes priegelen aan de kabeltjes :+ (excuus voor de grote plaatjes).

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee