Toon posts:

Lacie Network Space stabiliteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06-2021
Ik heb al een paar maanden een Lacie Network Space 1 500 GB in mijn bezit. Ik heb dit apparaat ooit gekocht bij dynabyte, het was het laatste model, best al wat uitgefaseerd, en er zat geen voeding bij. Ik heb er dan ook maar 25 euro voor betaald ;)

Ik was er best tevreden over, de snelheden zijn nou niet wat je zegt "goed", maar ik kan er mee leven, gezien de prijs die ik ervoor betaald heb. Maar goed...ik zou mezelf niet zijn als ik niet ging kijken wat de mogelijkheden zijn, en wat ik er allemaal aan zou kunnen veranderen.

Ik heb een thread op het internet gevolgd over het hacken van de NAS, en ik heb telnet werkend gekregen. Ik had de services die ik niet wilde hebben weggegooid uit de opstartmap. dit zijn de Appletalk services en CRONTAB (crond, afpd, papd, en nog een die met apple te maken heeft.) Ook heb ik inmiddels ipkg geinstalleerd, en daarmee nano en wat kleine utils, die niet als service meedraaien (de stabiliteit verminderen).

Ik merk dat vooral met de FTP service, met samba heb ik geen problemen, bij het kopieren van bestanden instabiliteit tegenkom. Bij het kopieren van wat grotere bestanden (ik praat hier al over ~200 MB), reset proftpfd de verbinding halverwege. Ik heb een aantal FTP servers bij vrienden waarmee ik gegevens synchroniseer en dit is heel erg storend. Ook merk ik dat bij het uploaden van een bestand (waar de proftpd dus vastloopt) de snelheid tergend traag is, ik praat hier over ~100-200 KB/s. Als ik met een Windows 2003 server bestanden van de NAS download, is de snelheid met een klein aantal MB/s goed te doen.

Ik heb ergens gelezen dat de kernel automatisch processen killed op het moment dat de system load te hoog wordt. Hierdoor zou het dus kunnen dat de proftpd gekilled wordt. Ik weet niet of dit ook het probleem is, ik heb het alleen gelezen. *Weet iemand hoe ik dit kan onderzoeken?*

Dit probleem vindt ik ontzettend storend, en ik heb al veel gezocht. Is er misschien iemand die ditzelfde probleem heeft, of iemand die mij hiermee kan helpen? Ik heb ook gekeken om de versies van o.a. Samba en proftpd te updaten, maar ik weet niet hoe ik het er zeg maar "overheen" kan schrijven.

*Als deze thread in een verkeerde sectie staat, verplaats / vertel het aub, ik maak echt zelden gebruikt van dit forum als het gaat om vragen stellen, Danku*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zocht je dit?

• evolution536
Dankjewel mijzelf, dit zou goed de oplossing kunnen zijn. Ik ben nu op mijn werk, dus ik ga er vanavond thuis meteen naar kijken!

• evolution536
Ik heb het even doorgelopen maar op een of andere manier werkt ipkg op dit moment niet op mijn nas, ik krijg het niet voor elkaar om een nieuwe busybox te downloaden.

Ik heb wel in de /proc/sys/vm de settings veranderd, alleen weet ik niet of dat ik hier ook die commandos voor nodig heb die ik anders met ipkg zou moeten downloaden.

Ik heb de NAS wel een keer opnieuw opgestart. zouden deze kernel parameters automatisch worden meegenomen bij een reboot?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dat kun je opvragen:
code:
1
cat /proc/sys/vm/min_free_kbytes
Als het overeenkomt met jouw aangepaste waarden, zal de file wel geladen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evolution536
Ik heb het (volgens mij) opgelost. Ik had de parameters in /proc/sys/vm aangepast, maar deze veranderden automatisch terug na een reboot. De instellingen werkte overigens meteen na het aanpassen, het kan on-the-fly worden gedaan.

Ik heb in het opstartscript waarin de swapfile wordt gemount, de commandos die de aangepaste waardes in de kernel bestanden echo'en toegevoegd. Hierdoor worden bij een reboot die parameters weer teruggeschreven.

met het commando "free" zie ik ook dat nu het vrije fysieke geheugen iets hoger is (tussen de 1000 en 5000), en de ingebouwde 128 MB swapfile wordt meer gebruikt.

Ook merk ik dat bij het kopieren van grote bestanden via de FTP mijn nas niet meer vastloopt. Wel loop ik dus nog tegen het probleem aan dat ik dit niet met sysctl heb kunnen doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee