Toon posts:

[probleem]laptop lijkt kapot nadat er ijsthee op gemorst is

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mejust
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-05 11:25
Hoi tweakers,

mijn laptop, een Dell 1545 heeft gisteren een half glas ijsthee(zuur) op het toetsenbord gekregen. Ik heb hem zsm afgesloten, van het lichtnet gehaald en de accu eruit getrokken. Vervolgens heb ik eerst zoveel mogelijk ijsthee opgenomen met een keukenrol, daarna heb ik hem een tijd lang ondersteboven gehouden om vocht eruit te laten lopen en als laatste het toetsenbord er voor een groot deel afgehaald en heb ik daaronder weer zoveel mogelijk vocht opgenomen.

Toen ik hiermee bezig was, moest ik door ongerelateerde zaken dringend wat gegevens van de laptop hebben, en heb hem toen opgestart (op de accu, niet lichtnet) en er een USB keyboard aan gehangen. Heb alles wat ik nodig had er even snel af gehaald, heb de laptop afgesloten en ben verder gegaan met de laptop schoonmaken.

Een tijdje later zag ik dat onder 1 of 2 van de "napjes" waar de toetsen op rusten wat vocht zat en heb het zaakje nu bijna een dag laten drogen.

Vandaag heb ik de laptop weer opgestart, en ten eerste ging het goed. Toen merkte ik dat het laptop keyboard het niet deed en heb ik een USB keyboard eraan gehangen, dat het ook niet deed. Vervolgens heb ik met mn stomme kop het ding nog een paar keer achter elkaar opgestart om te kijken of de toetsenborden het in de BIOS wel deden (blijkbaar wel) en daarna om te proberen in te loggen.

Dat inloggen lukte, maar zodra het bureaublad verscheen, begon hij vreselijk te piepen en heb ik hem weer eens zo snel mogelijk afgesloten en de accu eruit gehaald.

Ik heb nu het donkerbruine vermoeden dat ik m'n moederbord geëlektrocuteerd heb, kan m'n laptop gerepareerd worden, of moet ik een nieuwe kopen? En hoe groot is de kans dat de harde schijf kapot is? Kan ik de data nog redden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:55
Grote kans dat je HDD nog droog is gebleven. Haal de HDD eruit en sluit hem d.m.v. SATA aan op een PC om de data eraf te halen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-04 13:15
Mejust schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 14:05:
Toen ik hiermee bezig was, moest ik door ongerelateerde zaken dringend wat gegevens van de laptop hebben, en heb hem toen opgestart (op de accu, niet lichtnet) en er een USB keyboard aan gehangen. Heb alles wat ik nodig had er even snel af gehaald, heb de laptop afgesloten en ben verder gegaan met de laptop schoonmaken.
Ik denk dat dat wel eens heel negatief effect gehad kan hebben op de werking. Als er nog iets van vocht ingezeten heeft (en die kans is redelijk groot als ik het zo lees) heb je op dat moment grote kans gehad op kortsluiting en dergelijke. Of er nog wat te redden valt zal je vanzelf achter komen als hij in zijn geheel droog is maar ik zou niet te veel hoop hebben als ik jou was. Helemaal omdat het ook nog zoet spul geweest is.

Je HDD is ook de vraag wat er mee gebeurd is. De kans dat die het nog doet acht ik wat groter. De data zou je er denk ik nog zonder al te veel problemen af moeten kunnen krijgen als je hem aansluit via een USB converter of iets dergelijks.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
Grote kans dat je mobo wel is gefrituurd, die zal waarschijnlijk net als het tobo vervangen moeten worden.
Begin maar met demonteren, je kunt de boel eventueel met demi-water en alcohol schoonmaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin inderdaad eerst eens met het ding schoonspoelen, ijsthee is zoet en plakkerig, en dat is funest voor je hardware. Je had hem ook nooit aan moeten zetten, daarmee is de kans dat je dingen permanent beschadigt hebt best behoorlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:32
Thee en eventueel suiker... Grote kans dat je fans het niet doen en het ding overhitte. Grote schoonmaak lijkt me de best bet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-04 19:04

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Wat ook een goeie mogelijkheid is is dat gewoon een van de toetsen van het tobo blijft hangen en hij daarom gaat piepen. Dan valt het mogelijk wel mee. Maar dat is maar één van de opties uiteraard :P

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mejust
De HDD zit rechts in de laptop, en het vocht zat allemaal links, ik heb de HDD er uit gehaald en er zat geen vocht op. Ik denk nu dat ik hem idd zonder veel gedoe aan kan sluiten. Maar als ik hem op m'n gamebak aansluit via een interne SATA, krijg ik dan problemen?

Ik heb overigens geprobeert de laptop open te krijgen. Het lukt me alleen niet. Ik heb alle schroeven die ik kan zien eruit gehaald, en toch blijft hij klemmen. En als het me eenmaal wel lukt, ik heb geen demi of alcohol in huis, maar kan ik bv ook brand spiritus gebruiken?

[Voor 7% gewijzigd door Mejust op 17-05-2011 15:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 18:04
Met je hardeschijf komt het wel goed, die kun je gewoon rechtstreeks op de daarvoor bestemde aansluitingen in je pc aansluiten (indien dat SATA is dan, voor IDE moet je dus een convert hebben).

Ik kan je helaas niks zeggen over hoe die laptop intern in elkaar zit, sommige laptops hebben het moederbord aan het onderste deel van de casing zitten, en heb ze ook wel eens gezien dat ze aan de bovenzijde vast geschroefd zijn ;)

[Voor 8% gewijzigd door FastFred op 17-05-2011 15:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 22:54

TommieW

Numa numa.

Op Youtube is te zien hoe je de laptop uit elkaar haalt ( YouTube: Dell Inspiron 1545 disassembly/repair. ). Het is aan te raden eerst even het filmpje te bekijken voordat je hem uit elkaar haalt.

Als ik jou was, zal ik toch even demiwater of alcohol in huis halen...

Veel succes!!

[Voor 13% gewijzigd door TommieW op 17-05-2011 16:38. Reden: Linkje bijgewerkt]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mejust
Ik heb ondertussen het mobo weten te bereiken, maar kan behalve aan de zijkanten wat stof verder geen indicatie vinden van vocht (ook geen lichte aanslag). Op de metalen plaat onder het tobo vond ik overigens wel aanslag die denk ik door de ijsthee is veroorzaakt.

• Puch-Maxi
In dat geval heb je waarschijnlijk erg veel geluk gehad! Probeer het tobo eens los te koppelen en er een los tobo op aan te sluiten. Het piepen kan namelijk veroorzaakt worden door een plakkerig tobo. Als dat werkt ben je met enkel een nieuw toetsenbord al klaar! (dat is niet zo duur als een heel mobo vervangen)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee