Acties:
  • 0Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 17:47
Nu ik een zoontje van net geen jaar oud heb, een goeie baan die niet slecht verdient waardoor we comfortable kunnen wonen & leven, heb ik eens zitten nadenken, piekeren (zo kennen jullie mij), wat er zou gebeuren met mijn gezin moest mij iets overkomen. Laten we hopen dat dat nooit gebeurt, maar in het slechtste geval zou ik toch willen dat mijn gezin in dezelfde omstandigheden kan verder leven, dat ze niet op straat terecht komen omdat huis e.d. niet meer betaald kan worden. Vooral ook dat mijn zoon kan studeren (als hij dat wil) en een goeie start in het leven kan nemen.

En dan komen we al snel bij een levensverzekering uit. Ik heb wat zitten googlen over dit onderwerp maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het bos door de bomen niet meer zie. Zoveel verschillende types, en zo voorts, ik raak er niet wijs uit. UIteraard ga ik hiervoor in de komende weken eens naar de bank of naar mijn verzekeraar, maar die mensen gaan uiteraard hun eigen producten aanprijzen, dus wil ik wat voorbereid zijn.

Iemand die me een verstaanbaar ovezicht kan geven van de types, of een linkje naar een site die dit op onafhankelijke, voor de leek verstaanbare manier uitlegt (ik heb dit niet gevonden)??

Dank!!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Voordat je je laat informeren over levensverzekeringen, kijk ook goed naar de zaken die je misschien al hebt.
Bijvoorbeeld pensioen, informeer eens bij je werkgever of er een bepaalde uitkering plaatsvind bij jouw overlijden voor pensioendatum.
Misschien heb je ook een hypotheek met daarbij een soort levensverzekering.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:54
Idd eerst op een rijtje zetten of er inderdaad sprake is van een serieus financieel probleem. Welke vaste lasten zijn er, met welk inkomen blijft je gezin achter, weduwen- wezenpensioen, fiscale toeslagen waar je gezin dan opeens recht op hebt, etc. Zelfs een onafhankelijke tussenpersoon zal je aangeven dat je echt een levensverzekering nodig hebt, immers leven die van de verkoop van dat soort zaken. De onafhankelijkheid is alleen dat ze je niet naar een bepaalde verzekeraar willen hebben.

Voor de studie van je zoontje kan je misschien beter naar een pure spaarvorm kijken. Dan gaat er geen geld verloren aan het overlijdensrisico en dus een stuk meer rendement. Dit bedrag wil je immers altijd beschikbaar hebben tegen die tijd en staat los van eventueel overlijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

'k Ben normaal niet zo van het doorverwijzen naar Wiki, maar heb je daar al gekeken? Wikipedia: Levensverzekering en Wikipedia: Overlijdensrisicoverzekering (Nederland).

Ik weet overigens niet of Belgie heel andere mogelijkheden kent.

In 't kort: je kunt gaan kijken wat je partner na jou overlijden op tijdstip Y nodig heeft, om gedurende X tijd nog iets te kunnen doen. X en Y zijn natuurlijk variabel: als je na je 65e overlijdt, heeft zij meestal minder geld nodig dan wanneer je op je 45e overlijdt. Ook moet je rekening houden met het doel waarvoor je wil dat er geld is: wil je enkel dat er nog wat over is zodat zij naar een goedkopere woning kan verhuizen, wil je dat ze voor de rest van haar leven geen geldzorgen meer heeft, wil je dat er met het klimmen der jaren minder wordt uitgekeerd of wil je dat het gelijk blijft, wil je een vast bedrag uitgekeerd hebben, of mag het een gecombineerde verzekering zijn waarbij je niet alleen een premie betaald, maar ook een spaardeel hebt waarmee al dan niet belegd wordt?

Lees je eerst eens goed in ('k zie net dat 't boek "rijk worden voor dummies" ook 'n hoofdstuk over levensverzekeringen heeft) en kom dan hier nog 'n keer terug?

[Voor 56% gewijzigd door Ardana op 17-05-2011 21:26]

• demichel
ardana schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:21:
Lees je eerst eens goed in ('k zie net dat 't boek "rijk worden voor dummies" ook 'n hoofdstuk over levensverzekeringen heeft) en kom dan hier nog 'n keer terug?
Dank je! Doe ik!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-05 13:36
Het klinkt wat cru, maar jouw overlijdens is nog niet eens 'worst case scenario'. Laten we het daarom even op mij betrekken:
Mijn overlijden zou geen probleem zijn: vrouw heeft werk, hypotheek wordt afgelost, spaargeld en nog een overlijdensrisicoverzekering van het werk uit die een kleine ton uitkeert. Nou, dat moet geen probleem zijn.

Echter, als ik van de trap zou kukelen en de rest van mijn leven in een rolstoel door zou brengen die ik met mijn lippen moet besturen...

Dàt is mijn worst case scenario!

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• demichel
Testert schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 13:14:
Echter, als ik van de trap zou kukelen en de rest van mijn leven in een rolstoel door zou brengen die ik met mijn lippen moet besturen...

Dàt is mijn worst case scenario!
Och, dat zou ik zo nog niet weten. Ik ben dan misschien wel met stip de grootste piekeraar op T.net maar misschien juist daardoor zou zelfs het leven dat je beschrijft in de rolstoel bestuurd met de lippen, toch nog zeer waardevol zijn en de moeite waard om voor te vechten.

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Ja, maar hoe betaal je dat? Een aparte arbeidsongeschiktheidsverzekering en/ of invaliditeitsverzekering afsluiten?
Zijn de premies fiscaal aftrekbaar?

Is elke werkgever verplicht 100% het eerste jaar en daarna 70% en daarna niks meer af te dragen?

Wie zijn de nabestaanden en kids? Is huwelijk/ samenleven goed geregeld?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee