Toon posts:

Specificaties achterhalen van transformator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:48
Goedenavond al.

Ik heb 2 tranfos. Een van beide wil ik gebruiken voor een vleugel snijder (rc vliegmodelbouw).
Heb zeer weinig info over de trafos.

Zou heel graag willen weten hoeveel Ampere de transformators hebben, dan weet ik ook hoelang de snijkabel kan worden ( je hebt ongeveer 2 A per 10 cm ofzo nodig).

Van een transformator die ik van een subwoover gesloopt heb, heb ik de volgende info:

29-2188 * A
HY66004-p
CBE

CBE geeft geen info op google.
HY66004-p geeft me deze link

Helaas kan ik hieruit niet opmaken hoeveel ampere dit ding geeft.

De tweede transformator dat ik ergens gekocht heb, heeft alleen deze info:

auto trans 220/110V 200VA

met apart een stikketje:
220V DDL

Volgens de verkooper zou deze +/-10 amp moeten geven, echter, ze kwamen niet zeker over..

mijn vraag is, weet iemand hoeveel ampere deze dingen geven?
En of waar ik die informatie kan vinden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 23:51
.

[Voor 210% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 12:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fcs
Indien de uitgangsspanning inderdaad 110v is, 200/110 = 1,9 ampere. Maar met een 110v spanning zou ik niet gaan lopen kloten.

[...]

Beetje onduidelijk in mijn ogen wat ze nu willen met "15 watts or 42.4 volts" 8)7 Klinkt een beetje onzeker van ze. 15 watt / 42.4 volt = 0.35377358490566037735849056603774 ampere iig.
Idd, ben ook niet zo stom om met 110v te gaan lopen rotzooien...
Ik was na wat uitgebreider zoeken, ook op die ampere uitgekomen..

En die link, tja... is mij ook niet echt duidelijk...
Ik vermoed dat ze deze uitleg gebruikt hebben ivm de verschillende trafos die ze gelijk meenemen in de lijst...
Niet echt duidelijk voor de eindgebruiker..

Ik zal morgen langs iemand gaan die een multimeter heeft en stuke meer kennis van electra heeft (ben samen met hem dit projectje aan het doen..)
We laten wel weten welke trafo er gebruikt wordt.

PS: op de trafo die gekocht is, kwam ik nog de volgende info tegen:

aan de kant met rode bedrading:

230V DDL.

Aan de kant met groende bedrading:

110V
220 VA

Ik ga in ieder geval een stel veiligheids marges inbouwen dmv dimmer op het eind project, en een dimer bij de "stroom ingang". Daarnaast, zal ik natuurlijk ook een aan/uit knop op de behuizing aansluiten, met een dimmer/stekker gevalletje dat op een apparte stekkerblok komt...

Is een leuk projectje (is om piepschuim vleugels uit te snijden van 1m a 1.2 m dmv weerstanddraad of zeer dun ijzerdraad) om te bouwen, maar veiligheid voorop....

wat fototjes:

trafo1:
http://imageshack.us/photo/my-images/860/img4938m.jpg/

trafo2:
http://imageshack.us/f/860/img4937s.jpg

"Snijboog":
http://imageshack.us/f/863/img4939.jpg/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:53

mace

Sapere Aude

Oh dit is gewoon een step-down trafo die van 220 naar 110v gaat, met een maximaal vermogen van 220VA (wat NIET exact hetzelfde is als watt, maar in dit geval kun je daar redelijk van uitgaan).

220/110 = *drumroll please* 2A.

2 Ampére dus.

Maar met 110 volt dus totaal ongeschikt voor zoiets. Je hebt de verkeerde trafo.
110 volt op een klein draadje wat je makkelijk per ongeluk aan kan raken? Daar kan je aan doodgaan!

[Voor 27% gewijzigd door mace op 17-05-2011 01:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 20:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

VA ≠ W (althans niet per definitie).

In geval van gelijkspanning wel, bij wisselspanning moet je ook nog even vermenigvuldigen met de cos φ om W te krijgen. Dit als toevoeging, voordat mensen in alle situaties 1 VA = 1 W toe gaan passen :)

200 VA betekent dus niet dat de trafo maximaal 200 W kan leveren, maar dat het product van de spanning (V) en stroom (A) maximaal 200 mag zijn.
Bij 110 V kan de trafo 200 VA / 110 V = 1,81 A leveren.

Engineer's berekening klopt dus op zich wel, alleen de vermelde eenheden niet :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fcs
mee eens... deze gaat dan ook terug...

en beugel is om met z´n tween te bedienen.. dat voorkomt ook die perongelijke aanrakingen.
afgezien van het feit dat we maar een paar amps nodig hebben..

morgen eens langs de winkel gaan...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 23:51
.

[Voor 128% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 12:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

nvm :)

[Voor 97% gewijzigd door real[B]art op 17-05-2011 01:10]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 21:11

Sprite_tm

Semi-Chinees

Titelfixje: dit is wat correcter.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:53
die autotrafo direct vergeten. dat is een trafo met 1 wikkeling. op de helft afgetakt om een 110v wikkeling te krijgen. maar dus nog wel volledig aan het net gekoppeld (ipv galvanische scheiding in een normale trafo).
en 110v is gewoon niet bruikbaar hiervoor.

die andere trafo ziet er wel uit als een normale voedingstrafo. het had ook nog een uitgangstrafo kunnen zijn, maar kijkende naar de bufferelco's en bruggelijkrichters zal het wel een voeding zijn.

de uitgangsspanning kun je makkelijk meten en het vermogen kun je wel ongeveer bepalen (beetje nattevingerwerk).

aan het printje waar hij op zit kun je wel afleiden wat de netspanning pinnen zijn.

dan een multimeter op ac stand en meten aan de overige pinnen. daar kun de secundaire spanning wel uit bepalen (onbelast zijn die wat hoger als bij nominale belasting).

het vermogen kun je verder benaderen met:

draaddiameter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Current  Wire diameter
(mA)     (mm)

10       0,05
25       0,13
50       0,17
100      0,25
300      0,37
500      0,48
1000     0,7
3000     1,2
5000     1,54
10000    2,24

en de oppervlakte van het blikpakket
dat gaat ongeveer met de formule:
P = 0,64 * A^2
waar A de oppervlakte van de doorsnede van het blikpakket is in cm^2

beide zijn benaderingen.

maar wat voor spanning en vermogen heb je nodig? er zijn allerhande trafo's voor weinig te krijgen

[Voor 3% gewijzigd door timberleek op 17-05-2011 21:07]

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:25
Ik weet dat Conrad heel mooi isachrom weerstandsdraad heeft wat voor deze toepassingen geschikt is (voor het snijgedeelte dan).
Wat betreft de trafo, dat hangt af van de hoeveelheid stroom zo'n snijdraad nodig heeft inderdaad. 2A per 10 cm lijkt mij sterk, de hoeveelheid stroom moet gelijk zijn ongeacht de lengte. De spanning is dan cruciaal in dit geval, je moet de weerstand weten (per lengte eenheid (voor dat isachrom is dat: 5.65 Ω/m)), hoeveelheid stroom en dan kan je via de wet van ohm de benodigde spanning berekenen.

Als ik zo schat, heb je aan 12V wel genoeg, dat hangt er alleen wel vanaf hoelang je snijdraad wordt / is. Dan zou een halogeentransformator wel uitkomst bieden, die kunnen vaak wel wat stroom leveren bij deze spanning.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

timberleek schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:04:
die autotrafo direct vergeten. dat is een trafo met 1 wikkeling. op de helft afgetakt om een 110v wikkeling te krijgen. maar dus nog wel volledig aan het net gekoppeld (ipv galvanische scheiding in een normale trafo).
en 110v is gewoon niet bruikbaar hiervoor.
[...]
Eén spoel, niet één wikkeling ;)
Zou heel graag willen weten hoeveel Ampere de transformators hebben, dan weet ik ook hoelang de snijkabel kan worden ( je hebt ongeveer 2 A per 10 cm ofzo nodig).
2A per 10 cm ? dat is vreemd want de stroom is overal in de draad gelijk hoelang die ook is.

Dus het is waarchijnlijk gewoon 2A, of 2 Volt per 10 centmeter of iets in die richting

[Voor 30% gewijzigd door Fish op 18-05-2011 18:23]

Iperf

Anoniem: 354516

fish schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 18:19:
Eén spoel, niet één wikkeling ;)

2A per 10 cm ? dat is vreemd want de stroom is overal in de draad gelijk hoelang die ook is.
Dus het is waarchijnlijk gewoon 2A, of 2 Volt per 10 centmeter of iets in die richting
Wel één wikkeling, een primaire. Ipv twee wikkelingen, een primaire en een secundaire.

Dit gaat om warm stoken, dan heb je wel amperes per lengte nodig. Jaag maar eens een paar ampere door een dun draadje van een paar centimeter en daarna door een even dun draadje van een paar meter, dan voel je het verschil wel aan het draadje. heeft te maken met de weerstand per meter van zo'n draad.

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 354516 op 19-05-2011 18:29]

• timberleek
je moet de stroom juist gelijk zien te houden.

als je 1A door een draad van een meter stuurt wordt hij even warm als dat je 1A door een draad van 10 meter stuurt.

bij het 2e draad zal de spanning alleen 10 keer zo hoog moeten zijn om die stroom te laten lopen.

het vermogen per meter blijft dan ook gelijk.
( 1v (bijvoorbeeld) * 1A) / 1m = 1W/m
( 10v * 1A)/10m = 1W/m

als je de stroom gaat verhogen krijg je veel meer vermogen per meter:

1m --> (1v * 1A) = 1W/m
10m --> (100v (anders loopt er geen 10A) * 10A )/ 10m= 100W/m)

dat laatste wil je juist niet

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 354516 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 18:27:
[...]

Wel één wikkeling, een primaire. Ipv twee wikkelingen, een primaire en een secundaire.

Dit gaat om warm stoken, dan heb je wel amperes per lengte nodig. Jaag maar eens een paar ampere door een dun draadje van een paar centimeter en daarna door een even dun draadje van een paar meter, dan voel je het verschil wel aan het draadje. heeft te maken met de weerstand per meter van zo'n draad.
Vertel me dan even wat een spoel is, en vertel me ook even hoe je 1 rondgang van de draad om de kern noemt. Als je het allemaal zo goed weet.

Wbt de draadlengte is al uitgelegd geloof ik.

Iperf

• timberleek
een spoel is een verzameling rondjes om de kern. zeg maar van de ene in/uitgang naar de andere.

en dan heb je ook nog wikkeling en winding.
een van die 2 is hetzelfde als de spoel. alle rondjes bij elkaar. en de andere is een rondje. maar ik kan ze maar moeilijk uit elkaar houden.

google zegt mij:
wikkeling : de gehele spoel/alle rondjes bij elkaar
winding: 1 rondje om de kern

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Er is kennelijk verschil in de interpertatie van het woord en hoe het gebruikt word en ik geloof dat het door de jaren iets vervaagd is en nog een paar kutexcuses.
Maar ik vind winding eigelijk wel een beter en duidelijker woord voor 1 rondje om de kern
Laat ik het woord wikkeling maar even vermijden :+

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-06 13:03
mace schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 01:03:

Maar met 110 volt dus totaal ongeschikt voor zoiets. Je hebt de verkeerde trafo.
110 volt op een klein draadje wat je makkelijk per ongeluk aan kan raken? Daar kan je aan doodgaan!
Ware het niet dat het een transformator is en als die aan de uitgang is kortgesloten dan kun je die draad gewoon aanraken hoor (iets met galvanische scheiding) ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een autotrafo heeft niet echt galvanische scheiding hoor, daar zul je toch 2 spoelen voor nodig hebben

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:25
Ik denk dat we wat off topic raken zo. De TS heeft ook al even niet meer gereageerd.

Ik houd het even op halogeen trafo's, die leveren genoeg stroom (bij >100VA) en als je ze in serie zet kan je ook de juiste spanning halen. Als één niet genoeg is, plaats je er dus 1 in serie bij en als dat nog niet genoeg is, nog één enz. Die trafo's kosten bij de bouwmarkt vaak niet zo heel veel geld. Nadeeltje is vaak wel dat het geschakelde voedingen zijn. Dimmen zoals de TS wil, gaat erg lastig met geschakelde maar ook met standaard transformator voedingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Missschien handig om de zoektocht om te draaien: eerst kijken wat we nodig hebben in termen van spanning, stroom en vermogen en daar dan een geschikte trafo / voeding bij zoeken?

Weerstandsdraad isachrom 60 bij Conrad.nl (zoals al eerder genoemd door Frank__B). Eén van de door Conrad genoemde toepassingen is snijdraad voor piepschuim, lijkt mij dus prima geschikt voor wat TS wil. Die draad kost ook nog eens weinig (€ 3,59 voor 10 m).

Volgens de door Conrad vermelde specs is de specifieke weerstand bij 300° C gelijk aan 1,16 Ω mm2/m. Dat lijkt mij ruimschoots heet genoeg om piepschuim te snijden, misschien zelfs wat overdreven, maar daar zal TS waarschijnlijk een beter idee van hebben.

Diameter van de draad is 0,5 mm dus de oppervlakte is πr2 = π ⋅ (0,5 ÷ 2)2 ≈ 0,2 mm2 en ik ga uit van een lengte van 0,5 m (bij een kortere draad heb je uiteraard minder vermogen nodig, maar dit is denk ik wat maximaal benodigd is).

De weerstand van de draad bij de beoogde temp van 300° C en lengte van 0,5 m is dan 1,16 Ω mm2/m ÷ (0,2 mm2 ÷ 0,5 m) = 2,9 Ω.

Voor de berekening van de benodigde stroom even de datasheet nodig, op pagina 9 staat de formule inclusief voorbeeld. Benodigde rekenwaardes zijn uit de tabellen te halen. Voor ISA-CHROM 60 kwam ik uit op I = 4,13 ⋅ √(0,49 ÷ 1,16) ≈ 2,68 A.

Dan nog de benodigde spanning, U = I ⋅ R = 2,68 A ⋅ 2,9 Ω ≈ 7,8 V.

Uiteraard is deze hele berekening aan te passen op andere draaddiktes, -lengtes etcetera, maar nu hebben we in ieder geval een idee van wat bruikbare waardes zouden zijn voor een trafo / voeding. Een regelbare voeding zou mijns inziens ideaal zijn, maar wellicht een beetje overkill als die enkel gebruikt wordt voor de snijdraad.

Ben benieuwd of TS hier wat aan heeft. Ben tevens benieuwd of ik geen rekenfouten heb gemaakt :+.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kweenie ik zou de tabel pakken op pagina 8

300 graden / .5 mm

R(ohm/m) I(A) (watt/cm2)
2.49 4.13 2.71

Draad halve meter lang

U=I*R
=4.13*2.49*.5
=5.14 V

P=5.14*4.13=~20 W

[Voor 5% gewijzigd door Fish op 22-05-2011 17:03]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

fish schreef op zondag 22 mei 2011 @ 17:02:
Kweenie ik zou de tabel pakken op pagina 8
Die tabel is voor ISOTAN, dus die moet je eerst omrekenen naar ISA-CHROM 60 (zie ook rekenvoorbeelden op pagina 9 en uitgebreide uitleg op pagina 5 & 6).

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee