Toon posts:

CPU temperatuur verschilt tussen Windows en de Bios

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:14
Moederbord: Asus P8P67
Processor: I7 2600i
Koeler: Stock
Kast: Alles ligt tijdelijk open.

Na het ontvangen van mijn vervangende moederbord (B3 stepping) heb ik de koeler helemaal opnieuw moeten installeren. Voorheen gaf de temperatuur in de bios leuk 30 tot 40 graden aan (ook na 2 uur gamen). Nu na installatie geeft deze 60 graden aan (na een koude start binnen 1 minuut).
Ik heb nu al 2 keer geheel opnieuw geplaatst (koelpasta verwijderd met alcohol doekjes).

Het fraaie echter is dat in windows zelf diverse programmas een ander beeld scheppen. Intel diagnose tool gaf dat ik bij start nog 60 graden speling had (dus ~30 graden), Coretemp en Speedfan geven vergelijkbaar beeld.

Mijn gevoel zegt echter dat de bios over het algemeen gelijk heeft. Mijn vraag is nu, wat is hier aan de hand?

Ondanks dit wordt hij wel te heet, na korte stress test is de cpu al 70 graden (4 min, intel diagnose tool)

[Voor 6% gewijzigd door J_star op 16-05-2011 21:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-06 14:37
Kast open en stofzuigen maar. Even kijken of er een boel stof in de koelribben van je CPUkoeler geklonterd zit...

[Voor 3% gewijzigd door Propheticus op 16-05-2011 21:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 01:00
Net niet met de stofzuiger maar met perslucht :)

Edit: Stock cooler + OC gaan niet zo goed samen ;w

[Voor 37% gewijzigd door yzx op 16-05-2011 21:56]

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Propheticus
gebruik zelf al jaren de stofzuiger, beetje voorzichtig doen en het gaat prima. Van tevoren jezelf even statisch ontladen aan de kachel ofzo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 318843

Vreemd dat bios en Windows verschillende temps geven.
Misschien moet je een biosupdate doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 19:32
Propheticus schreef op maandag 16 mei 2011 @ 23:20:
gebruik zelf al jaren de stofzuiger, beetje voorzichtig doen en het gaat prima. Van tevoren jezelf even statisch ontladen aan de kachel ofzo.
Daar zit het probleem met stofzuigen dus ook, je bouwt de statische elektriciteit op TIJDENS het stofzuigen. Doordat stofdeeltjes langs de kunststof buis gaan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Propheticus
Moet eerlijk zeggen dat terwijl een hoop mensen menen dat het gevaarlijk is je pc te stofzuigen ik nog nooit daadwerkelijk heb gehoord dat iemand z'n pc er mee stuk gemaakt heeft. Theoretisch zou je met het stof langs plastic verhaal inderdaad enige statische elektriciteit kunnen opwekken...of dit een significante hoeveelheid is en ook of dit bij een mogelijke ontlading richting moederbord schadelijk is betwijfel ik.

on topic: Bios update zoals Koga aanraadt is zeker een goede. Een ouder bios is vaak de oorzaak van vage (onverklaarbare) klachten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J_star
Dit moederbord is 2 maanden terug van fabrieksband gerold ;)
Maar ik zal zeker even een kijk nemen of die beschikbaar is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Random IT Man
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:43
Ik zou heel even in je Bios kijken hoe de voltages van je CPU ingesteld staan. Je Bios instellingen zijn namelijk waarschijnlijk anders dan je oude moederbord. Zelf heb ik namelijk ook wat hitte problemen met mijn I7 960 gehad. Dit lag dus uiteindelijk aan de CPU voltage die op 'auto' stond. Door deze instelling bleef de CPU maar meer voltage vragen wat voor absurde temperaturen zorgde (60 idle, 83 load). Nadat ik de voltage had terug gebracht naar 1.1v werd de CPU nog maar 40c in idle, en max 69 load. Nog steeds warm maar ik heb een stiller fan profiel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zitten alle pushpins (nog) wel goed?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 13:59

Fordox

00101010

@harsh critic, ondervolteren maakt je pc instabiel. zou ik niet zomaar doen als je niet weet wat je doet.

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Random IT Man
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:43
Fordox schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 19:12:
@harsh critic, ondervolteren maakt je pc instabiel. zou ik niet zomaar doen als je niet weet wat je doet.
Heb je helemaal gelijk in. Enige voorzichtigheid is dus geboden. Het kan echter wel een goede tool zijn als je echt niet meer weet wat anders te doen. Undervolten levert namelijk geen schade op (zo lang het verschil tussen CPU voltage en RAM niet groter is dan 0.5), een te hoge temperatuur wel. :)

[Voor 7% gewijzigd door Random IT Man op 17-05-2011 19:33]

• J_star
Ultraman schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 18:28:
Zitten alle pushpins (nog) wel goed?
Naar mijn idee wel?

Plaatje 1

Plaatje 2
Anoniem: 318843 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 01:12:
Vreemd dat bios en Windows verschillende temps geven.
Misschien moet je een biosupdate doen?
Bios is nieuwste verzie (mei)
Random IT Man schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 18:24:
Ik zou heel even in je Bios kijken hoe de voltages van je CPU ingesteld staan. Je Bios instellingen zijn namelijk waarschijnlijk anders dan je oude moederbord. Zelf heb ik namelijk ook wat hitte problemen met mijn I7 960 gehad. Dit lag dus uiteindelijk aan de CPU voltage die op 'auto' stond. Door deze instelling bleef de CPU maar meer voltage vragen wat voor absurde temperaturen zorgde (60 idle, 83 load). Nadat ik de voltage had terug gebracht naar 1.1v werd de CPU nog maar 40c in idle, en max 69 load. Nog steeds warm maar ik heb een stiller fan profiel.
Voltage is volgens Coretemp 1,2059. Ik zit dan denk ik wel al op het uiterste aangezien standaard ddr op 1,65 volt zit?

Uiteraard draai ik nu wel alles in standaard profiel, maar dit zou het verschil tussen bios en windows niet moeten verklaren. Ik snap er dus helemaal niks van, maar hoop uiteraard op een oplossing :+

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 13:59

Fordox

00101010

Random IT Man schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 19:27:
[...]

Heb je helemaal gelijk in. Enige voorzichtigheid is dus geboden. Het kan echter wel een goede tool zijn als je echt niet meer weet wat anders te doen. Undervolten levert namelijk geen schade op (zo lang het verschil tussen CPU voltage en RAM niet groter is dan 0.5), een te hoge temperatuur wel. :)
dan zou ik gelijk onderklokken. gewoon een paar mhzjes naar beneden zetten, staat ie iig weer stabiel

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee