Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

SSD word niet herkend*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk kan iemand mij hier van advies voorzien, want ik heb een probleem en niet gek veel ervaring. De PC naar de reperateur brengen kan natuurlijk ook, maar ik ben liever mijn pc geen weken kwijt. Here goes:

Een half jaar geleden heb ik een pc laten samenstellen met daarin een SSD en 2 gewone hardeschijven. Windows draaide vanaf de SSD. Het eerste half jaar geen problemen mee gehad. Maar op een ochtend (na hem voorgaande avond gewoon afgesloten te hebben) startte hij niet meer op. Het windowslogo kwam wel in beeld, maar bleef daar hangen en resette na enige tijd om weer van vooraf aan te beginnen.

Ik heb in de BIOS gekeken, maar daar waren alle schijven te zien. Wel apart was dat de bootdisk als C:-schijf geregistreerd stond en de SSD als F:-schijf (SSD was C:-schijf). Bestanden op de SSD wel intact. Echter de PC wilde met geen mogelijkheid opstarten. Windowsrepair vond geen eerdere versies om terug te zetten en ook bij een hernieuwde installatie van windows vond de PC geen schijven (apart want ik heb er nog twee). Daarnaast, misschien een domme opmerking, gaf de BIOS een oorsprongdatum van 5 mei 2010. Apart want nieuw gekocht in december.
Vervolgens via de C:/prompt nog wat geprobeerd, de windows cd en windowsrepair maar geen resultaat. Wel kwam ik op de bootschijf (X:) uit, maar van alle andere schijven vond mijn pc er maar 1 ipv 3. Op de bootdisk veel bestanden (uit 2009?) maar geen enkele die redding bood en aangezien ik toch wat kennis mis maar niet alles lukraak geprobeerd.

Uiteindelijk heb ik de SSD losgekoppeld. Hierna kon ik Windows iig installeren op een van mijn normale hard schijven. Dat werkte. Vervolgens dacht ik de SSD als schijf te kunnen benaderen, dus weer ingeplugd. Hopelijk kon ik nog wat bestanden overzetten (volgens easy flash was alles er immers nog). PC starte toen vervolgens hardnekkig alleen met de SSD op. Wat ik in de BIOS ook deed of welke bootschijf ik ook koos (immers windows ook op gewone harde schijf), altijd bleef hij de SSD selecteren.
Uiteindelijk maar geprobeerd de SSD aan te sluiten (niet de power) terwijl de pc al liep. Dat werkte in eerste instantie wel, maar ik zag wederom alleen X: - de bootschijf. Ipv van 90GB was deze 90MB (is het een aparte schijf?), naast mijn gewone hardeschijven.
Dit duurde echter ook niet lang. Niet lang daarna had ik nog maar 1 harde schijf als ik de SSD had aangesloten. De schijf waar windows op staat was zichtbaar, de schijf met allerlei andere troep niet en de SSD ook niet. Haalde ik echter de SSD er weer uit, dan verscheen die 2e schijf weer. Stopte ik hem erin (ook lopend) dan verdween de 2e schijf weer. Het was werkelijk om gek van te worden.

Nu is mijn vraag, kent iemand dit probleem? Of weet iemand waar ik het kan zoeken? Ik kan uiteraard voor een nieuwe SSD gaan (als hij definitief kapot is), maar er staan enkele bestanden op die ik liever niet kwijt ben (is geen enorme ramp, maar toch). Kan ik wellicht de SSD via een andere pc uitlezen? Want op deze lukt het niet meer. Tenslotte betekenen die data nog wat, van ver voordat ik de pc heb aangeschaft of is dat gewoon een domme opmerking?

Alvast bedankt voor elk wijs woord wat hier over gezegd kan worden.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

welke ssd is het :)
en volgens mij kan je dit beter posten in het opslag forum :) Het lijkt mij dat zij je sneller kunnen helpen.

[ Voor 74% gewijzigd door Frozen op 16-05-2011 19:23 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:37
1. Over welke Windows versie hebben we het hier?
2. Welk moederboard zit in je PC?
3. 99% zeker dat je S-ATA hebt? Zoja, stop je de SSD terug in het eerste slot? Welke kleur heeft dit slot? En heeft het moederboard Raid (vaak zwarte S-ATA sloten)?

Waarschijnlijk is er niets aan de hand met de SSD, maar ik denk dat er iets mis gaat met de boot prioritijd instellingen in de Bios wanneer jij deze aansluit op het eerste slot.

Palthe

Je kunt in ieder geval de SSD in een externe casing doen (met sata aansluiting). Een dergelijke case kost niet zoveel en dan weet je in ieder geval of de SSD nog leeft.
Verder denk ik dat het logisch is dat de pc vanaf de SSD probeert te booten wanneer aangesloten, aangezien deze waarschijnlijk nog een bootsector bevat.

Dat je bios wat ouder is kan natuurlijk ook, dit is de bios die op je moederbord wordt meegeleverd en ik neem even aan dat je moederbord niet per se state-of-the-art was in december.

anywayz, regel even een externe case of leen eentje van een vriend/kennis en prop daar je ssd in en dan kun je hem gewoon via USB (proberen te) benaderen.

Bon chance!

Verwijderd

Laat me raden: vertex 2 of een andere op sandforce gebaseerde drive? Zo ja, dan is hij stuk. Neem contact op met de winkel/webshop.

Ik verplaats deze inderdaad even richting Opslagmedia & I/O Controllers en voer meteen even een titelfix door

Edit: hohoho, je moet wachten totdat iemand hem verplaatst, niet nog een keer posten op de juiste plek :o

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2011 23:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Peecee:
- windows 7
- asus p6x58d-e
- hij zit/zat op SATA, zo is ie geinstalleerd en deed hij het tot 2 dagen geleden; hij zit op SATA 4, in dezelfde slots (blauw) als mijn HDD's en DVD. Ook hierbij geldt niks aan veranderd, wel nog even een andere slot en kabel geprobeerd om die defecten uit te sluiten. Werkte niet, dat waarmee ik het verwisseld heb werkt nog steeds.

Laatste stukje heb ik meer uitleg voor nodig, maar ook hiervoor geldt niks aan veranderd, maar hij stopt toch met werken. Tot eergisteren liep ie als een zonnetje (of zo leek het, igg geen foutmeldingen).

@Een externe casing. Zal ik eens proberen. Morgen eens bij de buren langslopen (compushop) hopelijk kunnen ze me helpen. Ik heb het dus correct als ik denk dat de bootdisk (X: in mijn OP) gewoon onderdeel is van de schijf waarvan hij probeert te booten? Het is dus niet vreemd dat hij vanaf de SSD probeert te booten ookal heb ik een andere bootprioriteit in mijn BIOS ingesteld?
Wat bedoel je met niet perse state-of-the-art, ik dacht gewoon nieuw, als net uit de doos alsof je m in de winkel nieuw koopt. Iig bedankt voor de tip, hoop vooral dat ik wat data kan redden.

@ Darkstore, het is idd een vertex 2. Dat hij kapot is denk ik idd ook. Wel vreemd als hij net een half jaar oud is. Op wat kleine bestanden na nog niet eens wat gewist. Hoop vooral dat ik mijn data nog eraf krijg voordat ik m moet ruilen. En sorry, ben gewoon een beetje freaked out, heb ik eindelijk weer eens een goede pc crashed ie na een half jaar.

Palthe

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2011 @ 23:04:
Wat bedoel je met niet perse state-of-the-art, ik dacht gewoon nieuw, als net uit de doos alsof je m in de winkel nieuw koopt. Iig bedankt voor de tip, hoop vooral dat ik wat data kan redden.
Ik bedoel dat je moederbord wel nieuw is in de zin van nog niet eerder gebruikt, maar dat het product niet per se nieuw op de markt is. Dus je moederbord kan al prima meer dan een half jaar te koop staan alvorens jij hem koopt, toch? En dan wordt er inderdaad een oudere bios versie meegeleverd.
Dit betekent overigens niet dat er geen nieuwere bios beschikbaar is voor je moederbord. Wat weer niet betekent dat jij hem nu meteen moet gaan flashen :p, if it ain't broke...

...you haven't tried hard enough ;-)

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:37
Hmm, dan raar. Probeer eerst eens de externe behuizing om iig je bestanden er af te halen.

Ik heb trouwens een OCZ Vertex 2 90 GB en heb hem nu al ruim een jaar zonder problemen gehad te hebben. Deze werkt in combinatie met 4x 500 GB S-ATA in R1 configuratie perfect, dus het zal ook niet aan de combinatie liggen.

Kun je misschien even kijken wat de boot volgorde is wanneer je de SSD aan de computer hangt intern? Boot hij wel op de meganische schijven als de SSD er aangekoppeld is?

Verwijderd

Topicstarter
Heb een externe casing gehaald (Sweetex), schijf erin gestoken en aangesloten. PC start op zonder problemen, maar de SSD wordt in twee delen herkent. Een E:/system reserved schijf en een G-schijf waar ik verder niet bij kan, want dan loopt de pc vast. Op E: kan ik wel, maar daar staan alleen wat systemfiles op waar ik verder ook niks mee kan. Verder loopt ook bij het benaderen van E: de PC geregeld vast.
De windows zelfreparatie die opstart loopt ook vast of althans lijkt niet te beginnen. Kortom lijkt erop dat het echt over is, tenzij iemand nog een idee heeft.
Pagina: 1