Toon posts:

[Ubuntu] Geen wireless verbinding - Wel via de kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 353636

Topicstarter
Hallo,

Ik heb besloten vandaag om op mijn oude laptop die nu al twee jaar stil staat om er dus Ubuntu op te zetten. Alles werkt prima, alleen kwestie van alles nog doorkrijgen. Maar er is een probleem... Internet werkt wel, via de kabel, maar niet via wireless terwijl die wel in Windows XP gewoon werkte. De reden dat ik er geen XP op zet is omdat mijn computer niet echt meer aan kan en ik hier ook geen cd zo van bij de hand heb dat ik weet. Wel een legale key nog maar de cd's zelf heb ik niet meer...

Ik heb al geprobeerd de b43-drivers of iets te installeren maar helaas werkt niks. :/ :-(

Ik hoop dat iemand kan helpen :) Het betreft een Dell Inspiron 1300.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-03 22:17
Onderstaande al geprobeerd?
Word je driver module wel geladen?

https://help.ubuntu.com/c...%20No%20Internet%20access

Overigens kun je dacht ik ook ndiswrapper icm je windows xp drivers gebruiken

//edit: oh, en staat de kaart aan (je kunt ze op laptops vaak uitzetten via toetsencombo/bios)

[Voor 17% gewijzigd door blouweKip op 16-05-2011 19:19]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-02 10:37

afraca

Open Source!

Welkom bij de club :(

edit:

Het betreft hier een BCM4311 wireless chipset specifieke bug in Ubuntu 11.04, waar een aantal oplossingen voor een aantal mensen werkt. Dit weekend heb ik de kans een poging te doen met m'n eigen Acer Travelmate 7520.

[Voor 56% gewijzigd door afraca op 16-05-2011 21:32]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
blouweKip schreef op maandag 16 mei 2011 @ 19:18:
Onderstaande al geprobeerd?
Word je driver module wel geladen?

https://help.ubuntu.com/c...%20No%20Internet%20access

Overigens kun je dacht ik ook ndiswrapper icm je windows xp drivers gebruiken

//edit: oh, en staat de kaart aan (je kunt ze op laptops vaak uitzetten via toetsencombo/bios)
Ik ga het eens via die link proberen. En de kaart staat wel aan...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blouweKip
schijnbaar laad de module niet als de sbb module ook geladen is (ik denk dat b44 daar wel een depend op heeft, die zie je vaak bij de wired variant van deze chip, zou me niet verbazen als je wired lan daar gebruik van maakt

Ik heb een aantal oplossingen gevonden die misschien een optie zijn:

1. update for de sta (?) driver
https://launchpad.net/ubu...5.60.246.2+bdcom-0ubuntu3

2. oude versie installeren:
http://packages.ubuntu.com/maverick/bcmwl-kernel-source

3. iemand kreeg het werkende met:
code:
1
2
3
1. use "Additional Drivers" tool to uninstall the STA driver
2. use "sudo apt-get install firmware-b43-installer" to put the old driver in
3. reboot

Ik heb dit zelf niet kunnen testen, wat ik ervan begrijp is het vooral dat de module nu niet laad, dus je zou met ifconfig ook geen wireless adapter moeten zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Edit: Ik heb die oude driver geinstalleerd en zo werkt ie wel :)

[Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 353636 op 17-05-2011 10:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
En uiteindelijk toch weer geen internet meer.... :O

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 13:25

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Een beetje meer info graag, hier kunnen we ook niks mee.
Het heeft dus een tijdje gewerkt?
Heb je nog iets veranderd?
Laad de driver?
Heb je een IP-adres?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• blouweKip
Laat me raden: het is gebeurd na een herstart? misschien wordt de "nieuwe" module niet geladen of is de oude driver nog aanwezig.

Maar inderdaad: meer info is nodig

Topicstarter
Het heeft gewerkt zolang ik mijn computer aan had, na een reboot was de verbinding verdwenen en zo ook de driver leek wel. Maar ik ga nu eens gewoon Ununty opnieuw installeren en dan niet de nieuwe driver installeren maar direct de oude versie. Ik hasd ook niks gewijzigd en heb geen idee of de driver laadde.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 00:54
Herinstall lijkt mij nutteloos. Welke driver heb je geïnstalleerd wordt de module wel geladen bij een herstart ?

And this !! Is to go even further beyond!!!

Topicstarter
Ik heb geen idee welke module geladen word... Ik heb daar bij Ubuntu helaas geen inzicht in en hoe ik dat kan vinden. Ik heb eerst de b43 driver geïnstalleerd en vervolgens de driver die hier gepost werd, met een oude versie of iets.

• blouweKip
je hebt volgens mij 2 drivers:

1. STM driver van broadcom zelf, closed source? en de firmware zit erin.

2. b43 driver (waarschijnlijk zit deze standaard als module in ubuntu, deze geeft nog de firmware package nodig.

Ik weet niet welke oudere driver je hebt geinstalleerd, ik vermoed een oude versie van stm afgaande op je reactie.

Omdat het gewerkt heeft is het waarschijnlijk een kwestie van uitzoeken welke het is, en welke naam de module heeft om die vervolgens te laden.

als je weet welke module het is (hint, laad beide modules een keer om te kijken welke werkt, gewoon "sudo modprobe modulenaam") en als je de juiste gevonden hebt deze toevoegen aan /etc/modules zodat dit automatisch geladen wordt.
Kan zijn dat daar ook nog een oude driver in staat: in dat geval die driver weghalen.

Hint, als het installeren de laatste keer geholpen heeft dan gewoon dat pakketje opnieuw installeren en even vergelijken welke modules (drivers) erbij zijn gekomen (je kunt zien met "lsmod" in de terminal wat er nu draait)

[Voor 12% gewijzigd door blouweKip op 18-05-2011 20:08]

Topicstarter
Dat is dus het probleem... Ik heb geen idee hoe dat zit met het laden van modules... En deze driver heb ik geïnstalleerd: http://packages.ubuntu.com/maverick/bcmwl-kernel-source naar de link die ik van je kreeg..

• blouweKip
Zoals ik hierboven uitleg is het relatief simpel om modules te laden, van belang is dat je even uitzoekt wat de naam is van de module die in dat pakketje zit, omdat die waarschijnlijk werkt.

vervolgens doe je

alt-f2

code:
1
gksu gedit /etc/modules

voegt de juist module naam toe en dan wordt deze bij het starten geladen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee