i5 2500K 4.5Ghz@1.3v / Thermalright True 120 Extreme & Noctua NF-P12 / Asus P8P67 / Corsair Vengeance 8GB / MSI 6950 Twin Frozr III Power Edition/OC / Coolermaster Gold Silent Pro 800W / Coolermaster CM 690 II
hangt van de materiaalsoort af en de duurzaamheid ervan onder bepaalde condities.
de wear van een component dat gemaakt is om 100 graden te weerstaan gedurende 4 jaar maar idle 40 graden is en OC'ed 80 zal weinig last hebben van de verdubbelde belasting
de wear van een component dat gemaakt is om 100 graden te weerstaan gedurende 4 jaar maar idle 40 graden is en OC'ed 80 zal weinig last hebben van de verdubbelde belasting
~
Dit lijkt mij niet echt iets voor OM, maar meer voor OC. Een kleine verhuizing dus, 

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ik overclock al jaren, met de stress testen die daarbij horen en heb nooit kapotte hardware gehad.. Zolang je maar adequate koeling hebt en je aan de standaard aanbevelingen houdt (dus bvb niet meer dan 1.55 vcore op je AMD CPU) dan is er niks aan de hand
.

Daarvoor stresstest je dusdedicated1 schreef op maandag 16 mei 2011 @ 18:36:
Ik vraag mij al enige tijd af of het stressen van computer componenten voor langere tijd niet schadelijk is als deze zijn/is overgeclocked.

Anyway: Nee, niet stressetesten is zelfs gevaarlijker, omdat je dan niet weet of je OC wel stabiel (en dus veilig) is.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Stresstesten is het maximaal belasten van je componenten om te kijken of ze stabiel zijn, dit is natuurlijk absoluut niet gevaarlijk. Vergeet ook niet dat zware spellen spelen gelijk kan staan aan stress testen, zolang je pc maximaal bezig is wordt hij als het ware gestresstest. Dan zou maximaal je pc belasten ook gevaarlijk zijn.
Natuurlijk is het wel schadelijk op lange termijn, dan praat je echter over vele jaren, tegen die tijd is je pc allang afgeschreven of naar een stoffig hoekje verbannen.
Natuurlijk is het wel schadelijk op lange termijn, dan praat je echter over vele jaren, tegen die tijd is je pc allang afgeschreven of naar een stoffig hoekje verbannen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Eehm, je kan bijvoorbeeld een gemiddelde i7 processor niet een jaar laten stressen op 1.55Vcore. Ookal blijven de temps goed, ik denk dat ie dan naar de gallemiezen is. Als je je auto jaren lang alleen maar op topsnelheid (Bijvoorbeeld 200 KM/u) laat rijden, denk je dat die daar beter van wordt? Nee. Zoals auto's slijten, slijten ook computeronderdelen. Als je ze hoog belast door stresstest en meer Vcore gaat dat sneller.
Stress testen is inderdaad niet gevaarlijk, tenzij je echt gekke dingen doet zoals veel te hoog overclocken, extreem hoge voltages toepassen enz.
Maar, zoals eerder genoemd is, de kwaliteit van je componenten speelt ook een rol.
edit. Je moet het ook niet 24/7 doen, dat is voor niks echt goed.
Maar, zoals eerder genoemd is, de kwaliteit van je componenten speelt ook een rol.
edit. Je moet het ook niet 24/7 doen, dat is voor niks echt goed.
[Voor 12% gewijzigd door DCG909 op 17-05-2011 07:42]
En het verschilt ook per processor. Als je 1.5Vcore op een sandy bridge doet, mag je blij zijn als ie 8 uur linx overleeft. Met een gemiddelde AMD cpu is dat gewoon.
Maar dat is een vergelijking die je weer niet kunt maken.. je praat immers over een ander platform. Er zijn ook geen amd cpu's die 4,3 ghz doen met ongeveer 1,3v.Beatboxx schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 07:50:
En het verschilt ook per processor. Als je 1.5Vcore op een sandy bridge doet, mag je blij zijn als ie 8 uur linx overleeft. Met een gemiddelde AMD cpu is dat gewoon.
Stressen is ongevaarlijk mits binnen de specs van de fabrikant wordt gewerkt.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Slechte vergelijking, een auto heeft namelijk mechanische onderdelen en een processor niet.Beatboxx schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 07:40:
Eehm, je kan bijvoorbeeld een gemiddelde i7 processor niet een jaar laten stressen op 1.55Vcore. Ookal blijven de temps goed, ik denk dat ie dan naar de gallemiezen is. Als je je auto jaren lang alleen maar op topsnelheid (Bijvoorbeeld 200 KM/u) laat rijden, denk je dat die daar beter van wordt? Nee. Zoals auto's slijten, slijten ook computeronderdelen. Als je ze hoog belast door stresstest en meer Vcore gaat dat sneller.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dank jullie voor de reacties, ik kan een de toekomst met meer vertrouwen benchen en stressen 

i5 2500K 4.5Ghz@1.3v / Thermalright True 120 Extreme & Noctua NF-P12 / Asus P8P67 / Corsair Vengeance 8GB / MSI 6950 Twin Frozr III Power Edition/OC / Coolermaster Gold Silent Pro 800W / Coolermaster CM 690 II
Pagina: 1