Acties:
  • 0Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een tv en een set speakers aangeschaft, en sta nu voor de lastige keuze om nog een bijpassende receiver aan te schaffen. Een mediaspeler (Asus OPlay) en Xbox waren al in mijn bezit. UPC is op dit moment een Pace HD Mediabox aan het opsturen naar me. Dit alles moet met elkaar in goede harmonie gaan samenwerken :). Ik heb veel gelezen over HDMI, HDMI passthrough, HDMI processing, HDMI standby passthrough etc. Ik wil hier mijn wensen uiteenzetten en mijn idee hoe ik het moet aansluiten. Op dit moment wil ik de Yamaha RX-V367 aanschaffen, dus dat is mijn uitgangspunt voor onderstaande.

Wat ik wil is:
  1. TV kijken (altijd via UPC mediabox) standaard over de ingebouwde tv-speakers. Als ik gebruik wil maken van externe speakers, zet ik receiver aan. De receiver moet dus uit kunnen zijn en blijven als ik alleen even tv wil kijken. Dit ivm gebruiksgemak en stroomverbruik.
  2. Veel radio luisteren standaard via de receiver en externe speakers (logisch).
  3. Xbox en mediaspelert mogen/moeten altijd geluid via de receiver en externe boxen laten lopen. Dus dan moet ik de receiver wel aanzetten om geluid te horen. Als ik game of een film kijk, zal ik namelijk vrijwel nooit het geluid via de tv willen hebben, maar juist via de externe speakers.
Klopt het dan dat ik zo alles moet aansluiten?

De receiver (Yamaha RX-V367) moet alleen, als ik het goed heb begrepen, HDMI Repeat / HDMI Processing ondersteunen (omdat mediaspelert en Xbox alleen via HDMI verbonden zijn met de receiver en hun beeld via de receiver naar de TV moeten laten lopen). Functies als Standby passthrough is nu niet relevant, evenals audio return channel? Dit is voor mij relevant omdat ik niet onnodig een duurder model wil aanschaffen, maar ook niet thuis wil komen met een receiver die niet aansluit op mijn wensen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Er zijn receivers welke HDMI signalen (audio en video) gewoon door kunnen sturen in stand-by. Dus dan zou je de UPC Box op de receiver aankunnen sluiten en zo TV kijken. Al is er wel een verschil in echt uit (0,0 Watt verbruik) en pass-through in stand-by (30 Watt). Overigens werkt dit lang niet met alle receivers lekker. Receivers en externe decoders van Ziggo/UPC/etc kunnen problemen geven. Dus jouw manier van aansluiten is 100% safe. En dan is Stand-by Passthrough niet nodig.

Je zou overigens ook voor de Yamaha RX-V467 kunnen gaan. Deze ondersteunt DTS HD en Dolby TrueHD wat je met de RX-V367 niet hebt. Iets wat met een mediaspeler en een PS3 Slim wel leuk kan zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• draakhoofd
  • Niet online
@FeaR1986: Dank voor je input! Goed om te weten dat het zo zou moeten werken, al twijfelde ik nog of die audio-kabel niet via de tv moet lopen ipv via de UPC box.

Of HD geluid voor mij de meerprijs waard is, zal ik vanavond eens een googletje aan wagen ;) Na een verhuizing is de spaarpot aardig geplunderd...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

draakhoofd schreef op maandag 16 mei 2011 @ 18:28:
@FeaR1986: Dank voor je input! Goed om te weten dat het zo zou moeten werken, al twijfelde ik nog of die audio-kabel niet via de tv moet lopen ipv via de UPC box.
Zou ook beide werken, alleen is vanaf de bron zelf een kabel trekken altijd wel de betere manier. Reden is dat vanaf de bron altijd de maximale audio er uit wordt gehaald. Als je audio eerst via de TV laat lopen heb je kans dat de TV het niet meteen output, maar de audio eerst terugscaled. Genoeg TV's die bijvoorbeeld DTS en Dolby Digital 5.1 wel als input accepteren, maar maximaal 2.0 uitvoeren. Nu weet ik niet of UPC veel in 5.1 doet, maar dat zou dan wel zonde zijn. Vanaf de bron zelf heb je dan wel DTS en Dolby Digital 5.1 (mits je het met de goede kabels aansluit).

Je kan met deze manier van aansluiten overigens wel lip-syncproblemen krijgen. Dus dat het geluid voorloopt op het beeld. Dit komt doordat beeld en geluid tegelijk worden uitgestuurd. Maar de TV past eerst nog wat software toe op het beeld waardoor het vertraagd. Maar goed dat kan je met de Yamaha bijstellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• draakhoofd
  • Niet online
FeaR1986 schreef op maandag 16 mei 2011 @ 18:53:
[...]

Zou ook beide werken, alleen is vanaf de bron zelf een kabel trekken altijd wel de betere manier. Reden is dat vanaf de bron altijd de maximale audio er uit wordt gehaald. Als je audio eerst via de TV laat lopen heb je kans dat de TV het niet meteen output, maar de audio eerst terugscaled. Genoeg TV's die bijvoorbeeld DTS en Dolby Digital 5.1 wel als input accepteren, maar maximaal 2.0 uitvoeren. Nu weet ik niet of UPC veel in 5.1 doet, maar dat zou dan wel zonde zijn. Vanaf de bron zelf heb je dan wel DTS en Dolby Digital 5.1 (mits je het met de goede kabels aansluit).

Je kan met deze manier van aansluiten overigens wel lip-syncproblemen krijgen. Dus dat het geluid voorloopt op het beeld. Dit komt doordat beeld en geluid tegelijk worden uitgestuurd. Maar de TV past eerst nog wat software toe op het beeld waardoor het vertraagd. Maar goed dat kan je met de Yamaha bijstellen.
Helder. Ik zal beginnen met de de kabel van de bron (UPC box) naar de receiver te laten lopen, zoals op het plaatje. (zodra ik de receiver heb, ik heb hem nog niet besteld). Ik weet zo snel niet hoeveel processing de tv (Panasonic plasma) uitvoert, maar ik ben wel huiverig/gevoeling voor lip-sync moet ik zeggen. Is dat erg makkelijk te corrigeren met de receivers van tegenwoordig? En om dit zonder mijn tussenkomst tegen te gaan is de enige oplossing geluid & beeld allebei via één HDMI-kabel vanuit de AV-receiver de TV binnen te laten komen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Lipsync is met een druk op de knop in te stellen. Alleen het afstellen van het geluid op het beeld (je vertraagt actief het geluid) is even lastig. Maar je kan op internet wel vinden hoe veel delay een TV heeft. Overigens zal je altijd lip-sync hebben, ook al werk je met één HDMI kabel. Het geluid wordt eerder afgespeeld dan de TV het beeld laat zien.

Enige manier waarop je geen lipsync hebt is om alles via het geluid van de TV speakers te laten doen, en dat wil je niet want je hebt een 5.1 set. Andere mogelijkheid is dat sommige TV's de audio out synchen met het beeld zodat je dan wel gelijk beeld en geluid hebt. Maar goed, dan heb je dus weer de nadelen die ik hiervoor al beschreef.

Gewoon aansluiten zoals je wilt en met de Yamaha de sync weghalen, het klinkt lastiger dan het is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-05 15:16
tvptje, wil precies hetzelfde gaan doen namelijk ;)

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Rann schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 16:41:
tvptje, wil precies hetzelfde gaan doen namelijk ;)
Daar hebben ze ook bookmarks voor ;)

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-05 15:16
doh... Ik zat er overal naar te zoeken... excuus..

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt het over een set spekers maar niet over wat voor set, want als je een 2.0 set hebt kan je ook voor een simpele maar goede stereo versterker gaan en het geluid vanaf de TV versterker, en alle HDMI input naar de TV doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• draakhoofd
  • Niet online
Frogmen schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 14:47:
Je hebt het over een set spekers maar niet over wat voor set, want als je een 2.0 set hebt kan je ook voor een simpele maar goede stereo versterker gaan en het geluid vanaf de TV versterker, en alle HDMI input naar de TV doen.
het wordt idd een 2.0 set, ik heb Wharfedale Diamond 10.1 hier staan... Geeft zo'n stereo versterker beter geluid? Qua prijs is die AV receiver (RX-V-356) al goedkoop, 195 euro.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Een meerkanaals versterker heeft niet extreem veel meerwaarde voor een 2.0 set-up. Wel handig dat alles via HDMI aangesloten kan worden en dat je op die manier DTS HD en Dolby TrueHD kan versturen, maar daar heb je niets aan met een 2.0 set-up. Een goede stereoversterker is naar mijn mening altijd nog wel beter dan een meerkanaals receiver. Maar er zijn mensen die daar anders over denken. Als de receiver een Pure Direct mode heeft dan wordt het gat al kleiner, met Pure Direct gaat een meerkanaals receiver werken zoals een stereoversterker.

[Voor 4% gewijzigd door FeaR op 19-05-2011 13:41]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee