Toon posts:

Moederbord of CPU defect?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-05 19:24
Hallo allemaal,

Systeem:
CPU: AMD 5600+, dual core
Mobo: Asrock E350M1
RAM: 1x Kingston ValueRAM KVR667D2N5/1G en 1x Kingston ValueRAM KVR667D2N5/2G
Fans: Voorin een 120 mm fan, intake. Achterin een 120 mm fan, out. CPU koeler is stock.
Video: Radeon 5670
Sound: Theathron Agrippa DTS
Storage: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
OS Disk: Hitachi Deskstar 7K500 HDP725050GLA360

De pc draait op Win7, 32 bit aangezien ik toch maar 3 Gb RAM heb.

Vraag:
1) Sinds enkele weken valt mijn pc soms uit. Het probleem heb ik terug weten te brengen tot een te warme CPU door een bepaald programma. Als ik DC++ (een download programma) draaide, en een tijd met zon 10 Mb/s downloadde, steeg de temp soms tot 80 graden en viel de pc uit. Bij andere programmas, films (1080p via DXVA, dus videokaart doet t werk, CPU op 15%) of soms een game heb ik dit niet.

2) Ook liep de pc soms opeens vast zonder dat ik DC++ draaide. Verder ook geen rare dingen, alleen firefox, of soms een HD filmpje (1080p via DXVA, CPU op 15%). Geluid bleef hangen (muziek) en ik kreeg een soort van "ruis" op mn scherm. Overal kleuren en streepjes, verder niets zichtbaar. Daarna startte hij zichzelf opnieuw op, en werkte alles. De temp kon ik hierbij niet meten.

Zelf geprobeerd:
Probleem 1 heb ik opgelost. Kast open, koelblok eruit, en de 2 kg stof eruit gehaald. Nieuwe pasta op cpu en een superschoon blok erop. Temp stijg nu naar max 55 graden. Pc valt niet meer uit met DC++, verder geen last meer gehad.

Probleem 2 treedt echter nog wel op. Waar kan het aan liggen? De CPU, het moederbord of het RAM? Ik ga vanacht een RAM test draaien, enige tips welke goed is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-04 13:15
Staan er meldingen in je eventviewer? Valt het systeem volledig uit of krijg je een BSOD?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luuksnijmegen
Wat bedoel je met eventviewer? BSOD heb ik nooit gehad. Opeens dat rare scherm, geluid blijft zich herhalen, en dan opeens reboot na ong 3 seconden.

Edit: ff gezocht en e.v. is blijkbaar een Win7 feature in configuratiescherm. Zal die straks een checken.

[Voor 26% gewijzigd door luuksnijmegen op 16-05-2011 15:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luuksnijmegen
Ik heb een paar keer dit gevonden:

Niveau: Kritiek. Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 12-5-2011 20:44:01
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Niveau: Kritiek
Trefwoorden: (2)
Gebruiker: SYSTEM
Computer: Luuk-PC
Beschrijving:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>2</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2011-05-12T18:44:01.555624500Z" />
<EventRecordID>96210</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Luuk-PC</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">127</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x8</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x807c8750</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">false</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
</EventData>
</Event>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 11:16
Probeer eens een andere voeding? Een cpu gaat eigenlijk nooit kapot (mits deze niet extreem overgeclocked is oid). Verder even dingen uitsluiten, test je geheugen met memtest86, test je schijf (mijn voorkeur gaat uit naar maxtor powermax) en stress je cpu (OCCT). Dit soort tooltjes zijn op bijvoorbeeld een hiren's boot cd (google) allemaal te vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luuksnijmegen
De voeding is een half jaartje oud, dat zou raar zijn. Mn schijf gaat soms wel resoneren, steeds harder, tot ik heel zachtjes de kast aantik. Volgens mij is het de bootdisk die dat doet. Ik zal vanavond alles testen, moet nu naar stage. Hiren is nu aan het downloaden. Alvast thx!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Streepjes in beeld is hitteprobleem bij de videokaart of defect videogeheugen (of ramdac)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jordy.u
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-02 18:26
dit probleem heb ik ook gehad met mijn videokaart (die nu stuk is)
de videokaart is te warm geworden en mijn videogeheugen is beschadigt en had ook allemaal strepen op het scherm als de videokaart warm werd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luuksnijmegen
sebastius schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 09:48:
Streepjes in beeld is hitteprobleem bij de videokaart of defect videogeheugen (of ramdac)
Dat dacht ik ook. Maar: hoe verklaar je dan het vastlopen van de HELE pc? Als eerst loopt ie vast, geluid hangt, en dan binnen enkele seconden het beeld. Dan reboot, en werkt hij weer. Videokaart is half jaar oud, met een schone koeler.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jordy.u
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-02 18:26
als de videokaart oververhit raakt loopt die vast, dan is het gewoon een ketting reactie dat had ik ook bij mij videokaart
maar omdat die nog zo jong is is wel raar

[Voor 15% gewijzigd door jordy.u op 17-05-2011 16:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:23
Ik denk niet dat het een videokaart probleem is, omdat hij vast slaat, en omdat je al eerder problemen met je cpu hebt gehad. Om uit te sluiten dat het niet je videokaart is kun je natuurlijk even een andere videokaart proberen. Ik heb dit probleem zelf ook gehad met de computer van mijn moeder, ook strepen in het beeld en daarna sloeg hij af. Bleek toen ook om een kapotte cpu te gaan.
Is het wel je videokaart, dan zal ik als ik jou was wel even naar je airflow kijken in je kast, maar het lijkt me sterk

[Voor 20% gewijzigd door 123teun123 op 17-05-2011 17:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 378504

Heb je VGA onboard? Anders haal je videokaart eruit en probeer met de onboard wat die dan doet.

Heb je meerdere geheugens in je pc. Haal er steeds 1 uit en blijf draaien op het andere geheugen.
Zo kun je namelijk de problemen beter uitsluiten.

Een voeding kan kapot gaan na een half jaar, het is en blijft electronica dus dit kan ook nog een oorzaak zijn. Dit zijn de dingen die ik zelf zou proberen. Misschien dat je het hiermee opgelost krijgt.

• luuksnijmegen
Sorry voor mn late reactie! Ik heb een onboard vga, die werkt goed. Geheugens moet ik nog even testen, nog geen tijd voor gehad, ben heel weinig thuis geweest. De keren dat ik thuis was, deed mn pc het perfect. Hij staat nu al een tijdje nonstop aan (was vergeten hem uit te zetten). Als hij weer gaat mokken ga ik alles maar eens testen.

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-01-2019
luuksnijmegen schreef op maandag 16 mei 2011 @ 15:33:

RAM: 1x Kingston ValueRAM KVR667D2N5/1G en 1x Kingston ValueRAM KVR667D2N5/2G
luuksnijmegen schreef op maandag 16 mei 2011 @ 20:42:
Ik heb een paar keer dit gevonden:

Niveau: Kritiek. Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Beschrijving:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen
Heb hetzelfde probleem bij een nieuwe pc. Identiek hetzelfde, alleen kvr1333d3n9/1G en /2G.
Voeding vervangen: probleem blijft.
Uiteindelijk geheugen vervangen: probleem opgelost... voor een maand, nu 2 keer terug reboot...

We hebben de laatste tijd al regelmatig problemen gehad met kingstongeheugen (allemaal 1GB).

Als de pc nog 1 keer herstart steek ik er een latje van 2GB bij ipv die 1GB.

Simke

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee