Acties:
  • 0Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:04
Ik ben opzoek naar een printer die draadloos kan printen en het liefst ook kan scannen, en dat graag ook draadloos.
Nou zijn die apparaten er genoeg, maar waar ik bezorgd over ben is of ik dat onder linux ook aan de praat kan krijgen. Voordat ik overga tot aankoop van een bepaald model zou ik graag wat advies en het liefst zelfs ervaringen willen horen.

Wat is een degelijke printer die daadloos kan printen en scannen onder linux?

Nu heb ik bijvoorbeeld de Brother DCP J315W gevonden. Hier staat in de gebruiksaanwijzing bij dat het linux ondersteuning heeft, met tussen haakjes (cups). Nu vraag ik me af of dat dan betekent dat de scanner erbuiten valt. En geldt dit allemaal draadloos?

Een ander voorbeeld is de HP B110a die schijnt te werken onder linux, maar de gebruiksaanwijzing vermeldt niets, hetgeen mij verontrust.

Kortom, iemand advies/ervaring draadloos printen/scannen onder linux? Of is de linux omgeving er nog niet klaar voor? (Ik kan natuurlijk altijd de printer op een andere windows/computer in het huis instaleren en delen, maar dat zit mijn linux hart ook niet helemaal lekker, en zo werkt het voor scannen natuurlijk ook niet)

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 13:06
Je kan binnen cups "gewoon" een draadloze (IPP) poort aanmaken richting een printer.

Let erop dat bijvoorbeeld een Canon (die ik thuis heb staan) een speciaal / propieretery protocol gebruikt, wat dus niet met CUPS werkt. Voor de meeste dingen is wel een patch beschikbaar, maar wil je het zeker weten, check of de printer IPP ondersteund.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat is je budget :) als in: koop 'gewoon' een PCL-printer, scheelt een hoop gezeur en ellende.

pricewatch: Brother HL-2270DW

http://www.brother.nl/g3..../22710/s_product/HL2270DW
* Afdruksnelheid tot 26 ppm
* Duplexunit, voor dubbelzijdig afdrukken van A4
* Afdrukresolutie HQ1200
* Processor 200 Mhz
* Geheugen 32 MB
* USB 2.0 Hi-Speed
* Netwerkklaar (bekabeld en draadloos)
* Emulatie PCL6
* Papierlade voor 250 vel, handmatige invoer voor 1 vel
* Afmetingen 368 x 360 x 183 mm
* Standaardgarantie - 2 jaar, waarvan het eerste jaar PickUp & Return en het tweede jaar Carry-In*

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:27
0xDEADBEEF schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:14:
Wat is je budget :) als in: koop 'gewoon' een PCL-printer, scheelt een hoop gezeur en ellende.
Ja, maar daarmee weet je nog niet of je SANE-ondersteuning voor het scannen hebt.
Deze pagina kan wel handig zijn in dat verband:
http://www.sane-project.org/sane-mfgs.html
Die Brother heeft trouwens sowieso geen scanner...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:43

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Ik heb zelf wel goede ervaring met een Brother MFC 885CW en met een HP all-in-one (bedraad, maar wel netwerk). Voor brother kun je op de site gewoon drivers downloaden die werken met cups en sane (moet je wel via de cli installeren). HP heeft een tool die HPLIP heeft, daar is een supported models lijstje bij.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

Acties:
  • 0Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 18:07

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zelf eigenlijk altijd goede ervaring gehad met HP, ze werken eigenlijk altijd (voor zover ik weet) direct en er is ook vrij aardige HPeigen software te vinden ergens op de HP site, met allemaal extra wireless printeropties, maar ik kan nu natuurlijk de link niet vinden...

Edit: zie ook vooral T-MOB's lijstje :+

[Voor 7% gewijzigd door letatcest op 16-05-2011 16:48]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PSU_freak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-05 22:51
Bij HP heb ik met de consumenten aio op het netwerk alleen ervaring op windows. Dit is al huilen, op linux werkt printen over het algemeen wel maar extra functies als de scan button worden niet ondersteund, dit staat ook ergens op de hplip pagina's.

Brother heb ik momenteel zelf met een aio werkend onder linux. Brother levert zelfs een util mee dat de knopjes werken welke je pc weer automatisch een commando aanroept (standaard sane).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gino
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 08:07
Heb zelf een HP Photosmart C4780 en zeer tevreden over. Werkt over het algemeen goed onder linux en OSX. Enkel soms lang wachten voor hij een connectie maakt met het draadloze netwerk. Tevens zoals PSU_freak al aangaf werkt de scan to pc toets op het toestel niet. Draadloos scannen op zich is geen probleem met xsane.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:46

Super_ik

haklust!

Zelf heb ik thuis goede ervaring met de printer/scanner/copier van samsung, bij mij is ie aangesloten via bedraad netwerk, maar draadloos zal niet veel verschillen. Printen werkt via cups, met de ipp van samsung. scannen werkt via het programma van samsung zelf. er is ook een samsung printer driver, maar die werkt bij niet, omdat die volgens mij alleen voor usb is.

kortom:
printen via cups, werkt goed.
scannen via samsung programma, werkt goed

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:04
Ok... Alle mensen die hebben meegedacht, bedankt!

Only when it is dark enough, can you see the stars

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee