Acties:
  • 0Henk 'm!
Beste medetweakers,

Sinds dag 1 heb ik te kampen met tegenvallende prestaties van de Airport Express; hakkelend geluid bij het gebruik van AirTunes en tegenvallende downloadsnelheden (max. 7MB/s). Dit doet zich voor op zowel de 2,5 als de 5GHz-band i.c.m. een 15" MacBook Pro '11.

Het saillante is echter, dat als ik DHCP en NAT uitzet (bridge mode) en het IP van mijn provider direct doorstuur naar m'n laptop, de problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen: downloadsnelheden stabiel rond de 11MB/s en geen 'stotterende' AirTunes-streams. Met de UTP-kabel rechtstreeks van het modem naar de laptop haal ik overigens 14MB/s.

Het nadeel van deze situatie is dat slechts 1 IP toegewezen wordt door mijn provider (Ziggo, 120mbit) en er dus maar één apparaat tegelijk het internet op kan gaan, de rest krijgt een self assigned 169-IP.

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen valt? :)

T.net gallery | V&A ads

Goed, na een paar uurtjes aan de lijn gehangen te hebben met zowel de Amerikaanse als de Nederlandse AppleCare-lijn, is men tot de conclusie gekomen dat dit een onoplosbaar probleem is met de Airport Express. Uiteindelijk nog met een nieuwe Airport Express gehaald en op een andere internetverbinding met een andere MacBook Pro geprobeerd, maar met exact dezelfde resultaten.

De AppleCare-medewerker die ik het laatst sprak, adviseerde me het formulier op apple.com/feedback in te vullen. Zo gezegd, zo gedaan:
Let niet op mijn brakke Engels
Dear Apple,

An AppleCare employee advised me after a few hours troubleshooting to contact you this way. I'm experiencing performance issues with my Airport Express in combination with a '11 MBP (MC723) and a 120Mbit internet connection.

While using bridge mode, my connection works perfect: a stable 11MB/s download speed and flawless AirTunes play. The only thing is: I get only one IP address (84.24.x.x range) from my ISP, which is usual in the Netherlands, so I can connect only one device to the internet. Other (wirelessly) connected devices get a self assigned 169-IP.

Hence, I prefer using the Airport Express in 'share a public IP address' mode. The AE gets the public 84.24.x.x IP and distributes a 10 range IP to the connected devices. Here the problem occurs: my internet connection speed drops from a stable 11MB/s to a mere, but constant, 7MB/s. AirTunes only works without 'stuttering' when I cap my download speeds to 3MB/s. Every other setting stays exactly the same, except from changing to bridge mode.

I tried troubleshooting with several (new) Airport Express devices, Macbook Pro's and on other locations with a high speed internet connection. The problem stays the same.

I suspect either a software or hardware bug. The AppleCare case ID is xxxxxxxx
Nu ben ik erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn en of dit daadwerkelijk een hardware- of software bug is.

Dus heb je een Airport Express, een goede downloadbron (bijv. nieuwsgroepen) en een snelle internetverbinding, probeer eens te switchen tussen bridge mode en 'share a public IP address'. Ik ben erg benieuwd wat jullie bevindingen zijn! :)

T.net gallery | V&A ads

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee