Toon posts:

Welke licenties..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 279634

Topicstarter
Beste mensen,

We zijn bezig met het inrichten van een nieuw kantoor. In eerste instantie 2 werkplekken (hp systemen). In de toekomst meer. Een laptop die via VPN op afstand op beide accounts/werkplekken kan inloggen.
Windows server voor de settings per werkplek en sharen van files, maar ook voor exchange.

Nu zit ik een beetje te prutsen met de licenties. Ik zie bij microsoft door de bomen het bos niet meer. Ook googlen leverde mij niet de antwoorden op. Helemaal omdat software vaak niet terug kan en we hier wel over aardige bedragen praten!

Ik hoorde dat je met een standaard Windows SBS licentie niet op afstand met VPN (terminal?) kan inloggen. Dan kwam je op een uitgebreidere licentie en draai je 2 servers waardoor het wel mogelijk is?
Hoe zit het met de call's? En met exchange?

Kort om: Welke licentie moet ik bestellen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:25
Anoniem: 279634 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 18:25:
Beste mensen,

We zijn bezig met het inrichten van een nieuw kantoor. In eerste instantie 2 werkplekken (hp systemen). In de toekomst meer. Een laptop die via VPN op afstand op beide accounts/werkplekken kan inloggen.
Windows server voor de settings per werkplek en sharen van files, maar ook voor exchange.

Nu zit ik een beetje te prutsen met de licenties. Ik zie bij microsoft door de bomen het bos niet meer. Ook googlen leverde mij niet de antwoorden op. Helemaal omdat software vaak niet terug kan en we hier wel over aardige bedragen praten!

Ik hoorde dat je met een standaard Windows SBS licentie niet op afstand met VPN (terminal?) kan inloggen. Dan kwam je op een uitgebreidere licentie en draai je 2 servers waardoor het wel mogelijk is?
Hoe zit het met de call's? En met exchange?

Kort om: Welke licentie moet ik bestellen?
Je koopt bij SBS CALs, waarvan er standaard 5 stuks worden meegeleverd. Hiermee heb je (voor zover ik weet) het recht om een gebruiker een VPN verbinding te laten opzetten. Deze CALs zijn ook voor Exchange. Wellicht is handing om SBS Premium aan te schaffen. Hiermee heb je recht om een tweede server te installeren die je kan voorzien van Terminal Services. Volgens mij moet er dan nog wel TS CALs aangeschaft worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01:03
_AN schreef op zondag 15 mei 2011 @ 19:00:
[...]

Je koopt bij SBS CALs, waarvan er standaard 5 stuks worden meegeleverd. Hiermee heb je (voor zover ik weet) het recht om een gebruiker een VPN verbinding te laten opzetten. Deze CALs zijn ook voor Exchange. Wellicht is handing om SBS Premium aan te schaffen. Hiermee heb je recht om een tweede server te installeren die je kan voorzien van Terminal Services. Volgens mij moet er dan nog wel TS CALs aangeschaft worden.
Met VPN heb je TS nodig. Je zet een TS op en je heb toegang tot de Shares programa's e.d.
Met exchange kan je Outlook anyware gebruiken overal en altijd indien je internet hebt kan je Outlook gebruiken als je mail client SBS zou echt voldoende moeten zijn met gebruik van windows 7 Pro

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:25
To_Tall schreef op zondag 15 mei 2011 @ 20:15:
[...]

Met VPN heb je TS nodig. Je zet een TS op en je heb toegang tot de Shares programa's e.d.
Met exchange kan je Outlook anyware gebruiken overal en altijd indien je internet hebt kan je Outlook gebruiken als je mail client SBS zou echt voldoende moeten zijn met gebruik van windows 7 Pro
Met VPN is TS niet nodig. Ligt er maar net aan wat de bedoeling is. Een Remote Desktop verbinding opzetten naar een werkstation is ook mogelijk. Overigens raad ik wel een TS aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-06 13:05
VPN kan gewoon met SBS, qua TS zit er alleen een beheerlicentie bij wat inhoud dat je maar 1 of 2 simultane sessies tegelijkertijd mag hebben.

Qua CAL's zitten er standaard 5 bij, je kan eventueel los per stuk CAL's bijkopen á ongeveer 50 euro per stuk. Sinds SBS 2008 hanteert Microsoft een grace model bij het hanteren van de CAL's wat inhoud dat er geen beperkingen op het aantal connecties zijn en je zelf verantwoordelijk bent voor het zorgen dat je genoeg CAL's hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Dus bij een standaard SBS kan ik niet remote via TS inloggen begrijp ik? Dan moet ik dus de Premium versie aanschaffen zodat ik 2 servers kan draaien?

En als ik het goed begrijp zitten daar standaard 5 call's bij, en is dat dus voldoende voor 2 wekplekken en een laptop die remote inlogd op de werkplekken?

En hoe zit het met bovengenoemde TS call's? Zitten die er bij of moet ik dat ook nog los aanschaffen?

Kortom: Enkel SBS Premium voldoet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lex_brugman
Anoniem: 279634 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:31:
Dus bij een standaard SBS kan ik niet remote via TS inloggen begrijp ik? Dan moet ik dus de Premium versie aanschaffen zodat ik 2 servers kan draaien?

En als ik het goed begrijp zitten daar standaard 5 call's bij, en is dat dus voldoende voor 2 wekplekken en een laptop die remote inlogd op de werkplekken?

En hoe zit het met bovengenoemde TS call's? Zitten die er bij of moet ik dat ook nog los aanschaffen?

Kortom: Enkel SBS Premium voldoet?
Correct, zie ook: http://www.microsoft.com/sbs/en/us/compare-features.aspx. Let wel dat je dus een tweede server nodig hebt die als terminal server zal werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
En is het niet mogelijk dat op 1 server te draaien? Eventueel extra server rol of indelen in VPS?
Of gaat dat niet lekker draaien?

En kan iemand die SBS 2011 5 calls Premium vinden bij Azerty? Alles staat lekker door elkaar en ben erg bang om de verkeerde in mijn winkelmandje te gooien.

[Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 279634 op 15-05-2011 22:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-06 22:00
Als je gebruik maakt van W2k8 SBS kun je ook een TS Gateway opzetten. Via deze TS gateway kun je gebruik maken met een computer in het netwerk.

Nadelen:
- Computers moeten aan blijven staan om extern in te loggen.
- Je moet een certificaat voor SSL aanschaffen voor de TS gateway. Maar dit kun je dan tergelijk gebruiken voor de activesync.

Voordelen:
- Een TS gateway werkt over poort 443 die bijna overal open staat, zowel client als server side
- Een verbinding met je eigen computer voorkomt dat je software op een terminalserver moet installeren zoals Office(VLK).
- Je hebt voldoende aan W2k8 SBS + 5 Call's waar je dan totaal maar 2 van zal gebruiken voorlopig

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lex_brugman
Anoniem: 279634 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:42:
En is het niet mogelijk dat op 1 server te draaien? Eventueel extra server rol of indelen in VPS?
Of gaat dat niet lekker draaien?

En kan iemand die SBS 2011 5 calls Premium vinden bij Azerty? Alles staat lekker door elkaar en ben erg bang om de verkeerde in mijn winkelmandje te gooien.
Als je hardware ondersteund is door bijvoorbeeld VMware ESXi kan je beide virtueel op 1 fysieke machine draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
SBS2011 op ESXi draaien naast een Terminal Server lijkt me geen goed idee. Ga dan nog liever Hyper-V draaien als host en daarin je machines. Als je SBS2011 Premium hebt mag je de Second Server installeren als Hyper-V host en vervolgens daarin SBS2011 virtueel draaien naar de Second Server (nogmaals) als Terminal Server.

Ik vraag me echter af of, aangezien het maar twee werkplekken en een laptop betreft, het wel nodig is om de Premium addon aan te schaffen en een Terminal Server te draaien. SBS2011 heeft een hele handige RWW. Zorg dat er altijd een PC aan staat (standby desgewenst). Die kan je dan overnemen vanaf buiten door in te loggen op RWW.
Als je een Terminal Server gaat inzetten zou ik het gelijk goed doen en op de werkplekken gebruikmaken van Thin Clients (mag natuurlijk een Fat client zijn die alleen maar gebruikt wordt om verbinding te maken met de Terminal Server).

SBS2011 draait veel prettiger dan SBS2008 en ook de systeemeisen zijn lager. Maar dan nog zou ik het niet virtueel gaan draaien naast een andere (Terminal) Server. Ik verwacht dat de server die ingezet / aangeschaft gaat worden niet top-of-the-line is. Ga je voor een fatoenlijke server met 16 GiB RAM, SAS schijven op een fatsoenlijke RAID controller en Xeon 52xx Quadcore dan heb ik niets gezegt...

Edit:
Ps. reden om ESXi af te raden ten faveure van Hyper-V is Dynamic memory op Hyper-V in 2008R2 :)

[Voor 3% gewijzigd door Dysmael op 15-05-2011 23:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lex_brugman
RolfLobker schreef op zondag 15 mei 2011 @ 23:04:
SBS2011 draait veel prettiger dan SBS2008 en ook de systeemeisen zijn lager. Maar dan nog zou ik het niet virtueel gaan draaien naast een andere (Terminal) Server. Ik verwacht dat de server die ingezet / aangeschaft gaat worden niet top-of-the-line is. Ga je voor een fatoenlijke server met 16 GiB RAM, SAS schijven op een fatsoenlijke RAID controller en Xeon 52xx Quadcore dan heb ik niets gezegt...
Voor een server die 2 werkplekken moet serveren 8)7.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dysmael
Lex_brugman schreef op zondag 15 mei 2011 @ 23:55:
[...]

Voor een server die 2 werkplekken moet serveren 8)7.
Nee, voor een server waar SBS op komt te staan ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 13:12
Kun je voorlopig niet uit de voeten met een fatsoenlijke router (incl ssl vpn), en een beetje NAS naast je twee pc's ?
Weet niet om hoeveel data het gaat, maar zou me zo kunnen voorstellen dat je je centen voorlopig beter kunt gebruiken.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ik kies er voor om wel gelijk gebruik te maken van een server. Exchange is een must. Geld uit geven aan hosted exchange zie ik niet zitten. Heb het dan liever direct in eigen beheer.
De onderneming zit erg veel in de handel. Regelmatig onderweg en in het buitenland. Goede (beveiligde) vervinding voor remote werken is ook een must. De extra kosten voor een eigen server zijn in vergelijking met de totale kosten laag.

Ik heb gekozen voor een Fujitsu Primergy TX100 S2.
Gaat dat redelijk draaien wanneer ik wil werken met Hyper-V?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 13:12
Okay. Die info ontbrak eerder, vandaar de vraag ;)

Maar dan nog :
Exchange is een must
Waarom ?
Normaal beschrijf je functionele wensen, niet specifieke producten.
Zarafa bijvoorbeeld zou ook kunnen voldoen.
De extra kosten voor een eigen server zijn in vergelijking met de totale kosten laag.
Heb je daarin ook je beheer kosten meegenomen? Wat niet jullie core bussiness is?
Storingen komen meestal erg slecht uit en laten zich niet plannen.

Juist een hosted variant zou erg geschikt zijn imho.

My 2 ct's

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-06 20:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RolfLobker schreef op zondag 15 mei 2011 @ 23:04:
Ps. reden om ESXi af te raden ten faveure van Hyper-V is Dynamic memory op Hyper-V in 2008R2 :)
Offtopic, maar Dynamic memory is leuk als je een systeem hebt waar je een hoge density aan VM's op wilt hebben (een host voor veel VDI's bijvoorbeeld). Het voordeel van dynamic memory voor een host met slechts twee vm's is discutabel.

Xenserver ondersteunt btw. al veel langer Dynamic Memory O-)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
De vraag is niet echt of jullie mij uberhaubt een eigen server aanbevelen.
Onderhoud etc. is geen probleem. Een eigen server moet er hoe dan ook komen.
Dit heeft meerdere redenen. De vraag is alleen even de licenties.

Ik kreeg van microsoft de tip een Microsoft Windows Server 2008 R2 Standard en een Microsoft Small Business Server 2008 Standard Edition te nemen. Volgens Microsoft de goedkoopste manier om het gewenste resultaat te behalen. Licenties met 5 calls ongeveer 713 en 780 per stuk. Hiermee moet TS met Hyper-V mogelijk zijn.
Ook was volgens microsoft de server toerijkend.

Wat vinden jullie hier van?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-06 20:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vergeet je de remote desktop calls dan niet?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dysmael
Als je naar SBS gaat kan het inderdaad gunstig zijn om niet voor de Premium Addon te gaan (waar ook een SQL licentie inzit) maar gewoon een aparte Windows 2008R2 erbij te nemen. Je moet inderdaad wel, zoals Question Mark aangeeft, Remote Desktop Cals hebben voor het gebruik van TS. RDS Cals zitten overigens ook niet bij SBS Premium in dus die zal je altijd moeten aanschaffen.
Ik raad je overigens af om SBS 2008 te gebruiken. Vergelijk SBS 2008 met Vista en SBS 2011 met Windows 7 ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dysmael
Question Mark schreef op maandag 16 mei 2011 @ 13:09:
[...]

Offtopic, maar Dynamic memory is leuk als je een systeem hebt waar je een hoge density aan VM's op wilt hebben (een host voor veel VDI's bijvoorbeeld). Het voordeel van dynamic memory voor een host met slechts twee vm's is discutabel.

Xenserver ondersteunt btw. al veel langer Dynamic Memory O-)
Dat Xenserver DM ondersteund wist ik niet. Dan nog heb je bij SBS 2011 wel het recht om een Hyper-V host te installeren en daarop als Guest OS SBS 2011 en je Premium addon-server. Blijft dan denk ik meer een kwestie van persoonlijke voorkeur of je Xenserver of Hyper-V gaat gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-06 22:00
RolfLobker schreef op maandag 16 mei 2011 @ 18:12:
[...]

Dat Xenserver DM ondersteund wist ik niet. Dan nog heb je bij SBS 2011 wel het recht om een Hyper-V host te installeren en daarop als Guest OS SBS 2011 en je Premium addon-server. Blijft dan denk ik meer een kwestie van persoonlijke voorkeur of je Xenserver of Hyper-V gaat gebruiken.
Nadeel is dat je Xenserver dan moet aanschaffen om DM te kunnen gebruiken.

Verder had ik hier boven al een mogelijkheid beschreven met het gebruik van een TS gateway wat heel veel geld scheeld in aanschaf. Blijkbaar is hier overheen gelezen? :>
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee