Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 22:41
Hallo,

Ik zou graag binnenkort een projector willen kopen. Ik wil deze projector gaan gebruiken voor films op te kijken zowel overdag (dus als er licht in de kamer is), als 's nachts. Ik heb gehoord dat de 'ANSI lumen' daar mee te maken hebben. Dus hoe hoger de ANSI lumen, hoe beter beeld overdag. Klopt dit ?

Op welke dingen moet ik letten als ik een projector ga kopen? (zoals resolutie, formaat, ANSI lumen, enz)

De kamer heeft een afmeting van 3m breed en 2m30cm hoogte.
Ik had gedacht aan deze projector:
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=nl&l=nl&sku=210-26752&s=dhs&cs=nldhs1&redirect=1

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 14:23
Niet alleen kijken naar het aantal lumen. Ook de resolutie is belangrijk. misschien wel belangrijker.

Eerst ga je je budget bepalen. Dan ga je kijken naar je omgevingslicht.
Het beeld op het doek moet 5x meer lux hebben dan de muren ernaast.
(lux kun je meten met een lux metertje)
Ga je dus overdag kijken met alle ramen open en zonder verduistering, heb je een probleem.
Kun je de ruimte licht/goed verduisteren dan kun je met minder lumen ook terecht.

Kijk eens naar de Casio XJM250. Deze beamer heeft een hoge resolutie en veel lumen.
Ook geen lampkosten meer. (LED lamp, ding gaat 20k uren mee)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 09:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Waar gaat je voorkeur naar uit?

Incidenteel films in HD of kijk je bijna alles al in dat formaat?
DLP of LCD techniek?
720p of 1080p afhankelijk van de kijkafstand.

Ik heb hier een Epson HD beamer die op 3 Meter afstand op eco mode draait en nog teveel lichtopbrengst heeft. Met trucjes kun je dat oplossen (ander doek).

Kijk dus goed naar je kijksituatie:
-afstand
-media
-budget in relatie tot hd formaat.

Ik zou voor films eigenlijk alleen nog een hd beamer aanrader i.v.m. Resolutieverhoudingen en de beeldkwaliteit is gewoon om te smullen bij de meeste blurays.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb hier de Acer Emachines V700 (aka Acer 5360), 1 van de goedkoopste HD beamers die er te krijgen valt en ik ben er echt heel tevreden mee, draait hier in ECO modus ook. Ik denk dat zoals al gezegd word overdag je grootste probleem gaat worden, als ik hier me gordijn open laat en de beamer aanzet dan blijft er echt te weinig licht over van de beamer om leuk film te kijken. Ik denk dan ook dat je hoe dan ook enige vorm van daglicht demping zal moeten hebben ook al heeft je beamer een berg lumen..
En aangezien je films gaat kijken is 16-9 verhouding ook wel erg wenselijk...en aangezien je nu een beamer als voorbeeld geeft van tot 800 euro is het toch geen gemakkelijke opgave.
De afstand van je beamer tot je scherm is ook wel handig om te weten & hoe groot wil je het beeld gaan maken? Kun je de beamer ophangen of wil je hem ergens neerzetten? Ik denk dat je toch meer informatie dus moet geven..
1) Budget
2) Kijk je puur dvd of ga je ook HD kijken & wat sluit je erop aan.
3) Scherm grootte + afstand (Heb je al op oog?).
4) Verduistering overdag mogelijk? Of wil je perse zonder.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefve1
1) budget: max 900 euro
2) dvd speler + htpc (films staan op server, htpc heeft dus enkel hdd met os)
3) de kamer is 3m breed, 2m30 hoog en ongeveer 7m lang. Het probleem is dat ik de beamer niet op 7m kan hangen omdat er een koepel in het dak zit. Dus hij zal op ongeveer 5m50 van het doek hangen.
4) verduistering overdag is mogelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Only
  • Niet online
1) 900 is dat incl. Scherm ?
2) Ga je nu wel of geen HD kijken?
3) Hoe groot gaat je scherm nou zijn? --> 5.50 tegenover 7 meter moet echt absoluut geen probleem zijn, misschien zelfs nog wel te ver, ligt eraan hoe groot je scherm is en de zoomfactor van de beamer.
4) Maar wil je ook verduisteren overdag?

Nog even ter verduidelijking, bij mijn kamer staat de beamer op denk ik 3.30 en mijn beeld is dan ong. 2 meter breed, dacht iets van 110 inch diagonaal als ik me niet vergis.

@hieronder: iets recenter is de Epson 3200, kan hetzelfde maar is net iets goedkoper.

[Voor 8% gewijzigd door Only op 16-05-2011 01:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:59
Die dell is bedoeld voor presentaties, veel te veel lumen voor een thuisbioscoop en een vrij lage resolutie (en ook nog 4:3).

Ik heb zelf de Epson eh tw-2900 en ben er erg tevreden mee, maar die zit dus net boven je budget.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefve1
1) 900 euro voor de beamer (dus excl scherm)
2) Ik wil HD kijken (maar zit er dan een heel groot prijsverschil in?)
3) ik had gedacht aan een scherm van 3m op 2.20m (maar ik weet niet of dat bestaat.
4) Verduistering is geen probleem, ik denk dat je altijd wel verduistering moet hebben als je met een beamer werkt? (of je moet er weer meer geld voor uitgeven :) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Only
  • Niet online
1) Daar moet wel wat voor te vinden zijn.
2) Je hebt HD-ready of Full HD, waarbij Full HD dan duurder is.
3) Mijne toevallig hier gekocht? Misschien krijg je beetje idee van de maten misschien www.projectieschermen.com
4) Daar heb je gelijk in, en dat maakt de zoektocht en stuk eenvoudiger.

http://tweakers.net/pricewatch/cat/216/beamers.html
Als je de filters gebruikt van de pricewatch, en de 720 en 1080 resoluties aanzet dan komen er behoorlijk wat beamers naar voren (en dan op prijs klikken), waarbij de 720p beamers beginnen bij ong. 450 euro en de full HD beamers boven de 700..Dus daarin zul je toch al eerst een keuze gaan moeten maken.
Die Epson 3200 zou ik persoonlijk halen als ik jouw budget had, goede instelmogelijkheden, full HD en genoeg aansluitingen achterop. Ik weet alleen niet hoe fel die is, maar als je kunt verduisteren moet dat geen probleem zijn :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee