Toon posts:

Best Buy Guide Mei 2011 / Moederbord 4 pin vs 3 pin fans

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huyanglee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:52
Ik was van plan een htpc te bouwen en zag begin mei de nieuwe best buy guide voorbijkomen. Nu heb ik de case (Silverstone Grandia GD04B) en het moederbord (Asus P8H61M-Pro) gekocht. Deze morgen begonnen aan mijn allereerste build ooit en heb hem werkend gekregen (na 5,5 uur zweten...). Het enige waar ik twijfels over heb zijn de fans, standaard zitten er drie in de kas (120 mm, 3 pin header), nu dacht ik om geluid te beperken slechts drie aan te koppelen en wou ik deze op het mb aankoppelen doch deze had 4 pins (een extra pin voor pwn, blijkbaar om de fans te regelen). Nu heb ik de twee fans aangekoppeld op de voeding, probleem is dat deze thans op 100 % draait (wist ik niet todat ik hem opzette en een stofzuigersound hoorde).

Zou op een of andere manier de fanspeeds toch geregeld kunnen worden door ze alsnog op het mb aan te koppelen? Ik heb wel geen plaats in de case voor een fancontroller gezien de ene drive bay thans ingenomen is door m'n dvd drive.

Gezien er in de best buy guide voortdurend werd gesproken over de stilte dacht ik een fluisterstil systeempje te bekomen indien ik die onderdelen kocht (had geen idee dat er verschillende pin headers konden zijn..., les geleerd voor volgende keer).

Kan iemand mij helpen, ik heb liggen googlen doch vind geen duidelijk antwoord. Ongetwijfeld zullen er nog wel mensen de best buy guide gevolgd zijn...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:04

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Als eerste: gefeliciteerd met je eerste build. :)

http://nl.hardware.info/p...in-to-4-pin-fan-converter

Dit is een optie.
Deze zet je met de 4 pins op je moederbord en zo kan je 1 of 2 fans aansluiten.

Maar je kan je 3 pin ook op de 4pins aansluiting zetten (let op: als het goed is). Het zou moeten passen.
Zou je effe in je moederbord handleiding moeten kijken. (verschilt per mobo).

[Voor 11% gewijzigd door ApC_IcE op 15-05-2011 04:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huyanglee
Ik kan sowieso de 3 pin fans aansluiten op de 4 pin headers op het mb doch kan ik dan de fans regelen want daar ging het mij om. Ik dacht dat het systeem heel stil zou zijn.

Indien ik met zo'n tussenstuk 3=>4 pin werk gaat het mb dan wel kunnen regelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daantjer94
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-06 11:50

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

nee, wat hij daar had was 4-pin Molex, je zou opzoek moeten gaan naar een fancontroller wil je die fans kunnen regelen...

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je geluk hebt kun je in de bios aangeven hoe je de fans wil regelen, via PWM of via voltage. Voor PWM heb je 4 pins nodig, voor voltage 3 (of eigenlijk is 2 dan al genoeg). Ik ben bij Asusborden wel vaker tegengekomen dat deze optie er gewoonweg niet is, dan heb je pech (waarom Asus dat er in vredesnaam niet in heeft zitten vraag ik me af).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:12
Als ik de moederbord layout zie, zitten er 2 fan aansluitingen op, een 4 pins voor de processorkoeler en een 3 pins voor een externe koeler, deze zit aan de linkerkant van je cmos batterij. Als je meerdere fans wilt aansluiten kun je beter of een fancontroller kopen, of losse fans kopen waarbij de fancontroller via de achterkant geregeld kan worden dmv een draaiknop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• speed60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-05 16:26
Een optie is om je casefans te vervangen door stille exemplaren, zoals Scythe Slipstream
http://tweakers.net/price...12l-120mm.html#tab:prices
Die draaien standaard op 800 toeren.

Gigabyte EP43-U3DL - E7500@3,3Ghz - OCZ Reaper 4Gb DDR2-6400 - Club3D HD4770 - Samsung Spinpoint F3 500GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
makkelijkste is om de 3 naar 4 pins molex aan te passen zodat je de fans op 7 of 5 V draait...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Je kan de 3 pins gewoon op het moederbord aansluiten en in je bios kijken of je de fancontrol kan vinden. Waarschijnlijk kan je voor de casefan aansluitingen ook voor "voltage" ipv pwm kiezen, maar ze zal ze sowieso niet alle 3 kunnen regelen, hooguit 2 en misschien maar 1.

@Terw_Dan, ik weet niet welke asus borden jij bent tegengekomen maar mijn p5k, p5e's en de P67m-pro hebben allemaal case fan control, terwijl een gigabyte p67a-ud4 dat bijvoorbeeld helemaal niet heeft.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

haarbal schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 14:04:
@Terw_Dan, ik weet niet welke asus borden jij bent tegengekomen maar mijn p5k, p5e's en de P67m-pro hebben allemaal case fan control, terwijl een gigabyte p67a-ud4 dat bijvoorbeeld helemaal niet heeft.
Het gaat om het type fanregeling. In de bios van m'n P67A-UD7 kan ik deze op voltage of PWM zetten. Op de P6T die ik laatst in handen had was die optie er gewoonweg niet (waardoor de fan altijd op 3000rpm draaide, omdat het maar een 3 pins was).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 17:09

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je moet zoeken naar de functie Chassis Q-fan Control. Deze moet je op enabled zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Terw_Dan schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 14:32:
[...]

Het gaat om het type fanregeling. In de bios van m'n P67A-UD7 kan ik deze op voltage of PWM zetten. Op de P6T die ik laatst in handen had was die optie er gewoonweg niet (waardoor de fan altijd op 3000rpm draaide, omdat het maar een 3 pins was).
Ik mag hopen dat je dat op een UD7 kan doen 8)7. Vermoedelijk heb je op een maximus IV ook wel wat opties. Ik vind dat asus qua case fan control juist veel opties heeft, heb ook goede hoop dat de TS nog wel wat fan control aan de gang krijgt. Ze verstoppen de qfan wel eens bij de hardware monitor trouwens, zoek daar als je het niet kan vinden.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ook bij hardwaremonitor staat dus niet de optie om te switchen van voltage naar PWM. Dat dat er niet in zit vind ik gewoon slecht, zelfs m'n simpelste Gigabyteplankje heeft die optie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
met Q fan control kun je in mijn ervaring voor alle headers gewoon een percentage van max instellen..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• huyanglee
Hallo allen,

Hartelijk dank voor alle replies. Deze voormiddag moest ik m'n kas toch opengooien om een kabels beter te grouperen en heb ineens de fans aangesloten op het moederbord. Ik reboot en hoor quasi niets, denk direct dat ze niet draaien doch in de bios zie ik dat ze thans automatisch aangepast worden naar het minimale niveau nodig. En dat met slechts 3 pins d:)b *O* :Y

Kortom, 'k heb nu een stil systeempje en ben zeer content. Heel die build was in ieder een geval een leerrijke ervaring, heb nu een pak minder schrik om een pc onder handen te nemen.

• Ralf Bimbo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 10:43
Ik zit nu een beetje met hetzelfde. Heb nu ook alle 3 de fans direct op de power aangesloten.
Als moederbord heb ik de Asus M4A78LT-M LE.. deze beschkt ook over 1 3-pin fan connector.
Maar als ik de vorige post lees heb jij ze hier alle 3 op aangesloten?? Gewoon de kabels aan elkaar gekoppeld dan? Of zie ik hier iets over t hoofd... 1 fan lijkt me dan weer te weinig om aan te sluiten.
De kast maakt op deze manier inderdaad net iets teveel herrie naar mijn smaak..

Rookworst zonder 'r' is ookworst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huyanglee
Nee, mijn moederbord heeft 2 x 4 pin aansluitingen voor fans. Echter m'n case heeft er 3 x 3 pin fans. Heb er twee uiteindelijk toch maar aan het moederbord gekoppeld en fan-regeling bleek te werken.

Als je mb er maar een heeft zou ik sowieso die al aankoppelen, en bij gebrek aan beter een tweede (indien nodig) rechtstreeks op de voeding.

Gezien m'n bakje als htpc dient en er enkel afgespeeld dient te worden zit ik goed. Haal amper 30-35° met lage rotatie/fluiterstille fans.

• Ralf Bimbo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 10:43
Duidelijk. Thx voor je reactie :)

Rookworst zonder 'r' is ookworst

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee