Ik was van plan een htpc te bouwen en zag begin mei de nieuwe best buy guide voorbijkomen. Nu heb ik de case (Silverstone Grandia GD04B) en het moederbord (Asus P8H61M-Pro) gekocht. Deze morgen begonnen aan mijn allereerste build ooit en heb hem werkend gekregen (na 5,5 uur zweten...). Het enige waar ik twijfels over heb zijn de fans, standaard zitten er drie in de kas (120 mm, 3 pin header), nu dacht ik om geluid te beperken slechts drie aan te koppelen en wou ik deze op het mb aankoppelen doch deze had 4 pins (een extra pin voor pwn, blijkbaar om de fans te regelen). Nu heb ik de twee fans aangekoppeld op de voeding, probleem is dat deze thans op 100 % draait (wist ik niet todat ik hem opzette en een stofzuigersound hoorde).
Zou op een of andere manier de fanspeeds toch geregeld kunnen worden door ze alsnog op het mb aan te koppelen? Ik heb wel geen plaats in de case voor een fancontroller gezien de ene drive bay thans ingenomen is door m'n dvd drive.
Gezien er in de best buy guide voortdurend werd gesproken over de stilte dacht ik een fluisterstil systeempje te bekomen indien ik die onderdelen kocht (had geen idee dat er verschillende pin headers konden zijn..., les geleerd voor volgende keer).
Kan iemand mij helpen, ik heb liggen googlen doch vind geen duidelijk antwoord. Ongetwijfeld zullen er nog wel mensen de best buy guide gevolgd zijn...
Zou op een of andere manier de fanspeeds toch geregeld kunnen worden door ze alsnog op het mb aan te koppelen? Ik heb wel geen plaats in de case voor een fancontroller gezien de ene drive bay thans ingenomen is door m'n dvd drive.
Gezien er in de best buy guide voortdurend werd gesproken over de stilte dacht ik een fluisterstil systeempje te bekomen indien ik die onderdelen kocht (had geen idee dat er verschillende pin headers konden zijn..., les geleerd voor volgende keer).
Kan iemand mij helpen, ik heb liggen googlen doch vind geen duidelijk antwoord. Ongetwijfeld zullen er nog wel mensen de best buy guide gevolgd zijn...