Toon posts:

[ICH8R] Intel Matrix verliest 1 disk bij reboot > Rebuild

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11-2022
Ik heb vandaag eindelijk na jaren twijfel maar eens de stap gezet tot RAID5, met een simpele/goedkope oplossing:

Ik heb 3 nieuwe Seagate 1,5TB aan mijn Asus P5B Plus VIsta Edition gehangen, met een Intel ICH8R met Matrix Storage Controller ROM.

Nu Kon ik ten eerste geen enkele RAID maken groter dan 2TB, wat ik al wist, en heb zodoende een RAID5 gemaakt met 2 arrays, een van bijna 2 TB en een van bijna 1 TB.

Ik heb Windows 7 x64 SP1 geinstalleerd op de 1TB (de 2TB is gevuld met 'schijven' zonder FS/data).

Nu heb ik dus enkele malen gereboot, en bij een warme/hot reboot/herstart, ziet de Intel ROM 1 schijf niet meer, en roept ie dat de arrays Degraded zijn. Windows start niet.
Bij cold boot vervolgens, ziet ie wel weer 3 disks, maar staan ze op Rebuild!

Gevolg is steeds een Windows waarin de rebuild plaatsvindt, met de snelheid van 1% per 3 uur!!!
Tijdens deze rebuild kan ik bijna niets met het systeem, want openen van Firefox duurt 5 minuten... |:(

Wat doe ik verkeerd, en hoe los ik dit nu op (ipv 5 weken mijn PC aan laten en wachten op de volgende missende schijf bij reboot!? Dit is echt ziek!
Is het de voeding (ik had eerst 2 disks, nu 3)? Nee toch, dat lijkt me eerder een punt bij cold boot?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-05 19:55
Wat is de status van je harddisks als je met een SMART tootlje SMART uitleest?

Wellicht is 1 harddisk kapot of is/was van de kabels kapot/los.

Onboard sata controllers kunnen in veel gevallen RAID 1 wel redelijk zelfstandig maar voor RAID 5 is toch de cpu nodig. Rebuilden duur lang en is afhankelijk van de snelheid van de controller en de harddisks. Als je het aantal lees/schrijf acties zelf zo laag mogelijk houd dan gaat het rebuilden het snelst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wissel ze eens van poort. Als het dezelfde schijf blijft die wegvalt dan ligt het waarschijnlijk aan die schijf..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stan
@Cobalt:
SMART kan niet, want die ziet maar 1 disk (wellicht omdat alleen 1 'schijf' geformatteerd is, en formatteren is nu echt ONmogelijk tijdens deze rebuild) en die is 99% in topconditie (want nieuw).

@Glashelder:
Goed plan!
Ik zal het uitvoeren wanneer ik NA deze rebuild nogmaals een diskverdwijning heb (ik word dan echt GEK!).
Ps. Wel een beetje jammer dat je Anti Android bent! ;)

[Voor 7% gewijzigd door Stan op 16-05-2011 14:38. Reden: Ps.]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stan
Update:
Ik heb de rebuild afgemaakt in 2 dagen en nachten (nu 100% en nu dus weer healthy/normal) en sindsdien geen enkel probleem meer.
SMART geeft zeer groen licht en 99% health op alle vlakken, voor alle drie de schijven.
Ik heb nu een top draaiend systeem, met writes van 90 tot 170MB/sec in HD Tune Pro en access times van 12 tot 14ms. Best prima toch?

Ik heb overigens wel met SmartMonTools (alleen in de nieuwste nightly build, NIET in de stable versie) de Seagate ERC, wat bij Western Digital TLER heet en bij Samsung CCTL, aangezet op 7 seconden.
Dit wordt overal aangeraden, zelfs in combinatie met mijn probleem van de 'disappearing disk'!

Enige nadeel was nog dat de DVD-drive (SATA) niet naast de drie RAIDs op de SATA-poorten kan, maar op de aparte JMicron moet worden aangesloten (en dus weer voor langere boottijd zorgt).

[Voor 37% gewijzigd door Stan op 16-05-2011 20:59. Reden: Volgorde]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee