Toon posts:

[Crossfire] Heb het gevoel dat het niet werkt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-11-2022
Ik heb een nieuw systeem gebouwd met de volgende specs:

P8P67 EVO (b3)
i7 2600K (@4.0GHz)
2x HD6950 1GB
2x 4GB Vengeance 1600MHz CL9

CrossfireX staat enabled in CCC, maar in bijvoorbeeld MW2 haal ik maar 80-90FPS met alles op het hoogst... In Oblivion is het zelfs zo erg dat de framerate soms onder de 30FPS dropt in buitengebieden... Terwijl ik met deze setup toch bij beide games minstens 100 FPS zou moeten krijgen.

Wat gaat er fout? Heb ik twee games met exceptioneel slechte crossfire scaling te pakken of heb ik iets anders fout gedaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lourini
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 10:37
Nieuwste ATI drivers en crossfire profiles geïnstalleerd?

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
ATI drivers zijn allemaal aanwezig (De Catalyst van 9 mei geloof ik). Crossfire profiles nu ook..

Ik krijg echter een steady 20ish FPS in oblivion... Mijn oude HD4890 (single) deed een dikke 70-80FPS, dus ik wil minstens het dubbele daarvan met twee 6950's, maar de performance is ronduit ruk te noemen.

[Voor 49% gewijzigd door SytseHartvelt op 15-05-2011 01:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
Het wordt nog leuker. In Shogun 2: Total War: Met twee kaarten: 10-15FPS. Met één kaart: Volgens fraps 30-35FPS, maar het loopt in ieder geval buttery smooth.
In oblivion met twee kaarten 20-25FPS, met één kaart: 20-25FPS. Helaas totaal niet smooth, zelfs met één kaart.
In MW2 met twee kaarten 80-90FPS, met één kaart: 25-30FPS (300% scaling !?!?!)

Één ding is zeker: Er is iets heel geks aan de hand. Ik heb het gevoel dat er twee 4850's in zitten die random doen wat ze willen, maar zeker niet het idee dat er 400 euro aan videokaart in mijn kast hangt.. Er klopt gewoon geen ruk van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daantjer94
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 17:29

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

misschien schaalt CF in oblivion niet zo lekker...
Om nou te zeggen dat MW2 niet lekker draait vind ik overdreven, je ziet het verschil tussen 80 en 100 fps toch niet. Op welke resolutie speel je en welke versie van windows heb je? dat kan ook nog wat uitmaken...

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
daantjer94 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 11:23:
misschien schaalt CF in oblivion niet zo lekker...
Om nou te zeggen dat MW2 niet lekker draait vind ik overdreven, je ziet het verschil tussen 80 en 100 fps toch niet. Op welke resolutie speel je en welke versie van windows heb je? dat kan ook nog wat uitmaken...
1920x1080; Windows 7 ultimate 64bit.

Natuurlijk zie ik het verschil tussen 80 en 100 FPS niet, maar ik verwacht dat mijn twee videokaarten van 200 euro per stuk toch merkbaar beter presteren dan mijn enkele videokaart van 2 jaar oud, die toen 200 euro kostte. Daarmee haalde ik in MW2 namelijk ook makkelijk 90FPS.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:55

Nemesizz

Untouchable

Misschien eens controleren of je PCI-e sloten wel op 8x draaien (wat ik lees, als je CF gebruikt draaien 2 sloten op 8x 8x). Soms springt zo'n ding ineens op 1x speed.

Let ook op dat je het zwarte PCI-e slot niet gebruikt. Deze draait slechts op 4x en gaat via de SB en is dus erg traag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
Nemesizz schreef op zondag 15 mei 2011 @ 11:31:
Misschien eens controleren of je PCI-e sloten wel op 8x draaien (wat ik lees, als je CF gebruikt draaien 2 sloten op 8x 8x). Soms springt zo'n ding ineens op 1x speed.

Let ook op dat je het zwarte PCI-e slot niet gebruikt. Deze draait slechts op 4x en gaat via de SB en is dus erg traag.
Hoe test ik dat precies? De zwarte wordt uiteraard niet gebruikt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daantjer94
  • Laatst online: 30-04 17:29

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

SytseHartvelt schreef op zondag 15 mei 2011 @ 11:32:
[...]
Hoe test ik dat precies? De zwarte wordt uiteraard niet gebruikt :)
Gpu-z laat dat wel zien

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
Hmm, ze draaien allebei gewoon op 8x. Ook de core clock en mem clock gaan gewoon naar de juiste waarden tijdens het gamen dus daar kan het ook niet aan liggen...

Edit:

Okay, ik heb een klein testje gedaan. Zelfde stukje oblivion, waar ik 's nachts met een paard door een veld bloemen huppel:

1 GPU, 0x AA, very high: 5-6FPS
1 GPU, 8x AA, very high: 6-7FPS
2 GPU, 0x AA, very high: 13-14FPS
2 GPU, 8x AA, very high: 13-14FPS.

AA lijkt dus totaal geen impact te hebben, het verschil tussen 1 of 2 GPU's duidelijk wel.
Echter... 14 FPS met twee 6950's? Seriously? Dat kan toch nooit? :-\

Ooohh.. Ik had in CCC de AA op "override application settings" staan met 8x eQ AA aan.. Dat zal een hoop verklaren. Blijft het feit dat ik met 2 GPU's, 8x AA (in-game enabled) nu blijf steken op 25FPS, wat ik nog steeds laag vind..

[Voor 73% gewijzigd door SytseHartvelt op 15-05-2011 12:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 01:00
Wel je moet denken, 1GPU trekt zich 90-100% volluit.
Nu dat je er 2 hebt trekken ze maar voor 50% vol ofzo maar dan nog zou je hogere FPS moeten hebben.

Test het echt eens door een benchmark met 1 GPU te doen en dan een 2de met beide kaarten als je score dan nog altijd miniem is is er misschien iets hardware matige kapot (?)

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redblader
  • Laatst online: 15:57
yzx schreef op zondag 15 mei 2011 @ 12:44:
Wel je moet denken, 1GPU trekt zich 90-100% volluit.
Nu dat je er 2 hebt trekken ze maar voor 50% vol ofzo maar dan nog zou je hogere FPS moeten hebben.

Test het echt eens door een benchmark met 1 GPU te doen en dan een 2de met beide kaarten als je score dan nog altijd miniem is is er misschien iets hardware matige kapot (?)
Als je 2 kaarten hebt gaan ze echt niet op 50% lopen hoor, bij goed geprogrammeerde software zullen allebij de kaarten gewoon op 100% draaien om zoveel mogelijk FPS te genereren.

@TS draai is een keer 3dmark11 met en zonder crossfire en kijk is of de scores die daar uit komen vergelijkbaar zijn met andere mensen met dezelfde hardware?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
Okay, als benchmark heb ik de unofficial Crysis 2 benchmark tool van Adrenaline gepakt, in het level central park. 1920x1080, EdgeAA; DX9. Allebei 3x gedaan. De avg FPS waren:

1 GPU: 56.08; 56.04; 56.05 => AVG: 56.06
2 GPU: 76.58; 76.42; 76.69 => AVG: 76.56

De score met 1GPU is vergelijkbaar met de score die ik met mijn HD4890 haalde...

3dMark 11 zal ik zo nog even draaien.

Ik draai nu 3d Mark 11 op Extreme... En hij is enorm choppy. Heb het gevoel dat hij met 10FPS draait oid. En dat is met twee kaarten ingeschakeld.. Never mind, dat was een demo.

De echte test draait nu met een whopping 11FPS.

[Voor 36% gewijzigd door SytseHartvelt op 15-05-2011 13:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 01:00
Redblader schreef op zondag 15 mei 2011 @ 12:52:
[...]

Als je 2 kaarten hebt gaan ze echt niet op 50% lopen hoor, bij goed geprogrammeerde software zullen allebij de kaarten gewoon op 100% draaien om zoveel mogelijk FPS te genereren.

@TS draai is een keer 3dmark11 met en zonder crossfire en kijk is of de scores die daar uit komen vergelijkbaar zijn met andere mensen met dezelfde hardware?
Mijn CF trekt niet meer dan 60% op elke kaart en ik krijg 50+fps :D als het wat drukker word gaan ze harder draaien.

@hierboven, als je met je HD4890 op performance draait en met je CF extreme jah das niet de bedoeling he :9

[Voor 9% gewijzigd door yzx op 15-05-2011 13:35]

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
Haha, nee, zelfde settings.

In 3dmark11 haal ik met 2 kaarten een score van P9117 / X3076, lijkt redelijk normaal?
Als ik tweaktown (980X @ 4.2GHz, 6GB RAM) bekijk:

[Voor 52% gewijzigd door SytseHartvelt op 15-05-2011 13:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HolyCowHeyNow
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-05 22:33
Ik heb precies hetzelfde probleem hier maar dan met 2 6870's. Geen idee wat het probleem kan veroorzaken, heb m'n drivers gedrowngraded en dat wilde ook niet werken. Games als Bad Company 2 en Modern Warfare 2 presteerden vele malen beter met 1 kaart. Waar ik in Bad Company eerst makkelijk 100+ FPS kreeg, is het nu gedaald naar zo'n 25FPS... :S

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NaabJ
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-05 15:13
Misschien staat de onderste/2e kaart 'uit', waardoor de bovenste/1e kaart warmer wordt en minder goed presteert?

Heb zelf nog nooit cf of sli gedraaid, maar zit je bridge/connector er goed op? Staan de instellingen zo dat crossfire enabled is? Misschien wat domme vragen, maar meestal kijk je zo over de domste fouten heen (ik in ieder geval wel :)).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
draai je CFX brug eens om, wat voor voeding heb je?

je 3dmark11 score is normaal, wat zegt 3dmark vantage op performance?

wat gebeurt er als je je settings in CCC reset naar default en de instellingen in de game options gebruikt?
lijtk alsof er daar wat fout gaat

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:09
SytseHartvelt schreef op zondag 15 mei 2011 @ 00:54:
...maar in bijvoorbeeld MW2 haal ik maar 80-90FPS met alles op het hoogst...
Volgens mij is dat niet zo vreemd. MW2 kent een framecap van 90. Daarboven ga je nooit uitkomen. Vroeger had je daar com_maxfps 0 voor. Maar wat ik her en der lees is dat je dat nu niet meer kan aanpassen zonder VAC ban (iemand, correct me if im wrong. Kheb al een tijdje geen mw2 gespeeld 8) .

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
NaabJ schreef op maandag 16 mei 2011 @ 23:19:
Misschien staat de onderste/2e kaart 'uit', waardoor de bovenste/1e kaart warmer wordt en minder goed presteert?

Heb zelf nog nooit cf of sli gedraaid, maar zit je bridge/connector er goed op? Staan de instellingen zo dat crossfire enabled is? Misschien wat domme vragen, maar meestal kijk je zo over de domste fouten heen (ik in ieder geval wel :)).
Bridge zit goed ja. Instellingen staan ook aan, beide kaarten blijven onder de 70 graden dus temps zijn prima. Daar kan het niet aan liggen...
ChojinZ schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 07:31:
Volgens mij is dat niet zo vreemd. MW2 kent een framecap van 90. Daarboven ga je nooit uitkomen. Vroeger had je daar com_maxfps 0 voor. Maar wat ik her en der lees is dat je dat nu niet meer kan aanpassen zonder VAC ban (iemand, correct me if im wrong. Kheb al een tijdje geen mw2 gespeeld 8) .
Aha kijk, dat zou dat in ieder geval verklaren :p
nedernakker schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 07:03:
draai je CFX brug eens om, wat voor voeding heb je?

je 3dmark11 score is normaal, wat zegt 3dmark vantage op performance?

wat gebeurt er als je je settings in CCC reset naar default en de instellingen in de game options gebruikt?
lijtk alsof er daar wat fout gaat
Omdraaien? Kan dat uberhaupt uitmaken? :p Mijn voeding is een XFX Black Edition 750W (80 Plus Silver), die is meer dan capabel voor dit systeem.

3Dmark Vantage geeft: P31600, volgens het internet dus comparable to similar systems. Alhoewel veel mensen toch in de 34000 halen volgens het grafiekje. Hij leek ook erg in te kakken bij CPU Test 2, die lagde als een gek.. Hoort dat?

Over mijn CCC settings had ik inderdaad ook al mijn twijfels. Die heb ik gerestored naar default, en een deel van het probleem is opgelost. Echter haal ik nog steeds "maar" 50FPS in oblivion in buitengebieden, wat ik toch nog aan de lage kant vind.. Maar dat kan aan de crossfire scaling liggen. MW2 draait nu in ieder geval op zijn 90FPS Cap. Shogun 2 en Crysis 2 moet ik nog even naar kijken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee