Toon posts:

Oude OS+HDD op een nieuw moederbord?

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views

• NaabJ
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-05 15:13
Omdat mijn vorige topic werd gesloten omdat ik te weinig goeie info aanbood in de openingspost, copy ik dit keer het "regelement" om te kunnen checken of ik alles wel heb :) (Dat topic had niet dezelfde vraag als deze)

Hey tweakers!
Ik ben gewoon wat aan het rondneuzen en een wenslijst samen aan het stellen, en vroeg me af of ik mijn oude HDD kan gebruiken als ik een nieuw moederbord aanschaf. Ik heb geen CD of iets dergelijks van mijn OS, aangezien deze computer niet zelf is gemaakt, maar een OEM is en ik enkel een "schoonmaak" CD erbij kreeg (ben even de correcte term kwijt).

Het regelement waar ik me aan moet houden :)

Probeer het eerst zelf op te lossen.

Dat gaat bij dit "probleem" niet :)
Wees duidelijk, geef aan wat je al geprobeerd hebt.
Gegoogled. Ik kwam alleen oude posts tegen (2009, 2005 en dergelijken) en deze hadden gemengde informatie erover. Wél kwam overeen, dat een besturingssysteem zich "aanpast" aan de hardware, en als je dus een moederbord veranderd, dit niet altijd goed verloopt zonder een schone installatie van het besturingssysteem. Kan dit worden verholpen?
Geef de inhoud van een topic aandacht.
Check
Geef een topic een logische titel die de inhoud ervan samenvat.
Check
Plaats het topic in het juiste forum.
Check (of moet dit topic in "processors, moederborden & geheugen"?)

Groetjes, Marco.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:07

itsalwaysme

Graast voor DB

Als het nieuwe mobo de aansluitingen heeft voor je HDD, dan kan het.
Maar een OS overzetten welke geinstalleerd is op een ander moederbord is niet slim. Je zit altijd met andere drivers etc. Wat je zou kunnen doen is voordat je je schijf overprikt, je OS sysprep-en (uitgaand dat je Windows draait).

Wat je nog vergeten bent te melden is: om wat voor HDD gaat het, welk mobo, welk os, ....

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• NaabJ
Inderdaad dom om vergeten te vermelden :)
Het gaat dus over een OEM pc, dus ik kan weinig informatie verstrekken over sommige onderdelen!

HDD: (Volgens everest, staat geen merk bij:) ST3750528AS ATA Device (750 GB, 7200 RPM, SATA-II)
Mobo: Acer RS780HVF (ZEER weinig informatie over op internet)
Wat je zou kunnen doen is voordat je je schijf overprikt, je OS sysprep-en (uitgaand dat je Windows draait).
Wat bedoel je precies met "je OS sysprep-en"? Besturingssysteem prepareren...? Hoe precies?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Windows Vista kun je niet meenemen naar een nieuw moederbord.
Dat kun je alvast uit je hoofd zetten.

Als goed is staat er op de behuizing een licentie.
Dan download je gewoon een iso van torrents/usenet of je leent er een van een kennis/buurman/vriend whatever. (en ja, is gewoon legaal).
Je installeert het opnieuw, activeert het met je licentie, wat wss niet lukt, dus bel je na dat 0800 nummer wat er staat, en hij werkt weer als vanouds.

Is enige manier wat werkt.
Of je gebruikt de recovery cd, zo heet het namelijk, maar dan had je waarschijnlijk na het afinstalleren van Windows toendertijd de recovery DVD's moeten maken.

Heb het zelf meerdere malen meegemaakt dat klanten het graag wilden, maar dat het gewoon weg niet kan, tenzij het moederbord identiek is, maar dat zal het in dit geval ook zeker niet zijn.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NaabJ
Aah heel erg bedankt, Quad.

Waarom kan je Vista niet meenemen naar een nieuw moederbord? En hoe ziet zo'n licentie er ongeveer uit? Dan kan ik daarnaar kijken.

EDIT: Ik herinner me ineens iets over die licentie. Kan het zijn dat die op de zijkant is geplakt mbv een stickertje en dat het 5 maal 5 tekens bevat, met een streepje ertussen? Dan moet ik wel Vista installeren, en geen W7, toch? Dat zou wel mooi zijn als w7 kon :)

[Voor 45% gewijzigd door NaabJ op 15-05-2011 00:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:27
vista maakt een profiel van je hardware als het installeert, waardoor het alleen werkt op die exacte hardware.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:38
NaabJ schreef op zondag 15 mei 2011 @ 00:07:
Aah heel erg bedankt, Quad.

Waarom kan je Vista niet meenemen naar een nieuw moederbord? En hoe ziet zo'n licentie er ongeveer uit? Dan kan ik daarnaar kijken.
Omdat je opeens van chipset/hardware veranderd, dit vind Vista (en WinXP) niet leuk. Win7 kan het soms, maar ook Win7 wil wel eens gaan bokken.
EDIT: Ik herinner me ineens iets over die licentie. Kan het zijn dat die op de zijkant is geplakt mbv een stickertje en dat het 5 maal 5 tekens bevat met een streepje ertussen?
Dat is de serial ja ;) . Staat in een formaat van:
XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX waar X de letters en nummers vormen.
Dan moet ik wel Vista installeren, en geen W7, toch?
Ja, maar let wel op dat je dezelfde versie van vista installeert als je nu hebt! Anders gaat je serial niet werken ;) .

[Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 15-05-2011 00:11]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NaabJ
Oke, heel erg bedankt iedereen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
NaabJ schreef op zondag 15 mei 2011 @ 00:11:
Oke, heel erg bedankt iedereen :)
Welke versie van Vista heb je nu trouwens? Kan ik je even naar een schone .iso download leiden. Anders moet je daar ook weer naar zoeken :) .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NaabJ
Windows Vista Home Premium 64Bit OEM :)

Edit: Er zit trouwens geen haast bij hoor! Dit is maar een wishlist. Ik moet denk ik eerst eens een bijbaantje zoeken :P. Ben (pas) 15.

[Voor 64% gewijzigd door NaabJ op 15-05-2011 00:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
Leuk.. Ik kan wel (Schone/Legale) downloads vinden, maar alleen op torrentsites. Welke je hier niet mag linken.

Edit @ Hieronder: nee.

[Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 15-05-2011 00:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NaabJ
En via PM dan, mag dat wel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 303530
  • Niet online
Dat vind ik overigens wel redelijk belachelijk van microsoft, het zou een boel schelen als je gewoon XP/vista/7 direct van hun website kan downloaaden: Je kan het toch niet gebruiken zonder key, en met torrentversies wil nog wel eens gesleuteld zijn...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NaabJ
Is het geen mogelijkheid om Windows te huren bij de locale PC boer? Of zouden ze daar niet aan doen.. ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 303530
  • Niet online
Gewoon downloaden (probeer google). Dat is legaal.

Het linken naar torrensites word echter minder gewaardeerd op dit forum.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NaabJ
Maar vaak vind je virussen in downloads rechtstreeks van google. Dat is iig mijn ervaring, maar ik zal zoeken. Misschien dat iemand uit mijn buurt een CD heeft, maar ik betwijfel het. Ben de enige pc n3rd in mijn omgeving dus de rest zal dan ook wel zo'n recovery disc hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
Mogen we linken naar MD5 of SHA1 hashes? Of beter nog: NaabJ, zoek met google naar de juiste verificatie hashes!

Over je licentie: je hebt een SLP licentie. Dat houdt in dat je BIOS een SLIC tabel heeft (in jouw geval versie 2.0). Daarin zitten o.a. generic keys, markers en binaire fabrikant-afhankelijke sleutels. Windows activatie is in jouw geval dan ook niet met de key die op de sticker staat, maar met een generic brand key. Er is ook een certificaat aanwezig in de OEM windows versie (xrm-ms type), welke ook stukjes van de authenticatie bevat. Samen zorgen ze voor een System Locked Preinstallation activatie.

Dat hele proces lijkt in gewikkeld, maar is vrij eenvoudig en heel goed met Microsoft's eigen tools handmatig door te voeren. De OEM Keys staan gewoon op internet, de SLIC table heb je al, en het certificaat kan je overkopieren. Daarna kan je het jezelf makkelijk maken door een GUI te gebruiken, maar vaak bevatten die malware. slmgr via de commandline werkt altijd en is ingebouwd en veilig.

Verder kan je helaas niet je windows meenemen naar nieuwe moederbord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NaabJ
John, waar of wat is mijn generic brand key? Wat is een SLIC table? :$ Ik ben pas een beginner op computer gebied :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 16:55
Dit begint erg een slowchat te worden daarnaast erg langs de rand van wat wij hier op het forum willen. Voordat we er ver over gaan gaat hij op slot.

[Voor 85% gewijzigd door iisschots op 15-05-2011 01:09]

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee