• Stvn21
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-06 12:56
Hallo medeTweakers,

Zo. verhuizing is afgerond (pas op mezelf gegaan). TV/PS3/Xbox uiteraard meegenomen van het ouderlijk huis. Nu ik een eigen woonkamer heb mis ik helaas nog wel een goed geluid tijdens het muziek luisteren/gamen/voetbal kijken/films kijken. Tijd dus om een surround set aan te schaffen.

Zelf kijk ik al een tijdje mee in het Audio en HiFi forum en de setjes die ik tegenkom zijn zeer mooi maar vaak ook behoorlijk duur.

Nu heb ik een budget van ong. 400 euro en ik hoop hiervoor straks een leuk setje mee te kunnen krijgen. Ik heb geen audiofiel dus ik verwacht niet het mooiste van het mooiste.

Uiteraard ben ik al een tijdje bezig om informatie in te winnen van verschillende oplossingen. Een daarvan is de logitech Z5500 of de iets nieuwere Z906. Deze kunnen beide knetterhard heb ik persoonlijk kunnen ervaren bij een vriend. (Luister veel elektronische muziek dus de bass moet (ook) goed zijn :) ) Dit past ook ruim in mijn budget. Helaas zijn de aansluitmogelijkheden niet optimaal en de z5500 heeft al helemaal weinig opties.

Ik heb dus ook verder gekeken naar een losse 5.1 set + losse receiver. Bijvoorbeeld de Harman Kardon AVR 142 receiver + JBL SCS 200.5 BK. Deze staat voor 400 euro bij de mediamarkt te koop onder de naam Cinesound 200BK. Deze heb ik natuurlijk ook mogen beluisteren. Ook hier kwam een wel een mooi geluid uit maarja.. het blijft een open ruimte dus het is moeilijk te beoordelen. Wel heeft de receiver natuurlijk veel meer aansluitopties als zo'n Logitech.

Nu mijn vraag:

Is het verstandiger om met mijn budget bijvoorbeeld zo'n Logitech setje te halen of toch een losse set? Ik weet dat de Logitech eigenlijk voor computer is maar volgens mij doet hij ook prima zijn werk in de woonkamer.

Alle opmerkingen en adviezen zijn welkom!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:07
Goingwrong schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:25:
Bijvoorbeeld de Harman Kardon AVR 142 receiver + JBL SCS 200.5 BK. Wel heeft de receiver natuurlijk veel meer aansluitopties als zo'n Logitech.
Ja én nee. Aan de ene kant heeft de Harman Kardon inderdaad meer ingangen, dat staat vast. Maar het zijn er niet zo veel als het lijken. De Harman Kardon AVR142 is namelijk een receiver met HDMI Switching en geen HDMI Processing. Bij een receiver met HDMI Switching moet je nog steeds een extra (digitale) audiokabel leggen naast de HDMI kabel. Dus in het geval van de Playstation 3 een HDMI kabel én een optische kabel. Nu hebben nieuwere setjes daar geen last van en kan je met één HDMI kabel vanaf de PS3 en de XBox al voldoen.

Maar als je 400 - 500 euro uit wilt geven dan kan je - mijn inziens - beter voor een losse receiver en speakers gaan. Kan je van beide kanten later nog uitbreiden als je dat wilt. Als je een Z-5500 (of een Z906) neemt dan zit je vast aan de hele set. Andere optie is wellicht nog Teufel. Als je bij Teufel een Decoder Station koopt bij een Teufel Concept dan heb je ook heel wat ingangen. Echter zit je dan nog steeds op de markt van de PC-setjes en met dit budget zou je toch de stap kunnen maken naar de home cinema. Echter zal de subwoofer van de Z-5500 door maar weinig setjes in dit segment geëvenaard kunnen worden. Want daar staat de Z-5500 toch wel bekend om, de zware subwoofer. Al is het voor anderen weer berucht, want de subwoofer van de Z-5500 doet al vrolijk mee als er een vrouw aan het praten is...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Stvn21
FeaR1986 schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:05:
[...]

Ja én nee. Aan de ene kant heeft de Harman Kardon inderdaad meer ingangen, dat staat vast. Maar het zijn er niet zo veel als het lijken. De Harman Kardon AVR142 is namelijk een receiver met HDMI Switching en geen HDMI Processing. Bij een receiver met HDMI Switching moet je nog steeds een extra (digitale) audiokabel leggen naast de HDMI kabel. Dus in het geval van de Playstation 3 een HDMI kabel én een optische kabel. Nu hebben nieuwere setjes daar geen last van en kan je met één HDMI kabel vanaf de PS3 en de XBox al voldoen.

Maar als je 400 - 500 euro uit wilt geven dan kan je - mijn inziens - beter voor een losse receiver en speakers gaan. Kan je van beide kanten later nog uitbreiden als je dat wilt. Als je een Z-5500 (of een Z906) neemt dan zit je vast aan de hele set. Andere optie is wellicht nog Teufel. Als je bij Teufel een Decoder Station koopt bij een Teufel Concept dan heb je ook heel wat ingangen. Echter zit je dan nog steeds op de markt van de PC-setjes en met dit budget zou je toch de stap kunnen maken naar de home cinema. Echter zal de subwoofer van de Z-5500 door maar weinig setjes in dit segment geëvenaard kunnen worden. Want daar staat de Z-5500 toch wel bekend om, de zware subwoofer. Al is het voor anderen weer berucht, want de subwoofer van de Z-5500 doet al vrolijk mee als er een vrouw aan het praten is...
Dankje voor de reactie. De receiver blijkt dus niet zo mooi te zijn als het lijkt :P. Verder is het inderdaad zo dat de sub van de Logitech snel inspringt.. maat Jezus wat kan dat ding hard.

Iemand die de speakerset van JBL een beetje kent ? Bass leek wel oké maar niet echt super. (wel in open ruimte beluisterd)

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 18:17
geloof me, mijn harman kardon sub owned hem vierkant. het ligt natuurlijk aan de ruimte. heb je een woonkamer waar je het gevalletje in gaat zetten? in dat geval harman kardon. heb je een slaap kamer waar je het neer wilt zetten? tsja dan voldoet de z-5500 ook. ik zou zelf voor losse onderdelen gaan aangezien ik hier al meerdere keren defecte Z-5500 onderdelen heb zien langskomen. overigens heb ik zelf een cinefortune 7BQ kijk maar bij mijn inventaris daar staat ook een review. dat ding is kwalitatief gezien echt geniaal. het weet zich prima te meten met het drumstel wat ernaast staat. Kudos voor Herman Karton!

• Stvn21
supersnathan94 schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:26:
geloof me, mijn harman kardon sub owned hem vierkant. het ligt natuurlijk aan de ruimte. heb je een woonkamer waar je het gevalletje in gaat zetten? in dat geval harman kardon. heb je een slaap kamer waar je het neer wilt zetten? tsja dan voldoet de z-5500 ook. ik zou zelf voor losse onderdelen gaan aangezien ik hier al meerdere keren defecte Z-5500 onderdelen heb zien langskomen. overigens heb ik zelf een cinefortune 7BQ kijk maar bij mijn inventaris daar staat ook een review. dat ding is kwalitatief gezien echt geniaal. het weet zich prima te meten met het drumstel wat ernaast staat. Kudos voor Herman Karton!
Nette review :)

Helaas heeft jouw set andere speakers/sub. Of zijn deze te vergelijken met de JBL's (ook een merk van Harman Kardon)

[Voor 0% gewijzigd door Stvn21 op 14-05-2011 21:09. Reden: Typo]

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik heb de JBL SCS200.5 BK, aangedreven door een Sony STR-DG510. Er komt prima geluid uit. Afstellen in de receiver koste even wat tijd, maar dan klinkt het heerlijk. De sub doet lekker mee, niet te overdreven (hangt denk ik ook af van hoever de draaiknop op de sub ingesteld staat :P). Maar ik ben tevreden over het JBL setje :)

Op me receiver gebruik ik alleen me pc via toslink (X-Fi Titanium pci-e met de DD encoder) en me 360 via toslink. En de FM gebruik ik ook.

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

• Stvn21
KiPKaKDutcH schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:13:
Ik heb de JBL SCS200.5 BK, aangedreven door een Sony STR-DG510. Er komt prima geluid uit. Afstellen in de receiver koste even wat tijd, maar dan klinkt het heerlijk. De sub doet lekker mee, niet te overdreven (hangt denk ik ook af van hoever de draaiknop op de sub ingesteld staat :P). Maar ik ben tevreden over het JBL setje :)

Op me receiver gebruik ik alleen me pc via toslink (X-Fi Titanium pci-e met de DD encoder) en me 360 via toslink. En de FM gebruik ik ook.
Wanneer je de sub helemaal open zet, knalt ie dan echt super hard? Dit is natuurlijk een beetje persoonlijk maar toch :P

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-11-2022
Goingwrong schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:25:
[...]

Wanneer je de sub helemaal open zet, knalt ie dan echt super hard? Dit is natuurlijk een beetje persoonlijk maar toch :P
Hij wil wel knallen, als ik de receiver ver open gooi (30 of harder), heb normaal 15 a 20 (in Windows staat ie op 100), wil ie wel ja. Dan heb ik me moeder in me kamer staan :P De sub staat op 4 dikke rubberen poten.

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

• FeaR
Rubber is dan ook niet de beste manier om te ontkoppelen...

Nadeel van subwoofers van deze prijsklasse is dat je niet subtiel kan spelen. Het is gewoon vol meebeuken en niets anders. Plus dat goedkope woofers als deze sneller poortruis dan bij een goede subwoofer. Als je dat fijn vind is er niets aan de hand, maar sommige mensen houden wat meer van een subwoofer om het geheel aan te vullen.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:36

DjVe

Hatsaflats!

Is het geen idee om een nieuwe receiver te kopen (of een iets ouder model van vorig jaar) en een speaker setje tweedehands te pakken. Dan heb je wel alle voordelen van HDMI op je receiver en een goed geluid voor een klein prijsje.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:54
Of eerst voor 2.0/2.1 of 3.1 gaan, en later uitbreiden.

If you were supposed to watch your mouth all the time I doubt your eyes would be above it

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:40
FeaR1986 schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:05:
[...]

Die Z5500 Sub is vooral berucht omdat hij de midden-tonen ook meepakt en dus eigenlijk geen echte sub is.
Ik heb hem zelf ook aangesloten op mn home cinema, en voor gewoon standaard TV heb ik de sub op 1 blokje staan. Voor een film zet ik hem vaak op 2 of 3 blokjes, ligt eraan of het een blue-ray is of gewoon TV film. DTS is vaak iets voller een helderder van geluid waardoor je hem toch iets harder kan zetten.

Hij is redelijk goed voor in de huiskamer. Je hebt een optische ingang, een coax, en 3 stereo pcm jacks voor je PC of iets. Ik heb zelf de Blu-ray op Coax lopen, de Humax decoder en de WDTV media speler via een optische switch lopen. Al met al ben ik best tevreden, behalve dat ik een oud model heb van de Z5500 en die geeft een brom toon en inductie feedback. Helaas kwam ik niet in aanmerking meer voor de omruil actie van een paar jaar geleden want de set is al redelijk gedateerd.

[Voor 10% gewijzigd door Bulls op 14-05-2011 23:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stvn21
Hmm bedankt allemaal voor de reacties!..

Denk toch dat ik het eerst even bij een wat kleinere set hou, wellicht zonder sub, zodat ik straks kan uitbreiden. Goede receiver staat op 1. Moet dus 1tje worden die HDMI processing ondersteund. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
Dat doet bijna elk model uit de nieuwere series wel. Goedkoopste is volgens mij nog steeds de Onkyo TX-SR300 serie en dan de TX-SR308 en de TX-SR309. Goede manier om te zien of de receiver HDMI Processing ondersteunt is trouwens om te kijken of de receiver DTS HD en/of Dolby TrueHD aan kan. Dan beschikt de receiver over HDMI Processing. Niet elke fabrikant geeft namelijk aan wat voor HDMI "versie" er in de receiver zit.

Laatst hadden we iemand met een zelfde soort vraag, alleen een iets hoger budget. Dus die was voor een TX-SR309 met een Klipsch 5.1 set, de Klipsch HD Theater 300.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 18:17
ik zou trouwens eens gaan kijken bij de BCC ofzo of ze nog een leuk demomodelletje hebben. heb de mijne ook voor 40% van de nieuwprijs aangeschaft en heb er geen spijt van.

staar je trouwens niet dood op een versterker hoor. een versterker zal je signaal niet zoveel kleuring meegeven (daar is hij voor gebouwd) tenzij je instellingen veranderd. een goedkope reciever, met goede boxen heeft vaak een beter geluid dan een goede receiver met slechte speakers eraan.

misschien is een HKTS 2 setje wat voor je. is een 2.1 versie van de set die ik heb. die kan je eventueel later nog uitbreiden.

ohwnee zie net dat ze wat langer zijn dus is het de 2.1 versie van de HKTS 11BQ (ik heb 7 BQ).

Anoniem: 695682

gytyt

Anoniem: 695682

Beste allemaal,

Sinds kort ben ik opzoek naar een nieuwe versterker van het merk Harman/Kardon ik kwam uit op de types

AVR 230
AVR 245
AVR 350

Kan iemand mij vertellen wat hier van de nieuwste versie is???
Eerst had ik een AVR 135 7.1 systeem die werkt helaas niet meer na 8 jaar.
Op dit moment ben ik via marktplaats op zoek naar een goede tweedehandse maar gezien ik niet helemaal weet wat het nieuwere type is deze vraag.

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:28
Je kunt ook voor een tweedehands set kiezen.
Bijv. dit http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr en dan nog een versterker er bij. Dan heb je meer kwaliteit voor hetzelfde geld.

• FeaR
Het kicken van een vier jaar oud topic is al niet snel nodig. Zeker als je dan ook nog het topic kaapt is het niet gewenst. Tevens verwachten we op GoT wat eigen inzet, uit welk jaar de genoemde receivers komen kan je naar mijn inziens met een beetje Google wel uitkomen.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee