Toon posts:

Thuis overstappen naar VOIP voor uitgaand bellen

Pagina: 1
Acties:

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik wil binnenkort de telefonie van mijn ouders totaal omzetten naar VOIP, zodat ze van de maandelijkse kosten af zijn. Hiervoor zou ik echter graag mijn ouders eerst de kans geven om te testen met de VOIP. Misschien zullen ze niet tevreden zijn, ik gebruik ten slotte slechts Betamax voor uitgaand verkeer en de enige andere gebruiker ben ik met een thuistelefoon, dus erg veel is er nog niet getest in productie-omgeving.

Om te testen zou ik graag het inkomend verkeer via Tele2 (Internet+Bellen) blijven laten gaan tijdens het testen, zodat er geen administratieve rompslomp is. Ik zou het uitgaand verkeer graag via VOIP laten gaan, terwijl het inkomend verkeer via Tele2 blijft gaan.

Is deze functionaliteit mogelijk met een goedkope adapter? Hebben mensen hier ervaring mee?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:45

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Welke ata heb je zelf al gezien?

De meeste merken hebben wel modellen in hun assortiment met een FXO poort. En daar kun je gewoon je tele2 modem op aansluiten

Een linksys SPA3102 of een Grandstream 503 zijn beide prima mogelijk, en met dailplans kun je dan de juiste routes selecteren (alles over IP naar buiten, of bepaalde bestemmingen over je FXO poort)

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 15:42
Daar heb je een PBX voor nodig (telefooncentrale zegmaar)

Eentje waar je in kan stellen dat inkomend verkeer gaat via tele2 (heb je daar login en password etc van?)
En uitgaand verkeer via betamax.

Ik neem aan dat je GEEN login en password hebt, had je dat wel dan kon je een software/webbased PBX gebruiken waar je alles instelt en dan een simpel adaptertje die op die PBX inlogt waar je weer je normale dect telefoon op aansluit (adaptertje van 10-20 euro)

Omdat je geen login en password hebt wss moet je dus een hardware PBX gebruiken, ofwel eenzelfde adapter met een FXO poort (hier plug je je normale tele2 in) en een ethernetpoort en uiteraard een poort om je dect toestel/set op aan te sluiten. (FXS)

Deze hardware PBX moet dan management functies hebben om inkomend via tele2 te laten komen en uitgaand via betamax incl nummerweergave of bijv zelfs meerdere providers en dan '06 via provider 1' 'vast via provider2' 0900 via tele2 etc etc.

Heb als t goed is nog wel zon ding voor je liggen, zal even kijken later

• chronoz
Het is trouwens de bedoeling dat mijn ouders gewoon hun analoge telefoon kunnen blijven gebruiken voor de duidelijkheid. Het voordeel van specifieke IP-telefoons zie ik namelijk niet en ze zijn erg duur.

Wellicht heb ik te weinig informatie verschaft bij de topic-start, want ik draai namelijk Asterisk op een virtuele machine op een webserver in Amsterdam. Thuis draai ik inmiddels al bijna 12 maanden VOIP via deze server.

Hiervoor gebruik ik een PAP2T adapter met 1 UTP-poort en 2 telefoon-poorten. Volgens mij zijn dit echter uitgaande telefoonpoorten, die niet geschikt zijn voor inkomend/uitgaand bellen, maar naar de telefoon zelf horen te lopen.

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 15:42
Je had inderdaad wat duidelijker moeten zijn.

Als je al weet hoe asterisk werkt had je gewoon moeten vragen om een redelijke ATA met FXO en FXS poort.

Ik zal kijken wat ik heb liggen, maar anders google je eventueel op sipura linksys etc (SPA3000 SPA3102 ff uit t hoofd) zijn helaas niet goedkoop nieuw in doos, maar moet BEIDEN nog hebben liggen voor een paar tientjes max

Overigens heb ik bij mijn oma een hele mooie siemens gigaset draaien, echt duur is t niet, is voor wat je betaald gewoon een TOP dect set, maar als extra voordeel kan je er ook meteen op inloggen bij je asterisk server waar dan verder je betamax rules etc staan.

Je huidige adapter heeft inderdaad enkel 2 FXS poorten, ofwel een poort waar je een toestel op aansluit en niet je tele2 telefonie.

[Voor 56% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 14-05-2011 15:33]

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:45
Pak een SPA3102, das de simpelste oplossing of koop een Gigaset A580 IP voor een alles in 1 oplossing. Weet echter niet of je daarbij ook een dialplan kan instellen bij die laatste. Zo ja, wil ik daar ook een keer op overstappen (geen 0031 enzo hoeven draaien)

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:42
Ik zou voor een paar euro (vaak gratis, anders heb ik er nog wel een paar, reeds goed geconfigureerd) een ST780 of experiabox kopen en ombouwen (zie mijn sig en topics op GoT). Zo doe ik het zelf (en bij familie) ook.

Uitgaand gaat deels via VOIP (06 en buitenland) en deels via vast (lokaal) en inkomend gaat ook via vast.
Het voordeel van de ST780 is dat je bereikbaar bent via een vaste lijn en je kan veel dialplans instellen :)

[Voor 8% gewijzigd door maarud op 14-05-2011 17:41]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou het liefst voor een Siemens A580 gaan. Geen rompslomp. Configuren en gebruiken. Meerdere lijnen? Standaard aanwezig. 1 in gesprek dan kan de volgende gewoon bellen. 2e lijn erbij geen probleem. werkt al jaren perfect. andere voip account zo in te stellen. Geen gezeur met analoge apparatuur maar echt ISDN snelheid.

Ik werk al jaren met mijn Siemens S450 IP adapter met 6 handsets! Mijn analoge nummer van Ziggo is erbij gekoppeld maar niet werkend. Is het nodig kan ik hem gebruiken. Ik heb daarnaast een Fritzbox voor mijn extra ISDN basisset die ook weer via voip gaat voor als ik teveel telefoonverkeer heb thuis.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Hugo__Boss
Maar stel even he: ik heb voipbuster en daarbij moet altijd een telefoonnummer in 0031 formaat worden ingegeven. Kan ik een kiesregel ingeven dat hij die er zelf voor draait zoals bij mijn SPA3102? Ik heb die Gigaset IP toestellen tot nu toe alleen gebruikt achter een Siemens centrale, een HiPath 3800 of een MX. Daar kun je dat wel een regelen, maar weet je toevallig of dat ook in de Gigaset kan als die rechtstreeks aan het internet hangt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chronoz
Zou een SPA-1302 adapter ook werken indien we kabel+bellen van Ziggo zouden hebben?

• Hugo__Boss
SPA3102 bedoel je? Werkt perfect, je Ziggo lijn is de PSTN lijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee