Toon posts:

NAS ontwaakt elke keer bij pc startup / resume

Pagina: 1
Acties:

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb een WD My book Live NAS aan mijn netwerk zitten. Prima ding, echter elke keer als mijn pc uit de slaapstand komt of als ik de pc opstart, gaat de NAS uit de standby. Na de 10 minuten, die ik ingesteld heb, gaat hij dan weer in standy. Soms ontwaakt hij ook zomaar.

Geen management software geinstalled, ik configureer de NAS gewoon via de web interface. Op de pc draait windows 7 64bit.

Enig idee hoe ik dit kan voorkomen, want elke keer onnodig de disk opspinnen lijkt me niet goed voor de levensduur van de NAS.

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-05 15:06
.

[Voor 99% gewijzigd door Rayzilt op 19-05-2011 10:58]

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 13:35
Auto-connect je de shares van je NAS? Dat kan het wel eens zijn dat de NAS uit standbye komt omdat hij aangeroepen word door Windows. Na 10 minuten gaat hij weer op standbye omdat Windows verbonden blijft maar niks doet.

Lijkt me aannemelijk.

Bij mijn computer is was het juist altijd andersom, de computer kwam uit slaapstand omdat de NAS zich afvroeg of de computer nog verbonden was ;)

[Voor 44% gewijzigd door Grootstyr op 14-05-2011 14:36]

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:05

allure

Titaan fase 2/3

Op welke wijze heb je de NAS verbonden met je netwerk?

Met UTP rechtstreeks op het netwerk? probeert windows niet iets te synchroniseren of een share te reconnecten?

• HaseMike
  • Niet online
Er is bij de Mybook live weinig in te stellen, en in windows heb ik de shares niet mapped aan een drive letter dus zal hij niet moeten auto connecten (?). Mijn kennis is wat dat betreft ietwat beperkt. Als ik de NAS wil accessen ga ik met de explorer naar network en daar kan ik hem dan accessen als samba share.

Op de NAS heb ik alles wat ik kon vinden uitgezet, dus Twonky, iTunes, en een web access mogelijkheid.

De NAS heeft alleen een netwerk aansluiting (dus geen usb), die is verbonden met een gigabit switch, die weer verbonden is met een router (Easybox 803), de PC die voor de "problemen" zorgt zit ook aan de switch.

Hij wordt gebruik als server voor 2 movie players, werkt verder uitstekend.

[Voor 6% gewijzigd door HaseMike op 14-05-2011 15:12]

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:05

allure

Titaan fase 2/3

Kan het zo zijn dat de NAS "wakker" word om op een broadcast te reageren?

• HaseMike
  • Niet online
Sorry ik weet niet wat "Broadcast" inhoud in netwerk termen.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:37
Broadcast is gewoon een roep in de rondte. Heb je toevallig netwerkshares?

• HaseMike
  • Niet online
Nee geen netwerkshares ingesteld, had ik al geschreven ;)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Windows systemen gaan broadcasts pakketjes het netwerk op sturen als ze opstarten of terugkomen uit slaapstand om hun vriendjes te vertellen dat ze er zijn en hun vriendjes te vragen of ze er zijn en waar ze zijn.
Sommige NAS device reageren hier op. 'Standby' betekent waarschijnlijk in jouw geval dat de harddisk van de NAS uitgeschakeld wordt.

Soortgelijk gedrag zien we op het werk bij de Synolog NAS'jes die als DHCP server functioneren in een mobiele trainingsomgeving. Als de laptops opstarten proberen ze een IP adres te verkrijgen, en dan moet de NAS wakker worden om in de database te kijken of 'ie toevallig al een IP adres kent voor de betreffende laptop of dat 'ie in de leases file moet schrijven dat 'ie een IP heeft uitgedeeld.

Jouw NAS zou bijvoorbeeld in zijn database kunnen kijken of 'ie de PC die zich meldt al kent of dat 'ie er iets mee moet.

[Voor 20% gewijzigd door Romke op 14-05-2011 18:33]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Bedankt Romke dat zal het wel zijn dan. Is het mogelijk om zo'n pakketje misschien te onderdrukken in de windows firewall ?

Anders zet ik er wel een netschakelaar tussen. Ach ja 129 euro voor een gigabit NAS met 2TB erin, moet ik misschien niet teveel klagen. Overigens write 40mbyte p/s en read 70mbyte p/s !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Oplossing gevonden : Na een reset van de NAS zijn de opstart problemen weg. Vreemd.

*edit* en we zijn weer terug bij af voor onduidelijke reden, misschien maar eens kijken naar een "profi" nas, want leuk / handig is zo'n ding wel.

[Voor 47% gewijzigd door HaseMike op 16-05-2011 19:13]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee