Toon posts:

Atom moederbord: RAID-5 controller gezocht.

Pagina: 1
Acties:

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 21:36
Hoi,
Ik heb onlangs Dit Chenbro mini-itx kastje gekocht, kunnen 4 harddisken in. Nu ben ik op zoek gegaan naar mini-itx moederbordjes die RAID-5 kunnen, maar dat valt nogal tegen. Ik kom voornamelijk op Supermicro terecht, waarbij dit software RAID blijkt te zijn, Windows-only.

Toen ben ik gaan kijken of ik een apart SATA-RAID kaartje kon krijgen met eigen storage processor, cache geheugen en BBWC, low profile. Hier pricewatch linkje.
De eerste twee zijn x8 kaartjes (ondanks filter), dus de prijslijst begint bij €320 , nogal een aanslag op het budget 8)7.
Is daar nu echt niets goedkopers in te vinden? Een of ander niet meer courant kaartje?
En dan nog een moederbord vraag: die Supermicro geeft bij de informatie over het PCI-e slot dit aan:
"1 (x4) PCI-E 2.0 (in x16) slot", betekent dit dat hoewel het een x16 slot is, ik er maximaal een x4 kaart in kan steken?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Je laatste zinnen geven inderdaad aan dat er een X16 slot op het mobo zitten, maar functioneert als zijnde een X4 slot. Je kan er wel een X8 kaart instoppen, maar die zal op X4 werken.
Is dit Raidkaartje niets voor je? Heeft geen eigen cpu en geheugen, maar dat zal ook niet makkelijk te vinden zijn voor een lage prijs.

http://www.webconnexxion....?cPath=79&products_id=870

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is een Perc5 geen optie? Die dingen zijn redelijk betaalbaar te vinden. Je kunt een x8 kaart prima op een x4 slot zetten. Daarmee heb je alsnog 1GB/s aan bandbreedte, lijkt me zat.

• 0siris
zo te zien is dat een full height card, ik heb vaker zo'n perc5/i overwogen, goed verkrijgbaar, 512MB geheugen op te zetten met LSI bios, BBWC, gaaf spul, maar helaas :P
Die HighPoint RR2640X1 is inderdaad het hoogst haalbare vrees ik...géén BBWC, géén cache geheugen, maar beter dan software raid5 op een atom denk ik :)

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Heb nog even verder gekeken voor je en vond voor dezelfde prijs een X4 variant van de RR2640X1.

http://www.webconnexxion....?cPath=69&products_id=813

• 0siris
KeDeShCh schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 15:34:
Heb nog even verder gekeken voor je en vond voor dezelfde prijs een X4 variant van de RR2640X1.

http://www.webconnexxion....?cPath=69&products_id=813
Bedankt voor het meedenken! Na wat wachten en speuren heb ik inmiddels een Areca 1212 op de kop getikt voor bijna hetzelfde bedrag als de Highpoint RR2640X1, voorzien van intel IOP348 processor en 256MB geheugen en support voor staggered spinup (ook niet gek gezien de wel heel lichte voeding in mijn kast). Nu nog een mini-itx mobo (x8 of x16), 4x2 TB harddisk, wat geheugen en I'm good to go :P

Anoniem: 15758

Gaat het nou om Windows platform of niet? Dat is wel cruciaal voor zo'n keuze. :)

Qua mini-ITX moederbord, misschien is een Zacate bordje beter dan Atom? Biedt je in elk geval ook nog 6x SATA/600 poorten. Alleen moet je wel héél goed checken of je RAID controller er wel op werkt, daar waren problemen mee.

Zacate mobo: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E35M1I/

In tegenstelling tot Atom heeft Zacate wel PCI-express 2.0 x4, dus 2GB/s maar dan moet je controller wel PCIe 2.0 ondersteunen.

• 0siris
Anoniem: 15758 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 20:29:
Gaat het nou om Windows platform of niet? Dat is wel cruciaal voor zo'n keuze. :)
Debian 64bit all the way :)
Qua mini-ITX moederbord, misschien is een Zacate bordje beter dan Atom? Biedt je in elk geval ook nog 6x SATA/600 poorten. Alleen moet je wel héél goed checken of je RAID controller er wel op werkt, daar waren problemen mee.
Ik heb aan de 4 SATA aansluitingen van mijn Areca genoeg: 3x2TB RAID5 + hotspare
Gbit NIC, 64bit support, so far so good.
In tegenstelling tot Atom heeft Zacate wel PCI-express 2.0 x4, dus 2GB/s maar dan moet je controller wel PCIe 2.0 ondersteunen.
Areca manual zegt niets over PCIe 2.0, alleen "It can work on the PCIe x1, x4, x8 ad x16 signal with x8 or x16 slot M/B". Op PCB staat ook nergens "2.0"
systeem wordt zo zuinig als 't kan, zo krachtig als het moet, gebruikt als NAS, Linux knutselomgeving, news client, Virtualbox server (meerdere kleine Linux virtual machines, misschien windows vm voor "untrusted" software (mooie omschrijving, niet? :P))
mobo contenders, gbit, cpu onboard, mini itx, geen PCI, geen 100mbit nic, geen Atoms
Virtualbox TFA:
VirtualBox's 64-bit guest support (added with version 2.0) and multiprocessing (SMP, added with version 3.0) both require hardware virtualization to be enabled.
OK byebye Intel Atom :w
Asus E35-MI-I-deluxe staat nu bovenaan wishlist :P

[Voor 46% gewijzigd door 0siris op 26-05-2011 21:29]

Anoniem: 15758

Als je voor Linux gaat, waarom dan geen md-raid gebruikt ipv een aparte RAID controller? Bij Areca heb je weer een BBU nodig om write-back veilig in te kunnen schakelen. Dat is weer 100 euro extra ofzo. Zonder zo'n battery backup unit is het gebruik van Write-back erg onveilig, risico op dataverlies en filesystem-corruptie. Zonder write-back (write-through mode) is je RAID5 write weer extreem traag.

In die situatie lijkt mij een Areca controller onhandig, alleen als je geen keus hebt omdat je Windows platform draait. Je hebt hem nu al gekocht, dus lijkt me de enige verstandige optie of een BBU of retourneren. Tenzij je een volledige backup hebt van je data en dus data-integriteit onbelangrijk is. Maar dan had je ook voor RAID0 kunnen kiezen ipv RAID5.

Voor een zuinige NAS helpt het ook niet om een RAID kaart te hebben die bijna evenveel stroom verbruikt als een kaal-gestript Zacate bordje. Ik weet niet precies hoeveel die Areca controller verbruikt, maar met een fan erop lijkt het me logisch dat je aan minimaal 5W zit, en dat is de helft van een Zacate bord; X-bit labs had Zacate getest vanaf 7W meende ik. In de praktijk zit je met PicoPSU denk ik op 12-14W. Met die controller erbij op zeker 20W, nog 4 schijfjes erbij = 16W + 20 = 36W. Niet meer super low-power, maar ook zeker niet slecht te noemen.

Toch denk ik dat je een beter advies had kunnen krijgen door in je startpost te vermelden dat het om een Debian Linux NAS gaat, en nog eventjes had gewacht met het aankopen van hardware tot je duidelijkheid hebt over de ontvangen adviezen.

Desalniettemin wens ik je veel plezier met je NAS. :)

• 0siris
terugbrengen is idd geen optie, en zoals gezegd: zo zuinig als het kan zo krachtig als het moet. +5W is zeker acceptabel, dus volgende stap is inderdaad een batterijtje, en een UPS.
Thanks voor de adviezen so far! :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee