Toon posts:

Statisch IP readynas ultra 2 op router instellen.

Pagina: 1
Acties:

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:02
Als ik op mijn NAS een vast IP adres instel dan moet ik dit ook ergens invullen in de router setup.
Maar ik krijg het niet gevonden waar ik dit moet instellen.
Mijn apparatuur.

NAS: Netgear readynas ultra 2
firmware: ReadyNAS Raidiator 4.2.17

Router: Belkin f5d8233-4-n
firmware: 3.01.10

In de NAS heb ik al gevonden waar ik dit instel alleen niet in de router.
Kan iemand mij vertellen waar ik dit kan instellen?
Op Google kom ik ook niks tegen.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:05

allure

Titaan fase 2/3

Het lijkt erop dat de router het niet ondersteunt om ipadressen te reserveren op basis van mac-adressen. Maar dit is wel op te lossen door de DHCP-range bijvoorbeeld niet te laten beginnen bij 192.168.1.2 maar bij 192.168.1.5.

Dan heb je dus, uitgaande dat 192.168.1.1 het adres van je router is de volgende adressen vrij voor statische adressen:
192.168.1.2
192.168.1.3
192.168.1.4
192.168.1.5

Op deze manier heb je voor jezelf een kleine ruimte gecreeerd om apparaten zoals een NAS of een printer een vast adres te geven.
Aan de andere kant zal je DHCP-server een adres wat gebruikt word niet nogmaals uitgeven, ook al heeft hij deze niet zelf uitgedeeld.

Edit: Ik zag dat er een firmwareupdate voor je router is, wellicht zit deze optie wel in de nieuwe firmware.

Manual van de router:
http://cache-www.belkin.c...l/f5d8233-4_v1_manual.pdf

[Voor 25% gewijzigd door allure op 14-05-2011 14:56]

• walterworld
Dat van die range had ik zelf ook al geprobeerd. ik hem hem laten beginnen bij 10.

Maar hij pakt hem toch niet. Zie afbeelding.
https://dl-web.dropbox.com/get/nas.png?w=920479ef

De nieuwe firmware heb ik een tijd geleden al proberen te installeren, hij geeft aan dat het een niet kloppend bestand is.(officieel gedownload van Belkin site) Maar het werkte allemaal lekker dus ik liet het maar zitten.

• allure

allure

Titaan fase 2/3

De afbeelding is niet te bekijken...

Wat gaat er precies mis dan?

• walterworld
Zie plaatje (nu wel kijkbaar) Dit gaat er dus mis.
http://dl.dropbox.com/u/1524821/nas.png

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:22
walterworld schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 12:04:
Als ik op mijn NAS een vast IP adres instel dan moet ik dit ook ergens invullen in de router setup.
Maar ik krijg het niet gevonden waar ik dit moet instellen.
Mijn apparatuur.

NAS: Netgear readynas ultra 2
firmware: ReadyNAS Raidiator 4.2.17

Router: Belkin f5d8233-4-n
firmware: 3.01.10

In de NAS heb ik al gevonden waar ik dit instel alleen niet in de router.
Kan iemand mij vertellen waar ik dit kan instellen?
Op Google kom ik ook niks tegen.
als jij een vast ip adres insteld in je NAS hoeft dit niet bekend te zijn in de router.
Het adres moet zich echter wel een range bevinden waarvan de router weet hoe hij deze moet routeren.

Voorbeeld: Als je routers IP adres 192.168.2.1 is, en je DHCP pool bijvoorbeeld 192.168.2.50 tot 192.168.2.100 stel je de NAS in op bijvoorbeeld 192.168.2.200, deze kan dan mits correct aangesloten communiceren met alle apparaten in het 192.168.2.0 netwerk, mocht de nas ook van buiten naar binnen beschikbaar moeten zijn dan zal je moeten kijken naar bijvoorbeeld portforward opties.

Daar je op de screenshot via een webinterface in de router kan laat eigenlijk al zien dat de interne connectie Ok is. Wat ik wel zie is dat er op de NAS een ander ip is geconfigureerd dan waarop jij verbind op dit moment.

Probeer je NAS een in te stellen op 192.168.2.200 met subnet 255.255.255.0, gateway 192.168.2.1 en de correcte dns gegevens. Reboot hierna de NAS eens, en bekijk of je vanaf een willkeurige PC in huis de nas kan benaderen via de webinterface op 192.168.2.200

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• walterworld
DNS hoef ik nergens in te vullen, dat zie ik tenminste niet staan.

Zoals je nu ziet vind hij de nas 2x op een ander ip.
Ik kan het de nas ook niet opnieuw opstarten via systeem.
http://dl.dropbox.com/u/1524821/nas2.png

Anoniem: 330327

Ik zit ook met dit probleem. Mijn data netwerk is gescheiden van het Internet gebeuren.

Wat heb ik gedaan?
- google afgezocht en gezien dat het probleem vaker genoemd is, alleen geen zinnige oplossing.
- RTFM: geeft te weinig instructies mbt vaste IP
- internet op hele netwerk gezet
- Netgears voorzien van nieuwe Firmware (ReadyNAS NV+ en ReadyNAS 6 ultra)
- DNS, subnet toegevoegd en is gelijk aan mijn Freenas Server (die het wel doet)
- Diverse IP adressen geprobeerd.

Toch gaat het niet werken. De ellende is, dat de OS software steeds gereset moet worden om het apparaat weer aan de praat te krijgen.

RAIDar ziet de statische adressen wel, maar geen connectie en pingen naar deze IP adressen gaat ook niet.

Is er iemand die de vaste IP adressen wel werkend heeft, of moet er een dhcp server in het netwerk komen? Dit heeft niet mijn voorkeur.

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Wat is precies het probleem?

Sorry voor de niet zelfdragende tekst.

Het probleem is dat de readynas totaal niet reageert als er een statisch adres wordt toegekend.

Alleen Raidar geeft wel het vaste IP adres aan. Benader je dan de setup vanuit Raidar dan krijg je geen toegang meer op de readynas.

Freenas en Linux server krijg ik wel statisch op het netwerk.

IP nummer
Subnet
Gateway
DNS

Dit moet toch voldoende zijn om een netwerkverbinding tot stand te krijgen.

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Als dat in dezelfde range zit en ook nog eens niet overlapt met een ander ip moet het geen probleem geven.

Wat is de range van je netwerk en wat voor IP probeer je aan je NAS te geven?

Er zit geen overlap.

Ik kwam op het net een handleiding van een ander model tegen. Daarin stond vermeld dat directe verbinding werkt. Zonder router of hub. Gewoon proberen. Wederom OS gereset en Voila, het werkt voor beide modellen.

IP van de NAS wordt dan 192.168.168.168. IP op PC op 192.168.168.167 ivm subnet. Alles is te muteren.

Vreemd, want ik heb dezelfde instellingen gebruikt. Alles werkt nu.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 330327 op 12-09-2011 10:50]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 09:08
Is het niet veel gemakkelijker om de DHCP range van de router van 192.168.1.1 tot 192.168.1.100 te laten gaan en de NAS op 192.168.1.110 in te stellen? Je router geeft dan gewoon toegang omdat je NAS dit adres als vast heeft ingesteld. Zo weet je altijd het ip van je NAS, heeft je router nooit gekloot met ranges en blijft alles in dezelfde ip-range zitten...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee