Toon posts:

Geen power zonder eerst clear CMOS te hebben gedaan

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 396082

Topicstarter
Goed, gezellig naar een LAN, spulletjes pakken 130 km rijden, zaakie installeren, pc opstarten etc. Voor eten pc even uit.

Na eten opstarten.................................................helemaal niets. ??????????????
- Voeding kapot? testen, nee, die is goed.
- Draadje ergens los? nee, niets te zien.
- Component kapot? steeds meer losgemaakt..... geen resultaat.
- UIteindelijk alles eruit en opnieuw inbouwen, nog helemaal niets.
- Geheugen in andere banken... ook niets.
- Batterijtje los en er weer in.... nog niets.
- Clear Cmos gedaan: hehe ik heb weer stroom. Dat is vreemd.

Vannacht pc uit, vanochtend weer aan, weer helemaal niets, geen enkel lampje brand, geen fan draait, helemaal geen power. Clear Cmos, en ja hoor hij doet het weer.

Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is?

EDIT: Everest Ultimate home geeft bij energiebeheer aan:
- batterijstatus: geen batterij. Betekent dat mijn cmos batterijtje overleden is?

Bij VBat geeft hij aan 3,95 Volt. Eerlijk gezegd weet ik niet wat het allemaal betekent maar mogelijk draagt het bij aan een oplossing.

Ik heb de volgende configuratie:

AMD Phenom II X6 1055T
Seasonic M12II Bronze 750 W
LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)
Microsoft Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)
Coolermaster CM 690 II
Asrock 870 Extreme3 met 1.6 bios (laatse versie dus)
Kingston ValueRam dual channel 4 gb, pc3-1066, 1333 mhz kit
Crusial RealSSD C300
Seagate Barracuda 5900.3 2 TB

Ik snap er echt helemaal niets van, dus wat hulp zou heel erg fijn zijn.

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 396082 op 14-05-2011 11:37]

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-05 23:29
ik zou eerst de cmos batterij vervangen en dan pas verder zoeken. Lijkt mij het probleem, bord onthoud de juiste settings niet als de stroom er af is geweest.

Topicstarter
Helaas, ook het vervangen van de batterij helpt niet.
Het blijft geheel willekeurig wanneer de pc wel gestart kan worden. Wel heeft het iets te maken met de cmos, want alleen met clear is de pc weer op gang te krijgen. Maar vaak lukt dat ook niet.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-04 13:15
Je zegt dat je de voeding getest hebt. Hoe heb je dat gedaan? Start het systeem ook niet met een andere voeding? Was je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al door geweest?

Desktop | Server | Laptop

Topicstarter
Rupie schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:51:
Je zegt dat je de voeding getest hebt. Hoe heb je dat gedaan? Start het systeem ook niet met een andere voeding? Was je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al door geweest?
Ja voeding is getest: seasonic 750 wat gold. Is goede voeding. Deed het op andere PC uitstekend. Andere voeding deed het ook op mijn PC niet. Dat was een OCZ 700 watt. De troubleshooter geeft geen soelaas. Relevante items gaan inderdaad over voeding. Kan het zijn dat mijn CMOS kapot of niet goed is? Ik heb het gevoel dat het daar ergens zit. Of misschien een condensator? Het vreemde is dat als hij start het verder wel goed gaat. Maar ja, je wil dat ding af en toe ook eens uitzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Nou, echt opschieten doet het niet.

Vandaag de volgende acties gedaan:

- Met in het achterhoofd dat het best eens zou kunnen liggen aan tegenstrijdige energieprogramma's heb ik eerst alle drivers van Asrock er af gehaald: geen resultaat

- Dan maar Windows 7 helemaal opnieuw geinstalleerd: he, resultaat, alles werkt weer zoals het moet zijn. Hoef geen 2 uur meer te wachten en met een gekke truc op te starten, En ik dus denken dat ik er daar mee klaar was.

- Drivers er op, blijft goed gaan
- netwerkinstellingen gedaan, o jee, windows gaat zelf updaten, shit. bij afsluiten blijft de zaak hangen. Updates? Ik weet het niet, geeft ie normaal toch aan. En wat denk je: weer niet opstarten.
- Biosupdate, zou dat helpen? Bios nog eens geflasht, helaas weer helemaal nix.

Morgen nog maar eens windows installeren, direct updates stop zetten en dan maar hopen. |:(

PS: ouwe pc maar weer van stal gehaald en aangesloten, die doet het tenminste nog.

Edit: vergeet ik nog te vermelden. Als het probleem zich de eerste keer voordoet gaat het opstarten veeeeeeeel langzamer dan ik gewend ben. Het moederbord blijft een tijdje op 075 hangen waarbij de volgende melding hoort (boekje mobo) initialize INT-13 and prepare for IPL detection. Via internet krijg ik duidelijk dat het iets te maken heeft met de apparaten die in je computer zitten zoals schijven, pci-spul en zo. Ik snap alleen niet waarom dit een probleem is.

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 396082 op 16-05-2011 20:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Nog maar weer eens een update: na opnieuw installeren van windows 7 direct weer het zelfde probleem. zit dus niet in een conflict in de software. Conclusie: nieuw mobo halen.

Ennehhhh... bedankt voor de twee fantastische tips om dit probleem om te lossen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 16:07
Hmmm, idd een zeer duister probleem. Laat je weten als het effectief opgelost is met een nieuw mobo te steken?

No Gillette, No Minette

Topicstarter
Vrijdag komt er een nieuw bord in, zal het resultaat doorgeven.
Keus is gevallen op Asus M4A87TD EVO. Uitstapje naar Asrock is niet zo bevallen.

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:03
Ik heb ooit ook zoiets met een pc gehad. eerst moest je de stroom eropzetten (ging er via een contactdoos op en af), dan moest je de pc een half uur uit laten staan, en dan pas kreeg je de post te zien. Als je hem eerder aanzette, gingen gewoon de fans draaien en gebeurde er verder niks. Toentertijd ook alles getest (voeding/geheugen/biosbatterij/geheugen/verse windowsinstall/bios opnieuw flashen), maar niets hielp. Ook andere hardeschijf erin werkte niet.

Misschien is de combinatie mobo + voeding niet goed (had je dacht ik toch soms dat de voeding er te lang over deed om de voltages op niveau te krijgen bij bepaalde merken, dat hij het systeem(soms) niet doorstartte).

Misschien is bij het transport een transistor beschadigd, dat het nét iets te lang duurt om zijn voltages op peil te krijgen voor jou moederbord, en dat het testmoederbord wel werkte. Anders zit er waarschijnlijk iets fout in het moederbord.

Ik hoop dat het systeem met het andere moederbord weer fatsoenlijk werkt!

• ArmouredSPony
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 02:27

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Ik heb hetzelfde probleem gehad en dezelfde stappen gedaan, na een tijdje werkte clear cmos ook niet meer waarna ik mijn mobo heb vervangen.

Hierdoor werkte alles weer. Let wel op dat dit slechts mijn ervaring is. (Wel hetzelfde mobo als jij nu hebt en alles)

Topicstarter
drumstickNL schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 17:03:
Ik heb hetzelfde probleem gehad en dezelfde stappen gedaan, na een tijdje werkte clear cmos ook niet meer waarna ik mijn mobo heb vervangen.

Hierdoor werkte alles weer. Let wel op dat dit slechts mijn ervaring is. (Wel hetzelfde mobo als jij nu hebt en alles)
Zo, dat is toch meer dan toevallig zou ik zo zeggen. Goed te horen dat ik het niet alleen ben, ging zwaar aan mezelf twijfelen. Maar ook voor jou zwaar balen waarschijnlijk. Ik heb nu mijn moederbord vervangen door een Asus M4A87TD/EVO, is wat eenvoudiger maar wel in de zelfde prijsklasse. Ik zit nog in de testfase maar alles lijkt nu oke. Alles start tenminste op.

Nog even wat de voeding betreft: Die Seasonic 750 Watt is Gold gecertificeerd. Ik werk al jaren met Seasonic voedingen en heb daar bijzonder goede ervaringen mee. Naast het feit dat die dus ECHT stil zijn en niet alleen wanneer de pc idle draait zijn ze ook nog zo stabiel als de neten, tenminste als ik de tests moet geloven die op de meer serieuzere sites staan. Dat mag ook wel voor die prijs trouwens. Voeding is duurder dan mijn proc.

Edit 28 mei; alles verloopt nog bijzonder gesmeerd. Best bordje moet ik zeggen. Met dank aan asus express. opstarten: vanaf knop indrukken tot op internet: 55 seconden. Dat is lang niet slecht als je op glas zit, schijnbaar moet dat langer duren dan op koper. Mijn vorige pc met XP (wel een installatie van pakweg 5 jaar geleden) deed er meer dan 3 minuten over. :O

Edit 2 28 mei; Trouwens, mijn processor blijft ongelooflijk koel. Als ik een beetje aan het internetten ben zo rond de 34-35 graden, nu omdat het warm weer is 36 graden. Bij heftig gamen of bij stressen met prime95 64 bits komt ie maar zelden boven de 50. Met dank aan Scyte Mugen rev b met push-pull very low noise fans van Nexus. De centrale afzuiging van mijn huis maakt nog meer herrie, heerlijk zo'n stil pc-tje .
Topic kan wat mij betreft gesloten worden. ;w ;w ;w

[Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 396082 op 30-05-2011 16:10]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee